پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اصول و استراتژی بازاریابی

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ راهنمای جامع تولید لید

بهاره صفوی بهاره صفوی
14 شهریور 1400
زمان مطالعه: 16 دقیقه
لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ راهنمای جامع تولید لید
زمان مطالعه: 12 دقیقه

قبل از شروع فرایند تولید لید، باید لید را بشناسید. لید به افرادی می‌گویند که برای اولین بار به هرنحوی، تعاملی با محصول ما انجام می‌دهند. مثلا وقتی که فردی شماره تماس شما یا شرکت‌تان را می‌گیرد و به خدمات شما علاقه‌مند شده است؛ به این فرد لید می‌گویند. یا کسانی که در سایت شما ثبت‌نام کرده و ایمیلشان را وارد می‌کنند، لید هستند و می‌توانند بعدا به مشتری تبدیل شوند. بنابراین تولید لید اهمیت زیادی برای رشد کسب‌وکار شما دارد. در این مقاله می‌خواهیم درمورد لید و چگونگی ایجاد آن صحبت کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید، تا اهمیت تولید لید را درک کنید.

لید چیست؟

لید چیست؟

به هر شخصی که نسبت به کسب‌وکار، محصول یا خدمات شما کنجکاو شده باشد، لید می‌گویند. فرض کنید که شما در یک نظرسنجی آنلاین در مورد مراقبت از ماشینتان شرکت می‌کنید؛ چند روز بعد ایمیلی از شرکت سازنده نظرسنجی دریافت می‌کنید؛ در این ایمیل، شرکت خدمات خودش را توضیح می‌دهد و به شما می‌گوید که می‌تواند با این خدمات از ماشین شما مراقبت کند. در این حالت شما لید هستید. در نظرسنجی شرکت کردید و احتمالا به سایت شرکت خدماتی خودرو سر می‌زنید.

اگر شرکت‌ها بدون این‌که هیچ اطلاعاتی از شما داشته باشند، با شما تماس بگیرند و خدماتشان را به شما معرفی کنند، اثر مثبتی روی شما نمی‌گذارند. در مقابل اگر در یک نظرسنجی اطلاعات و علاقه‌مندی‌های شما را جمع‌آوری کنند و بعد با یک ایمیل، را‌ه‌حل مناسب را به شما ارائه دهند، شما را به کسب‌وکارشان علاقه‌مند کرده‌اند. لیدها بخشی از یک چرخه بزرگ‌تر هستند، چرخه‌ای که در آن بازدیدکننده به مشتری تبدیل می‌شود. همۀ لیدها یکسان نیستند و براساس جایگاهشان ارزیابی می‌شوند.

به طور خلاصه می‌­توان گفت که لید کسی است که:

  • یک مخاطب جدید است که قبلا از ما خرید نکرده
  • یک مشتری بالقوه است که توجهش به برند یا محصول و خدمات ما جلب شده
  • حداقل یک کانال ارتباطی برای اینکه با وی در ارتباط باشیم، با میل و رضایت خود در اختیار ما قرار می‌­دهد.

کلید کنید: چگونه یک رپورتاژ آگهی مناسب بنویسیم؟

انواع لید در کسب‌وکار

معرفی انواع لید در کسب‌وکار

لیدها براساس جایگاهشان در چرخه خرید به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. بهتر است از انواع لیدها در کسب‌وکارتان استفاده کنید و فقط به یک گروه تکیه نکنید.

لید بازاریابی

لیدهای بازاریابی کسانی هستند که به فعالیت‌های تیم بازاریابی شما علاقه‌مند شده‌اند؛ اما هنوز آماده دریافت تماس فروش نیستند. شخصی که فرمی را در لندینگ پیج سایت شما پر می‌کند، لید بازاریابی است.

اگر بازاریاب­ها بتوانند به خوبی از این مرحله عبور کنند، به مرحله بعد می­رسند که مشتری به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان می­دهد. در این مرحله مشتری قصد دارد در مورد کسب و کار شما بیشتر بداند تا بداند که محصول یا خدمات شما نیازش را برطرف می­سازد یا خیر!

لید فروش

لید فروش دوست دارد از شما خرید کند و علاقه خود را در عمل نشان می‌دهد. مثلا کسی که به قسمت تماس با ما سایت می‌رود و فرم تماس را پر می‌کند تا از شما دربارۀ محصول و خدمات سوالی می‌پرسد، لید فروش است.

شما برای اینکه بتوانید افراد بیشتری را وارد مرحله فروش کنید، باید مشتری، انتظاراتی که از شما دارد و چالش‌­هایی که با آن مواجه است را بشناسید تا بتوانید راه­‌حل‌­های بهتری برایش ارائه دهید.

لید محصول

لید محصول کسانی هستند که از محصول و خدمات شما استفاده کرده‌اند و می‌خواهند برای آن پول پرداخت کنند. لید محصول برای شرکت‌هایی است که نسخۀ رایگان محصولشان را در اختیار مشتری می‌گذارند. مشتری هم بعد از استفاده از نسخۀ رایگان می‌خواهد نسخۀ پولی را دریافت کند. خیلی از اپلیکیشن‌ها از لید محصول استفاده می‌کنند. بسیاری از اپلیکیشن‌های ورزشی و آموزشی زبان، نسخه رایگان اپلیکیشن را ارائه می‌دهند و بعد از مدتی فقط به کسانی که پول پرداخت کرده‌اند خدمات می‌دهند.

لید خدمات

لید خدمات مشتری‌هایی هستند که با تیم پشتیبانی صحبت‌ کرده‌اند و تمایل خودشان را نسبت به خرید محصول یا خدمات بیان کرده‌اند. لید خدمات با نماینده خدمات مشتریان سایت در ارتباط است.

مطالعه کنید: چگونه نیازهای اصلی مشتریان را بفهمیم؟

تولید لید چیست؟

تولید لید فرایندی است که در آن افراد غریبه و مشتری‌‌ها به علاقه‌مندان و دوست‌داران کسب‌وکار شما تبدیل می‌شوند. وقتی مشتری با شما ارتباط برقرار می‌کند یا اطلاعات تماسش را در اختیار شما می‌گذارد، یعنی به محصول و خدمات شما علاقه‌ دارد. به طور تخصصی می­توان گفت تولید لید یعنی فرایند جمع آوری اطلاعات ارتباطی با مشتریان بالقوه با هدف تبدیل آن‌ها به مشتریان بالفعل.

فرایند تولید لید می‌تواند از طریق یک بلاگ پست، فرم‌های درخواست اطلاعات، کوپن‌های تخفیف، رویدادهای آنلاین و هر محتوای آنلاین دیگر باشد. به زبان دیگر، در فرایند تولید لید، مشتری‌ها را شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک‌های مختلف، آن‌ها را به سمت درگاه خرید هدایت می‌کند. فراموش نکنید که عادت‌ها و رفتارهای مشتری‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین شما هم باید روش‌های تولید لید را تغییر دهید.

بخوانید  پرسونای بازاریابی (Persona) چیست و چطور پرسونا مشتریان خود را طراحی کنیم؟

دلیل نیازکسب‌و‌کار ها به لید

چرا کسب‌وکارها به تولید لید احتیاج دارند؟

وقتی شخصی به کسب‌وکار و محصول شما علاقه‌مند می‌شود، با فرایندهای تولید لید به او کمک می‌کنید که نیازش را برطرف کرده و مشکلش را حل کند. در واقع تولید لید طبیعی‌ترین روش برای جذب مشتری است.

تولید لید

در مقابل، ممکن است قشری به کسب‌وکار شما علاقه‌ای نداشته باشد. در این حالت اگر همچنان به دنبال جذب این قشر باشید، آن‌ها فکر می‌کنند که شما به دنبال وادار کردن آن‌ها به خرید هستید. این کار به شهرت برند شما آسیب می‌زند. اگر از روش‌های طبیعی تولید لید به مخاطبان هدف خودتان دسترسی پیدا کنید، مشتری‌های ایده­آل و مناسبی را جذب می‌کنید. درکنار این موضوع تولید لید مزایای دیگری هم دارد:

دسترسی به مخاطبان هدف

با استفاده از تکنیک‌های تولید لید به مشتری‌های هدف دسترسی پیدا می‌کنید. با این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و فروشتان را افزایش می‌دهید.

افزایش آگاهی

تولید لید منجر به افزایش آگاهی و محبوبیت برند می‌شود. بعد از اینکه مردم کسب‌وکار شما را شناختند و لید شان را در اختیار شما گذاشتند، می‌توانید با استفاده از آن درباره اطلاعات و مزایای محصولتان با آن‌ها صحبت کنید.

یکی از راهکارهای موثر در به اشتراک گذاری محتواهای ارزشمند، استفاده از ویدیوهای آموزشی است. شما باید بدانید که مخاطب­تان بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی می­‌گذارند؛ آپارات، اینستاگرام، لینکدین یا … سپس ویدیوهایی در این شبکه‌­ها تولید کنید تا به مخاطبان نشان دهید چطور خدمات یا محصول شما نیاز آن‌ها را برطرف می‌­کند.

کلیک کنید: بازاریابی محتوایی چیست؟

جمع‌آوری اطلاعات مشتریان

با استفاده از روش‌های تولید لید می‌توانید اطلاعات مشتری‌ها را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که محصولی مناسب مشتری‌ها طراحی کنید. همچنین با توجه به اطلاعات مشتریان می‌توانید نیاز مشتری‌ها را شناسایی کرده و مشکل‌شان را حل کنید.

سعی کنید حتما در ازای اطلاعاتی که از مشتری خود می­‌خواهید، خدماتی هر چند کوچک به او ارائه دهید. مانند ارائه کد تخفیف یا اجازه دانلود برای محتواهای قفل دار.

وفاداری برند

شرکت‌ها به کمک تولید لید می‌توانند گروه‌های بزرگ‌تری از مشتریان درست کنند. گروه‌هایی مثل باشگاه مشتریان و تخفیف‌های ویژه می‌تواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد.

تولید لید

چرا برای لید ترجمه­‌های متعددی وجود دارد؟

در زبان انگلیسی اصطلاح لید در بین بازاریابان، فروشندگان و فعالان تبلیغات مشترک است و همه آن­ها تقریبا به یک معنی به کار می­روند. اما در زبان فارسی، با توجه به محل استفاده از کلمه، از واژه­‌های پاخور، زنگ خور، کلیک خور، سرنخ و یا راغب استفاده می­‌شود.

مثلا مالکان یک فروشگاه ممکن است از عبارت «اگر کمی تراکت در خانه­‌ها پخش کنیم، پاخور فروشگاه زیاد می‌­شود» استفاده کنند که در اینجا پاخور به معنای افرادی است که به فروشگاه مراجعه می‌­کنند یا ممکن است جمله «زنگ خور آگهی جدید منتشر شده خیلی پایین است» را از یک آژانس مسافرتی بشنوید؛ اما در نهایت تمامی این واژه‌­ها همان مفهوم لید را بیان می­‌کنند.

کلیک کنید: چگونه درباره پرسونای مشتری اطلاعات به دست آوریم؟

فرایند تولید لید چگونه است؟

فرایند تولید لید چگونه انجام می‌شود؟

تولید لید را باید با برنامه و طبق استراتژی‌های مشخصی انجام دهید. در درجه اول باید بدانید چه مراحلی را طی کنید و از چه ابزارهایی استفاده کنید. به عنوان مثال ارائه یک محتوای رایگان، تبلیغ کتاب الکترونیکی رایگان و دریافت با وارد کردن آدرس، ایمیل اطلاع از عناوین جدید سایت با وارد کردن ایمیل و ارائه کوپن‌­های تخفیف و استفاده از جملات انگیزشی. ابزارهای زیر در فرایند تولید به شما کمک می‌کنند:

ساخت یک صفحه فرود یا لندینگ پیج

یکی از روش‌های متداول برای تولید لید استفاده از صفحه فرود است. در این صفحه از کاربر درخواست می‌کنید که کاری را انجام دهد؛ به عبارت دیگر از CTA یا کال تو اکشن استفاده می‌کنید. معمولا در این صفحه یک فرم تماس وجود دارد، یا فضایی برای واردکردن ایمیل کاربر طراحی شده است. با این کار شما اطلاعات بازدیدکننده را دریافت می‌کنید و می‌توانید بعدا او را به مشتری تبدیل کنید.

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ

وقتی اطلاعات کاربران را دریافت کردید، می‌توانید برای آن‌ها ایمیل بفرستید و آن‌ها را به خرید یا بازدید مجدد از سایت دعوت کنید. بعضی از کسب‌وکارها تصور می‌کنند که ایمیل مارکتینگ قدیمی شده است؛ در حالی که بیشتر کسب‌وکارهای مشهور از ایمیل برای جذب مخاطبان خودشان استفاده می‌کنند.(برای افزایش نرخ کلیک ایمیل این مطلب را بخوانید)

سایت‌هایی مثل تخفیفان، اسنپ‌فود و دیجی‌کالا همگی برای مشتر‌ی‌ها و اعضای سایت ایمیل می‌فرستند، محصولات جدید را معرفی کرده و خبرهای جدید را اعلام می‌کنند. می‌توانید ایمیل‌های اختصاصی برای اعضای سایت بفرستید و کد تخفیف اختصاصی تعریف کنید.

کلیک کنید: رابطه ریتارگتینگ با ریمارکتینگ چیست؟

محصول رایگان

ارسال محصول رایگان یکی از روش‌های محبوب تولید لید است. محصول رایگان می‌تواند یک وبینار، کد تخفیف، نسخه رایگان اپلیکیشن و عضویت رایگان در سایت باشد.

این کار هم سبب خواهد شد که مشتری به محصول شما بیشتر اعتماد کند و هم باعث خواهد شد که شما اطلاعات و آمار اولیه مفیدی درباره محصول خود به دست آورید. مثل اینکه چند درصد از مشتریان شما از محصولتان راضی هستند و یا در صورت نارضایتی، از کدام قسمت محصول یا خدمت ناراضی هستند.

تکنیک‌های سئو

استفاده از تکنیک‌های سئو یا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو بهترین روش برای تولید لیدهای جدید است. کاربرها برای خرید محصول یا جمع‌آوری اطلاعات در گوگل جست‌وجو می‌کنند و شما با به‌کارگیری تکنیک‌های سئو در صفحه اول گوگل ظاهر می‌شوید. با این کار شانس بازدید از سایت را افزایش می‌دهید.

در صورتی که کاربر اطلاعات موردنیازش را در سایت شما پیدا کند، در سایت می‌ماند و ممکن است ایمیلش را درخبرنامه وارد کند. در نهایت شما لیدهای جدیدی تولید کرده‌اید و می‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. در این فرایند، می‌توانید از تولید بلاگ پست و بک‌لینک و… استفاده کرده و ترافیک سایت را افزایش دهید.

مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی

رپورتاژ آگهی

سریع‌ترین روش برای تولید لیدهای جدید رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ را می‌توانید در زیردسته سئو هم قرار دهید. در رپورتاژ در مورد محصول و خدماتتان می‌نویسید یا داستان کسب‌وکارتان را تعریف می‌کنید. بعضی از کسب‌وکارها درباره سابقه شرکت و برند صحبت می‌کنند و به دنبال افزایش آگاهی برند هستند.

شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بهترین لیدها را تولید کنید، یعنی همان فالووهای شما. استفاده از هشتگ‌های مناسب، تولید محتوای جذاب، تبلیغ در صفحه‌های اینستاگرام و همکاری با بلاگرها همگی روش‌هایی برای تولید لید هستند.

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یکی از روش‌های موثر برای تولید لید است. با این روش، مشتری‌های فعلی یا لیدهای قبلی برای شما تبلیغ می‌کنند و محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی می‌کنند؛ بنابراین شانس تولید لیدهای بیشتر را افزایش می‌دهید. اگر کسی از محصول شما استفاده کند و نتایج فوق­العاده آن را ببیند، به احتمال زیاد آن را به آشنایان خود توصیه می‌­کند.

اگر با مدیر اجرایی یا صاحب یک شرکت تماس می‌­گیرید می‌­توانید در ازای دریافت لیدهای باکیفیت، محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهید. شما با ایجاد ارتباطی پایدار و دوستانه با مالک یک شرکت، به راحتی می­‌توانید با سایر مالکان و مدیران که به محصول شما علاقه دارند نیز ارتباط برقرار کنید.

مطالعه کنید: چگونه لینک را کوتاه کنیم؟

مراحل تولید لید در کسب‌وکارهای کوچک

خیلی از کسب‌وکارهای کوچک نمی‌دانند از چه راه‌هایی مشتری جذب کنند. اگر شما هم صاحب یک پیج یا سایت فروشگاهی کوچک هستید، باید بدانید که رشد کسب‌وکار فرایند طولانی و مشکلی است. یکی از عوامل کلیدی رشد کسب‌وکار، تولید لید فروش است. در این بخش توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید لید را به مشتری تبدیل کنید.

مخاطب هدفتان را پیدا کنید

اولین قدم برای تولید لید شناسایی مخاطب هدف است. اگر مخاطبتان را نمی‌شناسید و اطلاعات کافی از او ندارید، نمی‌توانید به او دسترسی پیدا کرده و او را به مشتری تبدیل کنید؛ بنابراین اول باید تحقیق کنید و تصویر مشخصی از مخاطب‌ها به دست آورید. مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟‌ چه ویژگی‌هایی دارند؟ چقدر درآمد دارند؟ چگونه زندگی می‌کنند؟ و چه تفریح‌هایی دارند؟

یک برنامه تبلیغاتی تنظیم کنید

برای تولید لید، به یک برنامه تبلیغاتی احتیاج دارید که محصول و خدماتتان را به مخاطب‌های هدف نشان دهید. روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد. می‌توانید از وب‌سایت، مقاله‌های وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، رویدادهای آنلاین و حضوری، معرفی مشتریان و تبلیغ‌های کلیکی استفاده کنید.

قیف فروش بسازید

قیف فروش

وقتی که مخاطبتان را شناختید و روش‌‌های دسترسی به او را پیدا کردید، باید برای جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. اولین مرحله هدایت مشتری‌ها به یک فرم استاندارد یا صفحه فرود است. در صفحه فرود، کاربرها را تشویق می‌کنید تا اطلاعاتشان را برای شما بفرستند. در ازای دریافت اطلاعات، به کاربر یک هدیه رایگان یا تخفیف حق اشتراک می‌دهید. در این مرحله، حتما از یک پایگاه داده برای مدیریت رابطه با مشتریان استفاده کنید. با استفاده از این پایگاه داده، می‌توانید ارتباط با مشتری را پیگیری کنید.

مطالعه کنید: برترین کمپین‌های تبلیغاتی 2020

از ایمیل برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده کنید

ایمیل یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت ارتباط با مشتری‌ها است. در ایمیل می‌توانید افراد را از مرحله لید به مشتری هدایت کنید. فراموش نکنید که برای ارسال ایمیل، حتما به یک برنامه ایمیل مارکتینگ احتیاج دارید.

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

با اینکه همه از اهمیت شبکه‌های اجتماعی مطلع هستند، اما گاهی کسب‌وکارها از تولید محتوا و ارتباط مداوم و موثر با مشتری‌ها در این شبکه غافل می‌شوند. بعضی از فروشنده‌ها فراموش می‌کنند برای پیدا‌کردن مشتری، افزایش فروش و ارتباط با مشتری‌های قدیمی از اینستاگرام و دیگر شبکه‌ها استفاده کنند.

علاوه‌بر اینستاگرام، یوتیوب، پینترست و توییتر هم شبکه‌های اجتماعی مناسبی هستند که می‌توانید برای افزایش آگاهی برند و کسب درآمد از آنها استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با مشتری‌ها صحبت کرده و نیاز آنها را شناسایی کنید. کاربرها در این شبکه‌ها شما را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که از شما خرید کنند یا نه.

هر کدام از شبکه‌های اجتماعی استراتژی تولید لید مختص خودشان را دارند. اگر کسب‌وکار کوچکی هستید، اینستاگرام برای شما مناسب است. برندها و کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند از لینکدین و توییتر هم برای تولید لید استفاده کنند.

رابطه لید با مشتری راغب

فعالان حوزه بازاریابی گاهی ترجیح می­دهند که به جای واژه سرنخ، از اصطلاح مشتری راغب استفاده کنند. شاید توجه کرده باشید که در واژه سرنخ، به نوعی اجبار وجود دارد. انگار که فردی به شما مراجعه می­کند و شما باید مراقب باشید که سر این نخ را نگه داشته تا از دست­تان فرار نکند.

اما مشتری راغب یعنی مشتری­ای که دیگر مشتری بالقوه نیست و یک مرحله به خرید نزدیک­تر شده است. مشتری راغب ممکن است به فروشگاه شما سر زده باشد، ممکن است ایمیل خود را در سایت ثبت کرده باشد، ممکن است در موتورهای جستجو برندتان را جستجو کرده باشد و یا در نهایت ممکن است پیامکی برای شما ارسال کرده باشد.

محدودیت دسترسی در تولید لید به چه معناست؟

این نوع کار از ایده فریمیوم آمده است. بر اساس این ایده که در واقع یک استراتژی قیمت گذاری است، بخشی از محتوا به صورت رایگان انتشار می­یابد تا باعث جلب توجه شده و مخاطبان اطلاعات و آگاهی اولیه در مورد کیفیت و قالب کلی محتوا را کسب کنند.

در ابتدا به نظر میرسد که این کار تماما به صورت رایگان عرضه شده است. در حالیکه این استراتژی هوشمندانه بوده و در ادامه برای دریافت محصول به صورت کامل بایستی هزینه در نظر گرفته شده توسط متقاضی پرداخت شود و یا برای تولید لید از آن استفاده کرد.

کلیک کنید: چرا سواد رسانه‌ای اهمیت دارد؟

چگونه لیدها را ارزیابی کنید؟

لیدها در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند و باید ارزشیابی شوند. مثلا یک لید ممکن است فقط به محصول شما علاقه‌مند باشد. در مقابل، کسی که آماده خرید است ارزش بیشتری دارد. معیار ارزیابی لیدها کاملا به خودتان بستگی دارد؛ ولی این نکته را فراموش نکنید که این معیار باید در تمام بخش‌های شرکت و کسب‌وکار شما یکسان باشد و همه از یک معیار استفاده کنند.

لیدها براساس کاری که انجام می‌دهند، اطلاعاتی که می‌دهند و علاقه‌ای که به برند و محصول شما نشان می‌دهند، ارزیابی می‌‌شوند. مثلا کسی که در شبکه‌های اجتماعی با برند شما در ارتباط است و در گروه مخاطبان هدف شما هم قرار می‌گیرد، رتبه بالاتری دارد. هرچقدر فرد به لید فروش نزدیک‌تر شود در رتبه بالاتری می‌گیرد.

چگونه می­توان کیفیت لیدها را افزایش داد؟

تا به اینجا دانستیم که همه‌­ی لیدها مانند هم نیستند و به یک نسبت برای کسب و کار شما سودمند نمی­‌باشند. به همین خاطر است که باید با روش‌­های افزایش کیفیت لیدها آشنا شد. در ادامه این روش­‌ها را بررسی خواهیم کرد:

امتیازدهی به لیدها

با امتیازدهی به لید می­‌توانید آن‌ها را بر اساس میزان علاقه و آمادگی برای خرید رتبه بندی کنید. شما به راحتی می­‌توانید یک سری امتیاز بر اساس اقدامات و رفتار مشتریان به آن‌ها بدهید و پس از جمع‌­بندی آن‌ها، مشتریان را رتبه بندی کنید. معمولا آیتم­های ذیل در رتبه‌­بندی کاربرد دارد:

  • استفاده از دوره­های رایگان آزمایشی
  • میزان بازدید کاربر از سایت
  • میزان تماشای وبینار
  • میزان دانلود منابع رایگان
  • نرخ کلیک بر روی تبلیغات

بازخورد گرفتن از تیم­های بازاریابی و فروش

بهتر است که تیم بازاریابی به صورت هفتگی و یا ماهانه بازخوردهایی را به تیم فروش بدهد تا آنها بررسی کنند که لیدهای معرفی شده مناسب هستند یا خیر!

مطالعه کنید: چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

برگزاری مسابقات و ارائه هدایا

اجرای مسابقه و اهدای جوایز یک روش بسیار عالی برای تولید لید است. می­‌توانید از بازاریابی ایمیلی یا شبکه­‌های اجتماعی برای پیدا کردن شرکت کنندگان در مسابقه استفاده کنید. کم کم افراد شرکت کننده در مسابقه، تبدیل به لیدهایی می­‌شوند که کسب و کار شما را تبلیغ می­‌کنند.

تولید لید فرآیندی همیشگی

تولید لید یک فرایند طولانی‌مدت و همیشگی است. اگر از نکته‌ها و روش‌های موثر استفاده کنید، می‌توانید همیشه در تولید لید از رقبای خود جلو بزنید و فروش بیشتری داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم درمورد اینکه لید کیست و اصول تولید لید صحبت کنیم و ابزارهای تولید لید را هم معرفی کردیم. می‌توانید با استفاده از تخفیف‌های خوب، کال تو اکشن، لندینگ پیج‌های جذاب و فرم‌های مختلف، کمپین‌های تولید لید خودتان را اجرا کنید. در فرایند تولید لید از امتحان‌کردن نترسید و در هر مرحله روش‌های جدید را اجرا کنید. فراموش نکنید که هرچقدر کیفیت لیدها را افزایش دهید، به درآمد بیشتری می‌رسید.

منابع

https://blog.hubspot.com/marketing/beginner-inbound-lead-generation-guide-ht

https://neilpatel.com/blog/lead-generation-hacks-6-proven-hacks-that-will-grow-your-leads-by-113/

https://www.thebalancesmb.com/how-to-generate-sales-leads-in-your-small-business-2951792

https://motamem.org/مشتری-راغب-سرنخ-لید/

https://azim.media/blog/lead-in-content-marketing

بخوانید  هارمونی در ارکستر بازاریابی با آرش خسرویان مدیر بازاریابی علی‌ بابا!

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
بهاره صفوی
بهاره صفوی
نظرات

اسمارتک