پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟

مه‌گل غیوری مه‌گل غیوری
9 اردیبهشت 1399
زمان مطالعه: 24 دقیقه
بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟
زمان مطالعه: 18 دقیقه

“محتوا پادشاه است”. اغلب ما این جمله معروف از بیل گیتس را بارها و بارها شنیده‌ایم و می‌دانیم که امروزه، بازاریابی محتوایی، بیش از پیش در صنعت مارکتینگ اهمیت پیدا کرده است. اما بازاریابی محتوایی دقیقاً چیست؟ چرا برای رشد کسب و کارها بسیار اهمیت دارد؟ چگونه می‌توانیم از آن به نفع کسب و کار خود استفاده کنیم؟

از اینفوگرافیک‌ها و پست‌های وبلاگ گرفته تا آموزش‌های ویدیویی، همه در بازاریابی محتوایی جای گرفته‌اند. هنگامی که ۷۰٪ از بازاریابان، در بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری می‌کنند، پس حتما ارزش آن را دارد که درباره آن بدانید.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به معنای تولید و توزیع مداوم محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطبان هدف است. این کار با  هدف ترغیب مشتریان به انجام اقدامات سودآور برای کسب وکارها (خرید، نصب اپلیکیشن، ثبت نام در سایت و….) انجام می‌گیرد. کلمه کلیدی، در این تعریف “ارزشمند” است. شما به هنگام تولید محتوا باید مرتب به این نکته توجه کنید که آیا محتوایتان برای مخاطبان شما به قدری با ارزش و مفید است که با آن ارتباط برقرار کنند و یا خیر.

در واقع Content Marketing یک استراتژی بلند مدت است که هدف اصلی آن، ایجاد رابطه قوی با مخاطب هدف می‌باشد و برخلاف تبلیغات یک طرفه، نشان می‌دهد که شما به مشتریان خود اهمیت داده و محتوای واقعی و مفیدی را در اختیارشان می‌گذارید تا به آن‌ها در حل مشکلاتشان کمک کنید. شاید این مهم‌ترین دلیل برای اهمیت و محبوبیت بازاریابی محتوایی باشد. در حقیقت، شما از محتوا تولید شده خود برای ایجاد اعتماد در مشتریانتان استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، برای یک برند در حوزه زیبایی، هنگامی که یک مشتری فکر می‌کند که کدام پالت آرایش چشم را برای خرید انتخاب کند، اگر یکی از ویدیوهای آموزشی آن برند در این باره را دیده باشد، سریعا آن را به یاد می‌آورد.

قبل از اینکه به موضوع بپردازیم به یک نکته اشاره کنیم. بازاریابی محتوایی مترادف بازاریابی محتوا نیست و اغلب افراد نه تنها این دو را معادل هم می‌دانند، که به اشتباه بازاریابی محتوایی را بازاریابی محتوا صدا می‌زنند. در حالی‌ که بازاریابی محتوا به معنی بازاریابی کردن برای یک محتواست. برای مثال شما یک محتوا از جنس صوت دارید (پادکست). وقتی با هدف بیشتر شنیده شدن این محتوا، به بازاریابی می‌پردازید، بازاریابی محتوا انجام داده‌اید که پر واضح است که این فعالیت با بازاریابی محتوایی متفاوت است.

content marketing

چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟

شاید مهم‌تر از دانستن معنی بازاریابی محتوایی، درک این نکته است که چرا برای کسب و کار شما اهمیت دارد.

برای پی بردن به اهمیت آن، ابتدا باید چهار مرحله از قیف فروش در بازاریابی محتوا را بررسی کنید:

content marketing

 

آگاهی از برند

اگر افراد، نیازی داشته باشند که محصول یا خدمت شما، آن را برطرف می‌کند اما از وجود کسب و کار شما بی‌اطلاع باشند، نمی‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند. بنابراین در این مرحله، شما خود را به کاربران معرفی می‌کنید تا با شما آشنا شوند.

علاقه‌مندی

هنگامی که مشتری متوجه شود برای نیاز یا مشکل او راه حلی دارید، ممکن است به پیشنهادهای شما علاقه‌مند شود و تمایل پیدا کند که محتوای بیشتری از شما را دنبال نماید.

بخوانید  آشنایی با طول عمر مشتری یا CLV و ارزش آن برای کسب‌وکارها

ارزیابی

در این مرحله، مشتری شروع به مقایسه محصولات مختلف از فروشندگان متفاوت می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که کالایی با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری می‌کند.

خرید

سرانجام، مشتری تصمیم خود را می‌گیرد و خرید خود را انجام می‌دهد.

شما در هر یک از مراحل فوق، به کمک تولید محتوا مناسب، می‌توانید مشتری را به سمت خود جذب کنید.

پس می‌توان گفت که بازاریابی محتوایی به سه دلیل افزایش فروش، صرفه‌جویی در هزینه و جذب مشتریان وفادار بسیار مهم است.

بخوانید  نقشه سفر مشتری چیست؟ ۵ مرحله مهم در طراحی نقشه سفر مشتری

چه کسانی در بازاریابی محتوایی دخیل هستند و هر کدام چه کاری انجام می‌دهند؟

بسته به نوع ساختار هر شرکت، بازاریابی محتوایی ممکن است، تیم خاص خودش را داشته باشد یا این که بخشی از وظایف چندین نفر باشد. برای مثال در برخی از شرکت‌ها، بازاریابی محتوایی بخشی از کار متخصص SEO است و در برخی دیگر که به شبکه‌های اجتماعی بسیار متکی هستند، بخشی از مسئولیت‌های تیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد. اما هر شخصی که وظیفه بازاریابی محتوایی را بر عهده دارد، باید محتواها را بر اساس برنامه‌ریزی و تحقیق منتشر نماید. آن‌ها از داده‌های جمع‌آوری شده، نوع و چگونگی تولید محتوا را برنامه‌ریزی می‌کنند.

برای مثال، یک متخصص سئو، از طریق تحقیقات در مورد کلمات کلیدی، می‌تواند متوجه شود که برند شما در چه کلماتی در سرچ گوگل و رتبه بندی ضعیف است و سپس تعیین کند که برای پر کردن این شکاف چه محتوایی، چه زمانی و چگونه منتشر شود.

دقت داشته باشید که زمان انتشار یک محتوا به اندازه نوع و کیفیت آن اهمیت دارد. به خصوص اگر شما در صنعتی کار می‌کنید که به شدت وابسته به فصول باشد. برای مثال یک برند در حوزه پوشاک، مسلما نباید در اواسط تابستان راجع به لباس زمستانی صحبت کند و یا اگر یک آژانس مسافرتی به خوبی نتواند، برای تولید محتوای خود برای سفرهای فصل بهار برنامه‌ریزی کند، در واقع ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد.

استراتژی محتوا چیست و چرا مهم است؟

استراتژی محتوا به مدیریت تمام رسانه‌های شما اعم از نوشتاری، تصویری، صوتی، فایل‌های دانلود و … اشاره دارد. در واقع، یک قسمت از برنامه بازاریابی شما است که نشان می‌دهد چه کسی هستید و تخصص شما در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، دقیقا چیست. یک استراتژی محتوایی متناسب، نه تنها میزان وفاداری شما به برند و مشتریانتان را نشان می‌دهد، بلکه برنامه‌ بازاریابی‌تان را تا حد ممکن اثربخش می‌کند.

شاید شنیده باشید که تولید محتوا برای رشد کسب و کار شما چقدر مهم است. اما همانطور که در طول این مقاله مشاهده خواهید کرد، باید برای آن یک هدف برنامه‌ریزی شده داشته باشید. شما در استراتژی محتوایی تنظیم می‌کنید که چگونه می‌خواهید به این هدف برسید. به طور کلی مهم است که در استراتژی، ارزیابی کنید که هر دارایی شما چه ارزش افزوده‌ای برایتان خواهد داشت تا بتوانید با کم‌ترین هزینه، بیشترین فروش را به دست آورید.

برای تدوین استراتژی محتوا، چه موارد اساسی را باید در نظر بگیریم؟

شما پیش از آن که شروع به تدوین استراتژی تولید محتوا خود کنید، ابتدا باید به چند سوال اساسی پاسخ داده و سپس براساس آن‌ها پیش بروید:

۱. برای چه کسی تولید محتوا می‌کنید؟

چه کسی مخاطب هدف این محتوا است؟ برای چند مخاطب، تولید محتوا می‌کنید؟ درست همانطور که کسب وکار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوا شما هم می‌تواند بیش از یک نوع خواننده یا بیننده داشته باشد. استفاده از انواع مختلفی از نوع محتوا و کانال‌ها به شما کمک می‌کند تا محتوای مختلفی را به هر نوع مخاطبی که می‌خواهید رسانده و هرکسی را که مایل هستید با محتوای خود درگیر کنید.

۲. چه مشکلی از مخاطب را حل می‌کنید؟

به طور کلی، محصول یا خدمات شما، نیازی از مخاطبانتان را برطرف می‌کند. بنابراین، شما باید محتوایی ایجاد کنید که به مشکلات و نیازهای مخاطبان اشاره کند و سپس راه‌حل‌هایی که برایشان دارید را شرح دهد. برای مثال یک استراتژی محتوای صوتی از دو دسته از مخاطبان محصول شما پشتیبانی می‌کند: یک، کسانی که هنوز نمی‌دانند چالش‌های اصلی آنها چیست و دو، کسانی که برای رفع مشکلات خود در حال استفاده از محصول شما هستند. محتوای شما راه‌حل(های) پیشنهادی‌تان را عنوان می‌کند و باعث می‌شود مخاطبان‌تان به مشتریان واجد شرایط‌تری برای شما تبدیل شوند.

۳. چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند؟

احتمالا شما رقبایی دارید که محصول یا خدمتی مشابه به شما دارند. بنابراین مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی شما را از رقبایتان بهتر یا حداقل متفاوت‌تر می‌کند. اینجا دقیقا همان جایی است که تولید محتوا به کمک شما می‌آید. فقط در نظر بگیرید که باید محتوای ارزشمند تولید کنید. زیرا قبل از اینکه ثابت کنبد که ارزش این را دارید که مشتریان، شما را به رقبایتان ترجیح دهند؛ باید ثابت کنید که آنقدر محتوای تولیدی شما با ارزش هست که مشتریان به حرف شما گوش دهند.

۴. بر روی چه قالب‌های محتوایی تمرکز می‌کنید؟

می‌خواهید محتوای خود را به چه شکل‌هایی ارائه دهید؟ اینفوگرافیک؟ ویدیو؟ پست‌های وبلاگ؟ در چه موضوعاتی می‌خواهید جایگاه بهتری در ذهن مخاطب داشته باشید؟ شما در استراتژی محتوایی خود باید با توجه به بودجه‌ای که دارید، قالب‌های محتوایی خود را انتخاب نمایید.

۵. محتوای خود را در چه کانال‌هایی منتشر خواهید کرد؟

همانطور که می‌توانید قالب‌ها و اشکال مختلفی برای تولید محتوا خود داشته باشید، می‌توانید از طریق کانال‌های مختلفی نیز محتوای خود را منتشر نمایید. این کانال‌ها می‌توانند متعلق به خود شما باشند مانند وب سایت و وبلاگ شما و یا می‌توانند متعلق به شما نباشند مانند شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر و ….

۶. چگونه می‌توانید تولید و توزیع محتوا را مدیریت کنید؟

پس از تعیین موارد بالا، وقت آن رسیده است که تعیین کنید، چه کسی، چه چیزی را تولید می‌کند و محتوای تولید شده کجا و چه زمانی منتشر می‌شود.

به طور کلی استراتژی محتوا، با مدیریت کردن تولید و توزیع محتواهایتان به شما کمک می‌کند که پیام برند خود را راحت‌تر به گوش مخاطبان خود برسانید و با گذشت زمان خود را به عنوان یک قدرت در بازار خود نشان دهید.

بخوانید  چطور محتوا را بازیافت کنیم؟

چگونه استراتژی تولید محتوا تدوین کنیم؟

در کانتنت مارکتینگ هیچ دو استراتژی یکسان نیستند. هرکدام اهداف، زمانبندی و تکنیک‌های متفاوتی دارند. پس از بررسی موارد گفته شده در بالا، برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی که بطور خاص برای برند، اهداف و قابلیت‌های شما طراحی شده باشد؛ باید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کنید.

هدف شما برای تهیه یک برنامه کانتنت مارکتینگ چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید؟

هدف از بازاریابی محتوایی

۲.تعیین کنید که چگونه تیم بازاریابی می‌تواند در تحقق این اهداف کمک کند.

یک middle of the funnel content  ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

۳. پرسونا مخاطبان خود را پیدا کنید.

برای تهیه یک استراتژي موفق، باید پرسونا مشتری و مخاطب هدف محتوای خود را به طور کامل بشناسید. مثلا تعیین کنید که مخاطب هدف شما چند ساله است؟ چه میزان تحصیلات دارد؟ مرد هست یا زن؟ در کجا زندگی می‌کند؟ درآمد او حدودا چه قدر است؟ و … . با دریافت این اطلاعات، برای مثال می‌توانید بفهمید که مخاطب شما بیشتر مقالات کوتاه را مطالعه می‌کند یا ویدیو را ترجیح می‌دهد؟ در شبکه‌های اجتماعی فعال است یا برای جمع‌آوری اطلاعات به ایمیل یا گوگل تکیه می‌کند؟

در واقع با شناخت کامل از مخاطب خود، می‌توانید بفهمید که چه محتوایی را در کجا و در چه زمانی در اختیار او قرار دهید تا بهترین بازخورد را داشته باشد. این امر به خصوص در زمانی‌هایی که به تازگی شروع به بازاریابی برای محصولات یا خدمات خود کرده‌اید، محصول یا خدمت جدیدی به بازار عرضه کرده‌اید و یا گروه جدیدی از افراد را به بازار هدف خود اضافه کرده‌اید، بسیار مهم است.

پرسونا

۴. به محتواهایی که در گذشته خلق کردید، رسیدگی کنید.

اگر مدتی از شروع کسب و کار شما گذشته است، اقداماتی که برای بازاریابی محتوایی خود انجام داده‌اید را به همراه  نتایج حاصل از آن طی یک سال گذشته، مرور کنید و دریابید که چه کار متفاوتی می‌توانید برای آن در سال آینده انجام دهید. سپس اهداف جدیدی را برای رسیدن به آن‌ها تعیین کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید مطالبی که طی یک سال گذشته در بلاگ سایت خود منتشر کرده‌اید را به صورت یک کتاب الکترونیکی درآورده و آن را به یک راهنمای جامع در خصوص محصولات یا خدماتتان تبدیل کنید. این یک راه برای ارائه محتواهای قدیمی با فرمت متفاوت است و همچنین می‌توانید به بازیافت محتوا و آپدیت محتوایی نیز فکر کنید.

مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی

۵. برای یافتن ایده برای تولید محتوا در تیم خود، طوفان فکری راه بیاندازید.

اکنون زمان آن رسیده که ایده‌هایی را برای پروژه محتوایی بعدی خود ارائه دهید. برای این کار می‌توانید جلسات طوفان فکری با تیم خود برگزار کنید و از ایده‌ها و نظرات آنان در تدوین استراتژی خود استفاده نمایید و یا این که از ابزارهای موجود برای یافتن ایده کمک بگیرید.

طوفان فکری

۶. نقشه تبدیل را در سفر مشتری خود تعیین کنید.

در این قسمت شما باید تعیین کنید که می‌خواهید در کدام مرحله از قیف فروش، افزایش تبدیل داشته باشید و سپس برای تحقق آن سعی کنید که تمامی موانع احتمالی را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کنید.

۷. برای ردیابی و اندازه‌گیری عملکرد و اهداف خود، “call to action” و”Event trigger”  طراحی کنید.

برای این که متوجه شوید که کاربران شما، اقداماتی که مد نظرتان است را انجام می‌دهند یا خیر، CTA های قابل کلیک که به صفحه فرود (landing page) خاصی هدایت می‌شوند، ایجاد کنید. سپس آن کلیک‌ها، لینک‌ها و اقدامات را تجزیه و تحلیل نمایید. برای مثال از مخاطبانتان بخواهید که برای دریافت کد تخفیف در سایت شما ثبت نام کنند و سپس به کمک گوگل آنالیتیکس، اقدامات کاربران را رصد نمایید تا بتوانید به اثربخشی محتوای خود پی ببرید. در عکس زیر چند نمونه از دعوت به اقدام (CTA) آورده شده است.

دعوت به اقدام

بخوانید  ۱۰ اشتباه رایج در تحلیل به کمک گوگل آنالیتیکس

۸. یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید.

شما برای مدیریت محتوای خود، به چند بخش مهم تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا نیاز دارید. سیستمی را انتخاب کنید که بتوانید به کمک آن این اطلاعات را مدیریت نمایید.

به طور کلی مراحل گفته شده، یک چارچوب کلی برای برنامه بازاریابی محتوایی (Content Marketing) شما است. چگونگی اجرای ایده‌آل استراتژی شما به تیم شما، بودجه و ابزارهایتان بستگی دارد.

درباره کپی رایتینگ، اینجا بخوانید:

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر چه کسی است؟

انواع بازاریابی محتوایی

تا به این جا گفتیم که برای ایجاد یک برنامه استراتژی مناسب باید تعیین کنید که چه نوعی از محتوا برای کسب و کار شما مناسب‌تر است. در اینجا ۷ نمونه از انواع آن را بررسی می‌کنیم:

۱. وبلاگ

اگر تا الان دقت نکرده‌اید، باید بگوییم که در حال حاضر شما مشغول خواندن یک پست وبلاگ هستید. پست‌های وبلاگ برای جذب بازدیدکنندگان جدید باید به طور منظم در وبسایت‌ها منتشر شوند. شما به کمک وبلاگ می‌توانید در مورد موضوعات مرتبط به صنعت خود صحبت کنید و توضیح دهید که چگونه محصولات یا خدمات شما می‌توانند چالش‌های افراد را برطرف کنند.

در نهایت هم توجه داشته باشید که محتوای وبلاگ شما باید آنقدر محتوای ارزشمندی برای مخاطبانتان باشد که تمایل داشته باشند آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود و یا سایر رسانه‌ها منتشر کنند.

توصیه می‌کنیم که پست‌های وبلاگتان بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد. اما بررسی کنید که مخاطبان شما خواندن مطالب طولانی را دوست دارند و یا از خواندن مطالب کوتاه لذت می‌برند. دقت کنید که اصل، مخاطبان شما هستند. محتوا را برای مخاطبان و براساس سلیقه آن‌ها بنویسید.

۲. ویدیو

ویدیوها یکی از رسانه‌های محتوایی بسیار جذاب هستند که قابلیت به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها را دارند. برای تولید ویدیوها نیاز به صرف زمان، منابع و هزینه بیشتری نسبت به محتوای نوشتاری داریم اما باید در نظر گرفت که ویدیوها محبوبیت بیشتری در بین مخاطبان دارند و احتمالاً ۴۰ برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

طبق تحقیقات HubSpot، ویدیو محبوب‌ترین شکل محتوا است و بیش از هر قالب محتوای دیگر توجه مردم را به خود جلب می‌کند. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ویدیو مارکتینگ چیست را بخوانید)

۳. وبینار

وبینارها، سمینارهای آنلاین هستند که شما می‌توانید از آن برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید. در وبینارها می‌توانید به صورت زنده و آنلاین به سوالات مخاطبانتان پاسخ داده و یا راجع به یک موضوع در صنعت خود صحبت کنید.

وبینار

۴. مطالعه موردی

مطالعات موردی، داستان‌های واقعی از مشتریان واقعی را بازگو می‌کنند و نشان می‎‌دهند که محصول شما چگونه توانسته چالش‌های مشتریانتان را کاهش دهد.

این محتوا در پایین قیف بازاریابی است به گونه‌ای که می‌تواند کمک شایانی به تبدیل مشتری کند. شنیدن یک داستان واقعی درباره تجربه مشتری راضی بسیار قانع کننده است. نمونه‌های این روش را این روزها در اینستاگرام زیاد می‌بینیم.

۵. اینفوگرافیک

مردم عاشق اینفوگرافیک‌ها هستند. دیدن آنها جالب است، به آسانی قابل فهم و پر از اطلاعات هستند. بنابراین، گنجاندن اینفوگرافیک‌ها در استراتژی بازاریابی محتوایی، می‌تواند یک ایده هوشمندانه باشد. علاوه بر این شما در مورد چگونگی طراحی اینفوگرافیک‌ها نیز، راهکارهای زیادی دارید که می‌توانید به کمک آن‌ها محتواهای متفاوتی ایجاد نمایید.

بخوانید  کتاب رایگان آموزش تولید محتوا به سبک پیتزا پازلی

۶. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

محتوای ایجاد شده توسط کاربر، دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد؛ محتوایی که توسط افراد خارج از سازمان شما در مورد سازمان و برند شما ایجاد می‌شود. این استراتژی، مخاطبان واقعی را درگیر می‌کند، خاص و خلاقانه است و مهم‌تر از همه که بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

عکسبرداری با گوشی اپل توسط مردم، نمونه‌ای از یک UGC موفق است. این شرکت، عکس‌ها و فیلم‌هایی را که افراد واقعی با استفاده از آیفون‌های شخصی خود گرفته‌اند را در شبکه‌های اجتماعی و بیلبوردهای خود، منتشر می‌کند.

UGC

استفاده اپل از ugc در بیلبورده

UGC

استفاده از ugc در صفحه اینستاگرام اپل

همه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک کمپین UGC ایجاد کنند تا محبوبیت خود را در بین مشتریان خود افزایش داده و دیگران را نیز ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات خود نمایند. هم‌چنین می‌توانند از محتواهایی که مردم، به صورت اتفاقی برای آن ها ایجاد کرده‌اند، استفاده کنند. مانند نظرات نوشته شده در وبلاگ و Reviewهای نوشته شده در مورد بررسی محصولات.

بخوانید  ۱۵ نکته برای موفقیت در بلاگ نویسی

انواع کانال‌ها (content marketing channels)

نحوه انتشار، تبلیغ و promot محتوا به اندازه تولید آن مهم است. همان‌طور که محتواهای تولید شده توسط شما به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک برند، شناخته شوید و پیامی را که می‌خواهید انتقال دهید؛ کانال‌هایی که در آن محتواهای خود را ارائه می‌دهید نیز بر اینکه محتوای شما توسط چه افرادی دیده شود و چه عکس العملی داشته باشند، تاثیر می‌گذارد.

کانال‌های متعددی وجود دارند که بازاریاب‌ها می‌توانند از آن‌ها برای تعامل با مشتریان خود استفاده کنند. با هم به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. ترافیک ارگانیک (Search Engine Optimization)

ایجاد ترافیک ارگانیک از طریق سئو (SEO) انجام می‌شود. محتوایی که در سایت خود منتشر می‌کنید، توسط موتورهای جستجوگر ایندکس می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. محتوایی که از شما در موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شود، الزاما مقالات وبلاگ شما نیستند، بلکه می‌توانند محتوای ویدئویی و اینفوگرافیک‌ها نیز باشند. جذب ترافیک ارگانیک، به شما امکان قرار گرفتن در معرض دید بیشتر و در نهایت جذب مشتری بیشتر را می‌دهد.

۲. ترافیک با پرداخت هزینه (Search Engine Marketing)

به دست آوردن ترافیک ارگانیک در موتورهای جستجو یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است. اما گاهی اوقات شرکت شما سریع‌تر به بازگشت سرمایه و افزایش فروش خود نیاز دارد. در این مواقع استفاده از SEM (بازاریابی در موتورهای جست‌و‌جو) توصیه می‌شود. در این روش شما در ازای تعداد کلیک بر روی تبلیغ خود هزینه پرداخت می‌کنید و به این وسیله در نتایج بالای موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شوید. شما با ایجاد صفحات فرود مناسب و دریافت کلیک‌های با ارزش از سمت مخاطبان خود، می‌توانید در مقایسه با رقبای خود، ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کرده و فروش خود را افزایش دهید.

SEM

۳. پادکست‌ها

پادکست، یک روش تقریبا جدید برای توزیع محتوا است که شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید با مخاطبان خود حتی زمانی که در حال رانندگی، کار کردن، پختن شام و … هستند هم ارتباط برقرار کنید. تولید پادکست، به شما این امکان را می دهد تا عمیق‌تر موضوعات حوزه تخصصی خود را بررسی کنید، با متخصصان صنعت خود مصاحبه کنید و با شرکت‎ها و مشتریان همفکر خود ارتباط برقرار نمایید. (پادکست‌های دی‌ام برد را از اینجا بشنوید)

پادکست

۴. شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی و برند شما شخصیت می‌دهند. شما ابتدا باید در نظر بگیرید که مخاطبان شما در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و در هرکدام از شبکه‌ها به دنبال چه نوع محتوایی هستند. به عنوان مثال، کاربران در اینستاگرام، به دنبال محتوا به صورت عکس، ویدیو و اینفوگرافیک از محتوای تولید شده توسط کاربر شما، محصول اخیرتان و یا حتی پشت صحنه سازمانتان هستند. در حالی که در توییتر، بیشتر به دنبال اخبار و محتوای کوتاه راجع به اتفاقات روز و یا تغییرات در محصولات و خدمات شما هستند.

بخوانید  ۳۰ معیار مهم شبکه‌های اجتماعی که در طول سفر مشتری مهم هستند

هم‌چنین، اهداف شما از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید با هم متفاوت باشد. برای مثال هدف در اینستاگرام ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان است، در حالی که هدف فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک و توییتر گسترش مخاطبان، هدایت ترافیک به سمت وب سایت و … است.

به طور کلی، شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهند که با مشتریان و دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کنید، میزان تعامل آن‌ها با خود را اندازه گیری کنید، محصولات و خدمات تان را معرفی و با اینفلوئنسرها شبکه سازی نمایید. لینکدین، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام، پینترست از جمله شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران  هستند.

۵. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی، یکی از مناسب‌ترین کانال‌های توزیع محتوا برای به دست آوردن بالاترین بازگشت سرمایه است. شما با توزیع خبرنامه‌ها و سایر اشکال محتوا از طریق ایمیل، می‌توانید مستقیماً با مشتریانتان در ارتباط باشید.

در واقع، شما با طبقه‌بندی کردن مخاطبان خود و ایجاد یک لیست ایمیل، می‌توانید محتواهایتان را با دقت توزیع و اطمینان حاصل کنید که پیام شما در زمان مناسب به افراد مناسب می‌رسد.

بازاریابی ایمیلی

۶. لینک سازی (Link building)

  • از آنجا که کیفیت و اعتبار بک لینک از سایت‌های معتبر یک عامل رتبه‌بندی در موتورهای جست‌و‌جو است، به دست آوردن این پیوندها، روشی فوق‌العاده قدرتمند برای افزایش بازدید از وبسایت برند شما می‌باشد.

شما می توانید این کار را از طریق زیر انجام دهید:

  • ایجاد محتوا خوب که ارزش پیوندها را داشته باشد.
  • انتشار مطالعات اختصاصی که در هیچ جای دیگری در وب وجود نداشته باشد.
  • نوشتن و انتشار مقاله در سایر سایت‌ها و انتشارات پر ارزش صنعت خود
  • و…

۷.  تبلیغات بنری (Display advertising)

اینکه همیشه در مقابل چشمان مخاطبان خود باشید، یک راه عالی برای ماندگاری در ذهن آن‌ها است. تبلیغات بنری یا نمایشی، بنرهایی از برند شما هستند که معمولا از متن، تصاویر و دکمه‌ تشکیل شده‌اند و در ازای پرداخت هزینه از طرف شما در سایر وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند. در این گونه تبلیغات، معمولا از کوکی مرورگر افراد نیز استفاده می‌شود و تبلیغ شما به صورت هدفمند به افرادی که احتمالا مخاطبان هدف شما هستند، نمایش داده می‌شود.

تبلیغات بنری

۸. بازاریابی مبتنی بر رویداد

برخی از صنایع هستند که هنوز بسیاری از تجارت‌های خود را به صورت آفلاین انجام می‌دهند. برای این دسته از کسب وکارها، ایونت‌ها، کنفرانس‌ها، انجمن‌ها و … بسیار مهم است. اگر شما نیز جزو این دسته از صنایع هستید، می‌توانید محتوای خود را به صورت کاتالوگ، بروشور، ویدیو و یا  حتی متن سخنرانی تهیه کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

استراتژی توزیع

چگونگی توزیع محتوا، تأثیر مستقیمی بر نحوه انتقال پیام شما و به دست آوردن بازدید دارد. صرفاً داشتن کانال‌های توزیع مناسب،کافی نیست. باید از پتانسیل کانال‌های انتخابی خود، حداکثر بهره را ببرید.

 به عنوان مثال، فرض کنید که شما محتوای خوبی تهیه کرده‌اید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل (که یک کانال مناسب برای توزیع محتوای شما است)، به دست مخاطبان برسانید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. در این صورت اگر لیست‌ ایمیل‌تان را با توجه به تغییرات مخاطبان به روزرسانی نکرده باشید؛ ایمیل خود را برای تعداد بسیاری از آن‌ها ارسال ‌می‌کنید ولی در نهایت هیچ‌کدام از مخاطبان به انجام اقدام مورد نظر شما ترغیب نخواهند شد.

 در این‌جا به چند استراتژی مناسب برای توزیع محتوا اشاره می‌کنیم:

  • همزمان با ایده‌های محتوای طوفان فکری، به کانال‌های توزیع آن‌ها نیز فکر کنید.
  • تمام مشکلات سایت خود را برطرف کرده و با ایجاد یک طرح مناسب برای سایت خود، نرخ فروشتان را بالا ببرید.
  • لیست‌های ایمیل خود را بخش‌بندی کنید.
  • با میکرو اینفلوئنسرها مشارکت کنید.
  • پادکست‌ تولید کنید.
  • از اعلان‌های مرورگرها استفاده نمایید.
  • از سیگنیچرهای موجود در ایمیل، بیشترین بهره را ببرید.
  • از وبینارها در بازاریابی خود استفاده کنید.
  • از بک لینک‌ها غافل نشوید.

چگونه برای تولید محتوا، ایده پیدا کنیم؟

هیچ کمبود ابزار و ترفندی برای تولید ایده‌های محتوایی وجود ندارد. ما در اینجا مواردی که می‌تواند به شما در شکل‌گیری ایده برای تولید محتوا کمک کند را معرفی می‌کنیم:

۱. استفاده از گزینه‌های موجود در موتورهای جست‌و‌جو

گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو دارای چندین ویژگی رایگان و کاربردی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تولید محتوای خود ایده بگیرید.

  • people also ask

حتما به هنگام جست‌و‌جو در مورد یک مطلب، با این گزینه در میانه‌های صفحه اول برخورد کرده‌اید. به کمک این گزینه می‌توانید سوال‌های مرتبط به صنعت خود را پیدا کرده و نیازهای مشتریان خود را بشناسید و مطابق با آن برایشان تولید محتوا کنید.

people also ask

 

  • searches related to

این بخش در پایین صفحه موتورهای جست و جو نمایش داده می‌شود و می‌توانید به کمک آن محتواهای مرتبط با صنعت خود را بهتر بشناسید و در content marketing plan خود از آن‌ها استفاده نمایید.

searches related to

بخوانید  4 علت از دست رفتن رتبه‌های برتر نتایج گوگل

 

  • Autosuggest

پیشنهاهای گوگل برای جست و جوی هر موضوع، یکی دیگر از مواردی است که برای خلق ایده محتوایی می‌تواند به شما کمک کند.

Autosuggest

  •  ترندها و اخبار

ترندها و اخبارهای مربوط به صنعت خود را در موتورهای جست و جو بررسی نمایید و از علایق مخاطبان و اتفاقات روز مربوط به صنعت خود آگاه شوید.

۲. ابزارهای سئو

دقیق شدن بر کلیدواژه‌هایی که افراد جست‌و‌جو می‌کنند، می‌تواند به شما در درک سؤالات مخاطبان کمک کند. پس می‌توانید به کمک آن، محتواهایی ایجاد کنید که به سوالات ذهن مخاطب پاسخ دهد. بررسی کلید واژه‌‌ها با ابزارهایی نظیر  google analytics، Google Trends, Google Keyword Planner، Moz و … امکان‌پذیر است.

۳. شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین منابع برای ایجاد ایده محتوایی در ذهن شماست. سعی کنید به صورت مداوم، وقایع روز، محتواهایی که وایرال شده و مشارکت بالایی داشته‌اند و هشتگ های پرکاربرد و ترند شده را شناسایی کنید و از آنان در ساخت محتوای مناسب با برند خود استفاده نمایید.

بخوانید  باید و نبایدها و اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام

فراموش نکنید که شبکه‌های اجتماعی، محل مناسبی برای موج سواری روی اتفاقات روز است.

۴.داخل سازمان

با تیم فروش خود طوفان فکری راه بیاندازید و از سایر کارمندان شرکت خود نیز سوال بپرسید. از آن‌ها بخواهید که به شما در ایجاد محتوای ارزشمند کمک کنند.

سازمان شما هرگز نباید فاقد ایده‌های محتوایی باشد. هم‌چنین، اطمینان حاصل کنید که موضوعاتی که برای آن‌ها محتوا تولید می‌کنید، همیشه در راستای اهداف بزرگ کسب و کار شما است.

کانتنت مارکتینگ در قیف فروش

قیف فروش پایه و اساسی بازاریابی و فروش است. شما باید به خوبی بدانید که قیف فروش شما به چه شکلی می‌باشد، دقیقا از چه مراحلی تشکیل شده است، هر مرحله چگونه اجرا می‌شود و در هرمرحله چه پیشرفت‌هایی داشته‌اید. دانستن این موارد، به شما این امکان را می‌دهد تا محتوایی ایجاد کنید که شما را بهتر و سریع‌تر به اهدافتان برساند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، به طور کلی، قیف فروش را می‌توان به ۴ بخش، تقسیم کرد.

  • برندآگاهی
  • علاقه‌مندی
  • ارزیابی
  • خرید

هدف و رفتار کاربر در هریک از این مراحل با هم متفاوت است. بنابراین یک بازاریاب محتوایی برخلاف بازاریاب سنتی، باید برای هر مرحله، محتوای مناسب با آن را ایجاد کند که کاربران را فقط در مرحله خاص قیف، هدف قرار دهد. این سطح تمایز و بهینه‌سازی برای آن است که هر بخش از محتوا به سمت مخاطب خاص خود هدایت شود و شما بتوانید سرمایه‌گذاری‌های خود را بهتر درون قیف پیگیری کنید. البته این بدان معنا نیست که یک محتوا فقط می‌تواند در یک مرحله از قیف فروش قرار بگیرد. برای مثال، ممکن است شما یک ویدیو راجع به کارکرد محصولتان با هدف “ارزیابی” تولید کنید اما همین ویدیو می‌تواند برای افرادی که شما را نمی‌شناسند، برندآگاهی نیز ایجاد کند.

علاوه بر این، قیف فروش به شما نشان می‌دهد که در هر مرحله برای تولید محتوای خود تا چه اندازه خوب عمل کرده‌اید. حتما در برخی از اوقات متوجه شده‌اید که مخاطبان شما از برند شما آگاهی دارند اما علاقه‌ای به دنبال کردن شما پیدا نمی‌کنند. در این مواقع، متوجه می‌شوید که شاید محتوای تولیدی شما به اندازه کافی خوب نبوده است. پس باید محتوایی خلق کنید که در مرحله برندآگاهی متفاوت‌تر از رقبای خود دیده شوید و به مخاطبان خود دلیل بهتری بدهید که شما را انتخاب کرده و تا مرحله خرید پیش بروند.

در اینجا برای هریک از بخش‌های قیف فروش، انواع محتواهای مناسب را ذکر کرده‌ایم:

برندآگاهی

  • مقالات وبلاگ
  • اینفوگرافیک‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • پادکست‌ها
  • ویدیو کوتاه

علاقه‌مندی

  • کتاب‌های الکترونیکی
  • ویدیوهای بلند
  • صفحات فرود تبدیل
  • تبلیغات بنری

ارزیابی

  • مطالعات موردی
  • توصیفات مشتری (نمونه‌های قبل و بعد از استفاده از محصول شما. این مورد به خصوص در محصولات پوستی و بهداشتی پرکاربرد است.)
  • سؤالات متداول

خرید

  • ایمیل‌های فروش
  • توصیفات ویدئویی درسایت
  • محتوای نمونه یا آزمایشی (اشتراک رایگان چند روزه استفاده از خدمات شما و یا ارایه نمونه‌هایی از محصولات خود)

همان‌طور که اشاره کردیم، اهداف از بازاریابی محتوایی در هر مرحله متفاوت است اما طبق یک نظرسنجی، ۷۵٪ از بازاریابان از آن برای تولید سر نخ با کیفیت‌تر، ۷۱٪ برای جذب بیشتر ترافیک به وب سایت و ۵۶٪ برای بهبود شهرت برند استفاده می‌کنند.

­­­

همان‌طور که دیدید، محتوا بخشی از همه اشکال بازاریابی (شبکه‌های اجتماعی، سئو، روابط عمومی، تبلیغات آنلاین و…) است. بنابراین، کاملا واضح است که بازاریابی، بدون تولید محتوا غیر ممکن است. صرف نظر از این‌که از چه توع تاکتیکی استفاده می‌کنید، کانتنت مارکتینگ باید بخشی از روند بازاریابی شما باشد، نه قسمت جدایی از آن.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
مه‌گل غیوری
مه‌گل غیوری
از کلاس‌های دانشگاه فهمیدم که به بازاریابی علاقه دارم. دنبالش کردم تا رسیدم به دیجیتال مارکتینگ. به دیـ ام برد پیوستم تا هر روز از هم یاد بگیریم.
نظرات