زمان مطالعه: 17 دقیقه

روز به روز به علاقمندان دنیای دیجیتال مارکتینگ اضافه می‌شود. دیجیتال مارکتینگ حوزه‌‌ایست که در این چند سال رشد زیادی داشته است و افراد زیادی هم تمایل دارند که در این حوزه وارد شوند اما نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند یا از چه منابعی استفاده کنند. برای این که بتوانید دز این حوزه کار کنید و درک درستی از آن داشته باشید باید در ابتدا با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. این اصطلاحات به زبان انگلیسی هستند؛ پس آشنایی با این زبان را در الویت بگذارید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ:

A

A/B Testing

 تست A/B Testinبه این معنی است که شما برای سنجش تاثیرگذاری سبک‌های متفاوت، دو نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت خود منتشر می‌کنید و هر کدام از این دو تست که کارایی بهتری دارد را انتخاب کرده و با آن سبک از محتوا به کار خود ادامه می‌دهید.

Ad Extension

اطلاعاتی اضافی که می‌‌توان برای تبلیغ به گوگل ادز اضافه کرد. این اطلاعات شامل آدرس شرکت، تماس با شرکت، لینک وب سایت، لینک دانلود اپلیکیشن و … است.

Alt Text – Alternative Text

یکی از قابلیت‌هایی که به واسطه html ممکن شده است، نوشتن توضیحات برای عکس‌ها است. این توضیح به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتویات یک تصویر را تشخیص دهند.

Anchor Text

انکر تکست درواقع به کلماتی یا عباراتی گفته می‌شود که قابل کلیک هستند و با کلیک کردن روی آن‌خا به آدرسی دیگر ارجاع داده می‌شوند.

Above the Fold

هنگامی که یک محتوا در نیمه بالایی موتور جستجو قرار می‌گیرد اصطلاحا به آن Above the Fold می‌گویند. یکی از دلایل گران بودن تبلیغات در نیمه بالایی صفحات، دیده شدن بیشتر این بخش از وب سایت‌ها است.

Average Position

Average Position شاخصی است برای نشان دادن جایگاه نمایش تبلیغات. اگر عدد این شاخص بین 1 تا 4 باشد یعنی تبلیغ موردنظر در رده چهارم قرار دارد و عدد +5 به این معنا است که تبلیغ در انتهای صفحه نتایج جستجو قرار دارد.

Ad Impression

هنگامی که یک بنر توسط یک بازدیدکننده دیده می‌شود یک Ad Impression صورت می‌گیرد.

App Store Optimization) ASO)

 بهینه سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن را اصطلاحا ASO می‌گویند. این بهینه سازی در جهت دیده شدن بیشتر اپلیکیش در نتایج جستجو است.

B

Banner Ad

از انواع تبلیغات دیجیتال و البته محبوب‌ترین نوع تبلیغات است. نکته مهم در بهره بردن از این تبلیغات استفاده از ابعاد استاندارد است.

Backlinks

بک لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که با استفاده از آن کاربران با کلیک بر آن به صفحه‌ای از سایت شما منتقل می‌شوند.

Black Hat

مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای کسب جایگاه در نتایج جستجو است که با استانداردها و الگوریتم های پیشنهادی گوگل در تضاد است. به عبارت دیگر افراد با استفاده از این روش‌ها گوگل را فریب می‌دهند که در نهایت نتیجه مناسبی به همراه ندارد و باعث می‌شود که توسط گوگل جریمه شوند.

Bounce Rate

باونس ریت یا نرخ پرش، معیاری برای سنجش ماندگاری افراد در وب سایت شما است، نکته حائز اهمیت این است که نرخ پرش هر چه کمتر باشد، شما موفق‌تر عمل کرده‌اید.

Brand Awareness

آگاهی از برند اطلاعاتی است که مشتریان در مورد برند و نام تجاری مورد نظر خود دارند. در واقع هنگامی که مشتریان نام تجاری شما یا هر شرکت دیگری را می‌شنوند، می‌دانند که شرکت موردنظر چه چیزی را می‌فروشد و چه ارزش‌هایی را نشان می‌دهد. برای مثال بسیاری از افراد می‌دانند شرکت Apple چه محصولاتی به فروش می‌رساند.

C

(Call To Action (CTA

CTA یا دعوت به اقدام، متن یا تصویری است که مخاطب را تشویق به کلیک روی آن می‌کند.

Canonical Tag

این تگ به صورت rel=canonical نمایش داده می‌شود. فرض کنید دو مطلب با شباهت زیاد نسبت به هم دارید و زمانی که این تگ در یکی از این دو صفحه قرار می‌گیرد گوگل به آن صفجه اهمیت می‌دهد.

Chat Bot

چت بات‌ها سرویس‌های هوشمندی هستند که کاربر در یک وب سایت می‌تواند با آن‌ها در تعامل باشد و پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کند.

Click Maps

کلیک مپس به نقاطی از سایت که کاربر از آن بخش استفاده کرده است می‌گویند که همه عمل کاربر را نشان می‌دهد.

(Click Through Rate (CTR

به معنی نرخ کلیک است و بر حسب درصد محاسبه می‌شود. این نرخ برای محاسبه نرخ کلیک کاربر روی یک عبارت خاص به کار می‌رود.

Content Marketing

به معنی خلق و توزیع محتوا در کانال‌‌های گوناگون مانند اینستاگرام، وبلاگ، لینکدین و سایر موارد دیگر است.

Conversion Rate

نرخ تبدیل برای تعیین اهداف، بسیار کاربردی است. این نرخ تبدیل می‌تواند در ابعاد گوناگونی مانند نسبت لایک به کامنت، کلیک به دانلود یک پی دی اف یا بازدیدکننده به خریدار باشد.

 (Cost Per Click (CPC

اصطلاح CPC زمانی که شما تبلیغی به وسیله گوگل ادز دارید به کار می‌رود و اطلاعاتی چون هزینه کلیک بر روی لینک مورد نظرتان را به شما می‌دهد. 

(Cost Per Mille (CPM

  CPM نوعی از پرداخت است که در ازای به نمایش درآوردن 1000 بار آن محتوای موردنظر، تبلیغ کننده پول را پرداخت می‌کند.

(Conversion Rate Optimization (CRO

CRO به فرآیندی می‌گویند که باعث افزایش درصد نرخ تبدیل در قسمت‌های مختلف سایت یا اپلیکیشن می‌شود.

Crawler

خزنده‌ها ربات‌هایی هستند که تمام محتوای موجود در وب را پایش کرده و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند.

Customer Acquisition Cost

هزینه خرید مشتری یک ابزاری است که برای محاسبه ارزش هزینه روی هر مشتری استفاده می‌شود.

Customer Experience

تجربه مشتری یا CX به روابط بین یک کسب و کار و مشتری می‌پردازد. تجربه مشتری بر 3 بخش تمرکز دارد. 1) سفر مشتری، 2) تعامل با مشتری و 3) تجربه محیطی مشتری

Customer Lifecycle

ارزش طول عمر مشتری شامل راهبردهایی می‌شود که برای جذب مشتری، تبدیل، حفظ و افزایش درآمد استفاده می‌کنند که این راهکارها مشتریان را در طول سفر خریدشان درگیر می‌کند.

Customer Pain Point

همیشه در سفر مشتری مشکلاتی پیش می‌آید که به آن‌ها نقاط درد گفته می‌شود. وظیفه شما در این بخش پیدا کردن این نقاط و رفع آن‌ها است.

D

Digital Marketing

بازاریابی محصول یا خدمت با استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت و کانال‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و … است.

Digital Marketing Advertising

به اقداماتی که در فضای مجازی برای درگیر کردن مخاطب یا محصول، خدمت یا برند انجام می‌شود را تبلیغات در فضای دیجیتال می‌گویند.

Digital Marketing Attribution Models

منظور از بازاریابی مدل‌های اتریبیوشن این است که برای فروش بیشتر باید به کانال توجه بیشتری شود.

Digital Marketing Automation

اتوماسیون بازاریابی نوعی از فناوری است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای بازاریابی را به صورت خودکار انجام دهید. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می‌توانند به طور مستقیم با مشتریان از طریق روش‌های مختلف مانند وب، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … در ارتباط باشند.

Digital Marketing Campaigns

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ نوعی از تبلیغات آنلاین است. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ شامل انواع مختلفی از تبلیغات مانند PPC و بازاریابی محتوا است. هدف از کمپین‌ها رسیدن به اهداف تعیین شده در یک زمان کوتاه است.

Digital Marketing Channels

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ یعنی راه‌هایی که از طریق آن می‌توان با مخاطب تعامل داشت. این کانال‌ها می‌توانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر موارد دیگر باشد.

Digital Marketing Dashboard

داشبورد دیجیتال مارکتینگ نرم افزاری است که در آن اطلاعات کاملی از کسب و کار موردنظر در آن وجود دارد.

(Digital Marketing Key Performance Indicators (KPIs

KPI به شاخص‌های کلیدی عملکرد گفته می‌شود. KPIها به منظور برنامه‌ریزی برای استراتژی مارکتینگ به کار می‌روند.

Digital Marketing Metrics

متریک‌ها برای اندازه‌گیری و ردیابی اهداف کمپین‌ها به کار می‌رود. متریک‌ها از طریق اندازه‌گیری متغیرهایی مانند منبع ترافیک دریافتی، آگاهی از برند، ارزش طول عمر مشتری و موارد دیگر سنجش می‌شوند.

Digital Marketing Plan

برنامه دیجیتال مارکتینگ یک نوع برنامه تبلیغاتی به منظور پروموت یک برند، محصول یا خدمت با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال است.

(Digital Marketing Qualified Lead (DMQL

DMQL به توصیف سرنخ‌هایی می‌پردازد که علاقه و تمایل بیشتری به محصول یا سرویس شما نشان داده‌اند.

Digital Marketing Report

گزارشی است که در آن اطلاعاتی مانند نرخ افزایش کاربرها، تعداد بازدیدها از وب سایت، سرنخ‌های حاصل شده و موارد دیگر وجود دارد.

Digital Marketing Segmentation

بخش‌بندی در دیجیتال مارکتینگ به استراتژی مارکتینگ سازمان گفته می‌شود که در آن افراد به بخش‌های مشتریان، مصرف‌کنندگان و افرادی که در چشم‌انداز آینده این شرکت قرار دارد، تقسیم می‌شوند. این طبقه‌بندی شامل خریدهای گذشته، علایق، سبک زندگی و موارد دیگر است.

Digital Marketing Services

شرکت‌‌هایی که سرویس‌هایی نظیر SEO، تولید محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برای کسب و کارها ارائه می‌دهند.

Digital Marketing Strategies

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مجموعه برنامه‌ریزی‌هایی گفته می‌شود که برای اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از روش‌هایی مانند تبلیغات PPC یا بازاریابی محتوا استفاده می‌شود.

Digital Marketing Tactics

منظور از تاکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ اجرای برنامه‌ها استفاده از ابزارهایی مانند SEO، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، آنالیز کلمه‌های کلیدی، نوشتن در بلاگ و موارد دیگر است.

Digital Marketing Tools

در بحث ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 2 بخش وجود دارد. یک بخش استفاده از ابزارهایی مانند SEO، تبلیغات آنلاین تعاملی، اسپانسرینگ و در بخش دیگر هم آنالیز دیتاهای جمع‌آوری شده قرار دارد. با تلفیق این دو بخش بازاریابان می‌توانند به اطلاعات موردنظر خود برسند.

Direct Traffic

هنگامی که کاربر به‌صورت مستقیم با وارد کردن آدرس سایت در موتورهای جستجو وارد آن می‌شود، ترافیک مستقیم به وجود می‌آید.

Display Network

Display Network به ابزارهای تبلیغات آنلاین اشاره دارد که بهترین نمونه موفق آن گوگل ادز است. با استفاده از این شبکه بازاریابان می‌توانند خرید تبلیغات، مشخص کردن دقیق مخاطبان هدف با استفاده از کلمه کلیدی و بازاریابی مجدد (ری ‌مارکتینگ) را انجام دهند.

Dofollow Backlinks

اصطلاح  Dofollow Backlinks از مباحث حوزه SEO است. به طور خلاصه می‌توان گفت که با دادن لینک دوفالو به سایتی دیگر به آن سایت اعتبار می‌دهید.

E

Email Automation

به فرایند خودکارسازی فرستادن ایمیل، Email Automation  گفته می‌شود. برای مثال با انجام عملی مشخص از طرف کاربر یک پیام به طور اتوماتیک به او ارسال می‌شود.

E-Commerce

ایکامرس یک شاخه از تجارت آنلاین است. این نوع از کسب و کارها در حوزه خرده فروشی و فروش محصولات به طور مستقیم به مشتریان است.

Email Lists

لیست ایمیل به مجموعه‌ای از آدرس‌های ایمیل گفته می‌شود که برای ارسال هدفمند کمپین‌های ایمیلی کاربرد دارد. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری ایمیل‌های این لیست وجود دارد. لیست ایمیل‌ها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگی‌های فردی مشترکین تقسیم‌بندی می‌شود.

Email List Segmentation

برای این که به جمع‌بندی بهتری در مورد مخاطبان خود برای استفاده از ایمیل مارکتینگ داشته باشید باید این مخاطبان را بخش‌بندی کنید که به این عمل بخش‌بندی لیست ایمیل می‌گویند.

Email Marketing

جذب مشتری، افزایش فروش و حفظ مشتری با استفاده از ایمیل به معنی ایمیل مارکتینگ است.

Engagement Rate

نرخ تعامل عددی است که میزان تعامل کاربر از نظر لایک، کامنت، به اشتراک گذاری و موارد دیگر با یک محتوا را نشان می‌دهد.

Exit Rate

این اصطلاح برای آنالیز ترافیک وب سایت‌ها به کار می‌رود. نرخ میانگین «خروج» نشان‌دهنده این است که هر بخش ایجاد شده بعد از چند بازدید از صفحات سایت به اتمام رسیده است.

F

Facebook Ads Manager

ابزاری برای مدیریت تبلیغات، بهینه‌سازی کمپین‌ها و چگونگی عملکرد آن‌ها است.

Facebook Advertising

اشاره به تبلیغات در فیسبوک دارد. بیزینس‌ها می‌توانند از این طریق محصول یا سرویس خود را در معرض عموم قرار دهند. یکی از نکات جذاب تبلیغات در فیسبوک استفاده از منطقه جغرافیایی برای مشخص کردن دقیق مخاطبان هدف است در حالی که ابزارهای دیگری مانند گوگل ادز فقط از کلمه کلیدی برای مشخص کردن مخاطب هدف استفاده می‌کنند.

Facebook Audience Insights

ابزاری است که به دیجیتال مارکترها اجازه می‌دهد تا تبلیغاتی که در فیس‌بوک دارند را ارزیابی کنند.

Facebook Messenger Bots

ربات هوشمند فیسبوک با الگوریتم‌هایی که دارد می‌تواند پاسخ کاربران را دهد.

Feature Snippets

Feature Snippet در واقع باکسی است که بالاتر از رتبه یک در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده می‌شود و حاوی پاسخ مستقیم به عبارت جستجو شده کاربران است. گوگل این پاسخ ها را به صورت هوشمندانه از سایت‌ها برداشته  و سایت‌ها هیچ کنترلی روی آن ندارند.

Funnel

Funnel یک مدل بازاریابی ا‌ست که نشان می‌دهد، مشتری برای خرید کردن چه مسیری را طی می‌کند؟ به عبارت دیگر «قیف بازاریابی» عبارت است از مجموعه‌ مراحلی که بازدید کننده قبل از خرید محصول یا ثبت اطلاعات تماس و دانلود فایل، طی می‌کند.

G

Google Ads

گوگل ادز سریس تبلیغاتی گوگل است. این سرویس تبلیغاتی بر مبنای کلمات کلیدی کار می‌کند. دیجیتال مارکترها با استفاده از این شبکه تبلیغاتی می‌توانند استراتژی‌های مختلف خود را اجرا کنند.

Google Algorithm

الگوریتمی که گوگل با استفاده از آن رتبه وب سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو را تعیین می‌کند. این الگوریتم به نام core شناخته شده است. همچنین این الگوریتم هر چند وقت یک بار دچار تغییر شده و رتبه سایت‌ها هم به دنبال آن دچار دگرگونی می‌شود.

Google Analytics

ابزاری است که گوگل برای تجزیه و تحلیل دیتاهای به دست آمده از سایت و اپلیکیشن‌ها توسعه داده است. این ابزار جزو ابزارهایی است که هر دیجیتال مارکتر باید بر آن مسلط باشد.

Google My Business

پلتفرمی است که اجازه می‌دهد تا اطلاعات اصلی یک شرکت در آن ثبت شود. هنگامی که کاربر به صورت مستقیم نام یک شرکت را جستجو می‌کند؛ اطلاعاتی مانند شماره تماس، نظرات کاربران در مورد آن شرکت، آدرس سایت و چند مورد دیگر نشان داده می‌شود.

Google Panda

گوگل پاندا یکی از الگوریتم‌های گوگل بود که تاثیر زیادی بر رتبه‌بندی نتایج داشت. در این الگوریتم سایت‌های با محتوای ضعیف جای خود را به سایت‌هایی با محتوای مفید دادند.

Google Penguin

الگوریتم پنگوئن هم یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی غیر طبیعی رتبه بالایی به دست آورند.

Google Search Console

نام این ابزار قبلا گوگل وبمستر تولز بود. این ابزار فرآیندهای داخلی یک وب سایت را زیرنظر می‌گیرد. این فرآیندها شامل ایندکس شدن صفحات، خزیدن ربات‌های گوگل، لینک‌های از کار افتاده و موارد دیگر است.

Google Tag Manager

ابزاری برای مدیریت تگ‌ها است. تگ‌ کدی است که از آن برای جمع‌آوری اطلاعات یا انجام کارهای خاص در وب سایت و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود.

H

Hashtags

هشتگ‌ها با نماد # شناخته می‌شوند. از هشتگ برای آسان پیدا کردن محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

Heatmap

نوعی نمایش گرافیکی از تعامل کاربران با سایت است. با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Heatmapping می‌توان فرآیند ورود تا خروج کاربر را مشاهده کرد.

Hreflang Tag

تگ Hreflang اجازه می‌دهد تا شما به موتورهای جستجو بگویید که یک صفحه را برای یک منطقه و زبان خاص نمایش دهد. درواقع این تگ مشخص می‌کند که یک صفحه خاص مربوط به کدام زبان و ناحیه جغرافیایی ‌باشد.

Hyperlink

هایپرلینک، لینکی است که با کلیک کاربر روی آن به صفحه دیگری منتقل می‌شود یا فایلی را دانلود می‌کند.

Header Code

هدر کد، کدی است که در بخش هدر سایت قرار دارد. در این بخش کد‌های ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و سایر ابزارهای دیگر برای ردیابی اطلاعات قرار دارد.

Header Tags

منظور از Header Tags استفاده از تگ‌های h1، h2، h3 است. استفاده از این تگ‌ها باعث بهتر خوانده شدن متن توسط کاربر و ربات‌های گوگل می‌شود.

I

Impressions

منظور از این اصطلاح تعداد دفعاتی است که یک تبلیغ به مخاطب هدف نمایش داده می‌شود.

Instagram Advertising

تبلیغات اینستاگرامی در ازای پول و با هدف انجام می‌شود.

Instagram Stories

استوری از قابلیت‌های اضافه شده به اینستاگرام است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده بسیاری می‌کنند. از ویژگی‌های مهم و سودمند استوری می‌توان به قراردادن لینک اشاره کرد.

Javascript

جاوا اسکریپت یک نوع زبان برنامه‌نویسی است که در APIها، بازی‌ها و موارد دیگر به کار می‌رود و تجربه کاربری بهتری برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

K

Keywords

به کلمه یا گروه کلمه‌ای که می‌‌خواهید با آن به نتایج برتر جستجوی گوگل برسید کلمه کلیدی می‌گویند.

Keywords Density

چگالی کلمات کلیدی به معنی نسبت استفاده از کلمه کلیدی استفاده شده به کل متن است.

Keyword Phrases

هنگامی که از یک کلمه کلیدی نتیجه مناسبی به دست نمی‌آورید استفاده از عبارتی که در آن کلمه کلیدی موردنظر استفاده شده است روش بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

Keywords Research

تحقیق کلمات کلیدی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن بهترین کلمه کلیدی برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب می‌شود.

Keywords Stuffing

این اصطلاح هنگامی به کار می‌رود که بیش از حد از یک کلمه کلیدی در یک صفحه استفاده ‌شود و گوگل آن سایت را جریمه ‌کند.

L

Landing Page

لندینگ پیج یا صفحه فرود به قسمتی از سایت گفته می‌شود که کاربر با کلیک روی یک آگهی به آن صفحه‌ منتقل می‌شود.

Landing Page Optimization

منظور از بهینه سازی لندینگ پیج قراردادن اطلاعات مهم در صفحه موردنظر برای تاثیر گذاشتن بر مخاطب است.

(Latent Semantic Indexing (LSI

LSI به معنی فهرست بندی معنایی کلمات است. درواقع LSI تکنیک تشخیص درست کلمات و موضوع یک صفحه‌ی اینترنتی است.

Leads

هنگامی که شحصی برای اولین بار به وب سایت یک سرویس یا محصول سر می‌زند یا خبرنامه‌ ایمیل پر می‌کند به نظر می‌آید که قصد دارد خرید یا عملی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم را انجام دهد.

Lead Nurturing

Lead Nurturing اصطلاحی برای ایجاد ارتباط با مشتریان احتمالی است. هدف از «پرورش سرنخ» افزایش آگاهی برند، ایجاد اعتماد و در بعضی از کسب و کارها آموزش کاربر است.

Link Profile

لینک پروفایل معیاری برای میزان قابل اعتماد بودن یک وب سایت توسط موتور جستجو است.

Live Streaming

لایو استریم برنامه‌های زنده‌ای هستند که بر بستر اینترنت پخش می‌شوند.

Local SEO

اصطلاح سئوی محلی به شما کمک می‌کند تا رتبه سایت خود در یک عبارت خاص در منطقه‌ای خاص را بهبود دهید. برای مثال با جستجوی عبارت ” رستوران ایتالیایی در جنت آباد” کسانی که در محدوده جنت آباد هستند به راحتی می‌توانند سایت شما را پیدا کنند.

Lookalike Audiences

اصطلاح  Lookalike Audiences  را کسانی که در حوزه تبلیغات فیسبوک فعال هستند زیاد استفاده می‌کنند. با این قابلیت می‌توانید اقرادی را که با کسب و کار شما تعامل دارند را پیدا کنید تا در آینده به مشتریان شما تبدیل شوند.

Long Tail Keywords

حالا که در کلمات کلیدی رقابت بالا است و رقابت برای کلماتی مانند “ماشین” یا “کفش” دیگر صرفه اقتصاذی ندارد و همچنین رقابت هم در این کلمات کمتر است، می‌توان به سمت کلمات کلیدی ظولانی‌تری مانند “دوره‌های دیجیتال مارکتینگ” رفت.

M

Map Packs

مپ پکس به نتیجه‌ایی می‌گویند که زمانی اتفاق می‌افتد که نام یک شرکت را جستجو می‌کنید خود شرکت و 2 رقیب دیگر آن همراه با نام، آدرس، تلفن و مشخصات دیگر را در نقشه‌ای مشاهده می‌کنید. البته ممکن است به جای رقیبان بخش‌های دیگر یک کمپانی را ببینید.

Meta Descriptions

توضیحاتی در مورد یک صفحه از سایت در 160 کاراکتر را متا دیسکریپشن می‌گویند.

Meta Tags

متا تگ‌ها کدهایی هستند که در قسمت header وب سایت نوشته می‌شوند. این تگ برای ربات‌های گوگل بسیار مهم است زیرا به نوعی حکم شناخته شدن سایت را دارند.

Mobile Advertising

تبلیغات موبایل که از ابتدایی‌ترین حالت آن یعنی پیام کوتاه تا تبلیغات تعاملی را شامل می‌شود.

Mobile First Index

این اصطلاح بیان می‌کند که گوگل ابتدا سازگاری وب سایت‌ها با موبایل‌ها را برای رتبه‌بندی نتایج جستجو بررسی می‌کند؛ در حالی که قبلا اولویت با نسخه دسکتاپ بود.

Mobile Page Optimization

بهینه‌سازی صفحات یک وب سایت با موبایل را می‌گویند.

N

Niche Marketing

منظور از نیچ مارکتینگ پیدا کردن بازاری است که پتانسیل بالا و رقبای کمتری در آن است.

Native Advertising

تبلیعات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که تبلیغ در پلتفرم موردنظر مانند گوگل از نظر ظاهر و ساختار مشابه دیگر نتایج جستجوی گوگل است.

Nofollow Links

اگر سایت X به سایت Y لینک بدهد و آن را تایید نکند به معنی نوفالو بودن آن لینک است و خود گوگل معتبر بودن سایت Y را بررسی  می‌کند.

O

On Page SEO

به مجموعه اقدامات داخل سایت برای بهبود وب سایت On Page SEO یا سئوی داخلی می‌گویند.

Organic Search Traffic

ترافیک وارد شده به سایت که از راه تبلیغات پولی به دست نیامده است.

P

Page Speed

منظور از Page Speed ابزارهایی است که گوگل برای بهینه‌سازی سرعت سایت توسعه داده است. این ابزارها شامل Page Speed Module, Page Speed Insight, Page Speed Service و افزونه Page Speed Chrome است.

Paid Advertising

تبلیغات پولی که شامل تبلیغات PPC، تبلیغات بنری و دیگر تبلیغات است.

(Pay Per Click (PPC

این نوع تبلیغات با استفاده از پنل‌های تبلیغاتی شرکت‌های گوگل و فیسبوک انجام می‌‌شود. نحوه کار این تبلیغات بدین صورت است که هنگام کلیک روی تبلیغی که برای مثال در گوگل قرار گرفته است شرکت موردنظر باید به ازای هر کلیک مبلغی پرداخت کند.

Pinterest Advertising

تبلیغات پینترست به تبلیغاتی می‌گویند که در این شبکه اجتماعی به صورت بنری انجام شود. مشاهده عبارت  promoted pin در پینترست به معنی این است که محتوای موردنظر یک تبلیغ است.

Pinterest Marketing

بازاریابی در پینترست به این صورت است که محتوایی با یک لینک که به کسب و کار مربوط است در این شبکه اجتماعی آپلود می‌شود و چنانچه کاربر به آن محصول علاقه داشته باشد از سایت مربوطه بازدید می‌کند.

Penalty

چنانچه یک وب سایت دستورالعمل‌های گوگل را نقض کند گوگل آن را جریمه می‌کند که به آن پنالتی گفته می‌شود.

Position

منظور از موقعیت جایگاهی است که هر لینک در موتور جستجو به دست می‌آورد.

(Private Blog Network (PBN

منظور از شبکه‌های بلاگ خصوصی سایت‌هایی است که به یکدیگر مقدار زیادی لینک می‌دهند تا بتوانند در موتور جستجو نتایج بهتری کسب کنند.

Popup

آگهی و تبلیغی که به طور اتوماتیک به کاربر نشان داده می‌شود. اکثر این آگهی‌ها موجب ناراحتی کاربران است.

(Pay Per Action (PPA

نوعی از تبلیغ که در آن به ازای انجام عملی مانند خرید یا عضویت در خبرنامه پول پرداخت می‌شود.

Predictive Analytics

منظور از این اصطلاح بهینه‌سازی زمان ارسال یک پیام، شخصی‌سازی اطلاعات به دست آمده از کاربر و انجام آزمون A/B است. تمامی این اقدامات باعث پیش بینی بهتر رفتار کاربر می‌شود.

Push Notification

پیام‌هایی کوتاه و تاثیرگذار که به کاربرهای اپلیکیشن یا وب سایت نشان داده می‌شود. از سرویس‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن ایرانی می‌توان به پوشه و نجوا اشاره کرد.

Q

Quality Score

کیفیت تبلیغی که می‌خواهید در موتور جستجوی گوگل داشته باشید برای این کمپانی بسیار مهم است و تبلیغ شما امتیاز دهی می‌شود. حال اگر تبلیغ شما کیفیت بالاتری داشته باشد هزینه کمتری خواهید کرد و گوگل هم آگهی شما را در رتبه‌های بالاتری نشان می‌دهد.

Queries

به عبارتی که کاربر در باکس موتور جستجو وارد می‌کند تا اطلاعات موردنظر خود را پیدا کند کوئری می‌گویند.

R

Rankings

منظور از رنکینگ رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو است. این رتبه بندی براساس فاکتورهایی که موتورهای جستجو مانند گوگل تعیین کرده‌اند انجام می‌گیرد.

Relevance Score

امتیازی است که فیسبوک به آگهی‌ها بر مبنای پیش بینی‌هایی که از تبلیغات دارد، می‌دهد.

Reciprocal Links

هنگامی که دو وب سایت به یکدیگر لینک دهند از این اصطلاح استفاده می‌شود. البته استفاده از این روش توصیه نمی‌شود زیرا باعث جریمه شدن سایت از طرف گوگل می‌شود.

Referral Traffic

وقتی که کاربران بر روی لینک‌های شما به غیر از لینکی که در سایت شما است کلیک می‌کنند به آن لینک، ریفرال لینک می‌گویند.

Remarketing

منظور از ری مارکتینگ هدف قرار دادن افرادی است که قبلا از آن‌ها اطلاعاتی به دست آورده و حالا تبلیغ موردنظر را با توجه به این اطلاعات شخصی سازی می‌کنیم.

Responsive Web Design

طراحی ریسپانسیو به این معنی است که با کوچک یا بزرگ شدن صفحه نمایشگر اندازه محتوا هم تغییر می‌کند.

(Return On Investment (ROI

 مخفف عبارت نرخ بازگشت سرمایه است. یکی از چالش‌‌های بازاریابان این است که نرخ بازگشت سرمایه را تا جایی که می‌توانند
افزایش دهند.

Retweet

باز نشر یک توییت توسط همان کاربر یا دیگر کاربران را ریتوییت می‌گویند.

Robots.txt

یک فایل متنی است که به گوگل اطلاع می‌دهد کدام بخش سایت را کراول کند.

S

Schema Markup

کدی به زبان html است تا اطلاعات گوناگونی از وب سایت مانند مکان فعالیت شرکت، نقدهای کاربران و موارد دیگر را در اختیار موتور جستجوها قرار دهد.

Search Engines

نرم افزاری که در آن اطلاعاتی مانند صفحات وب، تصاویر و سایر فرمت‌های محتوا وجود دارد.

(Search Engine Marketing (SEM

یکی از روش‌های بازاریابی موتور جستجو است که با پرداخت هزینه به متور جستجو می‌توان باعث دیده شدن بیشتر سایت شد.

(Search Engine Optimization (SEO

مجموعه اقداماتی که برای بهینه سازی صفحات یک وب سایت در موتورهای جستجو انجام می‌گیرد سئو می‌گویند.

(Search Engine Results Page (SERP

به نتایجی که در صفحات موتورهای جستجو نشان داده می‌شود SERP می‌گویند.

Search Network

گروهی از وب سایت‌ها که با پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند گوگل برای نمایش تبلیغات همکاری می‌کنند.

Sessions

معیاری در گوگل آنالیتیکس که در آن به تعامل یک کاربر با سایت به مدت زمان 30 دقیقه می‌گویند. این مدت زمان به طور پیش‌فرض تعیین شده و می‌توان آن را تغییر داد.

Social Media

وب سایت و اپلیکیشن‌هایی که توده بسیاری از مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

Social Share

هنگامی که کاربر یک مطلب از سایت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

Spam

اسپم به معنی دریافت پیام در فضای مجازی بدون درخواست کاربر است.

(Search Experience Optimization (SXO 

 اقداماتی در راستای بهبود و بهینه سازی تجربه کاربری را می‌گویند.

SSL Certificate

پروتکلی امنیتی که به منظور تأمین امنیت تبادلات روی شبكه و اینترنت استفاده می‌شوند. به عنوان نمونه، SSL یك لینك رمزگذاری‌شده بین مرورگر كاربر و وب‌سایت فراهم می‌كند. این لینك تضمین می‌كند كه داده‌های مبادله‌شده بین مرورگر و وب‌سایت توسط دیگران قابل مشاهده و تغییر نیستند.

Tag

برچسبی که برای طبقه بندی پست‌های منشر شده در یک وب سایت براساس کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Target Audience

گروهی از کاربران که به محصولات شما علاقه‌مند هستند. این کاربران در واقع همان پرسونای شما هستند.

Title Tag

تگ عنوان یک عنصر HTML است که برای معرفی عنوان صفحه استفاده می‌شود. تگ عنوان عموما به عنوان یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای صفحه است.

Tracking Code

کدی در صفحه هدر وب سایت برای ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات کاربرانی که از یک وب سایت مشاهده می‌کنند.

Twitter

یک شبکه اجتماعی که کاربران قادر هستند پیام‌هایی تا 280 کاراکتر را ارسال کنند.

Twitter Promote Mode

اصطلاحی که برای تبلیغات در توییتر انجام می‌گیرد. این تبلیغات در توییتر با نمایش پیام Promoted قابل تشخیص است.

Top of the Funnel

به مرحله اولیه قیف بازاریابی گفته و با نام TOFU شناخته می‌شود.

Triggered Message

پیام‌های خودکاری که در پاسخ به یک اقدام از طرف کاربر به او ارسال می‌شود. برای مثال می‌توان به خرید کالا توسط کاربر و ارسال ایمیل به او اشاره کرد.

U

(User Interface (UI

به ظاهر و یا هر چیزی در صفحه نمایش (یا همان ظاهر سایت شما) گفته می‌شود که شامل تصاویر، متن‌ها، دیاگرام‌ها، ماژول‌ها، جدول‌ها، ویدئوها و همچنین رنگ و مکان آن ها می‌باشد. در کل ظاهر یک سایت را ui می نامند.

Unique Visitors

یکی از معیارهای آنالیز وب سایت در گوگل آنالیتیکس که نشان دهنده تعداد افراد بازدید کننده از سایت است.

(User Generated Content (UGC

محتوایی که توسط خود کاربران در فضای دیجیتال تولید می‌شود را UGC می‌گویند.

User Profile

مجموعه اطلاعاتی که برای شناختن علایق مخاطب هدف به کار می‌رود. این اطلاعات شامل مواردی چون فعالیت‌های درون سایت یا اپلیکیشن، تاریخچه خرید، رفتارهای جمعیت شناسی و موارد دیگر است.

(Uniform Resource Locator (URL

به آدرس وب سایت یک مرورگر گفته می‌شود.

UTM Tracking Code

هنگامی‌که ردیابی لینک‌های خود را با UTMها انجام دادید، می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه شوید از کجا ترافیک شما می‌آید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید سازماندهی و بررسی این UTMها را بدانید.

(User Experience (UX

به نحوه تعامل کاربر با یک وب سایت یا برنامه (در جایی که کلیک می کند یا این که در کدام صفحه بازدید می کند) اشاره دارد.

V

Video Marketing

استفاده از محتوای ویدیویی برای بازاریابی محصولات را می‌گویند.

Visitors

به بازدید کنندگان وب سایت گفته می‌شود. در واقع همان کاربران هستند که به طور کلی، به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کاربران جدید و دسته دوم کاربرانی که قبلا یک بار از سایت بازدید کرده‌اند.

VIRALITY

به معنی اشتراک گذاشتن محتوا با مجاب کردن مخاطب است.

W

Webinars

سمینارهای آنلاین که به منظور آموزش در فضای وب برگزار می‌شود.

White Hat

سئو کلاه سفید به معنای اجرای تمام قوانین گوگل برای کسب جایگاه بهتر و استفاده نکردن از ترفند های کلاه سیاه است.

WordPress

سیستم مدیریت محتوا که بسیاری از وب سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

(Word of Mouth (WOM

به معنی بازاریابی دهان به دهان است که در آن، بدون پرداخت هزینه‌ای، مشتری راضی شما همچون یک رسانه تبلیغاتی، تجربه رضایت بخشش از محصول شما را برای دیگر مخاطبان‌تان بازگو می‌کند و آن‌ها را وادار به خرید از شما می‌کند.

X

(Extensible Markup Language (XML

یک زبان برای اضافه کردن اطلاعات به وب سایت است. این اطلاعات به کاربر نهایی نشان داده نمی‌شود.

XML Sitemap

سایت مپ ویژگی است که کلیه صفحات ، پست ها ، فایل ها و موارد دیگر مربوط به یک وب سایت را طبقه بندی می‌کند. سایت مپ به ربات‌های خزنده موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتواهای وب سایت را شناسایی کند.

Yelp

موتر جستجو و پلتفرمی برای کسب و کارهای محلی است.

YouTube Advertising

تبلیغات یوتیوب که در آن شش فرمت تبلیغ را به مارکترها پیشنهاد می‌دهد. این شش فرمت تبلیغات بنری، ویدیوهای قابل حذف توسط مخاطب، ویدیوهای غیر قابل حذف، تبلیغات همپوشان، اسپانسر کارت و تبلیغات کوتاه 6 ثانیه‌ای bumper ads هستند.

در این مطلب سعی شد تا جامع‌ترین و مفیدترین اصطلاحات دیچیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار گیرد. چنانچه اصطلاحی از نظر شما مهم است به ما اعلام کرده تا به این لیست اضافه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید