تبلیغات آنلاین چیست؟
تغییر اینترنت از یک رسانه صرفاً تعاملی به رسانهای رابطه ساز جریان بزرگی بود که باعث شد از تقریباً 10 سال پیش شرکتها شروع به یکپارچهسازی تاکتیکهای سنتی و دیجیتال کردند. پس از زمان کوتاهی مشخص شد اگر برند میخواهد اعتبار خود را حفظ کند باید تعاملات و تبلیغات آنلاین به اندازه تعاملات آفلاین برای مشتری راحت و آشنا باشد.
تبلیغات آنلاین یعنی به عنوان یک کسبوکار برای انتشار یک محتوا اعم از متنی، ویدئویی، تصویری و حتی صوتی به یک رسانه دیجیتال هزینه پرداخت میکنید.
کارشناسان بازاریابی و تبلیغات میگویند که تبلیغات آنلاین چیزی مشابه تبلیغات سنتی است، با این تفاوت که پیچیدگی و سنجش دقیق عملکرد آن را متمایز میکند.
تبلیغات آنلاین مزایای زیادی هم دارد از جمله پروموت سریع محصول یا خدمات بدون محدودیت مرز جغرافیایی، قابل اندازهگیری بودن، هدفمندی و بازدهی بالا، مقرون بهصرفه بودن و قابل نظارت بودن آن. به همین دلیل با جرئت میتوان گفت که امروزه، تبلیغ در اینترنت یکی از بهترین روشها در بازاریابی برای هر نوع کسبوکاری است که طرفداران بسیاری برای خود دارد.
با بازاریابی آنلاین، تبلیغکنندگان میتوانند محتوای تبلیغاتی خود را در نرمافزار، وبسایت و برنامههای تلفن همراه عرضه کنند.
برای تبلیغات آنلاین چه اصطلاحاتی را بلد باشیم؟
- Advertiser یا تبلیغ دهنده: همان کسبوکاری است که با پرداخت هزینه، تبلیغات برایش انجام میشود.
- Publisher، ناشر یا تبلیغ گیرنده: وبسایت یا اپلیکیشنی که به عنوان رسانه امکان پذیرفتن و نمایش تبلیغات را دارد.
- Adnetwork یا شبکه تبلیغاتی: به عنوان واسط بین تبلیغ دهنده و تبلیغ پذیرنده عمل کرده و باعث تسهیل ارتباط بین کسبوکارها و وبسایتها قرار میگیرد.
- Impression: به میزان دیده شدن بنر در وبسایتهایی که تبلیغ شما در آن نمایش پیدا میکند، گفته میشود.
- CTR :Click Through Rate یا نرخ کلیک، تعداد کلیک کاربران بر روی بنر تبلیغی شما، تقسیم بر تعداد نمایش بنر شما به کاربران است. درصد CTR معیار پراهمیتی است که هرچقدر بالاتر باشد نشان میدهد بنر جذابتر و تاثیرگذارتر بوده است.
- Bounce Rate: به معنی نرخ پرش به درصدی از کاربران اشاره دارد که فقط صفحه فرود کمپین تبلیغی را مشاهده میکنند و سپس از آن به هر دلیلی خارج میشوند و به صفحه دیگری از سایت نمیروند. به همین دلیل هرچقدر درصد آن کمتر باشد، بهتر است.
- Conversion Rate Optimization :CRO یا نرخ تبدیل، به هر اقدامی که باعث تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری شود، میگویند و طبیعتاً هر چه بالاتر باشد بهتر است.
اما تبلیغات آنلاین به چه صورتهایی انجام میشود؟
مدل تبلیغات کلیکی یا CPC) Cost Per Click):
در این مدل تبلیغات دیجیتال، تبلیغ کنندگان بودجه در اختیار شبکه تبلیغاتی یا Adnetwork قرار داده تا محتوای تبلیغاتی آنها را در وبسایتهای مختلف انتشار دهند و به ازای هر کلیک که کاربر روی دکمه یا لینک مشخص شده میکند از بودجه تبلیغ کننده کاسته میشود. این روش هدفمندتر با سودآوری بیشتر برای تبلیغ کنندگان میباشد و بیشتر حجم تبلیغات آنلاین را از آن خود کرده است.
مکانیزم تبلیغات کلیکی به چه صورتی است؟
به عنوان کسبوکار احتمالاً برای شما مشکل خواهد بود که بخواهید با ناشران زیادی(وبسایتهای تبلیغ پذیرنده) در فضای وب تعامل ایجاد کرده و تبلیغاتتان را انجام دهید.
در ایران ادنتورکهای یکتانت، مدیااد، اینتورک، سنجاق و صباویژن برای وبسایتها، ادنتوکهای تپسل و صباسل و دیما و دارت درون اپلیکیشنهای موبایل فعالیت دارند که با دریافت هدف تبلیغاتی و بودجهتان به صورت چرخشی و رندم بنر شما را به ناشران طرف قراردادشان نشان میدهند.
نکتهای که در قیمتگذاری تبلیغات در این روش حائز اهمیت است این است که Adnetwork یک بازه برای هر قیمت هر کلیک به شما پیشنهاد میدهد که با توجه به قیمتی که شما انتخاب میکنید، تبلیغ شما را در سایتها نمایش میدهند. هرچقدر این رقم بالاتر باشد تبلیغات آنلاین شما در سایتهای بهتر و باکیفیتتری نمایش داده میشود.
البته هرقدر بنر جذابتر و استانداردتر باشد با قیمت پایینتر هم میتوانید در سایتهای خوب و پربازدید حضور یافته و بازدید بگیرید. اما در حالت کلی در صورتیکه قیمت هر کلیک را پایین بگذارید، معمولاً نمیتوانید در سایتهای درجه ۱ بازدید بگیرید.
تبلیغات بنری ثابت:
این نوع تبلیغات در واقع همان تبلیغات بیلبوردی در فضای آنلاین است. شما میتوانید بنر تبلیغاتی خودتان را در جایگاه ثابت و همیشگی برای مدت زمانی مشخص در یک سایت خاص به نمایش بگذارید. این تبلیغات از لحاظ ظاهری شبیه به تبلیغات کلیکی میباشد اما محاسبه هزینه آن اغلب به صورت ماهیانه است.
مدل تبلیغات نمایشی CPM) Cost Per Mile):
از رایجترین و قدیمیترین روشها برای تبلیغات وب است. در این نوع از تبلیغات آنلاین فقط به ازای هر 1000 بازدید، تبلیغ کننده هزینه پرداخت میکند. پس میتوان گفت تبلیغات نمایشی از لحاظ هزینه به صرفهتر از تبلیغات کلیکی است اما باید به این موضوع توجه داشت که هدف از این نوع تبلیغات دیده شدن و افزایش آگاهی برند است، به همین خاطر بازده بالایی برای کمپینها نخواهد داشت.
این نوع تبلیغات در حال حاضر بیشتر در شبکههای اجتماعی بکار میرود، مثلاً برای تبلیغ در اینستاگرام و تلگرام.
مدل تبلیغات همسان یا Native Ads:
نوعی از تبلیغات آنلاین هستند که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با UI صفحات سایت نمایشدهنده یکپارچه و هماهنگ میشوند. هماهنگی با ظاهر سایت علاوه بر افزایش بازدید توسط کاربران، باعث حفظ هویت بصری سایت و تجربه کاربری UX و در نهایت اثربخشی بیشتر تبلیغات میشود.
در تبلیغات همسان بنرها به صورت عکس همراه با یک متن کوتاه به عنوان توضیح هستند یعنی تبلیغ به صورت بنر متحرک یا GIF نداریم. با توجه به آمار این نوع تبلیغات قصد خرید را تا 18 درصد افزایش می دهد.
تبلیغات ویدئویی:
یکی از محبوبترین و قدرتمندترین نوع تبلیغ در اینترنت است که تأثیر زیادی روی کاربران میگذارد. این نوع تبلیغ در ذهن مخاطب مانده و بیشترین میزان بازگشت سرمایه را دارد.
تبلیغات ویدئویی به 4 صورت انجام میشود :
1. تبلیغات در پلتفرمهای آنلاین اشتراکگذاری ویدئو مثل آپارات، نماشا، دالفک و یوتیوب که قبل از نمایش ویدئو، تبلیغات را نمایش میدهند. پخش تضمینی یا TrueView در تبلیغات ویدیویی بر این اساس است که شما زمانی برای تبلیغتان مبلغی پرداخت میکنید که کاربر زمان انتخابی شما را از آن ویدئو دیده(معمولا این تایم ۳۰ ثانیه میباشد) و یا عمل موردنظر شما را انجام داده باشد.
2. تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشنهای موبایل که با توجه به میزان استفاده مردم از گوشیهای هوشمند و تعداد نصب برنامههای مختلف یکی از بهترین بسترها میباشد. نمونه این تبلیغها، ویدیویهاییست که در یک اپلیکیشن بازی یا وی پی ان به نمایش در میآید.
3. تبلیغات در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام.
4. تبلیغات در ابتدا یا انتهای ویدئوهای وبسایتهایی ازجمله نمناک، ستاره و…
تبلیغات در شبکههای اجتماعی:
با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی و محبوبیت آنها در میان کاربران، تبلیغات در شبکههای اجتماعی یکی از بهترین ابزار برای معرفی و تبلیغ کسبوکارها میباشد. هزینه کم، دسترسی بیشتر به مخاطبان و افزایش تعامل با آنها باعث محبوبیت بیشتر این نوع تبلیغات شده است. همچنین هرچقدر فعالیت وبسایت و شبکههای اجتماعی متصل به آن بیشتر شود، رتبه وبسایت در موتورهای جستجو بالاتر رفته و در نتایج اولیه ظاهر می گردد.
شبکه های اجتماعی که می توانند بعنوان ابزار تبلیغات استفاده شوند عبارتاند از:
فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، یوتیوب، پینترست
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق تأثیرگذاران:
این تکنیک امروزه با استقبال روبهرشدی از سوی کسبوکارها مواجه شده و سالانه بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد. تبلیغ محصول یا یک برند توسط شخص تأثیرگذار در حوزههای مختلف در شبکههای اجتماعی است که با تبلیغ، پیام برند را به مخاطبانش، معمولا بصورت توصیه منتقل کرده و میتواند روی تصمیم فرد برای خرید اثر بگذارد.
این تبلیغات در صورتی که با پیام درست، از طریق اینفلوئنسر درست، مرتبط و سازگار با شخصیت برند ما اجرا شود، بازدهی خوبی داشته و میتواند برای هدف فروش راهگشا باشد.
مدل تبلیغات CPA) Cost Per Action):
فقط زمانی که کاربران عکسالعملی راجع به تبلیغ داشته باشند، هزینه توسط تبلیغ کننده پرداخت میشود. این عکسالعمل ممکن است دانلود کردن یک فیلم و یا خرید یک محصول یا نصب اپلیکیشنتان باشد. CPA بهترین نوع پرداخت برای تبلیغ کننده است زیرا تنها زمانی هزینه پرداخت میکند که به هدف خود برسد.
مدل های تبلیغاتی CPI، CPL، CPO و CPS از مدلهای هزینهای زیر مجموعه تبلیغات CPA می باشند که در زیر توضیح خواهیم داد.
CPO یا Cost Per Order
نوعی روش پرداخت است که در آن تبلیغ دهنده در ازای هر سفارش از جانب کاربر مبلغی را به تبلیغ کننده میپردازد. این روش هزینه ای برای کنترل حاشیه سود به شدت مفید و کاربردی است.
CPL یا Cost Per Lead
به این معناست که به ازای هر سرنخ فروش باید به تبلیغ کننده مبلغ پرداخت شود مثل عضویت کاربر در سایت یا ارائه ایمیل یا موبایل طی یک کمپین. به این صورت مخاطبان را هم میتوان دستهبندی کرد و تبلیغات هدفمندتری داشت.
CPI یا Cost Per Install
نوع دیگری از مدل های هزینهای است که تبلیغ دهنده به ازای هر نصب اپلیکیشن یا نرمافزار که کاربر انجام میدهد، هزینه پرداخت میکند.
CPS یا Cost Per Sale
که به آن Cost Per Pay هم می گویند به این معناست که در ازای هر فروش که انجام می شود، تبلیغ دهنده مبلغی را پرداخت میکند.