گزارش شبکه تبلیغاتی تپسل از سال 98
فهرست مطلب
تپسل، شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال گزارشی از آمار و ارقام تبلیغات درون برنامهای در سال 98 ارائه داد
گزارش تپسل در سال 98 به بازاریابان و صاحبان کسب و کار درباره نوع تبلیغات، بازه زمانی تبلیغات و بودجهبندی کمپینهای تبلیغاتی اطلاعتی جامع داده و همچنین به توسعهدهندگان اپلیکیشنهای ایرانی نکاتی درباره درآمد بیشتر از نمایش تبلیغات میدهد.
طبق گزارش عملکرد تپسل در سال 98، این شبکه تبلیغات دیجیتالی ماهانه 3 میلیارد تبلیغ داشته و تعداد کاربران منحصر به فرد فعال ماهانه آن به 40 میلیون میرسد. همچنین طبق این آمار بیش از 30 هزار ناشر و توسعهدهنده با تپسل همکاری میکنند.
توزیع ترافیک تبلیغاتی تپسل
ترافیک تبلیغاتی تپسل درون اپلیکیشنهای بازی و غیربازی در سال 98، در آبان ماه به کمترین میزان خود رسیده است که به نظر میرسد قطعی اینترنت در کاهش آن بیتاثیر نبوده است، همچنین در سه ماه آخر سال رشد زیادی را تجربه کرد که در اسفند ماه این رشد به بالاترین حد خود رسید که شیوع بیماری کرونا و قرنطینه میتواند یکی از دلایل این رشد باشد. جالب است بیشترین توزیع ترافیک تبلیغاتی تپسل با 67.3 درصد مربوط به دستگاه سامسونگ بوده و هواوی، ال جی، شیائومی، لنوو و مابقی در جایگاههای دیگر قرار دارند. در این گزارش آمده است که اندروید 9 با 28 درصد بیشترین توزیع ترافیک تبلیغاتی را داشته است و در جایگاههای دوم و سوم هم اندروید 6 با 17 درصد و اندروید 5 با 10 درصد قرار میگیرند. سهم اپراتورهای موبایل در توزیع ترافیک تبلیغاتی تپسل به ترتیب همراه اول با 56.7 درصد، ایرانسل 39.8 و رایتل 2.4 درصد بوده است.
شاخصهای تبلیغات موبایلی در سال 98
بررسیهای صورت گرفته از سوی شبکه تپسل نشان میدهد که میزان رشد نمایش تبلیغات سال 98 نسبت به سال 97، 204درصد رشد و نمایش کامل تبلیغات ویدیوئی که به تازگی طرفداران بسیاری در فضای مجازی پیدا کرده است، نسبت به سال گذشته، 26درصد افزایش داشته است. طبق آمار ارائه شده میزان رشد کلیک و نصب هم نسبت به سال 97، رشد 88 درصدی و 65درصدی تجربه کردهاند.
بیشترین میزان نمایش در اپلیکیشنهای بازی در دی 98 و کمترین نمایش هم مربوط به ماه آبان بوده است. در برنامههای غیربازی هم تعداد نمایشها در اسفند به بالاترین حد و در آبان ماه به کمترین میزان رسیده بود که در حالت کلی نسبت میزان نمایش اپلیکیشنهای بازی و غیربازی نسبت به سال 97، به ترتیب رشد 192 درصدی و 226 درصدی داشتهاند.
طبق گزارش تپسل در بهار سال 98، تعداد بیشترین نصب در روزهای تعطیل و آخر هفته اتفاق افتاده است. همچنین در ساعتهای 2 و3 ظهر نیز رشد تعداد نصبها نسبت به ساعتهای دیگر بیشتر بوده و در ساعتهای 5 و 6 صبح کمترین مقدار است. جالب است بدانید که در تابستان 98، بیشترین تعداد نصب در روزهای شنبه و یکشنبه بوده و ساعتهای نصب هم به مانند بهار بوده است. در پاییز نیز بیشترین نصب به روزهای آخر هفته مربوط بوده و در زمستان بیشترین نصب در روز دوشنبه اتفاق افتاده است.
گزارش تپسل در سال 98 نشان میدهد که محبوبیت جایگاههای تبلیغاتی بر اساس تعداد کلیک و نصب به تفکیک فصل به 7 بخش تبلیغات بنری استاندارد، بنری بینابینی، بنری همسان، بنری ویدویی همسان، ویدئویی جایزهای و ویدوئی بینابینی و پیشنمایشی تقسیم کرده است که میتوانید در نموادر زیر آن را مشاهده کنید.
