تبلیغات کلیکی چیست؟
نام تبلیغات کلیکی گویای همه چیز است؛ تبلیغات کلیکی، Pay Per Click یا PPC، نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغکنندگان زمانی که یک کاربر روی تبلیغات آنها کلیک کند، هزینه پرداخت میکنند.
در همین ابتدا هم یک نکته را روشن کنیم؛ تبلیغات کلیکی (PPC)، یک روش تبلیغاتی است که به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره میکند اما CPC (Cost Per Click)، به معنای هزینه هر کلیک است. شما ممکن است که از روش پرداختی دیگری برای تبلیغات خود استفاده کرده باشید اما میتوانید هزینهای که هر کلیک برای شما داشته است را نیز محاسبه نمایید.
دو نوع تبلیغات کلیکی وجود دارد:
- تبلیغات در موتور جستوجو
- تبلیغات در سایتها و اپلیکیشنها
برای آشنایی بیشتر با تبلیغات کلیکی و نحوه محاسبه قیمت آن به بررسی انواع این تبلیغات میپردازیم:
تبلیغات در موتور جستوجو
گوگل ادز
تبلیغات در گوگل، یکی از محبوبترین روشهای تبلیغات کلیکی به حساب میآید زیرا که حجم زیادی از ترافیک در گوگل رخ میدهد و شما میتوانید در آن به خوبی دیده شوید.
در تبلیغات گوگل، تبلیغکنندهها میتوانند با پرداخت هزینهای که bid نامیده میشود، تبلیغات خود را در معرض دید مشتریان بالقوه خود قرار دهند. در واقع، شما تعدادی کلمه و عبارت مرتبط به کسبوکارتان را به همراه بودجهای مشخص به گوگل میدهید. گوگل نیز با توجه به کیفیت تبلیغ و بودجه شما، تبلیغتان را نمایش میدهد. این تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو نمایش و با Ad از بقیه جدا میشوند.
هر زمان که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند و به وبسایت شما هدایت شود، هزینه ای به گوگل پرداخت میکنید. درست است که معمولا این رقم در ایران به لیر پرداخت میشود اما اگر کمپین گوگل ادز خود را به درستی طراحی و اجرا نمایید، هزینه آن بیاهمیت است زیرا ارزشی که به دست میآورید بیشتر از هزینه شما خواهد بود. برای مثال ممکن است ۲۰۰ لیر هزینه شما منجر به فروش ۲۰ میلیون تومان شود.
برای ایجاد یک کمپین موفق گوگل ادز، کارهای زیادی میتوان انجام داد: از تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب و قیمتگذاری اصولی تا تنظیم صفحات فرودی که برای افزایش نرخ تبدیل بهینه شدهاند.
فراموش نکنید که در بسیاری از مواقع با بالا بردن کیفیت کمپین خود، میتوانید هزینه کمتری برای هر کلیک بپردازید و سود کسبوکارتان را افزایش دهید.
تبلیغات در سایتها و اپلیکیشنها
بنر شما که ممکن است یک عکس ثابت یا یک تصویر متحرک (گیف) باشد، در سایتهای ناشر (وبسایتی که به عنوان رسانه امکان نمایش تبلیغات شما در آن وجود دارد) منتشر میشود. شما میتوانید، برای نمایش تبلیغات کلیکی سایت یا اپلیکیشن خود، یکی از ادنتورکها (پلتفرمهایی که واسط بین تبلیغدهندهها و ناشران هستند و باعث تسهیل ارتباط بین این دو میشوند) را انتخاب نمایید.
۱. تبلیغات همسان
تبلیغات همسان یا نیتیو، تبلیغاتی هستند که در آنها، محتوا و ظاهر تبلیغ با ساختار و عملکرد محتوای رسانه ناشر، مطابقت دارد. این تبلیغات، معمولا تحت عناوینی مانند “پیشنهادهای روز”، “از سراسر وب” و “مطالب پیشنهادی” نمایش داده میشوند تا از مطالب اصلی و غیرتبلیغاتی سایتهای ناشر جدا شوند.
این نوع تبلیغات در پلتفرم یکتانت انواع مختلفی دارند و به سه دسته عادی، هدفمند و ریتارگتینگ تقسیم میشوند.
تبلیغات عادی همسان
در این نوع، تبلیغ شما در جایگاههای تبلیغات همسان برای تمامی مخاطبان سایتهای نمایش دهنده نمایش داده میشود.
تبلیغات هدفمند همسان
در این نوع، شما میتوانید به روشهای متفاوتی (استفاده از تبلیغات موضوعی، رفتارمحور، کلیدواژهای) تعیین کنید که تبلیغات شما برای چه افرادی نمایش داده شود. اینکار به اجرای هدفمندتر کمپینهای شما کمک بسیاری میکند.
تبلیغات ریتارگتینگ همسان
چه بخواهیم و چه نخواهیم، همیشه کاربرانی وجود دارند که به سایت شما سر میزنند اما از شما خرید نمیکنند. به کمک این نوع تبلیغات میتوانید خود را در معرض دید کسانی که حداقل یک بار به سایت شما سر زدهاند قرار دهید و خودتان را مجدد به آنها یادآوری کنید.
تعرفه تبلیغات همسان
در تبلیغات کلیکی همسان شما میتوانید تعیین کنید که به ازای هر کلیک، چقدر هزینه پرداخت مینمایید. مسلما هرچه عدد پیشنهادی شما بالاتر باشد، تبلیغ شما در سایتهای بهتری نمایش میگیرد.
حداقل قیمت به ازای هر کلیک در پلتفرم یکتانت در همسان عادی ۵۰ تومان و در همسان ریتارگتینگ و هدفمند ۲۰۰ تومان و حداکثر قیمت در تمام انواع آن، ۱۰۰۰۰ تومان است.
برای گرفتن سهم نمایش بیشتر در سایتهای پرطرفدار، این امکان را در یکتانت دارید که به کمک “بید شناور” قیمتگذاری کنید. یعنی شما میتوانید با پرداخت هزینه بیشتر برای هر کلیک، شانس نمایش تبلیغ خود را افزایش دهید.
۲. تبلیغات بنری
حتما شما هم تبلیغاتی که به صورت عکس یا تصویر متحرک در کنار و بالای سایتها وجود دارد را مشاهده کردهاید؛ به کمک این تبلیغات که بنری نامیده میشوند، میتوانید مخاطب را از محصول، خدمت، تخفیفها و … کسبوکار خود آگاه نمایید.
تبلیغات بنری کلیکی هم مانند همسان به سه دسته عادی، هدفمند و ریتارگتینگ تقسیم میشوند و شما میتوانید براساس هدفتان از آنها در کمپینهای خود استفاده نمایید.
یکی دیگر از امکانات بسیار خوبی که یکتانت برای تبلیغات بنری خود فراهم کرده، ابزار “بنرساز اتوماتیک” است. به کمک این ابزار رایگان میتوانید بدون نیاز به طراح، پرداخت هزینه و صرف زمان، بنرهای تبلیغاتی موردنظرتان را بسازید و در جایگاههای مختلف نمایش بگیرید. فقط کافی است یک عکس بارگذاری کنید، متن و تیتر تبلیغتان را بنویسید. بنرساز اتوماتیک به شما بنرهایی در ابعاد مختلف تحویل میدهد.
تعرفه تبلیغات بنری
در تبلیغات کلیکی بنری هم همانند تبلیغات همسان، شما میتوانید تعیین کنید که به ازای هر کلیک، چقدر هزینه پرداخت میکنید.
حداقل قیمت به ازای هر کلیک در پلتفرم یکتانت در تبلیغات بنری عادی و ریتارگتینگ ۳۰۰ تومان و در بنری هدفمند ۵۰۰ تومان و حداکثر قیمت در تمام انواع آن، ۱۰۰۰۰ تومان است.
در تبلیغات بنری هم در صورت نیاز میتوانید از بید شناور برای قیمتگذاری استفاده نمایید.
۳. تبلیغات درون اپلیکیشنی
این روزها کاربران زمان زیادی را در اپلیکیشنهای مختلف میگذرانند. همین امر باعث شده است که تبلیغات درون اپلیکیشنی برای بسیاری از کسبوکارها کانال تبلیغاتی مناسبی باشد. تبلیغات کلیکی درون اپلیکیشنی به صورت بنری و همسان است و شما میتوانید تبلیغات خود را به صورت تمام صفحه یا به صورت عکس یا ویدیو در اپلیکیشنها نمایش دهید.
تبلیغات کلیکی هم مانند سایر روشهای تبلیغاتی مزایا و معایبی دارد که با هم به بررسی آنها میپردازیم:
نقاط قوت تبلیغات کلیکی
مقرون به صرفه
تبلیغکنندگان براساس تعداد کلیکها هزینه پرداخت میکنند. در این روش ریسک شما کمتر است و در واقع اطمینان دارید که به ازای هزینهای که میکنید یک اقدام از مخاطب دریافت کردهاید.
امکان هدفمندسازی
به کمک انواع تبلیغات هدفمندی که به صورت کلیکی محاسبه میشوند، میتوانید محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف خود نمایش دهید و کمپینهای بهینهتری داشته باشید.
رصد آسان نتیجه
در این نوع از تبلیغات شما به راحتی میتوانید به کمک گزارشهای موجود در پنل کاربری ادنتورکها و به کمک گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر اثربخشی تبلیغات خود را بررسی نمایید.
هدایت مستقیم کاربر به سایت
در تبلیغات کلیکی کاربر به راحتی و تنها با یک کلیک به سایت شما هدایت میشود.
نقاط ضعف تبلیغات کلیکی
امکان وجود تقلب
در این نوع تبلیغات ممکن است در تعداد کلیکهای دریافتی تقلبی صورت بگیرد. یکی از راههای جلوگیری از این مورد این است که با پلتفرمهای تبلیغاتی معتبر همکاری نمایید.
دریافت کلیک اتفاقی
ممکن است کاربران به صورت تصادفی بر روی تبلیغات شما کلیک کنند اما شما باید هزینه این تصادف را پرداخت نمایید.
دریافت کلیک بالا و عدم خرید مشتری
دریافت کلیک به این معنی نیست که کاربری که به سایت شما میآید، حتما هم از شما خرید میکند. البته این مورد را نمیتوان تماما به پای ضعف تبلیغات کلیکی نوشت. قطعا برای خرید مشتری، عوامل بسیاری دخیل هستند.
اتمام سریع بودجه
در تبلیغات کلیکی باید حواستان به بودجه خود باشد. قبل از کمپین به خوبی از بنر، CTA، توان پاسخگویی به کاربران و مشتریان احتمالی و … اطمینان حاصل کنید چون ممکن است در زمان کوتاهی، تعداد بالایی کلیک دریافت کنید و بودجه شما تمام شود. البته با تعیین سقف بودجه روزانه تا حد خوبی میتوانید خیالتان را از این بابت راحت کنید.
اقدامات لازم برای بهبود اثربخشی تبلیغات کلیکی
برخی از صاحبان کسبوکارها تصور میکنند که اگر بودجهای را در نظر بگیرند و کانالی را برای تبلیغات انتخاب کنند، همه چیز تمام است و حالا میتوانند نتیجه تبلیغات خود را ببینند و افزایش درآمد داشته باشند. باید بگوییم که قطعا به این سادگی نیست. در اینجا به چند نکته که به بهبود تبلیغات کلیکی شما کمک میکند، اشاره میکنیم:
A/B تست
میتوانید برای بنر تبلیغاتی خود، چندین ترکیب متفاوت از تصویر، رنگ و تیتر درنظر بگیرید و بودجه اولیه خود را بین آنان تقسیم کنید سپس ترکیب برنده را انتخاب و باقی بودجه تبلیغات را به آن اختصاص دهید.
استفاده از CTA مناسب
CTAها بیشتر از آنچه که فکر میکنید در نتیجه تبلیغات کلیکی شما تاثیرگذار هستند. پس سعی کنید باتوجه به نوع کسبوکار، تصویر بنر و شناخت مخاطب خود، بهترین CTA را انتخاب نمایید.
ارائه پیشنهاد
پیشنهادهایی مانند ارائه تخفیف، همیشه برای مخاطب جذاب است. اگر این امکان را دارید که در تبلیغات خود پیشنهاد ویژهای با مدت زمان محدود ارائه دهید، حتما این کار را انجام دهید. چرا که در بهبود نرخ تبدیل شما اثرگذار خواهد بود.
طراحی و انتخاب لندینگ پیج مناسب
لندینگ پیج شما تاثیر به سزایی در موفقیت کمپین تبلیغاتی شما ایفا میکند. در این مرحله باید به کمک تیترها و عکسهای جذاب، کاربر را مشتاق و در عین حال با دادن اطلاعات دقیق و کامل او را مجاب نمایید که از شما خرید کند.
دریافت مشاوره
اگر تا به حال از این روش تبلیغاتی استفاده نکردهاید، به شما پیشنهاد میکنیم که با افراد متخصص مشورت کنید و از تجربیات آنها در این زمینه استفاده نمایید. همچنین میتوانید قبل از شروع کمپین خود با مشاوران ادنتورکها تماس گرفته و از آنها راهنمایی بخواهید.
علاوه بر موارد ذکر شده، برای افزایش اثربخشی تبلیغات خود میتوانید برخی از فاکتورها را تغییر داده و بهینه کنید. برای مثال در پلتفرم یکتانت این امکان را دارید که به کمک انتخاب نمایشدهندگان، روز و ساعت نمایش تبلیغات، شهر مدنظر، دستگاه نمایش (مویایل، دسکتاپ) و تعیین سقف بودجه روزانه تبلیغات هدفمندتری داشته باشید.
همانطور که مشاهده کردید، تبلیغات کلیکی طیف وسیعی از تبلیغات آنلاین را شامل میشوند و شما میتوانید با توجه به بودجه، هدف و نوع کسبوکارتان یک یا چند مورد از آنان را برای تبلیغات خود انتخاب نمایید. برای داشتن تبلیغات اثربخشتر هم میتوانید از انواع تبلیغات کلیکی هدفمند که در بالا اشاره کردیم، استفاده کنید و با کمک مشاوره و بهینه کردن کمپینهای خود، CPC تبلیغاتتان را کاهش دهید.