راهنمای کامل اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ
فهرست مطلب
روز به روز به علاقمندان دنیای دیجیتال مارکتینگ اضافه میشود. دیجیتال مارکتینگ حوزهایست که در این چند سال رشد زیادی داشته است و افراد زیادی هم تمایل دارند که در این حوزه وارد شوند اما نمیدانند که باید از کجا شروع کنند یا از چه منابعی استفاده کنند. برای این که بتوانید دز این حوزه کار کنید و درک درستی از آن داشته باشید باید در ابتدا با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. این اصطلاحات به زبان انگلیسی هستند؛ پس آشنایی با این زبان را در الویت بگذارید.
اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ
A
A/B Testing
تست A/B Testing به این معنی است که شما برای سنجش تاثیرگذاری سبکهای متفاوت، دو نوع محتوا در شبکههای اجتماعی یا وب سایت خود منتشر میکنید و هر کدام از این دو تست که کارایی بهتری دارد را انتخاب کرده و با آن سبک از محتوا به کار خود ادامه میدهید.
Ad Extension
اطلاعاتی اضافی که میتوان برای تبلیغ به گوگل ادز اضافه کرد. این اطلاعات شامل آدرس شرکت، تماس با شرکت، لینک وب سایت، لینک دانلود اپلیکیشن و … است.
Alt Text – Alternative Text
یکی از قابلیتهایی که به واسطه html ممکن شده است، نوشتن توضیحات برای عکسها است. این توضیح به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتویات یک تصویر را تشخیص دهند.
Anchor Text
انکر تکست درواقع به کلماتی یا عباراتی گفته میشود که قابل کلیک هستند و با کلیک کردن روی آنها به آدرسی دیگر ارجاع داده میشوند.
Above the Fold
هنگامی که یک محتوا در نیمه بالایی موتور جستجو قرار میگیرد اصطلاحا به آن Above the Fold میگویند. یکی از دلایل گران بودن تبلیغات در نیمه بالایی صفحات، دیده شدن بیشتر این بخش از وب سایتها است.
Average Position
Average Position شاخصی است برای نشان دادن جایگاه نمایش تبلیغات. اگر عدد این شاخص بین 1 تا 4 باشد یعنی تبلیغ موردنظر در رده چهارم قرار دارد و عدد +5 به این معنا است که تبلیغ در انتهای صفحه نتایج جستجو قرار دارد.
Ad Impression
هنگامی که یک بنر توسط یک بازدیدکننده دیده میشود یک Ad Impression صورت میگیرد.
App Store Optimization) ASO)
B
Banner Ad
از انواع تبلیغات دیجیتال و البته محبوبترین نوع تبلیغات است. نکته مهم در بهره بردن از این تبلیغات استفاده از ابعاد استاندارد است.
Backlinks
Black Hat
مجموعهای از تکنیکها برای کسب جایگاه در نتایج جستجو است که با استانداردها و الگوریتم های پیشنهادی گوگل در تضاد است. به عبارت دیگر افراد با استفاده از این روشها گوگل را فریب میدهند که در نهایت نتیجه مناسبی به همراه ندارد و باعث میشود که توسط گوگل جریمه شوند.
Bounce Rate
Brand Awareness
آگاهی از برند اطلاعاتی است که مشتریان در مورد برند و نام تجاری مورد نظر خود دارند. در واقع هنگامی که مشتریان نام تجاری شما یا هر شرکت دیگری را میشنوند، میدانند که شرکت موردنظر چه چیزی را میفروشد و چه ارزشهایی را نشان میدهد. برای مثال بسیاری از افراد میدانند شرکت Apple چه محصولاتی به فروش میرساند.
C
(Call To Action (CTA
CTA یا دعوت به اقدام، متن یا تصویری است که مخاطب را تشویق به کلیک روی آن میکند.
Canonical Tag
این تگ به صورت rel=canonical نمایش داده میشود. فرض کنید دو مطلب با شباهت زیاد نسبت به هم دارید و زمانی که این تگ در یکی از این دو صفحه قرار میگیرد گوگل به آن صفجه اهمیت میدهد.
Chat Bot
چت باتها سرویسهای هوشمندی هستند که کاربر در یک وب سایت میتواند با آنها در تعامل باشد و پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کند.
Click Maps
کلیک مپس به نقاطی از سایت که کاربر از آن بخش استفاده کرده است میگویند که همه عمل کاربر را نشان میدهد.
(Click Through Rate (CTR
به معنی نرخ کلیک است و بر حسب درصد محاسبه میشود. این نرخ برای محاسبه نرخ کلیک کاربر روی یک عبارت خاص به کار میرود.
Content Marketing
به معنی خلق و توزیع محتوا در کانالهای گوناگون مانند اینستاگرام، وبلاگ، لینکدین و سایر موارد دیگر است.
Conversion Rate
نرخ تبدیل برای تعیین اهداف، بسیار کاربردی است. این نرخ تبدیل میتواند در ابعاد گوناگونی مانند نسبت لایک به کامنت، کلیک به دانلود یک پی دی اف یا بازدیدکننده به خریدار باشد.
(Cost Per Click (CPC
اصطلاح CPC زمانی که شما تبلیغی به وسیله گوگل ادز دارید به کار میرود و اطلاعاتی چون هزینه کلیک بر روی لینک مورد نظرتان را به شما میدهد.
(Cost Per Mille (CPM
(Conversion Rate Optimization (CRO
CRO به فرآیندی میگویند که باعث افزایش درصد نرخ تبدیل در قسمتهای مختلف سایت یا اپلیکیشن میشود.
Crawler
خزندهها رباتهایی هستند که تمام محتوای موجود در وب را پایش کرده و در پایگاه داده خود ذخیره میکنند.
Customer Acquisition Cost
هزینه خرید مشتری یک ابزاری است که برای محاسبه ارزش هزینه روی هر مشتری استفاده میشود.
Customer Experience
تجربه مشتری یا CX به روابط بین یک کسب و کار و مشتری میپردازد. تجربه مشتری بر 3 بخش تمرکز دارد. 1) سفر مشتری، 2) تعامل با مشتری و 3) تجربه محیطی مشتری
Customer Lifetime value
ارزش طول عمر مشتری یا یا CLV شامل راهبردهایی میشود که برای جذب مشتری، تبدیل، حفظ و افزایش درآمد استفاده میکنند که این راهکارها مشتریان را در طول سفر خریدشان درگیر میکند.
Customer Pain Point
همیشه در سفر مشتری مشکلاتی پیش میآید که به آنها نقاط درد گفته میشود. وظیفه شما در این بخش پیدا کردن این نقاط و رفع آنها است.
D
Digital Marketing
بازاریابی محصول یا خدمت با استفاده از فناوریهایی مانند اینترنت و کانالهایی مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل، وب سایت و … است.
Digital Marketing Advertising
به اقداماتی که در فضای مجازی برای درگیر کردن مخاطب یا محصول، خدمت یا برند انجام میشود را تبلیغات در فضای دیجیتال میگویند.
Digital Marketing Attribution Models
منظور از بازاریابی مدلهای اتریبیوشن این است که برای فروش بیشتر باید به کانال توجه بیشتری شود.
Digital Marketing Automation
اتوماسیون بازاریابی نوعی از فناوری است که با استفاده از آن میتوانید فرآیندهای بازاریابی را به صورت خودکار انجام دهید. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها میتوانند به طور مستقیم با مشتریان از طریق روشهای مختلف مانند وب، شبکههای اجتماعی، ایمیل و … در ارتباط باشند.
Digital Marketing Campaigns
کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نوعی از تبلیغات آنلاین است. کمپینهای دیجیتال مارکتینگ شامل انواع مختلفی از تبلیغات مانند PPC و بازاریابی محتوا است. هدف از کمپینها رسیدن به اهداف تعیین شده در یک زمان کوتاه است.
Digital Marketing Channels
کانالهای دیجیتال مارکتینگ یعنی راههایی که از طریق آن میتوان با مخاطب تعامل داشت. این کانالها میتوانند شبکههای اجتماعی، ایمیل و سایر موارد دیگر باشد.
Digital Marketing Dashboard
داشبورد دیجیتال مارکتینگ نرم افزاری است که در آن اطلاعات کاملی از کسب و کار موردنظر در آن وجود دارد.
(Digital Marketing Key Performance Indicators (KPIs
KPI به شاخصهای کلیدی عملکرد گفته میشود. KPIها به منظور برنامهریزی برای استراتژی مارکتینگ به کار میروند.
Digital Marketing Metrics
متریکها برای اندازهگیری و ردیابی اهداف کمپینها به کار میرود. متریکها از طریق اندازهگیری متغیرهایی مانند منبع ترافیک دریافتی، آگاهی از برند، ارزش طول عمر مشتری و موارد دیگر سنجش میشوند.
Digital Marketing Plan
برنامه دیجیتال مارکتینگ یک نوع برنامه تبلیغاتی به منظور پروموت یک برند، محصول یا خدمت با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال است.
(Digital Marketing Qualified Lead (DMQL
DMQL به توصیف سرنخهایی میپردازد که علاقه و تمایل بیشتری به محصول یا سرویس شما نشان دادهاند.
Digital Marketing Report
گزارشی است که در آن اطلاعاتی مانند نرخ افزایش کاربرها، تعداد بازدیدها از وب سایت، سرنخهای حاصل شده و موارد دیگر وجود دارد.
Digital Marketing Segmentation
بخشبندی در دیجیتال مارکتینگ به استراتژی مارکتینگ سازمان گفته میشود که در آن افراد به بخشهای مشتریان، مصرفکنندگان و افرادی که در چشمانداز آینده این شرکت قرار دارد، تقسیم میشوند. این طبقهبندی شامل خریدهای گذشته، علایق، سبک زندگی و موارد دیگر است.
Digital Marketing Services
شرکتهایی که سرویسهایی نظیر SEO، تولید محتوا و بازاریابی شبکههای اجتماعی را برای کسب و کارها ارائه میدهند.
Digital Marketing Strategies
استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مجموعه برنامهریزیهایی گفته میشود که برای اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ با استفاده از روشهایی مانند تبلیغات PPC یا بازاریابی محتوا استفاده میشود.
Digital Marketing Tactics
منظور از تاکنیکهای دیجیتال مارکتینگ اجرای برنامهها استفاده از ابزارهایی مانند SEO، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، آنالیز کلمههای کلیدی، نوشتن در بلاگ و موارد دیگر است.
Digital Marketing Tools
در بحث ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 2 بخش وجود دارد. یک بخش استفاده از ابزارهایی مانند SEO، تبلیغات آنلاین تعاملی، اسپانسرینگ و در بخش دیگر هم آنالیز دیتاهای جمعآوری شده قرار دارد. با تلفیق این دو بخش بازاریابان میتوانند به اطلاعات موردنظر خود برسند.
Direct Traffic
هنگامی که کاربر بهصورت مستقیم با وارد کردن آدرس سایت در موتورهای جستجو وارد آن میشود، ترافیک مستقیم به وجود میآید.
Display Network
Display Network به ابزارهای تبلیغات آنلاین اشاره دارد که بهترین نمونه موفق آن گوگل ادز است. با استفاده از این شبکه بازاریابان میتوانند خرید تبلیغات، مشخص کردن دقیق مخاطبان هدف با استفاده از کلمه کلیدی و بازاریابی مجدد (ری مارکتینگ) را انجام دهند.
Dofollow Backlinks
اصطلاح Dofollow Backlinks از مباحث حوزه SEO است. به طور خلاصه میتوان گفت که با دادن لینک دوفالو به سایتی دیگر به آن سایت اعتبار میدهید.
E
Email Automation
به فرایند خودکارسازی فرستادن ایمیل، Email Automation گفته میشود. برای مثال با انجام عملی مشخص از طرف کاربر یک پیام به طور اتوماتیک به او ارسال میشود.
E-Commerce
ایکامرس یک شاخه از تجارت آنلاین است. این نوع از کسب و کارها در حوزه خرده فروشی و فروش محصولات به طور مستقیم به مشتریان است.
Email Lists
لیست ایمیل به مجموعهای از آدرسهای ایمیل گفته میشود که برای ارسال هدفمند کمپینهای ایمیلی کاربرد دارد. روشهای مختلفی برای جمعآوری ایمیلهای این لیست وجود دارد. لیست ایمیلها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگیهای فردی مشترکین تقسیمبندی میشود.
Email List Segmentation
برای این که به جمعبندی بهتری در مورد مخاطبان خود برای استفاده از ایمیل مارکتینگ داشته باشید باید این مخاطبان را بخشبندی کنید که به این عمل بخشبندی لیست ایمیل میگویند.
Email Marketing
جذب مشتری، افزایش فروش و حفظ مشتری با استفاده از ایمیل به معنی ایمیل مارکتینگ است.
Engagement Rate
نرخ تعامل عددی است که میزان تعامل کاربر از نظر لایک، کامنت، به اشتراک گذاری و موارد دیگر با یک محتوا را نشان میدهد.
Exit Rate
این اصطلاح برای آنالیز ترافیک وب سایتها به کار میرود. نرخ میانگین «خروج» نشاندهنده این است که هر بخش ایجاد شده بعد از چند بازدید از صفحات سایت به اتمام رسیده است.
F
Facebook Ads Manager
ابزاری برای مدیریت تبلیغات، بهینهسازی کمپینها و چگونگی عملکرد آنها است.
Facebook Advertising
اشاره به تبلیغات در فیسبوک دارد. بیزینسها میتوانند از این طریق محصول یا سرویس خود را در معرض عموم قرار دهند. یکی از نکات جذاب تبلیغات در فیسبوک استفاده از منطقه جغرافیایی برای مشخص کردن دقیق مخاطبان هدف است در حالی که ابزارهای دیگری مانند گوگل ادز فقط از کلمه کلیدی برای مشخص کردن مخاطب هدف استفاده میکنند.
Facebook Audience Insights
ابزاری است که به دیجیتال مارکترها اجازه میدهد تا تبلیغاتی که در فیسبوک دارند را ارزیابی کنند.
Facebook Messenger Bots
ربات هوشمند فیسبوک با الگوریتمهایی که دارد میتواند پاسخ کاربران را دهد.
Feature Snippets
Feature Snippet در واقع باکسی است که بالاتر از رتبه یک در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده میشود و حاوی پاسخ مستقیم به عبارت جستجو شده کاربران است. گوگل این پاسخ ها را به صورت هوشمندانه از سایتها برداشته و سایتها هیچ کنترلی روی آن ندارند.
Funnel
G
Google Ads
گوگل ادز سریس تبلیغاتی گوگل است. این سرویس تبلیغاتی بر مبنای کلمات کلیدی کار میکند. دیجیتال مارکترها با استفاده از این شبکه تبلیغاتی میتوانند استراتژیهای مختلف خود را اجرا کنند.
Google Algorithm
الگوریتمی که گوگل با استفاده از آن رتبه وب سایتها در صفحه نتایج جستجو را تعیین میکند. این الگوریتم به نام core شناخته شده است. همچنین این الگوریتم هر چند وقت یک بار دچار تغییر شده و رتبه سایتها هم به دنبال آن دچار دگرگونی میشود.
Google Analytics
ابزاری است که گوگل برای تجزیه و تحلیل دیتاهای به دست آمده از سایت و اپلیکیشنها توسعه داده است. این ابزار جزو ابزارهایی است که هر دیجیتال مارکتر باید بر آن مسلط باشد.
Google My Business
پلتفرمی است که اجازه میدهد تا اطلاعات اصلی یک شرکت در آن ثبت شود. هنگامی که کاربر به صورت مستقیم نام یک شرکت را جستجو میکند؛ اطلاعاتی مانند شماره تماس، نظرات کاربران در مورد آن شرکت، آدرس سایت و چند مورد دیگر نشان داده میشود.
Google Panda
گوگل پاندا یکی از الگوریتمهای گوگل بود که تاثیر زیادی بر رتبهبندی نتایج داشت. در این الگوریتم سایتهای با محتوای ضعیف جای خود را به سایتهایی با محتوای مفید دادند.
Google Penguin
الگوریتم پنگوئن هم یکی دیگر از الگوریتمهای گوگل است. این الگوریتم راهی برای مبارزه با سایتهایی بود که قصد داشتند با استفاده از روشهای غیرطبیعی مانند لینکسازی غیر طبیعی رتبه بالایی به دست آورند.
Google Search Console
نام این ابزار قبلا گوگل وبمستر تولز بود. این ابزار فرآیندهای داخلی یک وب سایت را زیرنظر میگیرد. این فرآیندها شامل ایندکس شدن صفحات، خزیدن رباتهای گوگل، لینکهای از کار افتاده و موارد دیگر است.
Google Tag Manager
ابزاری برای مدیریت تگها است. تگ کدی است که از آن برای جمعآوری اطلاعات یا انجام کارهای خاص در وب سایت و اپلیکیشنها استفاده میشود.
H
Hashtags
هشتگها با نماد # شناخته میشوند. از هشتگ برای آسان پیدا کردن محتوا در شبکههای اجتماعی استفاده میشود.
Heatmap
نوعی نمایش گرافیکی از تعامل کاربران با سایت است. با استفاده از نرمافزارهایی مانند Heatmapping میتوان فرآیند ورود تا خروج کاربر را مشاهده کرد.
Hreflang Tag
تگ Hreflang اجازه میدهد تا شما به موتورهای جستجو بگویید که یک صفحه را برای یک منطقه و زبان خاص نمایش دهد. درواقع این تگ مشخص میکند که یک صفحه خاص مربوط به کدام زبان و ناحیه جغرافیایی باشد.
Hyperlink
هایپرلینک، لینکی است که با کلیک کاربر روی آن به صفحه دیگری منتقل میشود یا فایلی را دانلود میکند.
Header Code
هدر کد، کدی است که در بخش هدر سایت قرار دارد. در این بخش کدهای ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و سایر ابزارهای دیگر برای ردیابی اطلاعات قرار دارد.
Header Tags
منظور از Header Tags استفاده از تگهای h1، h2، h3 است. استفاده از این تگها باعث بهتر خوانده شدن متن توسط کاربر و رباتهای گوگل میشود.
I
Impressions
منظور از این اصطلاح تعداد دفعاتی است که یک تبلیغ به مخاطب هدف نمایش داده میشود.
Instagram Advertising
تبلیغات اینستاگرامی در ازای پول و با هدف انجام میشود.
Instagram Stories
استوری از قابلیتهای اضافه شده به اینستاگرام است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده بسیاری میکنند. از ویژگیهای مهم و سودمند استوری میتوان به قراردادن لینک اشاره کرد.
Javascript
جاوا اسکریپت یک نوع زبان برنامهنویسی است که در APIها، بازیها و موارد دیگر به کار میرود و تجربه کاربری بهتری برای کاربر به ارمغان میآورد.
K
Keywords
به کلمه یا گروه کلمهای که میخواهید با آن به نتایج برتر جستجوی گوگل برسید کلمه کلیدی میگویند.
Keywords Density
چگالی کلمات کلیدی به معنی نسبت استفاده از کلمه کلیدی استفاده شده به کل متن است.
Keyword Phrases
هنگامی که از یک کلمه کلیدی نتیجه مناسبی به دست نمیآورید استفاده از عبارتی که در آن کلمه کلیدی موردنظر استفاده شده است روش بسیار مناسبی میتواند باشد.
Keywords Research
تحقیق کلمات کلیدی به فرآیندی گفته میشود که در آن بهترین کلمه کلیدی برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب میشود.
Keywords Stuffing
این اصطلاح هنگامی به کار میرود که بیش از حد از یک کلمه کلیدی در یک صفحه استفاده شود و گوگل آن سایت را جریمه کند.
L
Landing Page
لندینگ پیج یا صفحه فرود به قسمتی از سایت گفته میشود که کاربر با کلیک روی یک آگهی به آن صفحه منتقل میشود.
Landing Page Optimization
منظور از بهینه سازی لندینگ پیج قراردادن اطلاعات مهم در صفحه موردنظر برای تاثیر گذاشتن بر مخاطب است.
(Latent Semantic Indexing (LSI
LSI به معنی فهرست بندی معنایی کلمات است. درواقع LSI تکنیک تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحهی اینترنتی است.
Leads
هنگامی که شحصی برای اولین بار به وب سایت یک سرویس یا محصول سر میزند یا خبرنامه ایمیل پر میکند به نظر میآید که قصد دارد خرید یا عملی که برای آن برنامهریزی کردهایم را انجام دهد.
Lead Nurturing
Lead Nurturing اصطلاحی برای ایجاد ارتباط با مشتریان احتمالی است. هدف از «پرورش سرنخ» افزایش آگاهی برند، ایجاد اعتماد و در بعضی از کسب و کارها آموزش کاربر است.
Link Profile
لینک پروفایل معیاری برای میزان قابل اعتماد بودن یک وب سایت توسط موتور جستجو است.
Live Streaming
لایو استریم برنامههای زندهای هستند که بر بستر اینترنت پخش میشوند.
Local SEO
اصطلاح سئوی محلی به شما کمک میکند تا رتبه سایت خود در یک عبارت خاص در منطقهای خاص را بهبود دهید. برای مثال با جستجوی عبارت ” رستوران ایتالیایی در جنت آباد” کسانی که در محدوده جنت آباد هستند به راحتی میتوانند سایت شما را پیدا کنند.
Lookalike Audiences
اصطلاح Lookalike Audiences را کسانی که در حوزه تبلیغات فیسبوک فعال هستند زیاد استفاده میکنند. با این قابلیت میتوانید اقرادی را که با کسب و کار شما تعامل دارند را پیدا کنید تا در آینده به مشتریان شما تبدیل شوند.
Long Tail Keywords
حالا که در کلمات کلیدی رقابت بالا است و رقابت برای کلماتی مانند “ماشین” یا “کفش” دیگر صرفه اقتصاذی ندارد و همچنین رقابت هم در این کلمات کمتر است، میتوان به سمت کلمات کلیدی ظولانیتری مانند “دورههای دیجیتال مارکتینگ” رفت.
M
Map Packs
مپ پکس به نتیجهایی میگویند که زمانی اتفاق میافتد که نام یک شرکت را جستجو میکنید خود شرکت و 2 رقیب دیگر آن همراه با نام، آدرس، تلفن و مشخصات دیگر را در نقشهای مشاهده میکنید. البته ممکن است به جای رقیبان بخشهای دیگر یک کمپانی را ببینید.
Meta Descriptions
توضیحاتی در مورد یک صفحه از سایت در 160 کاراکتر را متا دیسکریپشن میگویند.
Meta Tags
متا تگها کدهایی هستند که در قسمت header وب سایت نوشته میشوند. این تگ برای رباتهای گوگل بسیار مهم است زیرا به نوعی حکم شناخته شدن سایت را دارند.
Mobile Advertising
تبلیغات موبایل که از ابتداییترین حالت آن یعنی پیام کوتاه تا تبلیغات تعاملی را شامل میشود.
Mobile First Index
این اصطلاح بیان میکند که گوگل ابتدا سازگاری وب سایتها با موبایلها را برای رتبهبندی نتایج جستجو بررسی میکند؛ در حالی که قبلا اولویت با نسخه دسکتاپ بود.
Mobile Page Optimization
بهینهسازی صفحات یک وب سایت با موبایل را میگویند.
Niche Marketing
منظور از نیچ مارکتینگ پیدا کردن بازاری است که پتانسیل بالا و رقبای کمتری در آن است.
Native Advertising
Nofollow Links
اگر سایت X به سایت Y لینک بدهد و آن را تایید نکند به معنی نوفالو بودن آن لینک است و خود گوگل معتبر بودن سایت Y را بررسی میکند.
O
On Page SEO
به مجموعه اقدامات داخل سایت برای بهبود وب سایت On Page SEO یا سئوی داخلی میگویند.
Organic Search Traffic
ترافیک وارد شده به سایت که از راه تبلیغات پولی به دست نیامده است.
P
Page Speed
منظور از Page Speed ابزارهایی است که گوگل برای بهینهسازی سرعت سایت توسعه داده است. این ابزارها شامل Page Speed Module, Page Speed Insight, Page Speed Service و افزونه Page Speed Chrome است.
Paid Advertising
(Pay Per Click (PPC
PPC تبلیغات با استفاده از پنلهای تبلیغاتی شرکتهای گوگل و فیسبوک انجام میشود. نحوه کار این تبلیغات بدین صورت است که هنگام کلیک روی تبلیغی که برای مثال در گوگل قرار گرفته است شرکت موردنظر باید به ازای هر کلیک مبلغی پرداخت کند.
Pinterest Advertising
تبلیغات پینترست به تبلیغاتی میگویند که در این شبکه اجتماعی به صورت بنری انجام شود. مشاهده عبارت promoted pin در پینترست به معنی این است که محتوای موردنظر یک تبلیغ است.
Pinterest Marketing
بازاریابی در پینترست به این صورت است که محتوایی با یک لینک که به کسب و کار مربوط است در این شبکه اجتماعی آپلود میشود و چنانچه کاربر به آن محصول علاقه داشته باشد از سایت مربوطه بازدید میکند.
Penalty
چنانچه یک وب سایت دستورالعملهای گوگل را نقض کند گوگل آن را جریمه میکند که به آن پنالتی گفته میشود.
Position
منظور از موقعیت جایگاهی است که هر لینک در موتور جستجو به دست میآورد.
(Private Blog Network (PBN
منظور از شبکههای بلاگ خصوصی سایتهایی است که به یکدیگر مقدار زیادی لینک میدهند تا بتوانند در موتور جستجو نتایج بهتری کسب کنند.
Popup
آگهی و تبلیغی که به طور اتوماتیک به کاربر نشان داده میشود. اکثر این آگهیها موجب ناراحتی کاربران است.
(Pay Per Action (PPA
Predictive Analytics
Push Notification
Q
Quality Score
کیفیت تبلیغی که میخواهید در موتور جستجوی گوگل داشته باشید برای این کمپانی بسیار مهم است و تبلیغ شما امتیاز دهی میشود. حال اگر تبلیغ شما کیفیت بالاتری داشته باشد هزینه کمتری خواهید کرد و گوگل هم آگهی شما را در رتبههای بالاتری نشان میدهد.
Queries
به عبارتی که کاربر در باکس موتور جستجو وارد میکند تا اطلاعات موردنظر خود را پیدا کند کوئری میگویند.
R
Rankings
منظور از رنکینگ رتبه بندی سایتها در موتورهای جستجو است. این رتبه بندی براساس فاکتورهایی که موتورهای جستجو مانند گوگل تعیین کردهاند انجام میگیرد.
Relevance Score
امتیازی است که فیسبوک به آگهیها بر مبنای پیش بینیهایی که از تبلیغات دارد، میدهد.
Reciprocal Links
هنگامی که دو وب سایت به یکدیگر لینک دهند از این اصطلاح استفاده میشود. البته استفاده از این روش توصیه نمیشود زیرا باعث جریمه شدن سایت از طرف گوگل میشود.
Referral Traffic
وقتی که کاربران بر روی لینکهای شما به غیر از لینکی که در سایت شما است کلیک میکنند به آن لینک، ریفرال لینک میگویند.
Remarketing
منظور از ری مارکتینگ هدف قرار دادن افرادی است که قبلا از آنها اطلاعاتی به دست آورده و حالا تبلیغ موردنظر را با توجه به این اطلاعات شخصی سازی میکنیم.
Responsive Web Design
طراحی ریسپانسیو به این معنی است که با کوچک یا بزرگ شدن صفحه نمایشگر اندازه محتوا هم تغییر میکند.
(Return On Investment (ROI
Retweet
باز نشر یک توییت توسط همان کاربر یا دیگر کاربران را ریتوییت میگویند.
Robots.txt
یک فایل متنی است که به گوگل اطلاع میدهد کدام بخش سایت را کراول کند.
S
Schema Markup
کدی به زبان html است تا اطلاعات گوناگونی از وب سایت مانند مکان فعالیت شرکت، نقدهای کاربران و موارد دیگر را در اختیار موتور جستجوها قرار دهد.
Search Engines
نرم افزاری که در آن اطلاعاتی مانند صفحات وب، تصاویر و سایر فرمتهای محتوا وجود دارد.
(Search Engine Marketing (SEM
یکی از روشهای بازاریابی موتور جستجو است که با پرداخت هزینه به متور جستجو میتوان باعث دیده شدن بیشتر سایت شد.
(Search Engine Optimization (SEO
مجموعه اقداماتی که برای بهینه سازی صفحات یک وب سایت در موتورهای جستجو انجام میگیرد سئو میگویند.
(Search Engine Results Page (SERP
به نتایجی که در صفحات موتورهای جستجو نشان داده میشود SERP میگویند.
Search Network
گروهی از وب سایتها که با پلتفرمهای تبلیغاتی مانند گوگل برای نمایش تبلیغات همکاری میکنند.
Sessions
معیاری در گوگل آنالیتیکس که در آن به تعامل یک کاربر با سایت به مدت زمان 30 دقیقه میگویند. این مدت زمان به طور پیشفرض تعیین شده و میتوان آن را تغییر داد.
Social Media
Social Media وب سایت و اپلیکیشنهایی که توده بسیاری از مردم میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
Social Share
Spam
اسپم به معنی دریافت پیام در فضای مجازی بدون درخواست کاربر است.
(Search Experience Optimization (SXO
SSL Certificate
پروتکلی امنیتی که به منظور تأمین امنیت تبادلات روی شبكه و اینترنت استفاده میشوند. به عنوان نمونه، SSL یك لینك رمزگذاریشده بین مرورگر كاربر و وبسایت فراهم میكند. این لینك تضمین میكند كه دادههای مبادلهشده بین مرورگر و وبسایت توسط دیگران قابل مشاهده و تغییر نیستند.
Tag
برچسبی که برای طبقه بندی پستهای منشر شده در یک وب سایت براساس کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرد.
Target Audience
گروهی از کاربران که به محصولات شما علاقهمند هستند. این کاربران در واقع همان پرسونای شما هستند.
Title Tag
تگ عنوان یک عنصر HTML است که برای معرفی عنوان صفحه استفاده میشود. تگ عنوان عموما به عنوان یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای صفحه است.
Tracking Code
کدی در صفحه هدر وب سایت برای ردیابی و جمعآوری اطلاعات کاربرانی که از یک وب سایت مشاهده میکنند.
یک شبکه اجتماعی که کاربران قادر هستند پیامهایی تا 280 کاراکتر را ارسال کنند.
Twitter Promote Mode
اصطلاحی که برای تبلیغات در توییتر انجام میگیرد. این تبلیغات در توییتر با نمایش پیام Promoted قابل تشخیص است.
Top of the Funnel
Triggered Message
U
(User Interface (UI
Unique Visitors
یکی از معیارهای آنالیز وب سایت در گوگل آنالیتیکس که نشان دهنده تعداد افراد بازدید کننده از سایت است.
(User Generated Content (UGC
محتوایی که توسط خود کاربران در فضای دیجیتال تولید میشود را UGC میگویند.
User Profile
(Uniform Resource Locator (URL
UTM Tracking Code
(User Experience (UX
به نحوه تعامل کاربر با یک وب سایت یا برنامه (در جایی که کلیک می کند یا این که در کدام صفحه بازدید می کند) اشاره دارد.
V
Video Marketing
استفاده از محتوای ویدیویی برای بازاریابی محصولات را میگویند.
Visitors
به بازدید کنندگان وب سایت گفته میشود. در واقع همان کاربران هستند که به طور کلی، به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کاربران جدید و دسته دوم کاربرانی که قبلا یک بار از سایت بازدید کردهاند.
VIRALITY
به معنی اشتراک گذاشتن محتوا با مجاب کردن مخاطب است.
W
Webinars
سمینارهای آنلاین که به منظور آموزش در فضای وب برگزار میشود.
White Hat
سئو کلاه سفید به معنای اجرای تمام قوانین گوگل برای کسب جایگاه بهتر و استفاده نکردن از ترفند های کلاه سیاه است.
WordPress
(Word of Mouth (WOM
X
(Extensible Markup Language (XML
XML Sitemap
سایت مپ ویژگی است که کلیه صفحات ، پست ها ، فایل ها و موارد دیگر مربوط به یک وب سایت را طبقه بندی میکند. سایت مپ به رباتهای خزنده موتورهای جستجو کمک میکند تا محتواهای وب سایت را شناسایی کند.
Yelp
موتر جستجو و پلتفرمی برای کسب و کارهای محلی است.
YouTube Advertising
تبلیغات یوتیوب که در آن شش فرمت تبلیغ را به مارکترها پیشنهاد میدهد. این شش فرمت تبلیغات بنری، ویدیوهای قابل حذف توسط مخاطب، ویدیوهای غیر قابل حذف، تبلیغات همپوشان، اسپانسر کارت و تبلیغات کوتاه 6 ثانیهای bumper ads هستند.
در این مطلب سعی شد تا جامعترین و مفیدترین اصطلاحات دیچیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار گیرد. چنانچه اصطلاحی از نظر شما مهم است به ما اعلام کرده تا به این لیست اضافه کنیم.