مزیت‌های UGC و راه‌کارهای استفاده از آن

UGC
⏱زمان مطالعه: 8 دقیقه

به عنوان یک دیجیتال مارکتر حتما تا بحال کلمه UGC به معنی User-Generated Content را شنیده اید! در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی راجع به UGC کسب کنید. 

UGC چیست؟

UGC کوتاه شده عبارت User Generated Content به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. هرگونه محتوا به هر شکل که توسط مشتریان و کاربران یک کسب و کار، بدون هزینه بازاریابی انجام شود UGC به حساب می آید.
UGC می‌تواند در قالب توییت، فیلم و عکس، نظر راجع به محصول و… باشد. پس به زبان ساده UGC یعنی تبلیغات مشتریان برای شما که ناشی از رضایت از محصولات یا خدمات شماست.

اهمیت UGC برای کسب و کارها 

اینکه بسیاری از خریداران قبل از خرید بخش نظرات و امتیازات محصول را چک می کنند قابل انکار نیست. این ساده‌ترین مثال برای اهمیت UGC در کسب و کار شماست. در واقع UGC در کاهش هزینه های تبلیغاتی شما موثر است و باعث می‌شود تعامل کاربران با سایت شما بهتر شود و اعتبار بیشتری در بین رقبای کسب و کارتان پیدا کنید.
برای برخی کسب و کار‌ها، UGC فقط یک بال کمکی برای پیشرفت نیست؛ بلکه کل کسب و کار بر پایه UGC ساخته شده است. مثلا سایت‌های دیوار یا شیپور را در نظر بگیرید. در سایت شیپور شما کالایی را به فروش نمی‌رسانید، بلکه کاربران در سایت شما به خرید و فروش می‌پردازند؛ به زبان ساده‌تر این نوع وبسایت‌ها بدون UGC اصلا وجود نخواهند داشت.

در بعضی اپلیکیشن‌های مسیریابی (نشان یا بلد)، این قابلیت برای کاربران وجود دارد که نقطه‌ای از یک مسیر را علامت گذاری کرده و از حضور پلیس یا وجود دوربین در آن نقطه به بقیه رانندگان گزارش دهند. این نوعی UGC است که درجهت تبلیغ برای کسب‌‌‌وکار نیست؛ بلکه به سازندگان این اپلیکیشن برای خدمت‌رسانی بهتر کمک می‌کند.

 چرا از UGC در اینستاگرام استفاده می کنیم؟
در واقع این ما نیستیم که محتوای تبلیغاتی را ایجاد میکنیم. این محتواها توسط مشتریان ما ایجاد میشوند. (در قالب هایی مثل تگ کردن، هشتگ ها، استوری ها و….)
UGC برند ما را از دیدگاه مشتری نشان می دهد نه از دیدگاه ما. به همین خاطر اعتبار بیشتری دارد و مورد اعتماد تر است.

چند مورد از مزایای UGC

– مهمتر از همه این که UGC آگاهی افراد از برند شما (Brand Awareness) را بالا می برد
– اعتبار شما را بین رقبایتان افزایش می‌دهد
– فالوئرها و مخاطبان شما در تمام شبکه های اجتماعی افزایش پیدا خواهند کرد
– با ایجاد دید بهتر در شما، باعث افزایش کیفیت محصول یا خدمات شما خواهد شد
– همانطور که قبلا هم گفتیم، رایگان است و موجب کاهش هزینه‌ها می شود
– محتوایی منحصر به فرد و خاص برای شما تولید می شود که رقبایتان آن را ندارند
– بهبود سئوی وب‌سایت شما به واسطه افزایش بک‌لینک‌ها
– رابطه متقابل شما با مشتریان و مخاطبانتان را بهبود می‌بخشد
– نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش می‌دهد

انواع UGC

UGC در سه دسته کلی متن، تصاویر و ویدئو قرار میگیرد.
میدانیم که روزانه هزاران عکس و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری میشود و بخش بزرگی از انها در مورد یک برند خاص یا نقد و بررسی یک مکان مثل هتل‌ها یا یک محصول خاص هستند.
هر زمان که کسی یک پیام اجتماعی در مورد شما در قالبی مثل یک توییت و یا یک محتوای اینستاگرامی منتشر میکند، او درواقع دارد برای شما UGC تولید می‌کند.
نقد و بررسی در قالب کامنت مانند زمانی که مشتریان شما نظرشان را در مورد محصولتان در قالب یک کامنت در بخشی از وب‌سایت شما بنویسند.
پست های وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی مثل زمانی که یک بیوتی بلاگر از رژلبی که محصول شماست، استفاده کند بدون اینکه مبلغی را به او پرداخت کرده باشید.
محتوای ویدئویی از جمله لایو با افراد موفق صنعت شما
محتوای صوتی مانند روم‌های نقد و بررسی در کلاب‌هاوس هم میتواند یک UGC خوب برای شما باشد.
پیام رضایت مشتری در واقع انتشار پیام‌هایی است که رضایت مشتریان نسبت به کالایی که از شما خریده‌اند را نشان می‌دهد.

UGC چگونه به سئو کمک می کند؟

UGC یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک استراتژی بلند مدت بر پایه سئو و کانورژن (conversion) است.
چرا؟
چون رایگان است و بر پایه نظریه رفتارگله‌ای (که در ادامه به آن می پردازیم) عمل می کند. همچنین به صورت روزانه، محتوای جدید برایتان تولید می کند. از طرف دیگر اطلاعاتی که دیگران از UGC بدست می آورند، طبق آمارهای گوگل و دیگر سایت های خرید آنلاین از اعتماد بالایی برخوردارند، چرا که توسط یک شخص ثالث و بدون دریافت مبلغ تبلیغاتی ایجاد شده اند. باید بدانید که UGC فقط برای شما تبلیغ نمی کند، بلکه به شما یک دیدگاه بهتر نسبت به خدمات و محصولاتتان می دهد که به وسیله آن می توانید محصولاتتان را بهبود دهید. یک نکته مهم درباره UGC این است که کلیدواژه های استفاده شده در نظر کاربران، ارزش بسیار بالایی برای موتور‌‌های جستجوگر دارند. پس به شما در زمینه سئو کمک می کند. افراد در صورتی در سایت شما می‌مانند که اطلاعات یا کالاها و خدماتی ارائه دهید که برای مخاطب مفید و جذاب باشد. به همین دلیل، با اضافه کردن امکان ارسال عکس و نظرات توسط مخاطبان به سایتتان، مشتریان سابق شما تشویق به نظر دادن و به اشتراک گذاشتن عکس و مطالب دیگر از محصولات شما می‌شوند که این امر موجب می‌شود تا وقت بیشتری را در سایت شما بگذرانند.

از کجا بدانیم که بهتر است چه نوعی از UGC را استفاده کنیم؟

این بستگی به مخاطبان شما دارد. آیا در فضای مجازی فعال هستند؟ آیا به نظرات دیگران درباره محصول یا خدمات شما اعتماد دارند؟ این قبیل سوالات مشخص میکند که کدام نوع UGC برای شما مفیدتر است.

UGC

چگونه مشتریان را به تولید UGC ترغیب کنیم؟

این شمایید که باید مخاطبانتان را به استفاده از UGC برای خودتان ترغیب کنید. اما چگونه؟

برگزاری کمپین‌های مختلف برای تشویق مخاطبان به استفاده از UGC

زمانی که شما یک مسابقه و جایزه برای کاربران در نظر بگیرید تعامل با مخاطبان و کشاندن آنها به تولید محتوا، مسابقات و بازی بالا می رود. مثلا کمپین توییتری تیمچه که برای شرکت در آن کاربران باید در مورد محصول مورد‌نظر خود یک توییت منتشر کنند؛ سپس تیمچه به قید‌قرعه به سه نفر از کاربران، کالای مورد علاقه‌شان را هدیه می‌دهد. این کمپین چیزی حدود 5000 کوت شامل محتوای جذاب و درگیرکننده برای تیمچه ایجاد کرد.

                         

*تعامل خوب شما با مشتریان و طرفدارانتان در معرفی محصول یا خدمت شما به دیگران تاثیرگذار است.*

اسنپ‌فود با دادن پاسخ مناسب به اعتراض مشتری خود، نشان می‌دهد که نظر مشتری برایش مهم است و برای بهتر شدن خدمات تلاش می‌کند؛ بنابراین مشتری به ارتباط با اسنپ‌فود و تولید محتوایی که به اصلاح ایرادات کمک می‌کند، ترغیب می‌شود و نظرات بیشتری ثبت خواهد کرد.

برگزاری نظرسنجی

با برگزاری نظرسنجی‌های آنلاین (مثلا در قالب استوری اینستاگرام،یا توئیت) می‌توانید در رابطه با تجربه کاربری، انتظارات مشتریان از محصولات در آینده، نقاط ضعف، نقاط قابل بهبود و چالش‌های آنان در رابطه با صنعت خود سوالاتی مطرح کرده و سپس اطلاعات حاصل را تحلیل کنید.

امتیاز (Rating)

امتیاز داده شده به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های مختلف (در قالب عدد یا تعداد ستاره) از نظر کیفیت غذا یا محصولات و همچنین در زمینه ارائه خدمات در رشد یا زوال آن کسب‌ و کار بسیار مهم است. به همین دلیل اپلیکشن هایی مثل اسنپ‌فود به کاربرانی که در اینگونه نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند، به طور مداوم کدهای تخفیف هدیه می‌دهد تا افراد را به تولید این نوع UGC ترغیب نماید.

طرفداران را به مدل‌های محصول خود تبدیل کنید!

مسابقه هفتگی آنباکس در 100 ثانیه‌‌‌ی دیجیکالا یک مثال برای این موضوع است. دیجیکالا از مشتریان خود خواسته بود یک ویدئو‌ی 100 ثانیه‌ای از جعبه‌گشایی کالایی که خریده‌اند بسازند و به 4 ویدئوی برتر هدیه نقدی و یا شارژ کیف پول خرید جایزه می‌داد.

