نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟ 4 روش برای بهینهسازی نرخ تبدیل مشتری

فهرست مطالب
طبیعتاً هدف هر شخص از راهاندازی وبسایت، ایجاد یک کسبوکار آنلاین یا بستری برای سود بردن و سود رساندن به کاربران است. حالا این هدف با روشهای مختلفی انجام میشود که رایجترین آنها، ترغیب کردن کاربر به خرید از وبسایت است. اما این کار چطور میتواند بالاتر رفته و سود بیشتری برای شما ایجاد کند؟ این موضوع را میتوان با بررسی و بهینهسازی نرخ تبدیل درک کرد. پس اگر شما نیز میخواهید بدانید که نرخ تبدیل چیست و برای هر وبسایت چطور عمل میکند، با ما همراه شوید.
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟
«نرخ تبدیل» یا کانورشن ریت «Conversion Rate» یک اقدام قابل اندازهگیری است که یک مشتری بالقوه را به سمت تبدیل شدن به مشتری پرداختکننده به روشی مهم پیش میبرد. نرخ تبدیل یکی از بهترین راهها برای سنجش عملکرد کمپینهای تبلیغاتی است.
نرخ تبدیل نشان میدهد که بازاریابی شما چقدر خوب بوده که مردم را به انجام کاری که میخواهید انجام دهند، سوق داده است.
به طور کلی، هر چه نرخ تبدیل شما بالاتر باشد، بازاریابی شما بهتر است. به بیان ساده، نرخ تبدیل شما درصد بازدیدکنندگانی است که به وبسایت یا صفحه فرود شما مراجعه و از خدمات و محصولات استفاده میکنند را مشخص میکند.
مفهوم تبدیل (Conversion)
واژه کانورشن «Conversion» به معنای «تبدیل»، یک اصطلاح رایج در دنیای وب و دیجیتال مارکتینگ است که به انجام کار مورد نظر شما توسط کاربر اشاره دارد. در واقع، وقتی شما میخواهید بازدیدکنندگان کار خاصی را در صفحه شما انجام دهند و کاربر همان کار را انجام دهد، «تبدیل» صورت گرفته است. به این معنی که یک کاربر ساده توانسته تبدیل به کسی شود که محتوای شما برای وی جذاب باشد و در اثر این علاقه و کنجکاوی که نسبت به شما پیدا کرده، کاری که شما از وی خواستهاید را انجام داده است. حالا بسته به اهداف تجاری شما، «تبدیل» میتواند تقریباً هر چیزی باشد، اما در اینجا چند نوع رایج تبدیل آورده شده است:
- ارسال و تکمیل یک فرم و پرسشنامه
- درگیر شدن با چت آنلاین شما و گفتگو
- ثبت نام برای اشتراک (پولی یا رایگان – مانند اشتراک خبرنامه)
- ثبت نام در سایت
- دانلود چیزی (نرم افزار، کتاب الکترونیکی، ویدئو، پادکست و…)
- استفاده از چیزی (مانند ویژگی جدید وبسایتتان، یک نرمافزار اختصاصی و…)
- کلیک روی لینکی و یا بنری خاص
- تعامل با سایت شما به نوعی (مانند مدتزمان حضور در سایت، بازدیدهای مکرر و …..)
- مشاهده ویدیو، شنیدن پادکست و…
همانطور که اشاره کردیم، هرکاری که شما بخواهید کاربر در صفحه شما انجام دهد، به معنای «تبدیل» است.
مفهوم نرخ تبدیل (Conversion Rate)
«نرخ تبدیل» یا کانورشن ریت «Conversion Rate» در راستای مفهوم «تبدیل» قرار داشته و به مقدار تبدیلی اشاره دارد که برای شما صورت گرفته است. هرچقدر تعداد کاربران بیشتری، کار موردنظر شما را انجام دهند، نرخ تبدیل شما بالاتر خواهد بود. «نرخ تبدیل» به «مقدار تبدیل» شما اشاره دارد.

چرا بهینهسازی نرخ تبدیل، مهم است؟
نرخ تبدیل روشی مؤثر برای مقایسه روشهای تبلیغاتی متعدد است؛ چراکه میتواند موفقیت هر کمپین را اندازهگیری کند. نرخ تبدیل کمک میکند تا کاربران ارزشمند شناسایی شوند. ممکن است شما انتظار انجام چند کار مختلف از کاربر را داشته باشید؛ با بررسی نرخ تبدیل میتوانید بفهمید که کاربران به انجام کدامیک از آن کارها رغبت بیشتری دارند. اگر آمارها نشان دادند که نرخ تبدیل کمتر از حد انتظار است، میتوان از آن برای شناسایی مشکلات مربوط به تجربه کاربری «UX» وبسایت شما استفاده کرد. اگر نرخ تبدیل وجود نداشته باشد، هیچ معیاری برای اندازهگیری موفقیت وبسایتها، کسبوکارهای آنلاین و کمپینهای تبلیغاتی به شکل دقیق وجود نخواهد داشت!
چه عواملی بر نرخ تبدیل تاثیرگذار هستند؟
عوامل بسیاری بر نرخ تبدیل تأثیر دارند که این عوامل میتوانند ارتباط مستقیمی با افزایش یا کاهش نرخ تبدیل داشته باشند. از جمله این عوامل میتوان گزینههای زیر را بیان کرد:
- فرآیند پیچیده ورود به سایت
- سرعت بارگذاری پایین صفحه
- متنهای نادرست از نظر دستوری
- فونت و رنگ ناخوانا
- مسیر دشوار پرداخت
- شفاف نبودن اطلاعات
- اعتمادسازی و جلب نکردن نظر کاربر
موارد فوق به نرخ تبدیل آسیب میزنند؛ پس با برطرف کردن آنها میتواند نقش مؤثری در بهبود و بهینهسازی نرخ تبدیل انجام داد. تمام اینها به شما کمک میکند درک کنید که نرخ تبدیل چیست و چطور میتوانید از آن برای افزایش فروش و اهداف خود استفاده کنید. البته این که بدانید بهینهسازی نرخ تبدیل، فقط به نفع شما نیست، بلکه به نفع خود کاربران هم هست. چراکه اگر شما در تلاش برای بهبود نرخ تبدیل خود نباشید، آنها نیز در مسیر یافتن محصولات و محتوای مورد نظر خود با چالش روبهرو میشوند. پس فعالیت شما برای بهبود نرخ تبدیل، مسیر را برای آنان نیز سهل خواهد کرد!
نحوه محاسبه نرخ تبدیل
خوشبختانه محاسبه نرخ تبدیل کار آسانی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تعداد تبدیلهایی را که در یک بازه زمانی مشخص به دست میآورید بر تعداد کل افرادی که از سایت یا صفحه فرود شما بازدید کردهاند تقسیم کنید و آن را در ۱۰۰ ضرب نمایید. به این صورت:
نرخ تبدیل = ۱۰۰ × (تعداد کل بازدیدکنندگان / تبدیل (مشتریان احتمالی))
برای مثال، اگر سایت شما در ماه گذشته ۱۷۴۹۲ بازدید کننده و ۲۳۰۵ تبدیل داشته است، نرخ تبدیل شما ۱۳/۱۷ درصد است.
(۲۳۰۵ ÷ ۱۷۴۹۲) × ۱۰۰ = ۱۳/۱۷٪
این محاسبه آسان است، اما اگر باز به دنبال روشهای آسانتری برای محاسبه نرخ تبدیل هستید، پلتفرمهای تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس میتوانند نرخ تبدیل شما را دقیقاً به شما نشان دهند!
راهکارهای بهینهسازی نرخ تبدیل سایت
حالا که میدانیم نرخ تبدیل چیست و چه تأثیری دارد، باید به دنبال روشهای بهبود آن باشیم. راهکارهای بسیاری برای بهینهسازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. از جمله این راهکارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
بهبود سرعت سایت
وقتی سرعت سایت پایین باشد، بیشتر کاربران نمیتوانند صبر کنند تا صفحه بارگذاری شود و قبل از باز شدن، آن را ترک میکنند. بنابراین بهبود سرعت سایت میتواند تأثیر زیادی روی نرخ تبدیل داشته باشد.
-
اقدام به عمل
کال تو اکشن «Call To Action» یا «اقدام به عمل» به عملی گفته میشود که با بسیار واضح از کاربر میخواهید که انجام دهد. مشخص کردن این مورد میتواند کاربر را از سردرگمی نجات داده و او را به سمت انجام کار موردنظر شما سوق دهد.
-
طراحی ریسپانسیو
ریسپانسیو «Responsive» به بهینهسازی محتوای یک وبسایت در سیستمهای مختلف اشاره دارد. به طوریکه محتوای وبسایت شما در تمام دستگاههای الکترونیکی همچون گوشی، لپتاپ، تبلت و… به خوبی نشان داده شود و بههم نریزد. با چنین طراحی میتوانید کاربرانی که از هر وسیله برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند را جذب نمایید.
-
ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته
کاربران اینترنت در عصر حاضر میخواهند بسیار سریع به آنچه میخواهند دسترسی داشته باشند. آنها نمیتوانند ساعتها وقت بگذارند و خود تمام محتویات سایت شما را کشف کنند. بنابراین ترجیح میدهند تا بلافاصله چیزی که میخواهند را با سؤال از پشتیبانی سایت بدست آورند. اگر شما بتوانید یک پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه دهید، نیاز حجم زیادی از این مخاطبین را ارضا خواهید کرد. استفاده از ابزار گفتگو و چت آنلاین مثل رایچت، گفتینو، کریسپ و… میتواند در بهبود نرخ تبدیل با پشتیبانی سریع، کمک کند.
ارائه پیشنهادات ویژه، بهینهسازی محتوا و ظاهر سایت، بهبود رابط کاربری، ارائه تخفیف، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، فعالیت در رسانههای اجتماعی و پیوند دادن آن به وبسایت و بسیاری دیگر از روشها نیز برای بهبود نرخ تبدیل میتوانند مورد توجه قرار بگیرند.
ابزارهای کمکی بهبود نرخ تبدیل
باز هم روشها و ابزارهای کمکی بسیاری برای بهبود نرخ تبدیل وجود دارد که مشهورترین این ابزارها را در زیر بهطور خلاصه معرفی کردهایم.
-
گوگل آنالیتیکس «Google Analytics»
گوگل آنالیتیکس پرکاربردترین ابزار جهت تحلیل و بهینهسازی نرخ تبدیل است که بهصورت رایگان میتوان از آن استفاده کرد. در این ابزار میتوان اطلاعاتی همچون «نرخ پرش سایت»، «منابع ورودی کاربران»، «خطاهای سایت»، «مدت زمان ماندن کاربر در سایت» و… را کسب کرد.
-
جیتی متریکس «GTMetrix»
با مراجعه به وبسایت جیتی متریکس و وارد کردن آدرس سایت خود در آن میتوانید اکثر مشکلات سایتتان را تشخیص داده و با رفع آنها سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.
-
اوپتیمایزلی «Optimizely»
این یکی هم یکی از بهترین ابزارهای موجود برای انجام تستهای A/B است. انجام این تستها میتواند برای افزایش نرخ تبدیل سایتتان نقش مهمی را ایفا کند.
سه مورد فوق، تنها بخشی از ابزارهای کمکی برای بهینهسازی نرخ تبدیل سایت هستند. اگر شما از ابزارهایی که معرفی شد استفاده کنید، مسیر شما برای استفاده از ابزارهای جزئیتر هم باز خواهد شد.
حرف آخر…
در این مقاله متوجه شدیم که نرخ تبدیل چیست و چطور میتوان آن را بهبود داد. البته راههای بسیار بیشتری برای بهینهسازی نرخ تبدیل وبسایتها وجود دارد. افزایش نرخ تبدیل یک بازی برد-برد برای شما و کاربر خواهد بود؛ چراکه به کاربر کمک میکند در کوتاهترین زمان ممکن و بدون پیچیدگی خاصی، به خواستهی خود که همان هدف شماست، دست پیدا کند؛ اما اگر تا به امروز برای بهینهسازی نرخ تبدیل خود اقدام نکردهاید، موارد عنوان شده در این مطلب میتوانند شروع خوبی برای شما باشند.
اگر شما راهحلهای دیگری برای افزایش نرخ تبدیل را سراغ دارید، آن را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.