صفر تا صد تبلیغات همسان (Native Advertising)+نمونه‌های موفق ایرانی و خارجی

تبلیغات همسان چیست
⏱زمان مطالعه: 9 دقیقه

تبلیغات همسان، همان‌طور که از نامش مشخص است، به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که در آن محتوا و فرمت تبلیغ و ظاهر آن با ساختار و عملکرد محتوای رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شود، تطابق داشته باشد.

تبلیغات نیتیو، باید مانند پیشنهاد سایر مقالات و مطالب پیرامون آن تبلیغ به نظر برسند. بنابراین به ویژه در مواردی که هدف تبلیغ، آگاهی از برند باشد، ممکن است برخی از کلمات متداول مانند (خرید، اشتراک، ثبت نام و…) که به دیدنشان در تبلیغات عادت داریم را مشاهده نکنیم. این تبلیغات معمولا تحت عناوینی مانند “پیشنهادهای روز”، “از سراسر وب” و “مطالب پیشنهادی” نمایش داده می‌شوند. کاربر تصور می‌کند که واقعا این یک پیشنهاد مطالب برگزیده از سوی مدیریت آن سایت است.

در تصویر زیر، یک نمونه از تبلیغات همسان که توسط یکتانت منتشر شده است را می‌بینید.

تبلیغات همسان در یکتانت

از آن‌جا که بیشتر مخاطبان، دیگر به اشکال سنتی تبلیغات اعتماد ندارند، برندهای تجاری و شرکت‌های نوپا، بودجه بیشتری را برای بازاریابی محتوایی و قالب‌های تبلیغاتی غیرمختل کننده مانند تبلیفات نیتیو اختصاص می‌دهند. آخرین آمار تبلیغات همسان نیز تأیید می‌کند که این نوع تبلیغات، برای مخاطبان، جذاب و قابل اعتماد هستند و در بسیاری از مواقع می‌توانند بیشتر از سایر فرم‌های تبلیغاتی، کلیک و فروش ایجاد کنند.

در نمودار زیر که سایت emarketer منتشر کرده است،‌ می‌توانید CTR تبلیغات نیتیو در دسته‌بندی‌های مختلف کسب و کارها را مشاهده کنید. اگر نمیدانید CTR چیست به این مطلب مراجعه کنید.

CTR در تبلیغات نیتیو

تبلیغات همسان چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات همسان، از انواع تبلیغات آنلاین و به نوعی بخشی از performance marketing است و دو طرف دارد. طرف عرضه و طرف تقاضا. در سمت عرضه ناشرانی هستند (وبسایت‌های محتوایی و خبری) که مخاطب بالایی دارند و به دنبال کسب درآمد از سایت‌های خود می‌باشند. در سمت تقاضا، تبلیغ‌کننده‌هایی هستند که به دنبال دست‌یابی به مخاطب و اهداف برند آگاهی، فروش یا جمع‌آوری سر نخ (lead generation) هستند.

تبلیغات همسان چگونه کار می‌کند؟

از چه طریق تبلیغات همسان انجام دهیم؟

شما می‌توانید، تبلیغات خود را از طریق پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین (ادنتورک/شبکه تبلیغاتی) مانند یکتانت، مدیااد، صباویژن، سنجاق و … منتشر کنید. به این صورت که شما ابتدا بودجه‌ای را برای تبلیغات همسان خود اختصاص می‌دهید و پنل ادنتورک (شبکه تبلیغاتی) خود را مطابق آن شارژ می‌کنید. این بودجه صرف نمایش محتوای تبلیغاتی شما در وبسایت‌های ناشران طرف قرارداد ادنتورک‌ها می‌شود.

چه کسانی از تبلیغات همسان سود می‌برند؟

۱. تبلیغ کننده‌ها

بسیاری ازبرندهای تجاری و استارتاپ‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، از تبلیغات نیتیو، برای رسیدن به مخاطبان استفاده می‌کنند. زمانی که مردم در حال استفاده از یک محتوا هستند و برای کشف چیزهای جدید آماده‌اند، کمپین تبلیغات همسان، می‌تواند اهدافی مانند آگاهی از برند و هم‌چنین فروش را تحقق بخشد.

۲. ناشران

تبلیغات نیتیو، یک ابزار کارآمد جهت کسب درآمد ناشران است. ناشران، بدون آن که به تجربه کاربری مخاطبانشان لطمه‌ای وارد شود، می‌توانند، آن‌ها را به محتوای مفیدی که تبلیغات در آن‌ها جای گرفته است، هدایت کنند.

۳. کاربران

معمولا تبلیغاتی مانند پاپ‌آپ‌ها و یا pre-rollها (تبلیغاتی که پیش از شروع ویدیوها نمایش داده می‌شوند، مانند تبلیغات پیش از ویدیوهای یوتوب) برای کاربران آزاردهنده هستند. تبلیغات همسان، این آزردگی خاطر را برای کاربران ایجاد نمی‌کنند.

بنابراین:

  • وقتی کاربران برای کشف چیزهای جدید آماده هستند، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند به مخاطبان خود دست یابند.
  • ناشران می‌توانند از سایت‌های خود درآمد کسب کنند، بدون آن‌که تجربه کاربری را قربانی نمایند.
  • کاربران می‌توانند از ماهیت مختل‌کننده قالب‌های تبلیغی سنتی خلاص شوند و با محتوای برند تجاری خود ارتباط برقرار کنند.

برای آن که با مفهوم تبلیغات نیتیو بیشتر آشنا شوید، با هم چند نمونه موفق از این تبلیغات را مرور می‌کنیم:

نمونه‌های تبلیغات همسان موفق ایرانی:

مهم‌ترین عامل موفقیت یک تبلیغ همسان، بنر است. در این مقاله می‌توانید نکات مهم درباره طراحی درست و اصولی بنرهای تبلیغاتی که منجر به افزایش CTR را بیاموزید. همچنین مدیااد در گزارش سال ۹۸ خود برترین بنرهای نیتیو (همسان) را منتشر کرد که در زیر میتوانید آنها را ببینید:

۱. سه محتوای برتر مدیااد از نظر نرخ کلیک (CTR)

نیتیو اد در مدیااد

۲. سه محتوای برتر مدیااد از نظر تعداد کلیک

نمونه های تبلیغات همسان

نمونه‌های تبلیغات همسان موفق غیر ایرانی:

۱. تبلیغ ذرت رنگی

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد یک تبلیغ همسان، استفاده از تکنیک داستان‌سرایی است. اگر این داستان‌سرایی با تصویری چشم‌نواز و رنگارنگ نیز ترکیب شود، طبیعتا نتیجه بهتری خواهد داشت. به تبلیغ منتشر شده در سایت Business Insider دقت کنید.

نمونه موفق تبلیغ همسان

مثال بالا دقیقاً مانند یک مقاله معمولی در Business Insider است. این مطلب که در مورد یک نوع ذرت چند رنگی است، روایت داستان مردی است که زمانی که در جست‌وجوی ریشه‌های بومی آمریکایی خود بوده است، توانسته ذرت رنگی پرورش دهد.

Business Insider، به شیوه‌ای واقعی، داستان ذرت رنگین‌کمان را در تصویری شگفت‌انگیز، جسورانه و چشم‌نواز بازگو می‌کند. این مقاله، حاوی لینک‌هایی برای خرید بذر به صورت آنلاین از شرکتی است که هم‌اکنون صاحب این محصول می‌باشد. بنابراین آن‌چه که در واقع یک صفحه فروش محصول است، به عنوان یک خبر جالب و جذاب ارائه شده است.

نکته جالب در مورد این مقاله، سلب مسئولیت Business Insider از انتشار آن است. Business Insider عنوان کرده است که “این مقاله در ابتدا در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است و ما صرفا آن را بروزرسانی کرده‌ایم زیرا این داستان‌ها (موضوعات) تاریخ انقضا ندارند و همیشه جذاب هستند.”

این اتفاق، به خوبی نشان می‌دهد که یک محتوای سبز که بومی‌سازی شود، واقعاً می‌تواند به صورت طولانی مدت، موفقیت کسب کند.

۲. تبلیغ مرسدس

این کمپین نیتیو از مرسدس، نمونه‌ای از محتوایی روان است که برای جلب توجه و درگیر کردن کاربر طراحی شده است. این کمپین که تحت عنوان “ظهور ابرقدرت‌ها” نامیده می‌شود، بر فناوری‌های مختلفی که افراد را به “ابرقهرمانان” تبدیل می‌کند، تمرکز دارد. مانند لباس‌های اسکلت روباتی، واقعیت مجازی در پزشکی و سری مرسدس بنز کلاس E

تبلیغات نیتیو موفق

محتوای همسان فوق بسیار تعاملی است. شامل سوالات و نکات مهم و هیجان‌انگیزی است که کاربر می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر روی آن‌ها کلیک کند. اما یکی از بهترین موارد درباره این کمپین این است که چگونه ارتباطی بین مرسدس و “ابر قدرت” ایجاد شده است.

این تبلیغ، یادآور یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های تبلیغات همسان است؛ تبلیغ “جزای رهبری” (Penalty of Leadership) که در سال ۱۹۱۵ توسط کادیلاک منتشر شد.

تبلیغ همسان کادیلاک

این آگهی ساده‌ چاپی، توانست جان تازه‌ای به برند کادیلاک ببخشد و مشکل اصلی کادیلاک در آن زمان یعنی سیر نزولی فروش را به صعودی تبدیل کند

امروزه، آگهی تعاملی مرسدس بر همین اصل تکیه می‌کند. ایجاد یک ارتباط قدرتمند بین ماشین و مفهوم تعالی برتر!

۳. تبلیغ UPS

این اینفوگرافیک که نوآوری‌های UPS را در عملیات مدیریت زنجیره تأمین خود نشان می‌دهد، نمونه دیگری از تبلیغات همسان موفق است.

آن‌چه که باعث شده است، این اینفوگرافیک به عنوان نمونه‌ای موفق از تبلیغات همسان شناخته شود این است که در طرح آن از رنگ قهوه‌ای و زرد استفاده شده است که به طرز ظریفی پیام برند را تقویت می‌کند. علاوه براین، این اینفوگرافیک که در نهایت منجر به فروش خدمات UPS می‌شود، از تکنیک بازگو کردن مشکل و  ارائه راه حل به شکلی که اعتماد کاربر را جلب کند، استفاده کرده است.

گزارش سال 98 مدیااد، پلتفرم تبلیغات کلیکی

نمونه های تبلیغات همسان

مزایای تبلیغات همسان چیست؟

۱. در تبلیغات نیتیو، ‌تبلیغات شما در جایی ظاهر می‌شود که خوانندگان در حال بررسی آن‌ها هستند. از طرفی،‌ بسیاری از کاربران اینترنت، الگویی را برای رهایی از بمباران شدن توسط تبلیغات ایجاد کرده‌اند که تبلیغات بومی این روش‌های کاربران را دور می‌زند و توجه آنان را به خود جلب می‌کند.

۲. تبلیغات نیتیو، سه برابر، وقت و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و ده برابر عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات سنتی دارند.

۳. تبلیغات همسان، جذابیت و به رسمیت شناخته شدن برند را با اطمینان بیشتری نسبت به سایر انواع تبلیغات تحقق می‌بخشند. تنها نکته این است که این تبلیغات، باید با توجه به قوانین تبلیغات همسان و با کیفیت بالا انجام شوند تا بتوانند در ذهن خواننده اثر مثبت خود را بگذارند.

۴. زمانی که این نوع تبلیغات به درستی انجام شوند، شانس زیادی برای ویروسی شدن دارند. مردم با کمال میل، محتوایی را که دوست دارند به اشتراک می‌گذارند. در این حالت، مخاطبان شما به میزان قابل توجهی در کمپین بازاریابی به شما کمک می‌کنند.

۵. نسبت به تبلیغات بنری و کلیکی، ارزان‌تر است.

معایب تبلیغات همسان چیست؟

۱. یکی از بزرگ‌ترین مشکل این نوع تبلیغات این است که ممکن است باعث ایجاد حس تقلب، دروغ و یا سوءاستفاده در مخاطب شوند. تصور کنید،‌ مخاطب، یک محتوا را به قصد رسیدن به پاسخ سوالش می‌خواند و ناگهان متوجه می‌شود که این یک تبلیغ است. پس باید بسیار مراقب باشید که محتوایی که تولید می‌کنید،‌ مناسب باشد تا در ذهن مخاطب،‌ به عنوان فریب‌کار شناخته نشوید و برندآگاهی منفی ایجاد نکنید.

۲. تبلیغات نیتیو،‌ بدون شک یک روش قدرتمند در بازاریابی آنلاین است، اما برای بهره‌گیری از پتانسیل کامل آن، نیاز است زمان زیادی را در جهت تولید محتوای باکیفیت و انجام تست  A / B  صرف کنید تا بتوانید در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

۳. همیشه محاسبه برندآگاهی برای بازاریابان چالش برانگیز بوده است. از آن‌جا که بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی نیتیو نیز، به منظور افزایش برندآگاهی است؛ محاسبه عملکرد این نوع تبلیغات می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

۴. معمولا تعداد کلیک‌ها بر روی تبلیغات همسان و هم‌چنین ورودی سایت از این طریق به نسبت تبلیغات کلیکی کم‌تر است.

تبلیغات همسان را با چه هدفی اجرا کنیم؟

معمولا تبلیغات همسان زمانی می‌تواند برای برند شما مفید باشد که یا شما به دنبال پروموت یک محتوا از بلاگ خود باشید و یا بخواهید برای سایت محتوایی یا خبری خود به کمک تبلیغات همسان، بازدیدکننده جذب کنید. در واقع، تبلیغات همسان، کم‌تر با هدف فروش انجام می‌شود. اگر می‌خواهید با هدف فروش از تبلیغات نیتیو استفاده کنید، باید این کار را هوشمندانه و غیر مستقیم انجام دهید؛ به طوری که به نظر برسد که این سایت ناشر است که مخاطب را دعوت می‌کند تا پیشنهاد شما را مشاهده ‌نماید.

چگونه تبلیغات همسان با کیفیت تولید کنیم؟

برای یافتن پاسخ این سوال، ابتدا چند نمونه از تبلیغات همسان را بررسی می‌کنیم:

۱. تبلیغات همسان دیجیکالا در سایت ورزش سه

تبلیغات همسان دیجی کالا

در تصویر بالا، ۴ تبلیغ همسان از دیجیکالا دیده می‌شود که در تمامی آن‌ها، لوگو یا نام دیجیکالا وجود دارد و در عنوان آن‌ها نیز مستقیما به خریداری کالا اشاره شده است. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، اگر از تبلیغات همسان به هدف فروش استفاده می‌کنید، بهتر است که غیرمستقیم این کار را انجام دهید. پس بهتر بود که دیجیکالا از بنر و عناوین دیگری برای تبلیغات خود استفاده می‌کرد. نکته دیگر اینکه، با کلیک بر روی تمامی تبلیغات، لندینگ پیج زیر دیده می‌شود.

لندینگ پیج

و بعد از فشردن دکمه “انتقال به سایت دیجی‌کالا”، کاربر به صفحه اصلی سایت دیجیکالا منتقل می‌شود؛ در حالی که انتظار دارد تنها پیشنهادی که در تبلیغ دیده است را مشاهده کند!

۲. تبلیغات همسان بیمه سرمد و سوپرمارکت کوکوناد در سایت عصر ایران

نیتیو ادز

دو تبلیغ مشخص شده در تصویر بالا، موضوع مشترک مقابله با کرونا را دارند. تبلیغ بالایی، مستقیما به خریداری ماسک اشاره کرده و تبلیغاتی است اما در تبلیغ پایینی که مربوط به بیمه سرمد می‌باشد، اصول تبلیغات همسان بهتر رعایت شده است زیرا مستقیما اشاره‌ای به لوگو و نام برند ندارد و در آن نشانه واضحی از تبلیغات نیست اما بهتر بود که عکس غیرگرافیکی برای تبلیغ استفاده می‌شد تا جنبه اطلاع‌رسانی و خبری پیدا می‌کرد.

۳. تبلیغات همسان کپسول آراپیس و کلینیک دندان‌پزشکی در سایت خبرآنلاین

همسان اد

دو تبلیغ مشخص شده در تصویر نیز، هر دو به موضوع سلامتی اشاره دارند با این تفاوت که عنوان تبلیغ سمت راست، مانند عنوان یک مقاله پزشکی است ولی عنوان تبلیغ سمت چپ، با ذکر “پرداخت اقساطی” مشخصا به مخاطب گفته است که این یک تبلیغ می‌باشد. تبلیغ سمت راست، تبلیغ همسان بهتری است.

۴. تبلیغات همسان افق کوروش

همسان ادز

تبلیغ بالا، یک نمونه مناسب از تبلیغ همسان به شمار می‌رود. زیرا از تصویری واقعی، رنگارنگ و مرتبط استفاده شده است و خبری از لوگو و نام برند نیست، هم‌چنین دارای عنوان کاملا غیرتبلیغاتی و در عین حال خلاقانه است. در نهایت، مخاطب پس از مطالعه دستور پخت یک رب خانگی، حس می‌کند که این مطلب برای او مفید بوده و ممکن است آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

جمع‌بندی

بنابراین، با بررسی موارد بالا، به این نکته می‌رسیم که در واقع پاسخ کاملی برای این سوال که “چگونه تبلیغات همسان با کیفیت تولید کنیم؟” وجود ندارد که در همه موقعیت‌ها و برای همه کسب و کارها صادق باشد. اما نکته ای که برای ایجاد یک تبلیغ همسان مناسب همیشه صدق می‌کند، ‌تولید محتوای باکیفیت است. اگر مطلبی که مخاطب می‌خواند واقعاً جالب و آموزنده باشد، می‌پذیرد که تبلیغ شما برایش خوب است. هرچه شما مخاطبان خود را بهتر بشناسید و در مورد مطالبی که به دنبال آن هستند، تحقیق کنید؛ می‌توانید محتوای بهتری تولید نمایید. در یک نظرسنجی، کابران اذعان داشته‌اند که اگر تبلیغ نیتیو باکیفیت باشد، به یک برند بیشتر اعتماد خواهند کرد.

از طرفی به خاطر داشته باشید که با هدف فریب مخاطبان خود تبلیغ نکنید زیرا کسانی که پس از مشاهده تبلیغ شما حس کنند که فریب خورده‌اند، دیدگاه منفی از برند تجاری شما در ذهنشان نقش می‌بندد که این حس تا مدت‌ها با آن‌ها خواهد ماند.

در آخر هم این نکته را فراموش نکنید که در تبلیغات همسان، عملکرد تبلیغ را اندازه گیری و تست کنید. تنها راه برای تعیین بهترین عنوان، بهترین تصویر، بهترین محتوا و … برای برند شما، آزمایش تبلیغات همسان است. بهتر است که هنگام تست کمپین تبلیغاتی خود، ۹ مورد را آزمایش کنید. (سه عنوان و سه تصویر را برای هر کمپین انتخاب و هر بار، یک عنوان را با یک تصویر منتشر کنید و بازخورد هرکدام را بررسی نمایید.)

Avatar
از کلاس‌های دانشگاه فهمیدم که به بازاریابی علاقه دارم. دنبالش کردم تا رسیدم به دیجیتال مارکتینگ. به دیـ ام برد پیوستم تا هر روز از هم یاد بگیریم.