پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

راه جدید گوگل برای استفاده تبلیغاتی از داده‌های First-Party

زهرا محبی زهرا محبی
14 آبان 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه
راه جدید گوگل برای استفاده تبلیغاتی از داده‌های First-Party
زمان مطالعه: 2 دقیقه

گوگل در اعلامیه جدید خود در روز 4 نوامبر 2020 از راه‌اندازی شیوه جدید استفاده از داده‌های شخص اول یا first-party data خبر داد. داده‌های first-party داده‌های ارزشمندی درباره مخاطبان، مشتریان و بازدیدکنندگان سایت شما هستند که این افراد به صورت آگاهانه و داوطلبانه تصمیم گرفته‌اند آن‌ها را با سایت شما به اشتراک بگذارند. در مقابل، داده‌های third-party یا شخص سوم را داریم که نوعی داده‌های چندمنبعی هستند و از تحلیل و مشاهده رفتار کاربر، رصد کردن فعالیت‌های او در پلتفرم‌های مختلف و ایجاد الگویی از آن رفتارها و فعالیت‌ها به دست می‌آیند. این الگوها معمولا فراتر از اطلاعاتی هستند که کاربر خودخواسته تصمیم گرفته آن‌ها را به اشتراک بگذارد و گوگل در حال کنار گذاشتن و ترک استفاده و به‌اشتراک‌گذاری آن‌هاست. در عوض، داده‌های شخص اول نتیجه تعامل سازنده کاربران با وبسایت هستند و از آنجایی که مستقیما از طریق وبسایت‌ها و ناشران جمع‌آوری شده‌اند، به خود سایت تعلق دارند.

ناشران و وبسایت‌ها به دلیل مشکلات فنی، قانونی و اخلاقی‌ای که نقض حریم کاربر بر سر راه آن‌ها گذاشته است، همیشه به داده‌های شخص اول علاقه دارند و به دنبال راه‌هایی برای جمع‌آوری آن‌ها هستند. گوگل هم هم‌اکنون در این راستا، روش جدیدی را برای استفاده از داده‌های شخص اول توسط ناشران توسعه می‌دهد.

 

این شیوه جدید دقیقا به چه صورت است؟

طبق اعلامیه دیروز گوگل، با این راه جدید ناشران می‌توانند با تقاضای برنامه‌ریزی‌شده گوگل، «شناسه‌های ارائه‌شده توسط ناشر» یا PPIDها را جهت سفارشی‌سازی بهتر تبلیغات، هدف‌گذاری و خلق تجارب تبلیغاتی به اشتراک بگذارند. استیو سوآن، مدیر محصول گوگل در همین باره اظهار کرد: 

«با کمک به ناشران برای گسترش استفاده‌شان از شناسه‌های شخص اول خود در راستای ایجاد تراکنش‌های بیشتر، مانند حراج باز، شرکای ما می‌توانند تبلیغاتی را نمایش دهند که با مخاطبان آن‌ها در ارتباط بیشتری است. تبلیغاتی که ارزش موجودی برنامه‌ریزی‌شده آن‌ها را افزایش می‌دهد.»

طبق گفته گوگل، سیستم جدید PPIDها هم از حریم کاربر محافظت می‌کنند، هم کمک بزرگی برای ناشران در زمینه تبلیغات هدفمندشان هستند و هم با عاری بودن از کوکی‌های third-party و شناسه‌های دیگر، امنیت، نتیجه و سهولت استفاده‌شان بیشتر است.

بخوانید  گوگل: محتوای تصاویر برای الگوریتم جست‌وجوی وب مهم نیست!

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک