بررسی سرعت سایت از طریق سرچ کنسول

⏱زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرعت سایت از مهمترین مواردی است که بر روی بهبود جایگاه صفحات مختلف سایت در گوگل تاثیر بسزایی دارد. بر اساس تحقیقات گوگل، 53 درصد کاربران تلفن‌های همراه زمانی که لود یک وب‌سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد صفحه را ترک می‌کنند. این یعنی اگر لود وب‌سایت شما 4 ثانیه طول بکشد شما نصف مشتریان را از دست می‌دهید!

گوگل در سال‌های اخیر بر روی مساله سرعت لود شدن صفحات سایت تاکید زیادی داشته است، بطوریکه به طرق مختلف آن را بررسی کرده و در رتبه بندی سایت‌ها اعمال می‌کند. نکته جالب اینجاست که تمام مواردی که برای گوگل اهمیت دارد و بر روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد را می توان در سرچ کنسول مشاهده کرد.

این ابزار رایگان که گوگل در اختیار همه وبمستران قرار می‌دهد بهترین وسیله آنالیز سئو سایت می‌باشد. بنابراین زمانی که گوگل بر سرعت سایت و تاثیری که روی جایگاه سایت می‌گذارد تاکید می‌کند، باید گزینه بررسی سرعت صفحات سایت را در سرچ کنسول نیز اضافه کند. به تازگی گوگل گزینه جدیدی را برای بررسی سرعت لود صفحات به منوی سرچ کنسول اضافه کرده است.

همان طور که در خود سرچ کنسول آمده، منبعی که گوگل برای جمع آوری این اطلاعات (سرعت لود صفحات) از آن استفاده می‌کند مرورگر کروم و گزارش داده‌های UX Chrome است.

بنابراین گزارش سرعتی که شما در سرچ کنسول خود می بینید اطلاعاتی است که توسط گوگل از نحوه رفتار و فعالیت کاربران سایت شما که از طریق مرورگر کروم به سایتتان مراجعه کرده‌اند، جمع آوری شده است.

چگونه با افزایش سرعت سایت، ورودی‌مان را افزایش دهیم؟

اگر سایت شما ترافیک مناسبی از طریق مررگر کروم دریافت نکند با پیام خطای Speed Report without data روبرو خواهید شد. متاسفانه این اتفاق ممکن است برای بسیاری از سایت‌هایی که مخاطب کمی دارند، اتفاق بیافتد.

نحوه بررسی سرعت سایت

بعد از ورود به سرچ کنسول سایت خود، به راحتی می‌توانید در منوی سمت چپ و در قسمت enhancement گزینه سرعت (speed) را ببینید. با کلیک بر روی آن کلیات سرعت سایتتان را به صورت نمودار در دو دستگاه موبایل و دسکتاپ خواهید دید. نمودار بر اساس 3 پارامتر دسته بندی شده است.

قسمت slow URL نشان دهنده صفحاتی است که به کندی برای مخاطب لود شده است که به رنگ قرمز است. Moderate URL سرعت متوسط را نشان می دهد که با رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود و fast URL نشان دهنده صفحاتی است که از سرعت بالا و خوبی برخوردارند که به رنگ سبز است.

بخش speed سرچ کنسول

همانطور که واضح است با استفاده از این نمودار‌ها می‌توان بررسی کرد که در پروسه سئو و بهینه سازی سایت و ایجاد تغییرات جدیدی که در سایت اعمال می‌کنیم، سرعت صفحات در طول مدت چه تغییراتی کرده است. همچنین بدیهی است که صفحاتی که سرعت نامناسب دارند را بعد از تشخیص از این قسمت باید اصلاح کرد تا ضرری متوجه سئو سایت نشود.

برای اطلاع بیشتر از جزییات می توانید با باز کردن گزارش، دلیل سرعت کم بعضی از صفحات سایت خود را بررسی کنید. در این قسمت آدرس تمامی صفحاتی که دچار این مشکل هستند به شما نمایش داده می شود.

FID و FCP شاخص های بررسی سرعت صفحات سایت

اگر پیش از این نیز بر روی مساله سرعت وب سایت تمرکز کرده بودید با عبارت‌های  FID و FCP که به عنوان دو شاخص برای اندازه گیری سرعت سایت استفاده می‌شوند آشنا هستید. گوگل دسته بندی صفحات به سه دسته کند، مناسب و سریع را بر مبنای همین دو معیار انجام می‌دهد. بطور مثال اگر شاخص FCP صفحه سایت شما زیر یک ثانیه و FID  آن کمتر از ده میلی ثانیه باشد، آن صفحه سریع یا FAST خواهد بود. در مقابل اگر صفحه ای با FCP بیشتر از سه ثانیه وFID  بیش از 300 میلی ثانیه داشته باشید، آن صفحه به عنوان کند یا SLOW شناخته خواهد شد.

کامل‌ترین چک لیست سئوی سایت؛ هیچ چیز را از قلم نمی‌اندازید!

ابزار Page Speed ​​Insights 

به‌عنوان مهم‌ترین ابزار، Page Speed ​​Insights را معرفی می‌کنیم که یک ابزار ارائه‌شده توسط گوگل است. از بهترین ویژگی‌های این ابزار این است که نه‌تنها آماری دقیق درباره میزان سرعت لود وب‌سایت شما در دسکتاپ و موبایل ارائه می‌دهد، بلکه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله روش‌هایی برای بهبود آن را نیز شرح می‌دهد. برای ‌مثال گوگل اطلاعاتی درباره راهکارهای اساسی بهینه‌سازی پرونده‌ها و کاهش ارتباط با سرور ارائه می‌دهد.

خیلی‌ها فکر می کنن که سئو و دیجیتال مارکتینگ دغدغه این روزهای منه! اما راستش دغدغه های من گره خورده به تحول و انقلابی که این دوتا ایجاد کردن!

یک دیدگاه

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید