پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

حذف کوکی‌های Third-party از مرورگر کروم، چه اثراتی در پی دارد؟

هادی مرادی هادی مرادی
22 دی 1398
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حذف کوکی‌های Third-party از مرورگر کروم، چه اثراتی در پی دارد؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تصمیم گوگل پیرامون توقف پشتیبانی از کوکی‌های Third party بازیگران دنیای بازاریابی دیجیتال و فعالان صنعت تبلیغات آنلاین را ملزم به چاره‌اندیشی و تفکر برای جایگزینی روش‌های جدید برای کسب‌وکارهای آنلاین می‌کند.

گوگل این تغییر را در طی دو سال آینده اعمال خواهد کرد تا به فعالان بازاریابی دیجیتال، فرصت چاره‌اندیشی و هماهنگ شدن با وضعیت جدید را بدهد.

برخی عقیده دارند که وب بدون کوکی به معنای شروع مجدد بسیاری از کارها و تصمیم‌گیری ها است و حذف کوکی‌ها، یکی از پایه‌های اصلی صنعت بازاریابی دیجیتال را از بین خواهد ‌برد.

آینده وب بدون کوکی‌ها به احتمال زیاد، شبیه به رویکردی خواهد شد که برخی از ناشران هم‌اکنون در پیش گرفته‌اند. شاید مرورگر از کاربران بخواهد وارد حساب کاربری کروم یا هر پلتفرم دیگری که صنعت تبلیغات طراحی خواهد کرد، شوند.

برخی از فعالان صنعت بازاریابی دیجیتال، راهکارهایی برای جایگزینی کوکی‌ها ارائه می‌دهند. به عنوان مثال پیشنهاد برخی از این کاربران، این است که مرورگرها آیدی (ID) اختصاصی داشته باشند، در این صورت اطلاعات مذکور، تنها داخل مرورگر باقی خواهد ماند و کاربر کنترل بیشتری روی اطلاعات خود خواهد داشت.

جورج دیکر، معاون ارشد فن‌آوری‌های تجاری و توسعه در واشنگتن پست، این تصمیم را چندان نگران کننده نمی‌داند و در این زمینه می‌گوید: به اعتقاد ما اکنون بهترین زمان برای اتخاذ چنین تصمیمی است؛ چرا که روش ارائه تبلیغات به وسیله کوکی‌ها نتایج دقیقی به همراه نداشته و گاهی می‌تواند گمراه‌کننده باشد. ما به عنوان فعالان این صنعت منعطف و در حال تغییر همواره با چالش‌هایی از قبیل مسدود شدن تبلیغات، عدم نمایش محتوا و کلاهبرداری رو به رو هستیم که با توجه به انعطاف پذیری این صنعت، رویکردهای آتی جالب توجه و مفید به نظر می‌رسند.

کوکی‌ها: تسهیلاتی مناسب اما آسیب‌پذیر

سال‌ها است که کوکی‌ها به عنوان ابزار اصلی در بازاریابی دیجیتال به شمار می‌روند و به کاربران کمک می‌کنند تا یک محصول را در سبد خرید آنلاین خود نگه دارند یا فرم ثبت‌نام وب‌سایت‌ها را با جزییات کامل پر نمایند.

بدون استفاده از کوکی‌ها، مصرف کنندگان باید چندین مرحله تکراری را دوباره انجام دهند؛ به عنوان مثال ورود مجدد به وب‌سایت یا انتخاب دوباره محصولات که حذف تمامی این مراحل توسط کوکی‌ها باعث رضایت مشتری و ایجاد تجربه بهتری برای آنان خواهد شد.

کوکی‌ها بین مرورگر در حال بارگیری یک وب‌سایت و سرور میزبان یا برنامه مورد نظر ارسال می‌شوند. در واقع در حالت کلی دو نوع کوکی وجود دارد: کوکی‌هایی که مستقیماً به وب‌سایتی که کاربر از آن بازدید کرده است، تعلق دارند که به آن‌ها کوکی‌های First party گفته می‌شود.

نوع دوم نیز کوکی‌های Third party هستند که عموماً به عنوان سرویس‌های تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شوند و توسط شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که دسترسیِ مرورگر به سایت را کنترل نکرده و تنها با سایت میزبان همکاری می‌کنند.

بازاریابان مرتبط با سیستم عامل‌های اصلی مانند گوگل و آمازون در این دسته قرار می‌گیرند. فاصله گرفتن گوگل از کوکی‌ها به خوبی، نیاز به محافظت بهتر از داده‌ها و اطلاعات اشخاصی که از وب‌سایت‌ها بهره می‌برند را منعکس می‌نماید.

چراکه گاهی اوقات کوکی‌ها، دستکاری شده و با وجود آن‌که افراد معتقدند داده‌هایشان به یک سایت قابل اعتماد ارسال می‌شود، در حقیقت این اطلاعات به صورت پنهانی توسط کوکی‌های دستکاری شده به دست افراد دیگر خواهد رسید.

بخوانید  کمپانی گوگل، بعد از جایگزینی کوکی‌های Third-Party، کاربران را ردیابی نمی‌کند

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
هادی مرادی
هادی مرادی
خوشحالم که دی ام برد رو دنبال می‌کنین!
نظرات

اسمارتک