راهکارهای افزایش نرخ کلیک (CTR) در بنرهای تبلیغاتی

⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

به طور کلی CTR نشان دهنده درصد افرادی است که بر روی تبلیغات بنری یا لینک‌ها کلیک کردند. بنابراین یکی از سنجه‌های اصلی برای اندازی‌گیری میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغات آنلاین،  CTR یا نرخ کلیک بنرهای تبلیغاتی است. CTR در تبلیغات بنری عبارت است از نسبت کلیک به بازدید یک بنر تبلیغاتی. یعنی چند درصد کسانی که بنر را دیده‌اند، روی آن کلیک کرده‌اند.  در این مقاله میخواهیم به راهکارهای افزایش CTR در تبلیغات بنری بپردازیم. پس اگر میخواهید CTR کمپین‌های تبلیغات آنلاین شما افزایش یابد، راهکارهایی که در ادامه ذکر خواهد شد را از دست ندهید.

این مطلب، تجربه محور بوده و با همکاری شبکه تبلیغات آنلاین مدیااد،سنجاق و یکتانت نگارش شده است.

آیا از استراتژی تبلیغاتی خود مطمئن هستید ؟!

ممکن است نرخ کلیک ارتباطی با طراحی بنر نداشته و دلیل پایین بودن CTR  از استراتژی تبلیغاتی باشد. پس نسبت به آن تجدید نظر کنید. مثلاً: اگر فروشنده مواد شوینده هستید و برای هر محصول 5٪ تخفیف ارائه می‌دهید، ممکن است مردم هرگز روی تبلیغ شما کلیک نکنند، چون این کاهش قیمت ناچیز است. اما اگر برای هر کالا یک محصول رایگان ارائه دهید، شاهد افزایش نرخ کلیک خواهید بود. این یعنی استراتژی تبلیغ شما مشکل دارد. یا مثلا در فصل زمستان دارید تبلیغ بستنی می‌کنید!

استراتژی تبلیغات

ارتباط رسانه با موضوع تبلیغ

رسانه‌ای که برای تبلیغات خود انتخاب کرده‌اید، نقش تعیین کننده ای در میزان نرخ CTR دارند. سراغ وب سایت هایی بروید که احتمال می دهید مشتری بالقوه شما، مخاطبش است. مثلا اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس ورزشی دارید، تبلیغ در وب‌سایت طرفداری انتخاب درستی است و نرخ کلیک بالایی خواهید گرفت. درگیر نمایش حداکثری در ویسایت های متعدد نشوید، نمایش کمتر، اما در وبسایت های مرتبط‌تر بودجه تبلیغاتی شما را حفظ می‌کند.

البته برای این کار ، اول از همه پیشنهاد می‌شود تا پرسونای مخاطب را شناسایی کنیم.با این مرحله می توانیم محل حضور مخاطب را حدس زد. که در این بنر، مخاطب ، افرادی است که به سلامتی خود اهمیت می دهند. سایت هایی که مربوط به سلامت فردی است گزینه ی خوبی است.

بنر تبلیغاتی متناسب با سایت

تاثیر CTA بر افزایش CTR

CTA و افزایش نرخ کلیک

استفاده از CTA ها به تبلیفات شما کمک می کند تا تعامل بیشتری با مخاطب داشته باشید اما حواستان باشد برای یک CTA، یک هدف واحد استفاده کرده و توجه کاربران خود را با CTA های متعدد پراکنده نکنید. منظور از CTA که مخفف Call to Action است، این است که در بنر تبلیغاتی‌تان مخاطب را به اقدامی که میخواهید انجام دهد فرا بخوانید و از او بخواهید برای مثال روی بنر کلیک کند، در مسابقه شما شرکت کند، اپلیکیشن شما را نصب کند و یا…

صفر تا صد تبلیغات آنلاین! از تبلیغات کلیکی تا نصب اپلیکیشن

باید اعتراف کرد خیلی از تبلیغ کننده دچار اشتباه رایجی هستند که در بنر های اسلایدی، CTA  را در اسلاید آخر قرار می دهد. داستان بنر باید به گونه ای باشد که هر اسلاید به تنهایی، گویای داستان و CTA  در هر اسلاید جا بگیرد.

در بنر روبرو عبارت SIGN UP یک  CTA یا Call to Action است. (از هاب‌اسپات)

سایز بنر

بنرهایی که اختلاف طول و عرضشان تفاوت کمتری داشته باشند نرخ کلیک بالاتری دارند. یعنی هرچقدر بنر مربعی‌تر باشد بهتر است. در تصویر پایین ، اندازه های استاندارد برای طراحی بنر های تبلیغاتی آمده است.

اندازه های بنر تبلیغاتی

کدام وسیله دیجیتال ؟

با توجه به بزرگ بودن ابعاد صفحه دسکتاپ نسبت به صفحه موبایل، تعداد بنرهایی که به کاربر نشان داده می‌شود در دسکتاپ بیشتر از موبایل است و این امر شانس کمتری را برای کلیک به همراه دارد. علاوه بر این بنرهای موبایل جذابیت خاصی نسبت به بنرهای دسکتاپ نشان می‌دهند. که این، می تواند به مناسب بودن دستگاه تلفن برای بنرهای تبلیغاتی اشاره کند.

وسیله دیجیتال

بنرهای پویا

راه دیگر برای افزایش CTR استفاده از بنرهای پویا HTML 5 است. مطالعات نشان می دهد که CTR تبلیغات HTML 5 بالاتر از تبلیغات استاتیک است. با آگهی های HTML 5 فرصت بیشتری برای brand’s story خود دارید؛ یعنی میتوانید محصولات خود را به نمایش بگذارید و در مورد مزایای آن صحبت کنید.

محل بنر

مکان بنر تبلیغاتی در سایت تبلیغ کننده می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر میزان کلیک داشته باشد. بنرهای پایین صفحات سایت طبعا با احتمال کمتری دیده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود بنر تبلیغاتی‌تان را در نیمه بالایی صفحات وب‌سایت‌های پذیرنده تبلیغ نمایش دهید(همانطور که در سایت آپارات مشاهده می کنید). بر اساس آمار میزان کلیک در این مکان 36% درصد بیشتر از سایر فضاهای سایت است.

محل بنر

فقط چند ثانیه

خواندن و فهمیدن بنر باید تنها در چند ثانیه باشد. بنابراین پیام تبلیغ باید به آسانی منتقل شود. این آسانی با رعایت موارد زیادی امکان پذیر است اما مهمترین آنها فونت یا قلم مناسب است.

فونت یا قلم مناسب

تصویر، خواندن را سخت نکند

زمینه های جذاب اما سازگار را انتخاب کنید.در هنگام انتخاب و یا طراحی زمینه، باید به قلم ها و به خصوص رنگ حروف توجه کنید تا با زمینه شما دارای هارمونی و در یک طیف رنگی باشند. یک تصویر زمینه شلوغ می تواند تأثیر منفی بر روی بنر شما بگذارد زیرا باعث می شود تمرکز از لوگو و پیام خارج شود و مخاطب را گیج کند.

گزارش سال 98 مدیااد، پلتفرم تبلیغات کلیکی

عکس محصول

اگر محصول جدیدی دارید. بدون هیج نوشته و متنی می توانید عکسی هنرمندانه از محصول خود را در بنر تبلیغاتی خود قراربدهید.البته از برند و لوگوی خود غافل نشوید آن را ضمیمه کنید تا حس خوبی که عکس در مخاطب ایجاد شده با برند شما گره بخورد.

قابل ذکر است که اگر این تصویر محصول به همراه یک شخص باشد. تاثیر بنر تبلیغاتی بیش ار پیش خواهد شد. مثلا همین محصولی که در تصویر پایین آمده است را یک فرد( مثلا آشپز) در دست بگیرد و با حالت معرفی به طرف دوربین نشان دهد.

کلید واژه های جذاب

بنرهای تبلیغاتی، شامل متنی است که وظیفه افزایش CTR را بر عهده دارد. پس اگر متن موجود در بنر تبلیغاتی، سنجیده و بجا نباشد. پیشنهاد می‌شود از بنر تبلیغاتی استفاده نکنید زیرا هزینه تبلیغات را هدر خواهید داد.

متنی که در بنر تبلیغاتی نوشته می‌شود، بخشهای محتلفی دارد. البته نمی توان آن بخش ها را محدود کرد ولی بطور رایج می توان گفت در غالب بنر های تبلیغاتی، با سه متن روبرو می شوید: 1. متنی که معرف محصول است 2. متنی که می خواهد تخفیف یا آفری را به مخاطب بدهد 3. متنی یا عبارتی که در CTA  نوشته می‌شود.

در قسمت دوم، کلید واژه های جذاب، در بالابردن CTR  تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. که می توانید با عبارت های مثل: تخفیف محدود، تخفیف ویژه ، تا 50درصد تخفیف و …

لوگو همیشه جذاب نیست!

برای آنکه بتوانیم از تک تک عناصر موجود در بنر های تبلیغاتی، کلیک بگیریم. باید حواسمان باشد که چرا و چگونه این عناصر را استفاده می کنیم؟

لوگو یکی از بخشهایی است که پیشنهاد می‌شود در بنر های تبلیغاتی دیده شود. اما این پیشنهاد مطلق و همیشگی نیست. زیرا قبل از آن، باید بدانیم در چه مرحله ای از فروش هستیم یا اصطلاحا در کدام سطح از قیف فروش حضور داریم. اگر در مرحله برندآگاهی هستیم و مخاطب هنوز ما را نشناخته است. پس لوگو پیشنهاد نمی‌شود، چون بنابر تجربه، لوگو و برند هایی که مخاطب از آن آگاهی و شناختی ندارد، نمی تواند میزان CTR  بنرهای تبلیغاتی را افزایش دهد. بنابراین منطقی است که بر روی عناصر دیگر بنر تبلیغاتی، تمرکز کنید.

گزارشی جامع از صنعت تبلیغات دیجیتال در سال 1399

قدری شوخی

بعضی اوقات، تنها چیزی که برای فروش یک محصول لازم است یک شوخی خوب است. بنابراین، هرگز قدرت شوخی ها در تبلیغات را دست کم نگیرید. با استخدام یک کپی رایتر و در جریان گذاشتن او از استراتژی تبلیغات، میزان کلیک بنرهای تبلیغاتی را بالا ببرید. افزایش CTR قطعا یکی از KPIها برای ارزیابی وی خواهد بود.

صحبت با مشتریان خاص

شاید خاص و تخصصی کردن محتوای بنر ، تمام مشتریان شما را در نظر نگیرد ولی قطعا  با تمام مشتریان خاص شما ارتباط برقرار می‌کند. یعنی در بنر تبلیغاتی خود،  مرتبط با محصول  محتوای  تخصصی را مطرح کنید.چون با این کار مخاطب خاص که آن محتوا را درک می‌کند به این نتیجه می‌رسد که شما آن را درجایگاه خودش خطاب قراردادید و آن را یک مشتری غیر کارشناس فرض نکردید. پس احساس خوبی در آن ایجاد می‌شود و با تبلیغ شما ارتباط برقرار می‌کند.

این بنر برای دیگرانی که با محتوای تخصصی آشنا نیستند هم کلیک صفر نخواهد داشت. چرا که آدم ها به دنبال پوشاندن نادانسته های خود هستند و اگر مشتری شما نشوند حداقل با سایت شما تعامل برقرار می‌کند.

طراحی کاراکتر

یکی از افزایش نرخ کلیک در بنر های تبلیغاتی ، بیان داستان است. داستان سرایی ای که نقش مهمی در بازاریابی دارد. با طراحی کاراکتر می توانید داستان محصول خود را تعریف کنید.

یک قانون مهم

موارد یاد شده صرفاً یکسری الگو هستند که بر حسب شرایط (زمان، رویدادهای اجتماعی، سایر کمپین های موجود، ذائقه جامعه و …) ممکن است صحیح یا غلط باشند.

 آنچه که یک دیجیتال مارکتر باید انجام بدهد:

فرضیه‌سازی، خلاقیت در حدس های بهتر و تکرار خستگی ناپذیر در چرخه طراحی، اجرا، بازخورد و بهبود است.

بنابراین برای افزایش CTR ، نباید از A/B Test  های بنرهای تبلیغاتی غافل شد. در ادامه به مواردی که می توان آن ها را تست کرد، اشاره می‌شود.

  1. عنوان سوالی یا خبری؟
  2. عنوان طولانی یا کوتاه؟
  3. تصویر بسته یا دور؟
  4. علامت تعجب یا علامت سوال؟
  5. رویداد ها و وقایع همزمان؟
  6. تصویر سازی یا تصویر واقعی؟
  7. اصالت عنوان و تصویر؟
  8. آقا یا خانم؟
  9. با تصویر انسان یا بدون تصویر انسان؟
  10. تصویر رنگی یا سیاه سفید؟
  11. با لوگو با بدون لوگو؟

قابل ذکر است  با توجه به راهکار های بالا می توان مسیرِ افزایش CTR را هموار کرد و تا حد قابل توجهی از مزایای تبلیغات آنلاین بهره برد: از جمله پروموت سریع محصول یا خدمات بدون محدودیت مرز جغرافیایی، قابل اندازه‌گیری بودن، هدفمندی و بازدهی بالا، مقرون به‌صرفه بودن و قابل نظارت بودن آن.

3 دیدگاه‌ها

  1. سپاس از شما. خیلی خوب بود مطلبتون. دو تا از گزینه‌های خیلی تاثیرگذار دیگه هم متفاوت بودن تبلیغ، مثلا رنگ خیلی برجسته و بولد بودن، و نیتیو بودنه.

    • سلام شروین جان، ممنون از لطفت!
      بله ، کاملا درست میگی! در متن هم به نیتیو بودن بنر اشاره شده!

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید