زمان مطالعه: 12 دقیقه

حوزه دیجیتال مارکتینگ اگر پرتحول‌ترین میدان کار این روزها نباشد، حتما یکی از آن‌هاست. این حوزه هر سال دچار تغییرات سطحی و بنیادینی می‌شود که چشم‌اندازها و به تبع، کارکردهای آن را دچار تحولی اساسی می‌کنند. به همین خاطر هم هست که فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ باید همیشه گوش‌به‌زنگ باشند و هم‌قدم با این تحولات حرکت کنند تا بقای خود و کسب‌وکارشان را تضمین‌شده ببینند.

متخصصان وب‌سایت مارتک، امسال یعنی سال 2022 را هم سال جذابی برای دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکترها اعلام کرده‌اند. در مطلب پیش رو، می‌خواهیم به نظرات این متخصصان در خصوص ادامه سال 2022 بپردازیم و ببینیم چه بخش‌هایی با تحولات چشم‌گیرتری روبه‌رو هستند. این بخش‌ها شامل «تبلیغات تلوزیونی (CTV)»، «استراتژی داده و حریم خصوصی»، «تجارت الکترونیک» و «تجربه مشتری و تجربه دیجیتال» هستند. نویسنده و گردآور این مطلب، کریس وود نویسنده وب‌سایت مارتک است.

بخوانید  دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۲ به چه سمتی می‌رود؟ ۴۲ ترند اصلی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات تلوزیونی رشد خواهد کرد!

دیجیتال مارکتینگ آنلاین

مارکترها در سال جدید به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده هستند. سال 2022 سال رشد خدمات استریمینگ و پخش زنده، پذیرش دوباره تلویزیون هوشمند و AVODها خواهد بود. حوزه CTV با تبلیغ‌کنندگان بیشتر، بینندگان بیشتر، پیشنهادات قوی‌تر و مشارکت‌های داده به رشد خود ادامه خواهد داد! تبلیغات تلوزیونی چند سالی بود که با افت سهم بازار مواجه بود.

قسمتی از رشد تبلیغات تلوزیونی را حتما در سال 2022 و حتی سال‌های بعد در پلتفرم‌های چندرسانه‌ای خواهیم دید که بیش از پیش جای تلویزیون را خواهند گرفت. از آنجا که در این پلتفرم‌ها (پلتفرم‌هایی مانند YouTube TV، Fubo TV و …) تبلیغات بزرگ‌ترین بستر درآمدی پلتفرم و ناشران است، با رشد مخاطبان آن حتما درآمد تبلیغاتی هم در آن چند برابر خواهد شد. در ایران هم احتمالا با رشد پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو و نماوا، استقبال بیشتر مخاطبان به تبلیغات تلوزیونی را شاهد خواهیم بود.

البته رشد این حوزه فقط به این مورد محدود نخواهد شد و به طور کلی CTV یا همان Connected TV از سال 2022 به بعد، تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را با فرصت‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022، بیش از 90 درصد از هزینه‌های تبلیغات نمایش دیجیتال افزایش یابد. همراه این رشد عددی، در سال 2022 اعتماد مخاطب به کانال‌های CTV هم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

در همین خصوص ایوان مارکمن، مدیر ارشد بازرگانی یاهو می‌گوید: «تعداد بینندگان تلویزیونی به رشد روزافزون و سرسام‌آور خود ادامه می‌دهند و CTV هم مشخصا در خط مقدم این رشد قرار دارد. در سال 2022، برندها استراتژی‌های خود را اصلاح می‌کنند و بیشتر به CTV اطمینان می‌کنند.»

بیدگذاری باز و در لحظه

از مزایای رشد بی‌اندازه تبلیغات CTV، افزایش سرعت بیدگذاری و به طور کلی، بیدگذاری‌های باز و در لحظه است. در سال 2022 بیدگذاری‌های oRTB یا Open Real-Time Bidding سرعتی عجیب‌وغریب به خود خواهد گرفت، چرا که تبلیغ‌کنندگان پیشنهادات خودکار بیشتری را برای جذب مخاطبان مرتبط‌تر برای تبلیغات آغاز می‌کنند.

بیدگذاری چیست؟

بیدگذاری مدت‌زمان زیادی است که در فضای دیجیتال وجود دارد و به فرآیند مناقصه، قیمت‌گذاری یا همان پیشنهاد قیمت اطلاق می‌شود. شاید شما هم دیده باشید که چگونه برای نقاشی‌های گران‌قیمت در سراسر جهان، مناقصه برگزار می‌شود و کسی که پیشنهاد بیشترین قیمت (پول) را بدهد، نقاشی را با خود به خانه می‌برد. در فرآیند‌های آنلاین کسب‌وکاری هم، هرجایی که خدمات یا محصولی ارائه می‌شود و یک طرف خریدار و یک طرف فروشنده وجود دارد، بیدگذاری هم وجود دارد.

بیدگذاری

خوشبختانه با آتومیت شدن بسیاری از فرآیندهای مارکتینگ و تبلیغات و همچنین ساخته شدن پلتفرم‌هایی که در آن دو سمت ماجرا (خریدار و فروشنده) امکان حضور فعال دارند، بیدگذاری هم شکل هوشمندی به خود گرفته است. در بیدگذاری‌های معمول دیجیتال در فضای آنلاین نیازی به ناظر نداریم چرا که همه فرآیندها کدگذاری‌شده و با استفاده از داده و هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام می‌گیرد.

استراتژی داده و حریم خصوصی

داده

استفاده از داده در مارکتینگ، حالا بخشی جدانشدنی از کسب‌وکارهاست. کارشناسان مارتک به ما خواهند گفت که چگونه مارکترها از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مدیریت تعامل موثرتر مشتری و کارکنان در مکان‌های فیزیکی استفاده می‌کنند.

در سال 2022 مارکترهای موفق از داده‌ها برای برقراری ارتباط بیشتر و در عین حال احترام به حریم خصوصی مشتریان استفاده خواهند کرد. در بسیاری از موارد، یکی از مهم‌ترین پیام‌هایی که برند به وسیله آن با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند، این است که چگونه به تعهد خود نسبت به حفظ حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارد. در این سال و البته در سال‌های آتی، بینش مبتنی بر داده مارکترهایی را که از این بینش استفاده می‌کنند جسورتر خواهد کرد. دیجیتال مارکتینگ با داده به سمت آتومیت شدن، حفظ بیشتر حریم خصوصی و شناخت بیشتر مخاطب قدم بر خواهد داشت.

اتوماسیون: ضرورت انکارنشدنی

در سال جدید دیگر این مسئله نیست که پیش بردن استراتژی‌های مارکتینگ به صورت دستی بهتر است یا اتومیت‌شده، بلکه در سال جدید، اتوماسیون یک امر ضروری خواهد بود. با ورود به سال 2022 و سال‌های بعدی، بسیاری از مراحل مارکتینگ با تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی هدایت می‌شود.

اندی ترابا، مدیر بازاریابی محصول در پلتفرم تجربه ابری NICE CXone در همین‌باره گفت: «در سال 2022 برندها باید از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل برای به دست آوردن بینش و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان حتی قبل از اینکه مشتری با برند ارتباطی بگیرد استفاده کنند.» در چنین میدانی، بازاریابان باید سرعت عمل داشته باشند و سریعا با این تحول همگام شوند چرا که رقبا هم در حال حرکت به سوی اتوماسیون و استفاده هرچه بهینه‌تر از داده هستند.

داده

بازاریابان باید نقاطی از داده را تجزیه و تحلیل کنند که به آن‌ها می‌گوید مشتری ممکن است به دنبال چه خدمات یا محصولی باشد و کانال ترجیحی برای ارتباط با آن‌ها چیست.

ترابا ادامه داد: «چنین طرز فکر و جست‌وجویی یک نیروی محرکه برای برندها خواهد بود تا مکالمه خود با مخاطبان را بهتر کنترل کنند و تعاملات معنی‌دارتر و مستقیم‌تری شکل دهند. از همین راه هم هست که برندها می‌توانند از هرزنامه فاصله بگیرند، در مخاطب خود ایجاد اعتماد، قدردانی و وفاداری کنند و ارتباطات فعال‌تری را برای افزودن ارزش بیافرینند. این به معنای استفاده از سیستم‌های خودکار مانند ربات‌های گفتگوی هوشمند و فعال مبتنی بر هوش مصنوعی برای راهنمایی کاربران از طریق جستجو و عیب‌یابی اولیه است.

به‌کارگیری داده‌ها در لحظه!

در گردآوری تیمی از متخصصان خط مقدم خدمات مشتری و کارکنان فروش، برندها حتما نباید یه گوشه بنشیند و از چگونگی کار بی‌خبر باشند. داده‌های مربوط به تعامل کارکنان با مشتریان، به صورت آنلاین یا درون فروشگاهی، لایه مهمی است که به ارائه تجربه کاربری دیجیتال و پیام‌رسانی بهتر به مشتری کمک می‌کند.

جورج شاو، مدیرعامل و بنیان‌گذار Pathr.ai می‌گوید که این پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی داده‌هایی را درباره رفتار انسان در فضاهای فیزیکی ارائه می‌دهد که در لحظه تولید می‌شوند.

شاو گفت: «تجزیه و تحلیل رفتار انسان در لحظه به کارکنان فروش کمک می‌کند تا از طریق بهبود آموزش کارکنان، به فروش بالاتری دست پیدا کنند. تجزیه و تحلیل رفتار انسان در مکان‌های فیزیکی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به تعامل مؤثر کارکنان با مشتریان رسیدگی کنند. این می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از حصول اطمینان از کمک به‌موقع به مشتریان گرفته تا اطمینان از باز بودن تعداد مناسب صندوق‌های پول و تمرکز کارمندان بر روی اقلام با سود بالا.» البته مشخصا داده‌های در لحظه در تجارت الکترونیک نیز نقش بسیار پررنگی را بازی می‌کنند و قسمت مهمی از تجربه کاربری را در آینده برندها می‌سازند.

اولویت دادن به داده‌های شخص اول یا First-Party

اعلام بی‌اعتباری کوکی‌های شخص ثالث توسط گوگل در سال 2021 به قدری این فضا را تکان داد که مارکترها برای سرپا نگه داشتن کمپین‌های آینده خود به دنبال منابع داده‌های جایگزین بودند. طبق تجربه مارکترها در سال اخیر، داده‌های شخص اول نه‌تنها پاک‌ترین نوع داده هستند، بلکه به کار بستن آن‌ها حتی در ROI یا بازگشت سرمایه بیشتر هم نقش بسیار مهمی بازی می‌کند.

شروع اهمیت دادن به داده‌های شخص اول که اتفاقا سخت‌تر هم به دست می‌آیند، دقیقا از زمان ممنوع شدن استفاده از داده‌های شخص ثالت شروع شد که مارکترهای جسور و هوشمند از این چالش، استفاده‌های خود را بردند. از مهم‌ترین نتایج استفاده از داده‌های شخص اول برای برندها و کسب‌وکارها، افزایش وفاداری مشتریان بود.

در این مطلب، گوگل درباره راه‌های جایگزین به دست آوردن داده به صورت سالم به ما می‌گوید.

داده شخص اول

از دیگر مزایای داشتن یک تبادل داده منظم و سالم بین مصرف‌کنندگان و بازاریابان این است که مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند. این به نوبه خود ممکن است منجر به اطمینان بیشتر در به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها با برندهای مورد اعتماد شود. 2022 سالی مهم براي اين مسئله خواهد بود.

مسئولیت‌پذیری فعالانه و ساختن اعتماد

اعتماد مارکترهای موفق به ارتباطات جدید مبتنی بر داده با مشتریان در سال 2022 به آن‌ها برتری بزرگی نسبت به رقبا خواهد داد. داشتن پیامی مشخص درباره حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده و شفافیت داده‌ها همچنین به ایجاد یک رابطه مبتني بر اعتماد کمک می‌کند كه نهايتا به سربلندی ماركترهای كاردرست خواهد انجامید.

داده دیجیتال مارکتینگ
طبق آمار، 86 درصد از مصرف‌کنندگان دغدغه و نگرانی‌هایی درباره امنیت داده‌هایشان در فضای آنلاین دارند.

میشرا، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Pyxis One گفت: «با تمام اخباری که در مورد اهمیت محافظت و شفاف بودن در مورد حریم خصوصی مصرف‌کنندگان وجود دارد، منطقی است که مصرف‌کنندگان در مورد نحوه استفاده از داده‌های خود شفافیت بیشتری داشته باشند.» درست همانطور که مارکترها داده‌های بیشتری را برای پیام‌رسانی به كاربران و پشتیبانی وارد كار مي‌كنند، باید گفت‌وگو در مورد حریم خصوصی هم رواج بیشتری پیدا کند. هرچه كسب‌وكارها بيشتر بدانند مشتری درباره این مسائل چه حسی دارد، افزایش اعتماد و وفاداری در سال‌های آینده برایشان آسان‌تر می‌شود.

تجارت الکترونیک اینجا، آنجا، همه‌جا!

دیجیتال مارکتینگ

تجارت اجتماعی، تبلیغاتی که قابلیت خرید بیشتری دارند و چگونگی تحول خرید در تجارت الکترونیک در سال جدید مسائل مهمی برای کسب‌وکارهای آنلاین محسوب می‌شوند. در سال 2022، تجارت الکترونیک یک نیروی محرکه در نحوه تعامل مارکترها با مشتریان خواهد بود. استراتژی‌های تجارت الکترونیک تا حدی بیشتر از آنچه مارکترها تصور می‌کردند، به کانال‌هایی مانند تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و تجربه درون‌فروشگاهی نفوذ خواهد کرد.

مارکترها در این سال استراتژی‌های تجارت الکترونیک خود را برای شخصی‌سازی بیشتر تطبیق می‌دهند، داده‌های مشتری خود را ساده‌سازی می‌کنند، تبلیغات را ترکیب می‌کنند و حتی همکاران خود را در قسمت فروش مجددا آموزش می‌دهند تا اولین خریداران دیجیتال خود را بهتر با فضا تطبیق دهند.

شخصی‌سازی‌شده‌تر از همیشه

در سال 2022 سفر مشتری (Customer journey) شخصی‌سازی‌تر و بیشتر مختص خود او می‌شود. مارکترهایی که به این سیگنال‌های داده توجه می‌کنند یک مزیت رقابتی بزرگ به دست خواهند آورد. تریسی اوکانر در این باره گفت: «با ادغام شخصی‌سازی و کشف محصول (برای مشتری)، بازاریابان برند و فروشندگان می‌توانند از داده‌هایی همچون دیدگاه مشتریان استفاده کنند تا مطمئن شوند که هر بازدید و تجربه را در هر سطح و هر نقطه تماسی از سفر خرید تنظیم می‌کنند و به هدف می‌رسانند.»

این شخصی‌سازی هدفمند در سال 2022 در جامع‌ترین شکل خودش رخ خواهد داد چرا که رشد تجارت الکترونیک به واسطه شخصی‌سازی، چندین و چند بار در سال‌های گذشته به مارکترها ثابت شده است.

ادغام تجارت الکترونیک با فروشگاه

در حالی که سفر کشف محصول از طریق شخصی‌سازی فردی ممکن می‌شود، تجربیات درون فروشگاهی (فیزیکی) و آنلاین هم ادغام می‌شوند. برای درک شکلی که این روند در سال آینده به خود خواهد گرفت، مهم است که توجه داشته باشیم که تجارت الکترونیک موتور پیش‌برنده این ادغام است.

تجارت الکترونیک

اوکانر در همین رابطه ادامه داد: «با ادغام خرید فروشگاهی و خرید آنلاین، تجارت الکترونیک در سال 2022 منفجر خواهد شد! در حالی که خریداران در حال بازگشت به فروشگاه‌های فیزیکی هستند، ما به موازات آن شاهد کاهش خرید آنلاین نیستیم؛ درواقع، ما شاهد یک رشد مداوم هستیم. در سال 2021، شاهد بودیم که افراد بیشتری سفر خرید خود را به صورت آنلاین آغاز کردند، محصولات مورد نظر خود را با بهترین قیمت جست‌وجو کردند و معامله واقعی در فروشگاه انجام شد. حتی زمانی که همه‌گیری از بین می‌رود، خرید آنلاین به رونق خود ادامه خواهد داد زیرا این رفتار (خرید آنلاین) اکنون ریشه‌دار و عادی شده است.»

حرف‌های اوکانر که در تطابق حداکثری با وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین است، نشان از آن دارد که حتی در صورت بازگشت مردم به خرید آفلاین، از سهم خرید آنلاین چیزی کم نخواهد شد و تجارت الکترونیک جزء درخشانی از فضای آنلاین باقی خواهد ماند.

تجارت اجتماعی (Social Commerce) متنوع خواهد شد

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مدت‌هاست که منبع تبلیغات دهان به دهان ارزشمندی برای برندها و محصولات بوده‌اند. در سال 2022 این جوامع دیجیتالی منابع اصلی درآمد قابل خرید خواهند بود؛ این بدان معناست که برندها به دنبال تنوع بخشیدن و کاهش هزینه‌های تبلیغات هستند.

راب ون نونن مدیر عامل شرکت ارائه‌دهنده راه حل‌های تجارت الکترونیک Channable گفت: «کانال اجتماعی مخرب تیک‌تاک احتمالا در سال 2022 نزدیک به 2 میلیارد کاربر خواهد داشت؛ از سویی اینستاگرام و پینترست هم در حال ارائه تجربیات مرتبط با تجارت اجتماعی هستند. با وجود چنین بازیگرانی، درآمد تجارت اجتماعی به نزدیک 50 میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین ایجاد یک استراتژی که در آن از این کانال‌ها استفاده می‌شود بسیار مهم است.»

تیک تاک

بسیاری از این نوآوری‌های جدید در تجارت الکترونیک توسط ROI (بازگشت سرمایه) هدایت می‌شوند، اما برای کسب این بازده، مارکترها باید با استراتژی داده‌های شخصی‌سازی و تعامل در رسانه‌های اجتماعی زیرک‌تر شوند و قلق فعالیت در آن‌ها را یاد بگیرند. با انجام این کار، مارکترها در سال 2022 رابطه عمیق‌تری با مشتریان ایجاد می‌کنند و در عین حال کارایی را در بودجه بازاریابی خود افزایش می‌دهند.

تجربه مشتری و تجربه دیجیتال

متاورس

و بله،‌ نهايتا به يكی از جذاب‌ترین قسمت‌های روبه‌رشد در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 می‌رسیم. واقعیت ترکیبی و واقعيت افزوده، حتی واقعیت مجازی، بخشی از تجربه مشتری و تجربه دیجیتال هستند كه در آينده بسيار نزديک، شاهد رشد آن خواهيم بود. مارکترها در سال آینده با مشتریان بیشتری در فضاهای مجازی سه‌بعدی درگیر خواهند شد. اکوسیستم مجازی تکامل می‌یابد و به یک فناوری ساده محدود نمی‌شود. در حال حاضر عجله عجیبی برای تولید تجربیات سه‌بعدی برای مصرف‌کنندگان در اکوسیستم می‌بینیم و این تولیدات قرار است در سال 2022 و سال‌های بعدتر به بلوغ برسند.

میشرا درباره ربط واقعیت‌های جدید به مارکتینگ می‌‌گوید: «ما شاهد افزایش سرعت خرید استارت‌آپ‌های VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) هستیم، بنابراین جالب است که ببینیم آیا و چگونه برندها این واقعیت‌ها را در استراتژی بازاریابی خود وارد می‌کنند.

شما به متاورس متصل شديد!

در سال 2021 شرکت مادری که قبلا فیسبوک نام داشت تمام اعتبار و سبقه خود را برای ایجاد تجربه‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی و شکل دادن رابطه و تعاملی جدید با مشتری پشت کنار گذاشت. شرکت مادر فیسبوک هم‌اکنون با نام متا و هدست‌هایی که به Meta Quest تغییر نام دادند در حال فعالیت است.

در تمام این مدت، مارکترهایی که به‌خوبی از نرخ‌های تبلیغاتی سرسام آور فیسبوک (شبکه اجتماعی شاخص متا) آگاه بودند، می‌توانستند تکرار شدن تاریخ را به چشم خود ببینند؛ زیرا خشت‌های داغ و تازه‌ای برای ساختن یک زمین جدید دیگر روی هم قرار می‌گرفتند و یک باغ مجازی به نام «متاورس» را می‌ساختند؛ باغی مجازی که بهتر است آن را زاکرورس (Zuckerverse) صدا بزنیم!

فیسبوک متا

اما اگر افراد فیسبوک نتوانند اکوسیستم واقعیت مجازی را در انحصار خود درآورند چه؟ چه می‌شود اگر به جای یک متاورس، متاورس‌های زیادی به هم متصل باشند؟ این رویکردی است که تونی ژائو، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پلتفرم توسعه‌دهنده ویدئو Agora دارد؛ او فکر می‌کند واقعیت مجازی چشم‌انداز دیجیتال مارکتینگ را در سال 2022 و سال‌های بعدی می‌سازد.

ژائو می‌گوید: «در شیوه‌ای که متاورس‌های کنونی راه‌اندازی می‌شوند، هر متاورس را در جزیره دیجیتالی خود به صورت جدا قرار می‌دهند. اما در سال 2022، فناوری تعامل در لحظه، ارتباط بین متاورس‌ها را امکان‌پذیر می‌کند و تجربه‌ای مرتبط‌تر و جذاب‌تر را برای کاربران ایجاد می‌کند. همچنین با ساده کردن دسترسی به متاورس به چیزی که همه‌جا حی و حاضر است (چیزی مانند یک مرورگر وب)، عدم دسترسی به امکان ورود را کاهش می‌دهد و عملا متاورس قسمتی از جهان ما خواهد بود.

تصورش را کنید! اصلا دور نیست روزی که بتوانید در متاورس کالا یا خدمات خود را تبلیغ کنید، درست همانطور که حالا در صفحات وب این کار را می‌کنید!

تجربه کنفرانس مجازی و حضوری

کشف سویه جدید کرونا یعنی امیکرون در پایان سال 2021 نشان داد که همه‌گیری COVID-19 همچنان برای رویدادهای حضوری نگران‌کننده است و باید از راه‌حل‌های دیجیتال برای درگیر نگه داشتن مشتریان استفاده کرد. ژائو در خصوص همین مسئله گفت: «با ادامه پاندمی کرونا، ما نحوه شرکت در رویدادها را به صورت حضوری و مجازی پیش خواهیم برد.»

وی افزود: «هم‌اکنون روبات‌های بیشتری از طبقات کنفرانس عبور کرده و اطلاعات و تصاویری را از اتفاقات در لحظه و واقعی برای بینندگان در سراسر جهان فراهم می‌کنند. هواپیماهای بدون سرنشین اطلاعات را از بالای سر مخاطبان پخش می‌کنند، تجربیات در  لحظه بیشتری را ارائه می‌دهند و پخش زنده‌‌ای را برای افرادی در سراسر جهان ارسال می‌کنند که منجر به ایجاد ارتباط انسان با انسانی می‌شوند که چیزی شبیهش را در گذشته ندیده‌ایم.»

جوامع خرد (Micro-Communities)

ارتباطات انسان به انسان نیز در جوامع دیجیتالی گسترش می‌یابد؛ البته این مورد از اولین روزهای وب وجود داشته است. برندها در حال کشف این هستند که گروه‌های کوچک‌تر می‌توانند تاثیر بیشتری بر مصرف‌کنندگان بگذارند و تعامل قوی‌تری میان جوامع خرد ایجاد کنند. این جامعه‌سازی در سطح خرد در سال 2022 و پس از آن قوی‌تر هم خواهد شد.

جامعه یوتیوب

متخصصان معتقدند این جوامع خرد و ساخت کامیونیتی‌ها تاثیر گسترده و جالبی روی تعامل کاربر با کسب‌وکارها خواهد گذاشت. جوامع خردی که در تجربه دیجیتال کاربران دارای نوعی وجهه منحصربه‌فرد و تازه هستند می‌توانند تجربیاتی واقعی و معنادار را در دنیای مجازی برای مصرف‌کنننده بیافرینند. برندها هم در این میان می‌توانند از چنین فرصتی استفاده کننند و یک رابطه مشترک میان خود و مشتریان‌شان بسازند. در نهایت این موج به آن سو خواهد رفت که برندها به جای جاسوسی و زیر نظر گرفتن رفتار کاربر از طریق کوکی‌ها، به‌سادگی از کاربر بازخورد می‌خواهند و به خاطر اعتماد ساخته‌شده‌ای که در این جوامع خرد دیجیتال شکل گرفته است، آن‌ها این بازخورد را به برند می‌دهند تا توصیه‌هایی بر اساس علاقه‌مندی‌های خود دریافت کنند.

برای دنبال کردن گزارش‌هایی جامع و جذاب رسانه دی‌ام برد را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 19 =