بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام چه زمانیست؟
فهرست مطلب
اینستاگرام سومین شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان است که روزانه ۵۰۰ میلیون نفر و ماهانه یک بیلیون کاربر در آن فعالیت میکنند؛ بنابراین از طریق این شبکه میتوان به مخاطبان هدف بسیاری دست پیدا کرد.
حال چرا ما میخواهیم در مورد بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام صحبت کنیم؟ در حقیقت فعالیت کردن در هر شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام آسان است اما تنها به این دلیل که شما در حال استفاده از اینستاگرام هستید، دلیل نمیشود که بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.
در واقع دانستن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، به شما کمک میکند که بتوانید با الگوریتمهای اینستاگرام پیش رفته و ساعات طلایی اینستاگرام برای جذب پرسونا یا مخاطبان هدف خود را کشف کنید.
در ادامه این محتوا ما با برررسی سایتهای مختلف، در مورد ساعات شلوغی اینستاگرام صحبت میکنیم.
بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام از نظر پژوهشها کدام است؟
با توجه به تحقیقات HubSpot در روزهای کاری، ۷ تا ۹ شب ساعت شلوغی اینستاگرام است در حالی که سایتLater، ساعت ۳ تا ۷ صبح را ساعات طلایی اینستاگرام در روزهای کاری، اعلام کرده است. در حقیقت نکتهای که در این تحقیقات وجود دارد آن است که هر سایتی با توجه به مطالعات خود، روز و ساعت متفاوتی را به عنوان بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام معرفی کردهاند. بر همین اساس شما باید در ابتدا مخاطبان هدف خود را شناخته و آنان را مطالعه کنید تا متناسب با ترجیحات آنان پستهای خود را در اینستاگرام منتشر کنید.
بهترین بازههای زمانی پست گذاشتن در اینستاگرام
گاهی یافتن بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام راحت است، تنها کافی است کمی به مخاطبان خود و سبک زندگی آنها دقت کنید تا بتوانید بازه زمانی که آنها میتوانند بیشتر در شبکههای اجتماعی وقت بگذرانند را پیدا کنید؛ در ادامه به بررسی این بازهها و نوع مخاطبان فعال در آن محدوده زمانی میپردازیم:
بازه زمانی 7 تا 9 صبح
صبح زود معمولا یکی از زمانهایی است که اکثر افراد به خصوص کارمندان از خواب بیدار شده و در یکی از اولین اقداماتشان به سراغ گوشیهایشان میروند که بررسی اینستاگرام نیز در طول آن اتفاق میافتد؛ بنابراین اگر مخاطبان کارمند یا سحرخیزی دارید میتوانید این بازه زمانی را مورد آزمایش قرار دهید.
بازه زمانی 11 تا 14 ظهر
یکسری افراد نیز وجود دارند که افراد سحرخیزی نبوده و در بازه زمانی 11 تا 14 ظهر فعالیتهای خود را شروع میکنند که در این میان به سراغ چک کردن اینستاگرام خود نیز میروند. همچنین افراد کارمند در این بازه زمانی مشغله کمتری داشته یا در ساعات استراحت خود به سر میبرند که همین احتمال سر زدن آنان به شبکههای اجتماعیشان را بالا میبرد.
بازه زمانی 5 تا 7 عصر
ساعات برگشت به خانه به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی، میتواند ساعات طلایی اینستاگرام به حساب بیاید؛ زیرا افراد بیشتری در ساعات مشخصی وارد اتوبانها شده و در ترافیک مسیر، افراد دست به گوشیهای خود برده و شبکههای اجتماعی خود را بررسی میکنند. همچنین خارج شدن از ساعات کاری میتواند یک دلیل کافی برای وقت گذراندن در اینستاگرام باشد.
بازه زمانی 9 تا 1 شب
برخلاف آنچه در مورد بازهی زمانی صبح گفته شد، برخی افراد ممکن است، خیلی زود به رختخواب خود نرفته و سعی داشته باشند با سرگرم کردن خود به وسیله شبکههای اجتماعی، زمان بیشتری را بیدار بمانند که اگر مخاطبان شما از این دسته باشند، میتوانید این بازه را مورد ببررسی دقیقتری قرار دهید.
نحوه انجام تحقیقات در مورد مخاطبان در اینستاگرام
حال که با نظرات کلی در مورد ساعات طلایی پست گذاشتن آشنا شدیم، بهتر است به مطالعه مخاطبان خود بپردازیم؛ پس در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم که چگونه میتوانیم با مخاطبان خود آشنا شده و بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را بیابیم.
استفاده از Insights در Meta Business Suite
برای ساده کردن مدیریت اینستاگرام میتوانید حساب اینستاگرام خودتان را به Meta Business Suite متصل کنید. برای استفاده از این ابزار کافی است سایت business.facebook.com باز کرده و وارد حساب کاربری Meta Business Suite شوید. حال باید در این ابزار داشبورد Insights را انتخاب کرده و روی Audience کلیک کنید.
شما در این قسمت میتوانید دموگرافیک فالوورهای اینستاگرام خود مانند سن، جنس و موقعیت مکانی را ببینید. در حقیقت این اطلاعات به شما این امکان را میدهد که مخاطبان هدفی که در نظر داشتهاید را با فالوورهایتان مقایسه کرده و از حرکت در مسیر درست مطمئن شوید. همچنین در Meta Business Suite موقعیتهای مکانی را به درستی زیر نظر بگیرید زیرا ممکن است این اطلاعات خبر از وجود فرصتهای جدید در مناطق دیگر را بدهد.
شما با در اختیار داشتن اطلاعات دموگرافیک میتوانید محدوده بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را شناسایی کنید؛ برای مثال اگر مخاطبان شما با توجه به سنشان، افراد بالغی بودند که اکثرا سرکار میروند، معمولا بعدازظهرها و بعد از کار بیشتر میتوانند در شبکههای اجتماعی خود فعالیت کنند.
همچنین بخوانید: تغییر فونت فارسی اینستاگرام در استوری و بیو
استفاده از Insights در اپلیکیشن اینستاگرام
قسمت Insights اینستاگرام در حساب کاربری شما نیز مانند Meta Business Suite به شما اطلاعات مختلفی از فالوورهایتان ارائه میدهد. در این بخش شما میتوانید مقدار تعامل مخاطبان را در بازههای زمانی مختلف به دست آورده و میزان علاقه آنان به فعالیت خود را نیز بررسی کنید. به بیان دیگر شما از این طریق میتوانید به یک نگاه کلی از نحوه فعالیت کاربرهایتان در بازههای زمانی مختلف برسید و حتی بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام را شناسایی کنید.
بررسی Content Analytics در اپلیکیشن اینستاگرام
تجزیهوتحلیل دموگرافیک و میزان تعامل مخاطبان میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد آنان در اختیار شما بگذارد اما بررسی آن که مخاطبانتان نسبت به هر محتوا چگونگه واکنشی نشان دادهاند، میتواند بینشهای دقیقتری در مورد نوع و فرمت محتوایی که به آن علاقه دارند به شما بدهد.
برای دستیابی به این بخش کافی است ابتدا وارد Insights شده و روی تب Accounts Engaged کلیک کنید. سپس در این قسمت کمی اسکرول کنید تا ابتدا کل تعاملات برای تمام محتواها را به دست آورده و در نهایت میزان تعامل، اشتراکگذاری، لایک و کامنت هر محتوا را به طور جداگانه بررسی کنید. برای مثال ممکن است مخاطبان شما در ساعت شلوغی اینستاگرام مشارکت بیشتری با محتواهای ریلز برقرار کرده باشد که خود سرنخی برای تولید محتوای ارزشمندتر برای مخاطبان است.
مطالعه کامنتها و دایرکتها
استفاده از انواع راهحلهای که گفته شد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما میگذارد اما این دادهها تنها در مورد زمان هستند. در حقیقت مطالعه، تجزیهوتحلیل کامنتها و دایرکتها زمان بیشتری را از شما میگیرد و نیاز به یک سری بازبینیهای دیگر دارد اما میتواند نتایج بسیار شفافتری به شما میدهد.
برای دسترسی به کامنتها میتوانید دوباره به Meta Business Suite مراجعه کرده و روی تب Instagram Comments کلیک کنید. در این قسمت میتوانید پربازخوردترین محتوایتان را یافته و کامنتهای آن را مطالعه کنید. سپس نظرات را به سه قسمت مثبت، منفی و خنثی تقسیم کرده و مورد بررسی قرار دهید. شما همین کار را میتوانید روی دایرکتها انجام داده و به یک نتیجه موثر برسید.
با این دادهها، میتوانید یک ایده کلی از نظر و تعامل مخاطبان در مورد برند و محصولات خود به دست آورید و به سمت تولید محتواهای موثرتر و انتشار آن در زمان درست بروید.
سوال از فالوورها
اگر نخواهیم راه دوری برویم خیلی راحت میتوان این سوال را از مخاطبان بپرسید که شما چه زمانی را برای انتشار محتوا ترجیح میدهید. در حقیقت اینستاگرام با امکانات مختلفی که در قسمت استوری در اختیار ما قرار داده، دست ما را در خلاقیت برای پرسش سوالات باز گذاشته است که میتواند نظر مخاطبان را جلب کرده و آنان را تشویق به مشارکت با شما کند.
در نهایت آزمون و خطا
در آخر نیز برای آن که از صحت بررسیهای خود اطمینان حاصل کنید، کافی است انجام آزمون و خطا را رویکرد کارتان قرار دهید. به بیان دیگر شما میتوانید در یک بازه زمانی مشخص، پستهای مختلف خود را در روزها و ساعات متفاوت منتشر کنید و رفتار مخاطبانتان را زیرنظر بگیرید تا بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را بیابید.
ابزار برنامهریزی برای پست گذاشتن در ساعات شلوغی اینستاگرام
تا اینجای محتوا ما آموختیم که چگونه میتوانیم به صورت دستی و با استناد بر خود این رسانه اجتماعی، بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنیم؛ اما ابزارهایی نیز وجود دارند که کار ما را آسانتر کردهاند که در ادامه به معرفی بهترین ابزار ایرانی در این حوزه میپردازیم:
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی
یافتن ساعات شلوغی اینستاگرام از طریق نوین هاب
نوین هاب ابزاری است که با استفاده از API رسمی شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، بهترین زمان انتشار محتوا براساس آنلاین بودن مخاطبانتان را به شما پیشنهاد میدهد. در حقیقت این قابلیت مبتنی بر بررسی عادات کاربران و ساعات فعالیت آنها در شبکههای مختلف اجتماعی به دست میآید.
اما این تنها قابلیت نوین هاب نبوده و دیگر ویژگی برجسته نوین هاب، توانایی زمانبندی پستها برای انتشار در زمانهای طلایی است. شما با استفاده از نوین هاب میتوانید محتوای خود را از قبل آمادهسازی کرده و مشخص کنید که در چه ساعتی و چه روزی، منتشر شود. به بیان دیگر، این ابزار زمانبندی، این امکان را میدهند که حتی در غیاب فیزیکی یا در صورت آفلاین بودن، بتوانید محتوای خود را بدون مشکل و به صورت خودکار منتشر کرده و از از دست رفتن فرصتهای طلایی جلوگیری کنید.
محتواهای خود را در بهترین زمان پست کردن در اینستاگرام منتشر کنید
اینستاگرام، رسانهای باورنکردنی برای کسبوکارها است که میتواند شما را به اهداف بازاریابیتان برساند، اما نکتهی مهم آن است که در سال ۲۰۲۳، برای دستیابی به اهدافتان تنها انتشار محتوا کافی نیست و شما باید در ساعات شلوغی اینستاگرام این کار را انجام دهید.
در حقیقت با استفاده از بهترین ساعت و بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام و برنامهریزی، میتوانید تعامل را افزایش دهید، فالوورهای جدیدی به دست آورید و حتی ترافیک را بالا ببرید!