درآمد ناشران تپسل در سال 1398
درآمد سالیانه ناشران تپسل در سال 1398 نسبت به سال گذشته، 556 درصد رشد داشته است. همانطور که انتظار میرود طبق گزارش تپسل درآمد ناشران برنامههای بازی و غیربازی در سال 98، در آبان ماه به علت قطعی اینترنت و به کمترین میزان و در اسفند ماه به علت شیوع بیماری کرونا و فاصلهگذاری اجتماعی که افراد بیشترین زمان خود را در خانه به سر میبردند و از اپلیکشنهای موبایل پبیش از پیش استفاده میکردند، به بالاترین حد خود رسید. بررسیهای این شبکه تبلیغاتی نشان میدهد که توزیع درآمدهای ناشران به ترتیب در بخشهای تبلیغات ویدیویی جایزهای با 56.6درصد، بنری همسان با 28.8 درصد، بنری ویدیوئی با 6.8 درصد و بنری استاندارد با 5.5 درصد است.
همچنین این آمارها حاکی از آن است که بخش تفننی، کلمات، دانستنیها و خانوادگی به ترتیب با درصدهای 28.4درصد، 24.4 درصد، 9.3 درصد و 6.6 درصد تاثیر درآمدزایی برای ناشران داشتهاند. در اپلیکشنهای غیربازی ناشران از بخشهای کاربردی، سرگرمی، کسب و کار، ارتباطات و ویدو ور سانه درآمد کسب کردهاند و از بخشهای آشپزی، کمیک، پزشکی، کتابخانه کمترین درآمد را داشتهاند.
تپسل در گزارش سال 98 خود برترین ناشران بازی را در این سال را به ترتیب آمیرزا، کوییزآفکینگ، گلمراد، فندق و … و ناشران برنامهها هم ایرانسل، فوتبالی، قفل برنامه، اینستاگران دانلودر اعلام کرد.
تبلیغات در جستجوی بازار
تبلیغات در جستجو یکی از مهمترین روشهای بازاریابی اپلیکیشن به شمار میرود. مردم از راههای مختلفی با یک اپلیکیشن آشنا میشوند؛ ممکن است نام اپلیکیشن را از دوستان یا آشنایان خود شنیده باشند، ممکن است از طریق تبلیغات تلویزیونی با یک اپلیکیشن آَشنا شوند یا تبلیغ یک اپلیکشن را در فضای وبسایتها دیده باشند. با این حال تحقیقات حاکی از آن است که 65 الی 85درصد از نصبها پس از جستجو در استورها حاصل میشوند. به همین دلیل است که تبلیغات در جستجو به عنوان یکی از انواع تبلیغات همسان از اثربخشی بالایی برخوردار است و همواره توسعهدهندگاه به آن اهمیت میدهند. شرکت تبلیغاتی تپسل در سال 98 به عنوان آژانس تبلیغاتی در جستجوی بازار معرفی شد و همکاری بین این دو شکل گرفت. بخشی از این گزارش به نتایج تبلیغات در جستجوی بازار که توسط تپسل اجرا شده، اختصاص دارد.
این گزارش نشان میدهد که میانگین هزینه کلیک(Tap1 ، به این معنی که کاربر روی دکمه دانلود ضربه بزند و دانلود برنامه آغاز شود) تبلیغات در جستجو به تفکیک ژانرهای مختلف به ترتیب به دستههای نقشه و مسیربابی، امورمالی، عکاسی، ابزار، آب و هوا و کسب و کار تعلق داشته و جالب است بدانید که بازیها در این دستهبندی کمترین میزان را دارا بودهاند.
همچنین طبق آمارهای ارائه شده نرخ تبدیل تبلیغات در جستجو به تفکیک ژانرهای مختلف به بخشهای خرید با 29 درصد، نقشه و مسیریابی با 21 درصد، امورمالی با 13 درصد، ارتباطات با 3 درصد بوده است. یکی از جالبترین بخشهای این گزارش به پرتکرارترین جستجوهای موضوعی و نام اپلیکیشن است. طبق این آمارها پنج واژه بازی، اینستاگرام، واتساپ، بازی جدید دخترانه، ماشین بازی و بازی ماشین جزو پرتکرارترین جستجوهای موضوعی بوده و نام اپلیکیشنهای اینستاگرام، واتساپ، دیوار، تلگرام و روبیکا بیشترین سرچ را داشتهاند.
گزارش کامل عملکرد تپسل در سال 98 را از اینجا دانلود کنید