یا هنگامی که یک خواننده آهنگی را منتشر می‌کند، از طرفداران خود می‌خواهد با آهنگ همخوانی کنند و فیلم خود را برای او بفرستند سپس این خواننده با درج آیدی طرفداران، فیلمشان را استوری می‌کند. این مثال را می‌توان یک UGC دوطرفه دانست.

پرسش و پاسخ (Q&A) 

پرسش وپاسخ، روش مفید دیگری برای درگیر کردن مخاطب با سایت یا مستقیما با خود شماست.
تا قبل از تولد این تکنیک، هر شرکت باید افرادی را استخدام می‌کرد تا به صورت روزانه مقالاتی بعضا تکراری و حوصله‌‌سربر در مورد محصولات جدید بنویسند تا اطلاعات کاربران نسبت به محصولات بروز بماند. اما با Q&A دیگر نیازی به این کار نیست، چرا که هر موقع که سوالی در ذهن مشتری‌ ایجاد شد، می‌تواند فورا از شما بپرسد.

هشتگ‌ها

هشتگ ها را فراموش نکنیم، ایجاد کمپین‌های هشتگ و تولید محتوای تصویری یا ویدیویی توسط کاربران، می‌توانند به بهترین شکل ممکن در UGC به ما کمک کند. اما بیش از اندازه از هشتگ استفاده نکنید. بررسی‌های آماری نشان داده است که کمپین‌هایی که دارای هشتگ هستند، تا دوبرابر بیشتر مخاطبان را درگیر می‌کنند اما کمپین‌های با بیش از دو هشتگ در زمینه درگیرسازی مخاطب، تا 17 درصد افت داشته‌اند.


به کلیدواژه‌های به صورت هشتگ بکاربرده شده در زیر این پست از علی بابا توجه کنید.

با ۲۰ ابزار تولید، آنالیز و مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

قدرت نظرات کاربران بر روی رفتار اقتصادی

شایع‌ترین سوالات پیش از خرید که خیلی از مشتریان ممکن است داشته باشند، به راحتی توسط نظر‌های کاربران دیگر که قبلا محصول را خریداری کرده اند قابل پاسخگویی است.
نظریه رفتار گله ای می گوید که خرید یک محصول ارتباط بسیار زیادی به پرطرفدار یا کم‌طرفدار بودن محصول دارد. یعنی هنگامی که شما درمورد خرید محصولی مردد هستید، به نظرات دیگران درمورد آن محصول توجه می کنید تا بدانید محصول ارزش خریدن دارد یا نه.

دیجی‌کالا- UGC

تاثیر رفتارگله‌ای بر اقتصاد و فروش محصول

نظریه رفتارگله‌ای براین اصل پایبند است که برای جذب ترافیک و مشتری، نیازمند ایجاد شکلی از اعتماد هستیم. چرا که مشتری تا زمانی که از کیفیت محصول اطمینان نداشته باشد رغبتی برای خرید آن محصول نخواهد داشت و چه کسی قابل اعتمادتر از یک فرد دیگر که قبلا این محصول را خریداری کرده و برای مدتی استفاده کرده است!
طبیعی است که تمایل شما برای خرید از وب‌سایتی که نود و شش درصد نظرات کاربران آن پنج ستاره است نسبت به وب‌سایتی که نظرات بین سه و چهار ستاره پخش شده‌اند بیشتر خواهد بود.

امتیاز‌دهی کاربران در مورد یک کفش، به تصمیم‌گیری شما برای خریدن یا نخریدن آن محصول جهت می‌دهد.

تفاوت بین UGC و محتوایی که خودتان یا بلاگرها و اینفلوئنسرها برای برند شما تولید میکنند

تمام عکس‌ها، ویدئو‌ها، پست‌ها و… که طرفداران شما در فضای مجازی در مورد شما پست می‌کنند رایگان هستند ولی اگر شما می‌خواهید از آنها برای خودتان استفاده کنید باید از تولیدکنندگان آن محتواها اجازه بگیرید. اما محتواهایی که اینفلوئنسرها برای شما براساس تجربه خودشان از استفاده محصول یا خدمات شما تولید می‌کنند رایگان نیست ضمن اینکه شما باید اینفلوئنسر خاص خودتان را طبق مخاطبان او انتخاب کنید.

جمع‌بندی

UGC مدت‌هاست که در دنیای بازاریابی محتوایی به عنوان طلا شناخته می‌شود؛ چراکه اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند ترافیک عظیمی از کاربران و مشتریان جدید را به سوی کسب‌وکار روانه کند؛ چون UGC یکی از قابل‌ اعتمادترین اشکال محتوا برای عموم جامعه است، امروزه تقریبا هر کسب‌وکاری که به هرشکلی به دنیای مجازی و اینترنت متصل است، سعی در بکارگیری UGC دارد.

 

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید