سنجاب
گزارش‌ها برندینگ
همه ری‌برندهای ایرانی در سالی که گذشت

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند

الهه صالحی الهه صالحی
فروردین ۲۳, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 12 دقیقه
۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند

سال ۱۴۰۳، سالی سرشار از تحولات بصری در دنیای برندینگ ایران بود و اغراق آمیز نیست اگر ۱۴۰۳ را سال ری‌برند و ری‌دیزاین نام‌گذاری کنیم. در این سال از اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های فناوری گرفته تا پلتفرم‌های آنلاین، برندهای تولیدی و حتی شبکه‌های تلویزیونی، همگی به سمت بازتعریف هویت بصری خود حرکت کردند. این موج ری‌برندینگ تا حدی نشان‌دهنده رشد آگاهی در بازار کسب‌وکارهای ایرانی نسبت به اهمیت هویت بصری منسجم و به‌روز است. در بیشتر این تغییرات، حرکت به سمت سادگی، مدرن‌سازی و ایجاد همخوانی بیشتر با ارزش‌های برند مشهود بود. رویکردهایی مانند استفاده از طراحی مینیمال، بازگشت به ریشه‌ها، و تلاش برای ایجاد ارتباط معنادارتر با مخاطب، از مشخصه‌های اصلی این تغییرات بوده است. در ادامه تمامی تغییرات هویت بصری و در مواردی تغییرات نام برند را باهم مرور می‌کنیم:

همراه اول

احتمالا بتوان ری‌برند همراه اول را پرسروصداترین و مهم‌ترین ری‌برندینگ امسال دانست. این اپراتور همراه اول در رویدادی بزرگ اعلام کرد با این ری‌برندینگ قصد دارد از این پس ورود به دنیای همه‌جانبه (Immersive) را برای کاربران خود تسهیل کند.

همراه اول در این ری‌برندینگ به شعار سابق خود یعنی «هیچکس تنها نیست» برگشت.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 1

ایران خودرو

در آخرین روزهای سال۱۴۰۳، شرکت خودروسازی ایران خودرو از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. به گفته ایران‌خودرو این لوگو که ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن است، نشان‌دهنده‌ تعهد این شرکت به حفظ اصالت و حرکت به سمت آینده‌ای پایدار و دیجیتال است. لوگوی جدید ایران خودرو با طراحی مدرن‌تر و مینیمالیستی، تلاش دارد تا ارتباطی قوی‌تر با مخاطبان خود برقرار کند. المان‌های اصلی این لوگو یعنی نماد اسب و سپر تغییر ویژه‌ای نداشته‌اند و رنگ آبی این مجموعه نیز حفظ شده است.

این ری‌برند، هرچند بدون هیاهوهای روابط‌عمومی توسط ایران خودرو منتشر شد اما بازخورد خوبی از سمت کاربران نگرفت.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 2

اسنپ مارکت

در سالی که گذشت، پلتفرم اسنپ مارکت در رویدادی از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. از این به بعد سه زیربرند اسنپ مارکت هایپر، اسنپ مارکت پرو و اسنپ اکسپرس تحت برند مادر اسنپ مارکت به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

در هویت بصری جدید این برند از علامت تعجب معروف اسنپ با رنگ نارنجی استفاده شده در آن استفاده شده است تا از یک سو علامت تعجب ارتباط این مجموعه را با گروه اسنپ نشان دهد و از سوی دیگر رنگ نارنجی نشان‌دهنده تمایز آن باشد.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 3

گروه دیجی‌کالا

دیجی‌کالا با انتشار یک ویدیو در حساب کاربری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا، هویت بصری جدید خود را معرفی کرد. در این معرفی لوگوی فروشگاه دیجی‌کالا تغییراتی نکرده است و آنچه در این به روز رسانی معرفی شده است، هویت بصری گروه دیجی‌کالاست؛ گروه دیجی‌کالا شامل فروشگاه دیجی‌کالا، دیجی‌استایل، فیدیبو، پیندو، دیجی‌نکست، دیجی‌کالا، دیجی‌پی، اسمارتک و دیجی‌اکسپرس می‌شود.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 4

لوازم خانگی پاکشوما

لوازم خانگی پاکشوما در آستانه ۵۰ سالگی خود از هویت بصری جدیدش رونمایی کرد.  طی این ری‌برندینگ لوگوی پاکشوما با استفاده از حروف مدرن و لاتین بازطراحی شده و به شکل دوستانه و روان درآمده است. همچنین پالت رنگی این برند، از طرح‌های محدود قبلی، به ۴ رنگ جدید تغییر یافته است.

پاکشوما در طی این ری‌برندینگ آرکیتایپ یا شخصیت جدیدی برای خود تعریف کرد که دو بعد اصلی و فرعی دارد. در بعد اصلی پاکشوما شخصیت خود را «مراقب و حامی» و دارای ویژگی‌هایی مانند سخاوتمند، پشتیبان و بامحبت تعریف کرده و در بعد فرعی خود را «حاکم» و دارای ویژگی‌هایی مثل رهبر، قانون‌گذار و بااصالت می‌داند.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 5

تکنولایف

در پاییز ۱۴۰۳، تکنولایف از هویت بصری جدید خود رونمایی و اعلام کرد که از این پس می‌خواهد برندی آرام باشد و این را در تمام ابعاد استراتژی‌های مارکتینگ خود پیاده خواهد کرد.

تورج صابری‌وند، استراتژیست برند که مسئولیت ری‌برندینگ این مجموعه را برعهده داشته در رویداد ری‌برند تکنولایف اشاره کرد که همین الگوی فکری و همین مسئولیت در فصل جدید تکنولایف با جدیت دنبال می‌شود و تکنولایف کاملا خود را مسئول و متعهد می‌داند که اضطراب و آلودگی‌های بصری ایجاد نکرده و برند آرامی را بسازد. در این رابطه حتی لحن پیامک‌های تکنولایف نیز تغییر کرده و به جای ارسال پیام‌های هیجان‌انگیز به این سمت رفته است که با لحن آرام‌تر و موقرتری برای مخاطبان خود پیامک ارسال کند.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 6

دارتیل و افود

در اخرین روز تیرماه، تپسی در یک نشست خبری از تشکیل گروه تپسی خبر داد و پس از این نشست، افود به تپسی فود و دارتیل به تپسی شاپ تغییر نام دادند و لوگوی آنها نیز تغییر کرد.

فیدیبو

یکی از پر بازخوردترین ری‌برندهای سالی که گذشت متعلق به پلتفرم کتاب‌خوان فیدیبو است. این پلتفرم در دهمین سالگرد تاسیس خود یک فیل را به عنوان نماد خود انتخاب کرد. این پلتفرم این فیل را نماد پیوند بین نسل قدیم و جدید کتابخوان‌های ایران دانسته بود.

فیدیبو همچنین اعلام کرد که ری‌برندینگ این مجموعه تنها محدود به بازطراحی لوگوی برند نیست بلکه امکانات جدیدی هم در اختیار کاربران این برنامه کتابخوانی الکترونیک، قرار گرفته است. با این‌حال، این تغییر هویت بصری اما دور از چشم کاربران توییتر نماند و برخی از  آنها این تغییر را چندان مثبت ارزیابی نکردند و طرح را کمی بی‌ربط به مبحث کتابخوانی دانستند.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 7

ابرآروان

در سالی که گذشت، آروان‌کلاد (Arvancloud) تغییراتی از جنس برند رفرش در هویت برند خود ایجاد کرد. این تغییرات در نام فارسی نشان تجاری، رنگ، تگ‌لاین و UI را شامل می‌شود.

بعد از اعمال این تغییرات، فقط نام فارسی این برند از ابرآروان به آروان‌کلاد تغییر یافت و نام انگلیسی به همان شکل (Arvancloud) ثابت مانده است. در این برند رفرش، هویت بصری آروان‌کلاد نیز تغییراتی داشته است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 8

ویستا

ویستا، بازوی سرمایه‌گذاری ایرانسل در سال ۱۴۰۳، از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. ویستا در طراحی لوگوی جدید خود از رنگ‌ سیاه و زرد استفاده کرد که در ذهن مخاطب یادآور لوگوی ایرانسل است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 9

دیجی‌نکست

در سالی که گذشت، دیجی‌نکست از لوگوی جدید خود رونمایی کرد. در طراحی جدید، رنگ‌های متنوع‌تری به کار گرفته شده و شعار برند از «اینجا آینده است» به «آینده اینجاست» تغییر پیدا کرد. تغییرات لوگوی دیجی‌نکست در راستای تغییر لوگوی دیجی‌کالا صورت گرفت و این برند  برای تغییر هویت بصری خود، از رنگ‌های گرم و پویاتر استفاده کرد .

سنجاق

پلتفرم خدمات آنلاین سنجاق در رویدادی با حضور اصحاب رسانه و فعالان اکوسیستم فناوری از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.

رمزینکس

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس در ابتدای سالی که گذشت، از هویت بصری تازه خود رونمایی کرد. این برند در سال ۱۴۰۲ رمزینکس عنوان کرده بود به دنبال رسیدن به بلوغ کامل سازمانی و تثبیت جایگاه خود در بازار در صدد تغییر هویت این برند است تا به گونه‌ای باشد که با ارزش‌ها و هدف‌های این مجموعه هم‌سو باشد. این برند هدف خود از این اقدام را توسعه یک استراتژی برند و خلق یک هویت بصری منسجم برای رمزینکس دانسته بود.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 10

ایرانول

شرکت تولیدات نفتی ایرانول پس از ۲۲ سال فعالیت با هدف تقویت ارزش ویژه برند و نوسازی هویت بصری، همزمان با معرفی سه محصول جدید، لوگوی خود را با حفظ طرح اصلی، طراحی مجدد و رونمایی کرد.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 11

لطیفه

نرم‌کننده لطیفه که در ذهن همه ما ایرانیان با لوگوی نوستالژی خود شناخته می‌شود، در سالی که گذشت، در رویداد ۶۰ سالگی‌اش، لوگوی خود را تغییر داد.

سی‌گل

برند ارایشی و بهداشتی سی‌گل نیز یکی دیگر از برندهایی بود که هویت بصری خود را تغییر داد. فرید اخوی، مدیر لابراتور دکتر اخوی این ری‌برندینگ را یک پوست‌اندازی بنیادین توصیف کرده بود.

ایمالز

ایمالز، اولین وب‌سایت مقایسه قیمت در ایران در سالی که گذشت، با هدف ساده‌سازی برند خود تصمیم گرفت لوگوی خود را از چند رنگ به یک لوگوی یک دست نارنجی تغییر دهد. این برند همچنین شعار «قبل از هر خرید» را به‌عنوان شعار اصلی خود انتخاب کرده است. ایمالز در گفت‌وگو با دی‌ام‌برد این ری‌برندینگ را فراتر از یک تغییر ظاهری خواند و گفت: هدف ما از این تحول، ایجاد ارتباطی نزدیک‌تر و اعتماد عمیق‌تر با کاربرانمان است.»

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 12

پول نو

صرافی رمزارزی پول نو در سال ۱۴۰۳ و با عبور از ۶۰۰ هزار کاربر با شعار «نقطه سرخط» تصمیم به تغییر هویت بصری خود گرفت.

روابط‌عمومی صرافی پول نو گزارش داد این صرافی که از سال ۱۳۹۹ وارد بازار رمز ارزها شده است با عبور تعداد کاربران خود از عدد ۶۰۰ هزار، پروژه ری‌برندینگ را با تاکید بر ارزش‌های گذشته و تسهیل تجربه‌ کاربری امن، سریع و آسان و با شعار «نقطه سرخط» انجام داده زیرا اعتقاد دارد «نقطه» تمام‌کننده هرچه پیش از خود و سرآغاز حرفی جدید است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 13

اینوستوران

«اینوستوران» به عنوان سکوی تأمین مالی جمعی گروه مالی پاسارگاد، در مرداد ماه سال گذشته در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران از هویت بصری تازه خود رونمایی کرد. روابط‌عمومی این برند در آن زمان اشاره کرده بود که این هویت بصری جدید با هدف یکپارچگی و همسو شدن با هویت بصری بانک پاسارگاد طراحی شده و این ری‌برندینگ سرآغازی برای گسترش فعالیت‌ها و خدمات است. فرم اصلی هویت بصری اینوستوران، ساده شده جام ریتون مورد استفاده در نشان بانک پاسارگاد، شامل یک جام و شیر است که با تلفیقی از دو مثلث به سمت بالا و پایین، مفهوم خرید و فروش و سود و زیان را به مخاطب می‌رساند. فرم کلی هویت بصری اینوستوران نیز نمادی از یک پرنده در حال اوج و حامل پیام «صعود» و «سود» است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 14

 

آی بی شاپ

در سال ۱۴۰۳ آی‌بی شاپ از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. طبق اعلام این مجموعه، هدف این مجموعه از این تغییرات، نشان دادن نوآوری، تازگی و تعهد و حرکت به سمت رشد و تحول بوده است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 15

COCO

پلتفرم تحلیل شبکه‌های اجتماعی COCO هویت بصری خود را به روز کرد. لوگوی جدید کوکو اندکی مدرن‌تر شده و از آبی به مشکی تغییر رنگ داد.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 16

زومجی

در سالی که گذشت زومجی از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این رسانه اعلام کرد که  در این تغییر، سعی شد تا ضمن حفظ هویت اصلی، تغییراتی با هدف مدرن شدن در آن اعمال شود. از این رو لوگوی جدید دیگر دارای گوشه‌های تیز نیست و حالتی منحنی پیدا کرده است. در لوگوی جدید حرف Z و G از یکدیگر مجزا شدند و تایپوگرافی ZoomG نیز به‌صورت کامل طراحی مختص به‌خود را دارد.

 

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 17

دالاهو

آژانس هواپیمایی دالاهو نیز در سالی که گذشت از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. دالاهو در این طراحی جدید به سمت مدرن‌تر شدن حرکت کرد. در این لوگوی جدید از رنگ آبی به جای رنگ نارنجی استفاده شده است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 18

 

یک‌پی

شرکت دانش بنیان یک پی که در حوزه راهکارهای آنلاین درامد بین‌المللی فعالیت دارد در تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که با شعار «سلام به دنیا» هویت بصری خود را به روزرسانی کرده است.

گروه خودرویی  آرین

هلدینگ آرین که شامل خودروسازی، تایر و دیزل می‌شود، در سالی که گذشت هویت بصری خود را نوسازی و بازطراحی‌ کرده است.

این هلدینگ تلاش کرده بود تا در این فرایند، ارتباط با عنصر اصلی یا همان لوگوی قدیمی را حفظ کند و همزمان رنگ‌ها و عناصر بصری جدید که نمایانگر یگانگی در عین تنوع صنایع زیر مجموعه این هلدینگ هستند، حفظ شوند.

در هویت بصری جدید گروه آرین و شرکت‌های زیرمجموعه، رنگ سبز مختص به خودروهای سواری، رنگ آبی نشان‌دهنده خودروهای تجاری، رنگ زرد مشخص‌کننده بخش تایر و رنگ نارنجی معرف ماشین آلات سنگین در نظر گرفته شده است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 19

سیمرغ تجارت به سیموتک

«سیمرغ تجارت» پلتفرم فعال در حوزه فناوری‌های مالی و پرداخت‌های الکترونیکی نیز از برندهایی بود که در سالی که گذشت ری‌برند کرد. این برند در این فرایند تلاش کرد تا نام، نشان، نشانه‌نوشته و سایر المان‌های بصری برند به شکلی مدرن و هماهنگ با هسته هویتی جدید شرکت بازطراحی شوند.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 20

شبکه یک سیما

همزمان با شب اول ماه رمضان، شبکه یک صداوسیما لوگوی خود را تغییر داد. در هویت بصری جدید، خانواده رنگی، هویت شکلی، هویت حرکتی و هویت فونت تایپوگرافی‌ها بررسی و بازطراحی شده‌اند.

لوگوی جدید این شبکه که مبتنی بر تلفیق شیوه های به روز و جهانی طراحی گرافیک با هویت اصیل بومی و الهام گرفته شده از هنر ایرانی ـ اسلامی است، شامل دو رنگ اصلی، یک رنگ مکمل و یک رنگ زمینه است و حرکت‏‌های آن بر پایه اجزای هندسی لوگوی این شبکه الهام گرفته شده است.  از تغییرات دیگر ظرافت پردازی در لوگو و عدد یک است که به تناوب در کنار آن نمایان می‌شود.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 21

شبکه کتاب

در اواخر زمستان سال گذشته، شبکه‌ کتاب در رویدادی از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. سرپرست این شبکه در رابطه با این اقدام اشاره کرده بود که از آنجایی‌که مالکیت نشان و عنوان شبکه کتاب در اختیار صدا و سیما است، این شبکه مجبور به تغییر لوگو شده است.

مرکز نوآوری او

آو که یک مرکز تخصصی نوآوری و شتابدهی در حوزه ادتک و مارتک است، یکی دیگر از برندهایی بود که خبر از تغییر هویت بصری خود داد.

دلوسه

برند دلوسه نیز از دیگر برندهایی بود که در سالی که گذشت، در هویت بصری خود تغییراتی ایجاد کرد.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 22

عقاب

امسال برند حلوای عقاب، طی پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که لوگو و نام خود را از حلوای عقاب به عقاب (در همه محصولات به غیر از گروه حلوا) تغییر داده است.

 آیسی مانکی

برند نوشیدنی آیسی‌مانکی در سال گذشته با اجرای یک CGI از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.

ایسی‌مانکی در این باره اعلام کرد که این برند از مسکات مانکی یا میمون روی شیشه خود استفاده کرده که نشان از هیجان و شادی دارد؛ اما اکنون و در اقدامی تصمیم گرفته تا لوگوی جدیدی طراحی کند که مینیمال‌تر، به‌روزتر و شرورتر است و این ریبرندینگ با پیام «نسل جدید با آیسی‌مانکی جدید» راهی بازار خواهد شد.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 23

زیماپی

زیماپی همزمان با شش سالگی خود و در روزهای اخر سال ۱۴۰۳ از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این مجموعه اشاره کرد که در این فرایند نه تنها هویت بصری این پلتفرم تغییر کرده بلکه پنل کاربری و اپلیکیشن آن با طراحی جدید در دسترس کاربران قرار گرفته است.

۳۸ برند ایرانی در سال ۱۴۰۳ ری‌برند یا برند رفرش کردند 24

کاچیران

کاچیران، برند فعال در حوزه تولید چرخ‌های خیاطی که در سال ۱۳۵۹ تاسیس شده نیز در سال گذشته از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.

باشگاه تراکتور

باشگاه تراکتور نیز در سالی که گذشت تصمیم گرفت هویت بصری خود را به روز کند.

ReLOOQ

در سالی که گذشت، شرکت تحقیقات بازار «بهینه کاوان کیفیت» نام خود را به ReLOOQ تغییر داد. این شرکت اعلام کرده است که این ری‌برندینگ در راستای نوآوری و همگامی با تحولات جهانی در صنعت تحقیقات بازار و با هدف ارتقای جایگاه شرکت در بازار گرفته شده است.

هلیوم پارک

مجموعه تفریحی هلیوم پارک امسال با همکاری آژانس پلاتین، هویت بصری خود را به روز کرد. هلیوم‌پارک در این تغییرات تازه، تلاش کرده بود تا هویت جدیدی را معرفی کند تا بتواند هم گروه مشتریان نسل زد و هم نسل‌های پیش از آن را هدف قرار دهد.

به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...