بایدها و نبایدهای هشتگ زدن در اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

هشتگ زدن در اینستاگرام
⏱زمان مطالعه: 6 دقیقه

هشتگ چیست؟

هنگامی که صحبت از تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، استفاده از هشتگ‌ به خصوص هشتگ زدن در اینستاگرام راهی برای دیده شدن محتوای برند شما است.

علامت پوند یا نماد هشتگ (#) در فناوری اطلاعات برای برجسته کردن معانی خاص استفاده می‌شود. در سال ۱۹۷۸ برای اولین بار برایان کرنیهان و دنیس ریچی در زبان برنامه نویسی C برای کلمات کلیدی خاصی که می‌بایست پردازش شوند، از (#) استفاده کردند. کریس مسینا هم با الهام از این کاربرد علامت پوند، پیشنهاد کرد برای تگ کردن موضوعات مورد علاقه در توییتر از این ساختار استفاده شود.

به این ترتیب هشتگ‌ها اولین بار در توییتر مورد استفاده قرار گرفتند، اما در سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله لینکدین، فیس‌بوک و اینستاگرام هم متداول شده‌اند.

استفاده از یک کلمه یا عبارت کلیدی و خاص همراه با علامت (#) که شامل حروف، اعداد یا ایموجی‌هایی که به صورت سر هم و یا در زبان فارسی به همراه علامت (_) می‌شود، در متن کپشن یا استوری‌ها اجازه می‌دهد تا محتوای شما به صورت گسترده‌تر نمایش داده شود. مثل #رسانه_دیجیتال_مارکتینگ یا #digitalmarketingmedia

هشتگ‌ها قابل کلیک هستند. یعنی اگر روی آن کلیک کنید یک صفحه از تمامی پست‌ها و استوری‌هایی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند، به شما نمایش داده خواهد شد.

هشتگ‌ها را می‌توانید مانند اکانت‌های شخصی و بیزینسی فالو کنید. با این کار محتواهایی که شامل این هشتگ‌ها هستند، در قسمت Home به شما نمایش داده می‌شوند. تعداد هشتگ‌های فالو شده به Following شما اضافه نمی‌شود اما وقتی روی آن کلیک می‌کنید در قسمت هشتگ‌ها می‌توانید آن‌ها را ببینید.

چه زمانی و چگونه هشتگ بزنیم؟

هشتگ‌ها برای افزایش بازدید و تعداد فالوورها ایده‌آل هستند. با استفاده از این استراتژی، افرادی که جزو دنبال ‌کنندگان شما نیستند، هم می‌توانند محتوای شما را مشاهده کنند. یک هشتگ خوب برند شما را در معرض دید قرار می‌دهد، پس استفاده درست از آن به افزایش نفوذ برند، افزایش تعامل (Engagement rate) و افزایش دنبال ‌کنندگان که مشتریان بالقوه برند هستند، کمک می‌کند.

هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید باید جالب، ساده و کوتاه، مرتبط، قابل جستجو و تعامل برانگیز باشند. برای اینکه متوجه شوید از هشتگ‌ها چقدر ورودی برای بازدید محتوا داشتید کافی است تا قسمت Insight و بعد from hashtags را ببینید. فراموش نکنید برای دیدن Insight شما باید اکانت بیزینسی داشته باشید.

insight


مزیت‌های استفاده از هشتگ در اینستاگرام

ارتباط با مشتریان

می توانید با کمک یک هشتگ، تصویری از محصول جدید منتشر کنید و نظرات مشتریان خود را متوجه شوید. کاربران هم محصول شما را سریع‌تر پیدا کرده و نظراتشان را بیان می‌کنند که باعث جهت‌دهی به کسب‌وکارتان می‌شود. همچنین می‌توانید بر اساس یک هشتگ، مسابقه ایجاد کنید و دنبال‌ کننده‌های جدیدی را جذب کنید.

استفاده از هشتگ در کمپین‌های اینستاگرامی هم به دیده شدن بیشتر آن کمک می‌کند. مثل کمپین مسئولیت اجتماعی #سپاس_قهرمانان_سلامت برند روزانه که 10 هزار بسته از محصولات خود را با این هشتگ تولید کرده و بخشی از فروش این محصولات را به حمایت از کادر درمانی اختصاص داده است.

هشتگ اینستاگرام

  • دسترسی به مخاطبان جدید

یکی از راه هایی که کاربران اطلاعات جذاب و جدید را پیدا می‌کنند از طریق هشتگ است. استفاده از هشتگ‌های مربوط به محصول شما باعث افزایش مخاطبان می‌شود. دقت کنید مخاطبان هدف شما چه چیزهایی را دوست دارند و از آن‌ها در هشتگ‌ها استفاده کنید.

  • آنالیز رقبا

هشتگ‌ گذاری در اینستاگرام نه تنها مخاطب هدف یا پرسونای شما را جذب می‌کند، بلکه شما می‌توانید از آن‌ها برای بررسی رقبای خود نیز استفاده کنید. با جستجوی هشتگ‌ها محتواهای مرتبط با موضوع مورد نظرتان را مشاهده و تحلیل کنید. به این ترتیب نقاط قوت و ضعف رقبای خود را بشناسید و در جهت بهبود محتوا و کسب‌وکار خودتان تلاش کنید.

بایدها و نبایدهای هشتگ زدن در اینستاگرام

اگرچه قرار دادن هشتگ در جلوی کلمه یا عبارت کلیدی ساده به نظر می‌رسد، اما نکات مهمی درباره آن وجود دارد که باید هنگام استفاده از هشتگ‌ها به آن توجه کنید:

  • هشتگ بیشتر یا کمتر؟

تعداد هشتگ‌های مجاز در اینستاگرام برای هر پست حداکثر 30 و برای هر استوری حداکثر 10 عدد می‌باشد. اما با توجه به الگوریتم‌ جدید اینستاگرام به جای استفاده از همه 30 هشتگ مجاز برای هر پست، از 5 یا 6 هشتگ‌ کاربردی و مرتبط استفاده کنید. این کار به حضور شما در قسمت Top hashtags و explore کمک می‌کند.

همه چیز درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ

به جای استفاده از هشتگ‌های زیاد از آن استفاده بهینه کنید، چون تعداد بالای هشتگ تضمین برای بیشتر دیده شدن آن نیست.

  • هشتگ‌های عمومی یا خاص؟

استفاده از هشتگ‌های دقیق منجر به نتایج بهتر نسبت به هشتگ‌های عمومی خواهد شد. برای نمونه فرض کنیم، شما قصد فروش یک کیف چرم زنانه را دارید. به جای استفاده از هشتگ #چرم که دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و شامل تمامی محصولات چرمی می‌شود، هشتگ #‌چرم_زنانه فقط افرادی که قصد خرید محصولات چرمی زنانه دارند یا به آن علاقه‌مند هستند را هدف می‌گیرد.

استفاده از هشتگی که هیچکسی در جستجوی آن نیست، باعث نادیده گرفته شدن محتوای شما خواهد شد. پس برای گرفتن بازدید هنگام هشتگ گذاری در اینستاگرام، از هشتگ‌های عمومی و اختصاصی در کنار هم استفاده کنید.

  • هشتگ تکراری ممنوع!

برای هشتگ گذاری در اینستاگرام، هشتگ‌های تکراری را فراموش کنید! به جای استفاده از هشتگ‌های ثابت و تکراری از هشتگ‌هایی استفاده کنید که باعث تحریک گفتگو و افزایش تعامل می‌شوند. مثلاً یک کافه بهتر است در تمام کپشن‌های تصاویر از هشتگ #کافه استفاده نکند، به جای آن از هشتگ‌های #قهوه یا #موهیتو (هشتگ مرتبط هر تصویر) استفاده کند. 

اگر در 5 پست پشت سر هم از هشتگ تکراری استفاده کنید، اینستاگرام شما را شناسایی می‌کند و احتمالاً ShadowBan خواهید شد.

  • هشتگ‌ در بیو فایده‌ای دارد؟

از هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکارتان در بیو اینستاگرام استفاده کنید. در قسمت بیو شما می‌توانید با استفاده از 150 کاراکتر برندتان را به بقیه معرفی کنید. پس از این موقعیت برای هشتگ‌های برندینگ، استفاده هوشمندانه کنید. به این ترتیب درست است که پیج شما به بقیه نشان داده نمی‌شود اما اگر مخاطبانتان ذهنیتی از فعالیت شما نداشته باشند، با کلیک روی هشتگ می‌توانند درباره آن اطلاعات کسب کنند.

در این تصویر بیو پیج رسانه تخصصی دی ام برد را می‌بینید که در آن از هشتگ #دیجیتال_مارکتینگ استفاده شده است.

  • هشتگ‌های ممنوعه

به هیچ وجه از هشتگ‌های نژادپرستانه، تروریستی، خشونت آمیز، پورن و بی ربط به محتوا استفاده نکنید. اینستاگرام این مدل هشتگ‌ها را شناسایی می‌کند و با تکرار این موضوع مجازات خواهید شد. مجازاتی که باعث می‌شود مدت‌ها از هشتگ بازدید نگیرید. به این ترتیب پست‌هایتان از افرادی که شما را فالو نمی‌کنند، مخفی شده و باعث کاهش نرخ رشد فالوورها و اینگیجمنت خواهد شد.

  • مرتب‌سازی هشتگ‌ها

برای مرتب شدن کپشن، هشتگ‌ها را با چند فاصله، نقطه و یا خط افقی از متن جدا کنید تا متن طولانی دیده نشود. می‌توانید هشتگ‌ها را داخل متن یا در کامنت اول هم استفاده کنید. برخی معتقدند استفاده از هشتگ‌ها در کامنت بهتر است چون ظاهر بهتری دارد، اما برخی طبق این نظریه که هشتگ‌ در کپشن فقط بازدید می‌آورد و ثابت هم نشده با آن مخالف هستند.

در مورد هشتگ‌های مورد استفاده در استوری‌ها، می‌توانید آن‌ها را به رنگ زمینه در آورید تا استوری شلوغ نشود.

هشتگ

  • ابزارهای هشتگ‌یابی

برای یافتن هشتگ‌های خوب و کاربردی از سایت‌های پیشنهاد کلمات کلیدی مثل سئو ابزار و اپلیکیشن‌هایی مثل Best hashtags for instagram و Hashtag Expert استفاده کنید. خود اینستاگرام هم هشتگ‌های پیشنهادی را به شما نشان می‌دهد.

مثلاً شما می‌خواهید محتوایی مربوط به دکوراسیون منزل منتشر کنید. بعد از جستجوی #دکوراسیون خود اینستاگرام هشتگ‌های مرتبط با این موضوع را در قسمت Related به شما نمایش می‌دهد.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید هر پیج مربوط به هشتگ‌ها یک قسمت Recent و یک قسمت Top دارد. در قسمت Recent پست‌ها بعد از انتشار و در مدت زمان کمتر نمایش داده می‌شوند، برخلاف قسمت Top که مدت زمان بیشتر نمایش داده می‌شوند و بیشترین میزان بازدید هم از این صفحه می‌آید.

جذابیت بصری محتواهای قسمت Top بسیار مهم است؛ چون باعث می‌شود مخاطب جذب شده و آن را ببیند.

پس هشتگ‌ها راهی برای دیده شدن کسب‌وکار و محتوای شما در دریایی از محتواهای مختلف هستند. حال که با بایدها و نبایدهای هشتگ گذاری در اینستاگرام آشنا شدید، مطالعه مطالب نوشتن بیوگرافی در شبکه‌های اجتماعی و تکنیک‌های افزایش انگیجمنت در اینستاگرام هم به شما کمک می‌کند تا بهتر در این پلتفرم فعالیت کنید.

11 دیدگاه‌ها

  1. بسیار مفید بود
    من اولین بار وارد این سایت میشم و به دلیل همین محتوای خوب، حتما مابقی مطالب رو هم میخونم

  2. سلام گفته ‌بودین که توی پنج تا پست پشت هم نباید از هشتگ تکراری استفاده بشه
    حالا من اگر یک ست هشتگ اختصاصی واس کسب و کار خودم دارم چجوری باید استفاده کنمشون؟ و این که اصن پنج تا پشت سر هم دقیقا منظورتون با چه فاصله ایه؟؟

  3. سلام و خداقوت
    بابت مقاله کامل و در عین حال کوتاه در مورد هشتگ گذاری بود، تشکر می کنم.
    یک سوالی که بنده داشتم این بود منظور از هشتگ تکراری این هست که تمام هشتگ ها در پست ها تکرار نشود یا اینکه می توانیم هر بار از هر 5-10 هشتگ ، چند مورد تکراری باشد بقیه جدید:
    مثلا پست اول:
    #1 -#2-#3-#4
    پست دوم:
    #2- #3-#5#6
    ایا این هم تکراری محسوب می گردد. اگر تکراری است برای کارفرمایانی که هشتگ برند استفاده می کنند چگونه تشریح نماییم؟

    • سلام علی عزیز 🌹
      در رابطه با هشتگ های برند شما تعدادی هشتگ ثابت و متغیر خواهید داشت که متناسب با هر پست باید از آن‌ها استفاده کنید. (می‌توانید برای تولید محتوایتان لیستی از هشتگ‌های ثابت و متغیر تهیه کنید)
      برای مثال بیزینس شما مبلمان و لوازم چوبی است. شما هشتگ هایی مثل #مبلمان، #مبلمان_چوبی و #دکوراسیون به طور ثابت و هشتگ‌هایی مثل #مبل_راحتی یا #تختخوابشو به طور اختصاصی برای محتوا خواهید داشت.
      شما باید با توجه به نوع محتوایتان استفاده بهینه و درست از هشتگ‌ها بکنید. منظور از استفاده نکردن از هشتگ‌های تکراری این است که برای هر پست عیناً نباید از هشتگ‌های ثابتی استفاده کرد، هرچند ترتیب آن‌ را تغییر دهید.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید