پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

گوگل برای حفظ حریم کاربر سیستم Topics را جایگزین تکنولوژی FloC می‌‎کند

زهرا محبی زهرا محبی
11 بهمن 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گوگل برای حفظ حریم کاربر سیستم Topics را جایگزین تکنولوژی FloC می‌‎کند
زمان مطالعه: 3 دقیقه

طبق خبرها، گوگل تصمیم گرفته است برای ردیابی کوکی‌ها، فناوری FloC را کنار بگذارد و از یک سیستم جدید به نام  Topics API استفاده کند. سیستم Topics API قرار است یک سیستم داده‌ای باشد و با استفاده از مرورگر کروم و سوابق وب کاربر، یک فهرست کامل از موضوعات مورد علاقه کاربر را مشخص کند. این سوابق در یک فهرست 350 موضوعی دسته‌بندی می‌شود که گوگل خودش آن‌ها را طبق داده‌های خود تنظیم کرده است.

با استفاده از این سیستم، هر ناشری که بخواهد موضوعات مورد علاقه کاربران را بهتر بشناسد تا بتواند از آن در تولید محتوای مربوطه یا تبلیغات بهره می‌تواند از طریق Topics اطلاعات لازم را کسب کند.

گوگل

فناوری FloC چیست؟

FLoC با تلفظ فلاک، جایگزینی بود که گوگل چندی پیش برای کوکی‌های شخص ثالث ارائه کرد. این سیستم که مبتنی بر ماشین لرنینگ است؛ به انواع مرورگرها اجازه می‌دهد که به شکل ناشناس، نحوه جست‌وجو و رفتار کاربر در سطح وب زیر نظر بگیرد. نتیجه این زیر نظر گرفتن این است که کاربران، در گروه‌های مختلفی با عنوان “cohort” دسته‌بندی می‌شوند. مکانیزم FLoC اینگونه طراحی شده است که تبلیغات، بر‌ اساس گروه‌های مختلف کاربران نمایش داده می‌شود؛ نه بر اساس اطلاعات فردی او که خودآگاهانه به سطح وب وارد کرده است. درواقع کاربر همچنان قرار است با تبلیغاتی روبه‌رو شود که از پایه هدفمند هستند اما کمی ناشناس‌تر از پیش شده‌اند.

با اینکه گوگل ادعا می‌کند چنین چیزی از حریم خصوصی کاربر محافظت می‌کند، اما شرکت‌های زیادی اعتراض خود را به چنین مکانیزمی اعلام کرده‌اند. حالا گوگل با سیستم «موضوعات» یا همان topics API، می‌خواهد ردیابی کوکی‌ها را به سطح جدیدی ببرد.

Topics API چگونه کار می‌کند؟

در این مکانیزم جدید، دسته‌بندی‌ها مربوط به علایق افراد است. مثلا شما در یک بازه زمانی کوتاه، به سایت‌های متعددی در زمینه خرید یک حیوان خانگی یا روش‌های مراقبت از آنان مراجعه کرده‌اید. گوگل کروم در این هفته علاقه شما را همین زمینه در نظر می‌گیرد. سپس گوگل این داده‌ها را به سرویس‌های تبلیغاتی می‌دهد تا بر اساس همان داده‌ها و علایق، تبلیغات برایتان به نمایش در بیاید. Topics API از هر سه موضوع مورد علاقه کاربر در هر سه هفته، یک عدد را با هر سایت و سرویس‌های تبلیغاتی‌اش به اشتراک می‌گذارد.

ادعای گوگل این است که این موضوعات ذخیره‌شده، تنها تا سه هفته نگهداری می‌شوند و بعد از سیستم حذف می‌شوند. همچنین این فهرست موضوعات، پیش‌فرض تنظیم و ساخته شده است و گوگل موضوعات نژادی و جنسیتی را در آن لحاظ نمی‌کند. از مزایای این مکانیزم جدید، این است که کاربران می‌توانند بخشی از سوابق سطح وب خود را که نمی‌خواهند توسط کروم شناسایی و وارد دسته‌بندی‌ها شود از سرویس‌های تبلیغاتی پنهان کنند. سرویس Topics API به‌زودی کارش را به صورت آزمایشی شروع می‌کند.

گوگل که تا پیش از این هم به صورت خودانگیخته محدودیت‌هایی برای رصد کردن رفتار و علایق کاربر از طریق کوکی‌ها اعلام کرده بود، کم‌کم از مشکلات FloC هم آگاه شد؛ چرا که سیستم فلاک هم در پروسه ریتارگتینگ و نمایش تبلیغات به کاربر، تا حد زیادی حریم خصوصی او را نقض می‌کرد و به نظر می‌آمد که کوکی‌ها می‌توانند با امنیت بیشتری در خصوص حریم کاربر، کار خود را انجام دهند.

فرق مهمی که سیستم «موضوعات» با فلاک دارد هم در همین است؛ داده‌های به‌دست‌آمده از رفتار و علایق کاربر نه‌تنها در مدت‌زمان کمتری قابل استفاده‌اند، بلکه ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش آن‌ها، روی دستگاه مورد استفاده خود کاربر انجام می‌شود. این یعنی هیچ اطلاعاتی به هیچ سروری از جمله سرورهای خود گوگل منتقل نمی‌شود. کاربران کروم حتی می‌توانند مشاهده کنند که سیستم، چه موضوعاتی را برای آن‌ها تشخیص داده است و در صورت تمایل، موارد نامطلوب را حذف یا این ویژگی را به طور کامل غیرفعال کنند.

بخوانید  مشاهده ویدیوی دی‌ام تاک سال گذشته رایگان شد!

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک