پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش سال 98 دیوار منتشر شد

زهرا قنبری زهرا قنبری
27 مرداد 1399
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گزارش سال 98 دیوار منتشر شد
زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیوار در گزارشی از سال 98 رفتارهای کاربران خود را بررسی کرده است

پلتفرم نیازمندی آنلاین دیوار در گزارش جامع سال 98 خود اعلام کرده است که ، 98 میلیون آگهی معادل با میانگین روزانه 270هزار آگهی روی این پلتفرم منتشر شده است. در حال حاضر 35 میلیون کاربر از این پلتفرم استفاده می‌کنند که 20 میلیون نصب اپلیکیشن دیوار در کافه بازار صورت گرفته است. جالب است بدانید که بیشترین کاربران دیوار در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، البرز، فارس و آذربایجان شرقی هستند.

در این گزارش آمده است که 447 هزار کسب و کار فعال در این بستر فعالیت می‌کنند. در این گزارش به عملکرد پلتفرم دیوار و بررسی رفتارهای کاربران آن، نگاهی می‌اندازیم.

گزارش سال 98 دیوار

تعداد کاربران فعال دیوار که برابر است با 35 میلیون کاربر معادل جمعیت پنج کشور سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند و نروژ با یکدیگر است. همچنین از این تعداد کاربر فعال، ۱۳.۳ میلیون کاربر به عنوان کاربر ثبت شده حقیقی یاد می‌شود که در واقع کاربرانی هستند که با یک شماره تماس یکتا اقدام به ثبت آگهی کرده‌اند. دیوار اعلام کرده است که از هر 4 نفر، 1 نفر از این اپلکیشن استفاده می‌کنند.

آمار آگهی‌های دیوار

دیوار مانند سایر کسب و کارهای نوپا در سال 98 با چالش‌های زیادی دست به گریبان بوده است. سالی که به بهانه تاثیر سایت‌های آنلاین در قیمت‌گذاری به دستور مستقیم مقام قضائی قیمت خودرو و مسکن از روی این پلتفرم برداشته شد. حال این گزارش حاکی از این است که در سال 98، بازار خودرو 9.6 آگهی در زمینه خودرو سواری منتشر شده و 19.3 درصد از این معاملات به این حوزه اختصاص دارد. گفتنی است که دیوار در بخش خودرو خدمات دیگری از جمله راه‌اندازی پنل نمایشگاهی خودرو» و «راه‌اندازی سرویس کارشناسی در محل و فروش سفارشی کارنامه» ارائه می‌دهد.

از دیگر شاخه‌های محبوب دیوار حوزه مسکن است، بر اساس گزارش عملکرد سال 98 دیوار، 96 درصد سهم آگهی‌های آنلاین مسکن متعلق به دیوار است که به نوعی در حال حاضر دیوار بازیگر اول این حوزه به شمار می‌آید.

جالب است بدانید لوازم خانگی بیشترین تعدادآگهی را پس از خودرو و مسکن در پلتفرم دیوار دارد. کمترین آگهی هم مربوط به بخش اجتماعی است. در این گزارش آمده است که 1میلیون و 155 هزار و 338 آگهی فقط در بخش استخدام و کاریابی دیوار منتشر شده است که به نوعی آگهی‌های این بخش روزانه به طور میانگین 1137 بار دیده شده‌اند. در یک سال گذشته ارزش کل لوازم مربوط به خانه در دیوار فروش رفته حدود 1700 میلیارد تومان بوده که افزایش 143 درصدی این مبادلات نشان‌دهنده کاهش ریسک سرمایه و در نتیجه اعتماد بیشتر افراد برای مبادله در این سایت بوده است. تا زمانی که مسائل امنیتی در دیوار رعایت نشده باشد ریسک جابه‌جایی سرمایه هم پوشش داده می‌شود.

بخوانید  اولین رویداد موضوعی دی‌ام‌برد با موضوع گزارش سال برگزار شد

گزارش سال 98 دیوار گزارش سال 98 دیوار

احراز هویت کاربران در دیوار

در دیوار شماره تماس کاربران تایید می‌شود تا کاربران احراز هویت شوند. همچنین از انتشار آگهی‌های مشابه جلوگیری می‌شود و در دسته‌های مهم و حساس از هر خط موبایل ماهانه تنها سه آگهی رایگان می‌توان منتشر کرد. دیوار با اتصال به سامانه شاهکار، برای کالاهای حساس ثبت آگهی بدون احراز هویت را غیرممکن کرده و امکان دزدی را به صفر رسانده است. در این سامانه همه افراد باید برای استفاده از دیوار کد ملی خود را اعلام کنند. دیوار گفته که با همه این اقدامات مبادلات به صورت شفاف انجام می‌شود و در نهایت ریسک سرمایه برای کاربران کاهش می‌یابد.

ناگفته نماند که در رشد این پلتفرم اضافه کردن قابلیت‌هایی چون حالت تاریکی، دسترس‌پذیری برای نابینایان و کم‌بینایان در نسخه اندروید دیوار، بی‌تاثیر نبوده است. همچنین دیوار در اواخر سال گذشته آگهی‌های مربوط به مواد ضد عفونی کننده و ماسک و آگهی‌های اقامتگاه‌ها به علت جلوگیری از گرانی و شیوع بیماری کرونا برداشت.

گزارش سال 98

 

تعداد آگهی دیوار

بر اساس گزارش سال 98 دیوار، به طور میانگین، روزانه 270 هزار آگهی منتشر شده است که بیشترین آگهی منتشر شده در یک روز در سال مربوط به 14 بهمن سال 98 با تعداد 375 آگهی بوده است. دیوار تعداد آگهی‌ها منتشر شده را با ارتفاع برج میلاد و آزادی مقایسه کرده است. ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است و اگر هر آگهی را یک کاغذ در نظر بگیریم و آن‌ها را روی هم بچینیم ارتفاع آن ۵۹۲ متر می‌شود که از مجموع ارتفاع برج میلاد و برج آزادی هم بلندتر است.

جالب است بدانید طبق این گزارش، ماه بهمن پرآگهی‌ترین ماه سال بوده است که با شیوع بیماری کرونا در اسفند 98، تعداد آگهی با کاهش روبرو می‌شود. طبق نمودار زیر با توجه به کاهش تبلیغات با شیوع بیماری کرونا، فروردین 99، به عنوان کمترین میزان آگهی معرفی شده است، که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن تعطیلات نوروزی و تاثیر آن روی کاربران باشد.

بخوانید  واتس‌اپ مجددا آپدیت بحث‌ برانگیز ''حفظ حریم خصوصی'' خود را راه‌اندازی می‌کند!

گزارش سال 98 دیوار منتشر شد 1

 

پاسخگویی در دیوار

دیوار در گزارش 98 خود اعلام کرده است که به دلیل تامین امنیت کاربران و جلوگیری از سواستفاده سودجویان، متخلفان و مزاحمان روی چت کابران نظارت می‌کند. براساس این گزارش ۳۰۰ هزار چت در ماه از طریق تکنولوژی هوش مصنوعی در دیوار بررسی می‌شود، که در نتیجه ۲۰ هزار کاربر در ماه به خاطر رفتار ناهنجار برای مدتی اجازه چت نخواهند داشت.

بخش پشتیبانی دیوار با بیش از 100 پشتیبان و مرکز تماس 24 ساعته پاسخگوی کاربران است. بر اساس گزارش دیوار، در سال 98، مجموعه یک میلیون 234 هزار و 197 تماس با پشتیبانی از سوی کاربران ثبت شد که از این میان به یک میلیون و 82 هزار و 424 تماس تلفنی پاسخ داده شده و تنها 5 درصد از تماس‌ها بی‌پاسخ مانده‌اند. در واقع به 3هزار 381 تماس در روز ثبت شده است که 19 خرداد سال 98 به عنوان شلوع‌ترین روز کاری مرکز تماس با 12هزار و 319 تماس یاد می‌شود. دیوار در این گزارش تاکید می‌کند که به 72 درصد تماس‌های ورودی کمتر از 20 ثانیه پاسخ داده می‌شود و هر کاربر به صورت متوسط 36 ثانیه پشت خط انتظار می‌کشد.

گزارش سال 98 دیوار

استقبال از آگهی‌ها

دیوار در این گزارش گفته که در هیچ بخشی از سامانه دیوار سن و جنسیت کاربران پرسیده نمی‌شود اما این اپلیکیشن از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یک آمار تقریبی از سن و جنسیت کاربران خود به دست آورده است. بر این اساس ۶۵ درصد کاربران را مردان تشکیل می‌دهند و ۳۵ درصد کاربران را زنان. افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال بیشترین کاربران دیوار هستند و پس از آن ۳۵ تا ۴۴ ساله‌ها کاربران فعال دیوار را شکل می‌دهند. کمترین جمعیت کاربران نیز سنی معادل ۵۵ سال به بالا دارند.

بنابراین عجیب نیست اگر حدود یک سوم کاربران این سایت را کاربران فعالی تشکیل دهند که با دیوار مشغول یک فعالیت اقتصادی باشند. این کاربران فعال که تعداد آنها به حدود ۴۴۰ هزار نفر می‌رسد، معمولا ماهانه بیش از دو آگهی در سایت بارگذاری می‌کنند. برای اینکه تصویری از فعالیت اقتصادی این تعداد داشته باشید کافی است بدانید نزدیک به ۱۰۰ هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی تعداد افرادی که کسب و کاری را به واسطه دیوار راه‌اندازی کرده‌اند چهار برابر بیشتر از کل سوپرمارکت‌های کل کشور است. بیشتر افرادی که در دیوار به صورت مستمر فعالیت اقتصادی دارند بعد از املاک، در حوزه وسایل خانگی یا خدماتی آگهی منتشر می‌کنند.

بخوانید  حضور سیلانه‌سبز در نمایشگاه بین‌المللی ایران بیوتی ۱۴۰۲ با غرفه‌ای متفاوت

۳۵ درصد از کاربران دیوار را زنان تشکیل می‌دهد. این عدد نزدیک به دو برابر بیشتر از نرخ اشتغال رسمی آنها در کشور است. دیوار برای تامین امنیت کاربران و جلوگیری از مزاحمت به کمک هوش مصنوعی محتوای چت‌ افراد در این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در سال گذشته، به دلیل رفتار نابه‌هنجار ماهانه 20 هزار کاربر اجازه چت کردن در پلتفرم دیوار را برای مدتی مشخص و ماهانه ۱۴ هزار کاربر دیگر برای همیشه از دست داده‌اند.

گزارش سال 98 دیوار

نظارت دیوار بر آگهی‌ها

طبق این گزارش روزانه به‌طور میانگین  ۱۱۷ هزار آگهی اجازه ثبت روی این پلتفرم را ندارند و حذف می‌شوند. در سال 98 دیوار ۷۶/۸۳ درصد آگهی‌ها را تایید کرده  و ۲۳/۱۷ درصد آن‌ها را رد کرده است. دیوار در گزارش خود دلایل رد آگهی‌ها را توضیح داده است. به این صورت پلتفرم دیوار در روز به طور میانگین ۵۰۰ هزار آگهی را بررسی کرده که در این بین ۲۶ هزار آگهی به صورت میانگین در هفته به دلیل غیرمجاز بودن کالا و خدمات آگهی رد شده‌اند. دلایل دیگر رد شدن آگهی‌ها از دیوار مربوط به دستور پلیس امنیت، دستور سازمان محیط زیست، دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و  به دستور مراجع قضایی است.

گزارش سال 98 دیوار گزارش سال 98 دیوار

دیوار و محیط زیست

دیوار در گزارش خود اعلام کرد که در سال 98، ۸۹۰ هزار کالای الکترونیکی دست دوم به ارزش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دیوار معامله شده است. راساس بررسی‌های دیوار اگر این تعداد قطعه فلزی به زمین‌های ضایعات و زباله منتقل شود، میلیون‌ها سال طول می‌کشد که دوباره به طبیعت بازگردد و آنطور که این پلتفرم بررسی کرده، ۹۸ میلیون آگهی روی دیوار منتشر شده که اگر هر دو آگهی روی یک برگه A4 منتشر شود، از آنجایی که برای هر هشت هزار برگه A4، یک درخت قطع می‌شد. براساس بررسی‌های دیوار برای ۹۸ میلیون آگهی باید ۶۱ هزار و ۲۵۰ درخت قطع شود. به این صورت دیوار مانع تولید نزدیک به هزار و ۲۰۰ تن کربن دی اکسید در سال گذشته شده است.

متن کامل گزارش سال ۹۸ دیوار را می‌توانید از طریق لینک زیر بخوانید:

لینک متن کامل گزارش عملکرد سال ۹۸ دیوار

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا قنبری
زهرا قنبری
نظرات

اسمارتک