پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

مصاحبه با احسان مهدی‌زاده مدیرعامل آژانس تبلیغاتی ردپلنت در مورد چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت

زهرا قنبری زهرا قنبری
5 بهمن 1399
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مصاحبه با احسان مهدی‌زاده مدیرعامل آژانس تبلیغاتی ردپلنت در مورد چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ما در طول روز تبلیغات زیادی در اینترنت، نشریات، روی بیلبوردها یا در گوشی‌های موبایل و تلویزیون می‌بینیم. طبق گزارش‌ها از میان هزاران تبلیغات موجود، تنها 3 درصد آن ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته مهم اینجاست که چگونه می‌شود از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کرد و تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی‌ای را برای مخاطبان یا بازار هدف خود ایجاد کرد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ احسان مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ردپلنت رفتیم که معتقد است تنها فرق آن‌ها با رقبایشان، نگاه خلاقانه و متفاوت به مسائل و شناخت مسئله‌ها است. با او به گفتگو نشسته‌ایم تا درباره چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت بیشتر بدانیم.

آژانس ردپلنت در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خلاقیت در واقع نخ تسبیح ردپلنت است و همه ما را کنار هم نگه داشته است. تلاش هر روزه ما در هر قسمتی روشن نگهداشتن این آتش و به روز بودن آن است. در ردپلنت استفاده از هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد و در این زمینه از مهم‌ترین متدهای دنیا استفاده می‌کنیم. در هر شرایطی خودمان را با ترندهای دنیا همگام و به روز می‌کنیم. خلاقیت یک ارزش اصلی در این سازمان است. ما باور داریم که خلاقیت فقط نباید در تبلیغات بصری یا یک ارت ورک وجود داشته باشد؛ بلکه باید در همه فرایندها به مسائل خلاق نگاه کنیم و راه‌حل‌های مختلف از نگاه‌های مختلف ارائه بدهیم. ما سیاره‌ی جدیدی را در تبلیغات ایران کشف کرده‌ایم و اسم آن را رد پلنت گذاشته‌ایم. هویت رد پلنت برگرفته از هویت افراد تشکیل دهنده آن است. ردپلنت به معنای یک سیاره قرمز است که شامل یک تیم 30 نفره جوان حرفه‌ای و خلاق است که برای کشف ایده‌های نو با یک نگاه نو به وجود آمده است. شرکت ما بر اساس ارزش‌های افراد تیم است و یک مرکز تجمع برای جوان‌های حرفه‌ای است که با یک نگاه جدید به بازار به کسب و کارها کمک می‌کند تا از راه‌های جدید مرتفع شوند و دغدغه‌های آن‌ها برای سودآوری پایدار در حوزه‌های مختلف از طریق مارکتینگ، استراتژی و تبلیغات به روشی نو و خلاق برطرف خواهند شد.

با توجه به اينكه رد پلنت سرويس پروايدر است، چرا در شرايط فعلى اقتصادى كه بسيارى از بيزنس‌هاى اين‌چنيني در حال كوچك شدن يا تجميع هستند تصمیم به راه‌اندازی این آژانس گرفتید؟

درست است که شرایط اقتصادی به ‌گونه‌ای است که شرکت‌های مشابه یا کوچک‌تر شده‌اند یا تعطیل. اما ما اعتقاد داریم که در این شرایط اقتصادی و کرونا است که کسب‌وکارهای مختلف بیشتر نیاز به دیده‌شدن دارند و باید راه‌حلی متفاوت برای نجات آن‌ها ارائه داد که در این قسمت هم بحث تبلیغات و مارکتینگ نقش اساسی دارد.

راهکارهایی که همچنان بازار را فعال نگه داشته و حق انتخاب را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کنند. برای مثال: یکی از آژانس‌های تبلیغاتی بین‌المللی درخاطرات خود می‌نویسد: یکی از مشتریانش با حجم زیادی از پرتقال به سراغشان آمده و عنوان کرده که خریداری برای محصولاتش ندارد. آژانس پس از بررسی، راهکار خلاقانه‌ای به مشتری ارائه می‌دهد و می‌گوید: به جای فروش پرتقال، میوه‌ها را تبدیل به آبمیوه کند و بفروشد. با این کار ارزش افزوده جدیدی خلق کرده و باعث ماندگاری بیشتر محصولاتش خواهد شد. مشتری مورد نظر در آن سال سود دوچندانی می‌کند. ما فکر می‌کنیم که در ردپلنت می‌توانیم راه‌حل‌هایی به کسب‌وکارها ارائه دهیم که در شرایط سخت آن‌ها را نجات دهد. همه خدماتی که در قالب ارتباط با مصرف‌کننده یا یک برند اتفاق بیفتد باید یک خلاقیت داشته باشد. باید محتوا در مدیوم‌های مختلف متفاوت باشد و تکراری بودن آن فایده ندارد. به همین علت بسیاری از تبلیغات یا اینفلوئنسرها تاثیری که باید روی کاربران بگذارند را ندارند. مهم‌ترین رکن برای ارتباط با مصرف‌کننده خلاقیت است و هر چند کوچک باید وجود داشته باشد. محتوای تکراری توسط مخاطبان امروز که به مقدار و حجم زیادی از اطلاعات دسترسی دارد پذیرفته نمی‌شود.

بخوانید  جشنواره پاییزه دیما ویژه‌ی صاحبان فضای تبلیغاتی برگزار می‌شود

مزيت رقابتي رد پلنت نسبت به رقبا چيست؟ و چه دغدغه‌اى از مشترى‌ها را رفع خواهيد كرد؟

واقعیت این است که ما قصد رقابت یا گرفتن سهم بیشتری از این حوزه را نداریم. هدف ما کمک کردن به همه کسب‌وکارها است. ما سعی می‌کنیم به عنوان یک آژانس خلاق و متفاوت علاوه‌بر خلاقیت‌ در تبلیغات به اتفاقات، دغدغه‌ها و درخواست‌های مشتریان با یک نگاه و روش جدید نگاه کنیم. ما سعی کردیم که در تیم خود افرادی با دیدگاه‌های مختلف داشته باشیم که بتوانیم با دید 360 درجه مسئله مشتریان را حل کنیم. در واقع جدا از راه‌حل ما مسئله را هم به صورت‌های مختلف تعریف می‌کنیم و برای آن راه‌حل‌های متفاوت ارائه می‌دهیم. تعریف مسئله همیشه سخت‌تر از راه حل است.

پروژه‌های موفقی که انجام داده‌اید چه هستند؟ و در آینده قرار است با چه برندها/ پروژه‌هایی کار کنید؟

پروژه‌های سان‌استار،‌ تبلیغات محیطی برند نسکوییک و تبلیغات و همکاری در استراتژی‌های برند آگاهی نشر خوب.

یکی از پروژه‌های ما همکاری در اجرای کمپین‌ها، تبلیغات و مدیریت اجرایی با نشر خوب است که در زمینه انتشار آثار فاخر فعالیت می‌کند. تیم ما برای این برند کمپین بزرگی که شامل تبلیغات آنلاین و آفلاین و… نیز می‌شود، طراحی و برنامه ریزی کرده است. ما برای نشر خوب پروژه آماده سازی کتاب‌های صوتی را با خوانش هنرمندان مدیریت و اجرا کردیم. ایده اولیه این پروژه نیز از ردپلنت بود. در این پروژه قصد داشتیم با توجه به شرایط جامعه و تعطیلی مغازه‌ها و سختی عبور و مرور مردم، مخاطبان را نسبت به شنیدن کتاب و برقراری ارتباط با آن تشویق کنیم. در این پروژه سعی شده که هر کدام از هنرمندان دقیقا کتابی متناسب با روحیات و شخصیت خود را خوانش کنند. این پروژه در دی‌ماه 99رونمایی شد. ما برای لانچ این پروژه برنامه‌ریزی جذابی را تدارک دیده‌ا‌یم.

نسکوئیک، یکی از برند‌های مهم شرکت نستله که در زمینه‌ی تولید پودر و شیر طعم‌دار فعالیت می‌کند. بیش از دوسال است که کار خود را در ایران آغاز کرده‌است. ایده‌پردازی و اجرای تبلیغات محیطی این برند بر عهده‌ی شرکت ردپلنت بوده‌است.

مصاحبه با احسان مهدی‌زاده مدیرعامل آژانس تبلیغاتی ردپلنت در مورد چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت 1

چه واکنش‌هایی از انجام این پروژه‌ها گرفتید؟

ما همیشه بازخوردهای زیادی از کارهای اجرا شده دریافت می‌کنیم. در مورد پروژه نسکوئیک بازخوردهای خوبی دریافت کردیم.

بخوانید  دیما به کشورهای همسایه خدمات تبلیغاتی ۳۶۰ درجه ارائه می‌کند

طبق بازخوردهای دریافتی پیام کمپین برای مخاطبان، از نظر بصری زیبا و قابل فهم بوده است. همچنین پیام توانسته کانسپت برند را در قالب استاندارد بیان کند. ما در تلاش بودیم علاوه برافزایش آگاهی، تصویر برند را نیز به بهترین شکل، مطابق با دی ان ای برند در ذهن مخاطبان بسازیم. بازخوردهای دریافتی از پروژه نشر خوب نیز مثبت بوده و بدون هیچ تبلیغی پیام در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد.

نکته حائز اهمیت این است که برای ما تنها اورنس و فروش مهم نیست، بلکه تصویری که از برند ساخته می‌شود باید منطبق با پیام برندی باشد که با آن کار می‌کنیم. برای مثال برای برند نشر خوب در حال حاضر در فضای دیجیتال یک پیج ساخته شده است که این برند را تبدیل به یک مجله هنری کرده است.

ایده نسکوییک چگونه شکل گرفت؟

نسکوئیک یکی از برندهای شرکت نستله است که چندوقتی‌ست در ایران فعالیت خود را آغاز و برای گروه سنی کودک و نوجوانان شیرهای طعم دار و پودرکاکائو تولید می‌کند. مادرانی که به تغذیه‌ی سالم کودک اهمیت می‌دهند. مادرانی که هم می‌خواستند تغذیه سالم به بچه‌ها بدهند و کودکانی که همیشه به دنبال خوراکی‌های خوشمزه هستند. همچین برند قصد داشت در این کمپین شعار جهانی “بزرگ شدن همراه با سلامتی” را به مخاطبان یادآور شود. شعاری که ما درکمپین به “بزرگ شدن با نسکوئیک مزه میده” تبدیل کردیم.

دربریف ارائه شده توسط تیم نسکوئیک دغدغه‌ها و چالش‌ها دقیق مشخص شده بود و ما بریف کاملی را دریافت کردیم. ما باید کانسپت ارائه شده را تبدیل به پیامی قابل فهم و مشخص می‌کردیم. پیامی به همراه تصویری که بتوان در چند ثانیه توسط مخاطبان قابل تشخیص و قابل فهم باشد. تصویری که همزمان دو گروه مخاطبان مادر و کودک را هدف قرار داده و باید برای هر دو گروه جذاب و قابل اعتماد باشد.

پس از مطالعه رفتار برند در ایران و خارج از ایران به یکسری فعالیت و تصویر رسیدیم. سرانجام نتایج بررسی‌ها ما به تصویری رسید که مطمئنا مخاطبان بسیاری آن را در سطح شهرها دیده‌اند. در این کمپین برخلاف کمپین‌های قبلی نسکوئیکّ به جنبه عاطفی برند پرداختیم. کمپین مورد نظر در 10 شهر و 60 روز اکران شد. کمپین با بازخوردهای خوبی نیز مواجه شد.

خلا بازار خدماتی که آژانس‌ها ارائه می‌کنند چه چیزی است؟ به چه بخشی از خدمات بازاریابی دیجیتال ایرانی کمتر توسط آژانس‌ها توجه شده است؟

پس از نزدیک به 13 سال سابقه کار در برندهای داخلی و بین المللی به این نتیجه رسیده‌ام که استعدادهای درخشانی در حوزه تبلیغات و مارکتینگ ایران وجود دارند. نکته مهم این است که چنین استعدادهایی دریک نقطه و مرکز متحد و یک شکل نیستند و برآیند انرژی‌های آن‌ها تبدیل به راه‌حل نمی‌شوند. این روزها فشار و هجوم رسانه پررنگ شده است. چنین رسانه‌هایی آگاهی از برند را افزایش اما تصویر برند را بهبود نمی‌بخشند. ما در ردپلنت در تلاش هستیم علاوه بر خلق راه‌حل‌های خلاقانه و استراتژیک و افزایش آگاهی برند، تصویر خوب و دوست‌داشتنی از برند در ذهن مخاطبان خلق کنیم.

بخوانید  مدیر ارشد بازاریابی دیجی اکسپرس: «ارتباط CRM و مارکتینگ، یک رابطه رفت‌وبرگشتی است.»

حلقه‌ی گم شده‌ در بازاریابی دیجیتال که باعث می‌شود تبلیغات دم‌دستی در یکسری از پلتفرم‌ها منتشر شود فقدان استراتژی محتوایی است. فضای آنلاین مانند فضای آفلاین استانداردهایی مختلفی دارد و نمی‌شود محتوا یکسان در همه این فضای‌های اجتماعی استفاده کرد و با توجه به تارگت کسب‌وکارها هر کدام یک اهمیت جداگانه‌ای دارند. باید رفتار استراتژی در هر مدیوم با توجه به تارگت‌ها متفاوت باشد. دیجیتال مارکتینگ در ایران در اینستاگرام خلاصه شده است که آن هم گاها به درستی انجام نمی‌شود.

چالش‌های مختلفی وجوددارد. مسائلی مختلفی چالش برانگیز است، مسائل محدودیت‌هایی فضای آنلاین در کشور، تکنیک‌های مختلف یا تکنولوژی‌های که دسترسی به بعضی از زیرساخت‌ها بخاطر تحریم‌ها وجود ندارد. دانش و تجربه زیاد در هر دو بخش سرویس‌دهنده و مشتریان وجود ندارد. مفاهیم بسیار نو هستندّ و جا انداختن آن برای مشتریان سخت است. هنوز هزینه در رسانه‌های سنتی و جا انداختن یک پروژه استراتژیک سخت است. اما فرصت‌ بسیار خوبی هم در این بازار وجود دارد.

مصاحبه با احسان مهدی‌زاده مدیرعامل آژانس تبلیغاتی ردپلنت در مورد چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت 2

در کل آژانس‌های بازاریابی دیجیتال به چند بخش تقسیم‌ می‌شوند؟ انواع آن‌ها کدام‌ است؟

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به چند بخش تقسیم می‌شوند، درواقع مدیوم رسانه جدید یا نیو مدیوم چند دسته دارد. برای مثال قسمت آنلاین بخشی از نیو مدیوم است. پیش‌تر از فضای آنلاین، پوش اس ام اس و ایمیل مارکتینگ را به عنوان نیو مدیوم می‌شناختند و جلوتر فضای آنلاین هم جزو نیومدیوم شناخته شد. اینکه هر شرکت‌ سرویس‌دهنده چه خدماتی را برای فعالیت خود انتخاب کنند بستگی به این دارد که طبیعت نیو مدیوم را بتوانند به خوبی بشناسند. قسمت‌های مختلفی در بحث دیجیتال وجود دارد، سوشال‌ها، وب‌سایت‌ها و هر کّدام داستان‌ خود را دارند، آنالیزها و گیمیفیکشن‌ها و نورومارکتینگ هم وجود دارد. باید هر آژانسی یک تخصصی را پیش بگیرد و در آن رشد کنند. محتوا باید بر اساس مدیوم ساخته شود. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس این نیازها در یک زمینه متخصص می‌شوند.

مصاحبه با احسان مهدی‌زاده مدیرعامل آژانس تبلیغاتی ردپلنت در مورد چگونگی شکل‌گیری و خدمات این شرکت 3

دورنمای ردپلنت کجاست؟

آینده ردپلنت از همان زمان شکل گیری کامل مشخص شد. آینده‌ای که اگر مشخص نبود، گروه ما دور هم جمع نمی‌شد. در ابتدا برای ما مهم است که ردپلنت یک مکان قابل اعتماد برای کسب‌وکارها باشد که احساس دغدغه نکنند. زمانی که برای آن‌ها یک چالشی به وجود می‌آید مطمئن باشند که یک جایی مانند ردپلنت وجود دارد که می‌تواند آن را حل کند و بتوانیم باری را از دوش کسب‌وکارهای ایران برداریم. البته ما خودمان را محدود به مرزهای داخل کشور نکرده و به فراتر از مرزها فکر می‌کنیم. برای مثال: در حال حاضر یکی از برندهای بین المللی( آلمانی)، یکی از مشتریان ردپلنت است و ما توانسته‌ایم که برنامه‌ریزی دقیقی برای درخواست‌های برند داشته باشیم. ما برای جایگاه یابی میان بزرگان صنعت مارکتینگ جهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ردپلنت محدود به یک جغرافیای مشخص نیست و خود یک جغرافیای معین است و به هرکجا که بخواهد سفر می‌کند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
زهرا قنبری
زهرا قنبری
نظرات

اسمارتک