راهنمای جامع کار با سرچ کنسول

⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

نام قدیمی سرچ کنسول وبمستر است که از نام آن می توان نتیجه گرفت که این ابزار رایگان مهمترین دستیار یک سئومستر در تجزیه و تحلیل یک سایت است. در این مقاله به نحوه نصب و بررسی قسمت های مختلف این ابزار سئو می پردازیم.

نحوه فعالسازی سرچ کنسول

نحوه نصب سرچ کنسول بسیار آسان است. فراموش نکنید استفاده از این ابزار نیازمند داشتن یک حساب در گوگل (gmail) می باشد. اگر جیمیل ندارید یک حساب کاربری در گوگل بسازید و در آن وارد شوید. سپس به لینک https://search.google.com/search-console/about وارد شوید و بر روی گزینه Start now کلیک کنید.

Performance
بخش Performance

بعد از ورد با صفحه زیر مواجه می شوید.

راه اندازی سرچ کنسول

کادر سمت چپ به تازگی به سرچ کنسول اضافه شده است. با استفاده از این روش دیگر نیازی به اضافه کردن شکل های مختلف یک دامین در سرچ کنسول نیست و با وارد کردن یک پروتکل، اطلاعات subdomain، path و protocolها به صورت یکجا در یک کنسول و در قالب یک دامین قابل مشاهده است.

اما کادر سمت راست که از ابتدا وجود داشته است اطلاعات یک دامین را نشان می دهد. عموما وبمستران برای استفاده از این قسمت، تمامی شکل های دامنه (با ssl، بدون ssl، با www، بدون www) را به یک دامنه انتخابی ریدایرکت کرده و سپس آن را در قسمت url prefix قرار می دهند.

بعد از ثبت دامنه باید مالکیت دامنه را به گوگل ثابت کنید. برای این کار شیوه های متنوعی وجود دارد. راحت ترین راه اثبات مالکیت دامنه به شکل زیر است:
– از طریق دانلود فایل html و فرار دادن آن در Root Directory سایت
– استفاده از Html tag و قرار دادن آن در هدر سایت

آشنایی با قسمت های مختلف سرچ کنسول

بعد از نصب سرچ کنسول با فضای زیر روبه رو می شوید. در قسمت overview اطلاعات جامعی از بخش های اصلی سرچ کنسول را مشاهده می کنید. این بخش ها شامل Performance ، Coverage و Enhanecments می باشد.

Performance

بخش Coverage

Enhanecments

با کلیک بر روی گزینه Open Report می توانید به هر یک از این قسمت ها وارد می شوید و به صورت کامل از جزئیات آن مطلع شوید. اما این کار را می توان از منوی سمت چپ سرچ کنسول نیز انجام داد.

بخش Performance

بعد از Overviwe اولین گزینه منو، بخش Performance است. اطلاعات این بخش شباهت بسیاری به اطلاعات داخل آنالیتیکس شما دارد. همانطور که در شکل می بینید به صورت پیش فرض، اطلاعات نشان داده شده برای دسکتاپ و در بازه زمانی 3 ماه گذشته است.

بخش Performance

با کلیک بر روی گزینه Search type web می توانید اطلاعات نمایش داده شده برای موبایل را مشاهده کنید. برای تغییر بازه زمانی نیز بر روی Date Last 3 months کلیک کرده و بازه زمانی که قصد بررسی آن را دارید تغییر دهید.
Total clicks نشان دهنده مجموع تعداد کلیک ها بر روی تمام کوئری هایی است که در مدت زمان تعیین شده شما ( در شکل 3 ماه اخیر) انجام شده است.

Total impressions نیز تمام دفعاتی است که صفحات مختلف سایت شما با کوئری های مختلف، در گوگل نمایش داده شده است.
Average CTR میانگینی از CTR کل کوئری هایی است که کاربران را به سایت شما روانه کرده است. (CTR : تعداد کلیک تقسیم بر impression)

Average Position میانگین کلی از جایگاه کلمات کلیدی سایت را نشان می دهد.
همان گونه که در شکل زیر می بینید با کلیک بر روی گزینه های Average CTR و Averege position نمودار به شکل زیر تغییر می کند.

قسمت های مختلف Performance

قسمت های قهوه ای رنگ نشان دهنده پوزیشن کلمات کلیدی سایت است. همانطور که در شکل ملاحظه می کنید در مواقعی، این نمودار منقطع شده است. قسمت های منقطع شده نشان دهنده این است که کلمه کلیدی شما در آن زمان، جایگاهی در گوگل نداشته است و به دلیلی از نتایج حذف شده است.

بررسی کوئری های

همانطور که در شکل بالا می بینید این قسمت نشان دهنده تمامی کوئری های سایت است که در مقابل آن می توان تعداد کلیک، impression ، CTR و جایگاه هر کلمه کلیدی را دید. برای بررسی بر روی یک کوئری در بالای صفحه بر روی گزینه NEW کلیک کنید.

قسمت پرفورمنس

همان طور که در شکل می بینید می توانید مواردی مانند Query، Page، country و Device را فیلتر کنید. به عنوان مثال زمانی که قصد بررسی صفحه خاصی و یا کوئری خاصی را دارید می توانید از این قسمت فیلتر مورد نظر را اضافه کنید.

گوگل قابلیت «درخواست ایندکس» را غیرفعال کرد!

بخش URL Inspection

در سرچ کنسول قدیمی بخشی برای fech کردن صفحات وجود داشت که با استفاده از آن وبمستر صفحه جدید را به گوگل اعلام میکرد تا ربات های آن صفحه را ایندکس کنند. بخش URL Inspection نه تنها کاری شبیه به آن انجام می دهد، بلکه اطلاعات مفیدتری نیز می دهد. برای این کار یکی از URLهای صفحات سایت خود را مانند زیر در این بخش کپی کنید.

بخش URL Inspection

این صفحه نشان می دهد که صفحه موردنظر در گوگل ایندکس شده است و یا خیر. در صورت ایندکس نشدن صفحه به راحتی می توانید درخواست بررسی و ایندکس صفحه را به گوگل ارسال کنید.
در شکل بالا در سمت راست صفحه گزینه TEST LIVE URL را مشاهده نمی کنید. با کلیک بر روی این قسمت می توانید نحوه رفتار ربات ها گوگل در قبال این صفحه را بررسی کنید.

در عکس بالا می توانید نحوه بررسی و دید کدهای HTML را از نظر ربات های گوگل بررسی کنید و در صورت وجود اشتباهی آن را در سایت اصلاح کنید.

اگر می خواهید اطمینان داشته باشید که گوکل نیز شکل ظاهری سایت شما را مانند سایر کاربران می بیند، می توانید به راحتی مانند شکل بالا بر روی قسمت Screenshot کلیک کنید. آن گاه می توانید شکل ظاهری که گوگل می بیند را با شکل ظاهری سایت خود مقایسه کنید.

بخش coverage

در این قسمت می توانید خطاهایی که موجب ایندکس نشدن صفحات سایتتان می شود را بررسی کنید.

بخش coverage

بررسی خطاها coverage

قسمت error نشان دهنده لینک هایی است که این صفحات هنوز ایندکس نشده اند.
قسمت valid with warnings لینک هایی را نشان می دهد که ایندکس شده اما با مشکلاتی روبه رو است که بهتر است هرچه زودتر رفع شود.
قسمت valid لینک های بدون مشکل را نشان می دهد.
لینک هایی که در قسمت excloud قرار میگیرند لینک های ایندکس نشده ای هستند که توسط خود شما بسته شده اند.

بخش site map

Sitemap نقش راهنما را برای ربات های گوگل بازی می کند. با تعریف درست سایت مپ گوگل به راحتی می تواند صفحات مختلف سایت شما را crawl کند. سایت مپ را می توان به سه شکل XML، RSS و TXT معرفی کرد. البته شکل متداول آن به صورت XML است.

بخش site map

بخش Removals

این قسمت برای حذف موقت یک صفحه و یا یک سایت مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این قسمت در بازه زمانی حدود 6 ماه می توانید یک صفحه یا کل سایت را از نتایج گوگل حذف کنید.

بخش Removals

با کلیک بر روی گزینه NEW REQUEST، باکس زیر نمایش داده می شود که می توان یک URL و یا کل سایت را از نتایج SERP حذف کرد.

بررسی بخش Removals

بخش Enhancement سرچ کنسول

این بخش از سرچ کنسول برای سایت های مختلف متفاوت است. همانطور که از اسم آن هم پیداست، برای بهبود عملکرد سایت است. با اضافه کردن موارد مختلف مانند FAQ به سایت، موارد مختلف به این قسمت اضافه می شود. در ادامه به بررسی بعضی از این پارامترها می پردازیم.

– قسمت speedبا ورود به قسمت speed سه بخش slow Url، moderate Url و fast Url را برای دسکتاپ و موبایل می بینید. قسمت slow Url نشان دهنده صفحاتی است که به کندی برای مخاطب لود شده است که به رنگ قرمز است. Moderate url سرعت متوسط را نشان می دهد که با رنگ نارنجی نمایش داده می شود و fast url نشان دهنده صفحاتی است که از سرعت بالا و خوبی برخوردارند که به رنگ سبز می باشد.

– Mobile Usability

با افزایش میزان سرچ با گوشی های موبایل، درستی نمایش صفحات سایت در موبایل برای گوگل بسیار اهمیت پیدا کرده است، به طوریکه اگر سایت ها نمایش خوبی در موبایل نداشته باشند، امکان جریمه شدن توسط گوگل برایشان وجود دارد. در این قسمت از سرچ کنسول می توان خطاهای مربوط به موبایل را بررسی کرد.

Mobile Usability

– FAQ

برای ایجاد FAQ از کدهای اسکیما در سایت استفاده می شود. ایجاد FAQ از نظر گوگل امتیاز محسوب می شود و اجرای درست آن به بهبود جایگاه کلمات کلیدی کمک می کند. در این قسمت از سرچ کنسول می توانید، گوگل خطاهای رخ داده در این قسمت را نشان می دهد.

بخش LINKS سرچ کنسول

در این قسمت از سایت می توانید لینک های داخلی و خارجی سایت خود را بررسی کنید. البته عموم سئومستران از ابزارهای دیگری مانند Ahref و MOZ برای این کار استفاده می کنند.

3 دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید