پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
15 فروردین 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کمپین شیبا با محوریت محصول پاستیل در زمستان ۱۴۰۲ و در کانال‌های متنوعی اجرا شد. در همین راستا با الهام چاقری، مدیر ارشد برند هلدینگ عالیزاد گفت‌‌وگویی داشتیم. هلدینگ عالیزاد دارای دو برند شیبا و شیبابا است. چاقری در این گفت‌وگو بیان کرد که ۲۰ درصد از بودجه این کمپین به تبلیغات دیجیتال و ۱۰ درصد به BTL اختصاص پیدا کرده بود؛ ۷۰ درصد باقی‌مانده هم صرف محیطی و تلویزیونی شده است.

کمپین ۳۶۰ «دنیای پاستیل‌های شیبا» از اوایل دی ماه شروع شده و تا ماه آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود. الهام چاقری، مدیر ارشد برند هلدینگ عالیزاد به دی‌ام برد گفت که بیلبورد‌های این کمپین در تهران و شهرستان حضور داشته است و همچنین در تمام ایستگاه‌های مترو تهران تبلیغات محیطی این کمپین اجرا شد. در بخش دیجیتال نیز برای این کمپین لندینگی طراحی شده که مخاطبان می‌توانستند در مسابقه‌ای و در نهایت در قرعه‌کشی شرکت کنند. یکی دیگر از کانال‌های پروموت این کمپین شبکه‌های اجتماعی بوده است.

الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم 1

چاقری به دیگر کانال‌های این کمپین اشاره کرد و گفت: «کمپین‌ دنیای پاستیل‌های شیبا در BTL نیز حضور پررنگی دارد و سمپلینگ‌ در مغازه‌های تهران از اوایل بهمن تا آخر اسفندماه انجام اجرا شده و پس از ماه رمضان نیز رویدادهایی در چندین مال تهران برپا خواهد شد.»

الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم 2

الهام چاقری، مدیر ارشد برند هلدینگ عالیزاد

۲۰ درصد از بودجه کمپین به بخش دیجیتال اختصاص پیدا کرده است

الهام چاقری سهم بودجه کانال‌های تلویزیون، رادیو و تبلیغات محیطی این کمپین را حدودا ۷۰ درصد عنوان کرد و بیان داشت که ۲۰ درصد از بودجه به بخش دیجیتال و ۱۰ درصد به BTL اختصاص پیدا کرده است.

الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم 3

تغییر بسته‌بندی و لوگوی شیبا در کمپین اخیر، با هدف ارتباط با نسل جدید بوده

از الهام چاقری در خصوص برنامه‌های برند شیبا برای هدف قرار دادن نسل زد گفت: «پس از گذشت ۳۰ سال از فعالیت برند شیبا و محصول پاستیلش، برای اولین بار تصمیم گرفتیم تا بسته‌بندی این محصول را تغییر دهیم. این تغییر برای این بوده است که بتوانیم نسل زد و گروه سنی بعد از آن را با خود همراه کنیم. البته مخاطبین محصول پاستیل شیبا از کودکان تا بزرگسالان هستند اما مخاطبین اصلی، بین ۱۰ تا ۱۴ سال دارند.»
چاقری درباره کمپین اخیر شیبا گفت: «کمپین اخیرمان نیز با تاکید بر بسته‌بندی‌های جدیدمان بوده است. همچنین در طرح و لوگوی محصولات نیز تغییراتی داشته‌ایم که هر محصول داستانی را با خود به دنبال دارد و با توجه مخاطب خاص خودش ارتباطی که باید را به‌ همراه دارد.»

الهام چاقری، مدیر برند شیبا: ۷۰ درصد بازار پاستیل را در اختیار داریم 4

وی این تغییر را تغییری بزرگی خواند و در خصوص آن گفت: «با توجه به اینکه پس از مدت ها تغییر در طراحی بسته‌بندی‌ها داشتیم، هدف این بوده که با نسل جدید ارتباط پررنگ‌تر و قوی‌تر را بسازیم اگرچه اصالت، کیفیت و نوآوری را مانند همیشه سرلوحه خود خواهیم داشت.»

 

BTL، ترند جدید مارکتینگ در ایران

نسبت‌ به سال‌های گذشته، شاهد افزایش تعداد کمپین‌های BTL هستیم. باتوجه به اینکه هلدینگ عالیزاد طی این کمپین چند کمپین BTL اجرا کرده بود، از مدیر ارشد برند این مجموعه پرسیدیم که آیا شاهد ترندی در زمینه BTL هستیم؟

چاقری اعتقاد داشت کمپین‌های BTL در فضای مارکتینگ ایران، در حال کسب کردن جایگاه خود است و آن را با ترندی که در سال‌های گذشته در فضای مارکتینگ در سوشال مدیا و به‌صورت کلی‌تر دیجیتال مارکتینگ رخ داده بود مقایسه کرد و گفت: «فضای تبلیغات در سوشال مدیا و دیجیتال که تا چندین سال پیش به آن توجهی نمی‌شد، حال به نقطه‌ای رسیده است که شرکت‌ها برای آن بودجه جداگانه درنظر می‌گیرند. BTL با گذشت زمان از اهمیت بیشتری برخوردار شده و آرام آرام جایگاه خود را پیدا می‌کند و توجه مجموعه‌ها به آن جلب شده است و در کنار تخصیص بودجه برای دیجیتال، به BTL نیز بودجه اختصاص می‌دهند.»
او در ادامه یادآور شد که بسیاری از مجموعه‌ها که غالبا رویکرد به‌روزی ندارند. همچنان تصور می‌کنند که بخش اعظم بودجه مارکتینگ خود را باید به ATL و تبلیغات تلویزیونی اختصاص دهند؛ در صورتی که نسبت به سال‌های گذشته و مخصوصا در میان نسل جوان، توجه به تلویزیون کم‌رنگ‌تر شده است.»

تناسب حضور و اجرا در دو سطح BTL و ATL کمپین‌ها باید رعایت شود

چاقری همچنین بر میزان تناسب اجرا و حضور تبلیغات در سطح BTL و ATL تاکید کرد و گفت: «بسیار حائز اهمیت است که اگر برندی تصمیم دارد در تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و یا بیلبوردی حضور داشته باشد، به همان میزان نیز به BTL توجه کند؛ چراکه مردم در سطح جامعه، مثلا در مال‌ها، مراکز خرید و یا فروشگاه‌ها هستند و اگر در آن نقاط، مواجه با فعالیت‌هایی اعم از ایونت، سمپلینگ، گوریلا مارکتینگ و به طور کل برند اکتیویشن شوند، با برند به طور مستقیم درگیر شده و تعامل پررنگی میان آنها رخ می‌دهد و به طبع ارتباط‌شان با برند در آینده قوی‌تر می‌شود و جایگاه ذهنی با برند به شکل قوی تری رخ می دهد.»

در آخر از چاقری پیرامون نوآوری پرسیدیم و این که آیا محصول جدید در آستانه معرفی به بازار دارند؟
وی پاسخ داد: «برند شیبا با توجه به اینکه ۷۰درصد از سهم‌ بازار را در اختیار دارد، تمام تولیدات این مجموعه بر پایه نوآوری است. وی با اشاره به این موضوع گفت:‌ «که اینکه برند شیبا ۷۰ درصد بازار را از آن خود کرده است قاعدتا هدفی غیر از حفظ کیفیت در طول سالیان و داشتن نوآوری در تولید محصولاتش نداشته که در این مسیر فعالیت های بسیاری را انجام می دهد و به زودی با کتگوری جدید محصولات خود، دوست دارانش را شگفت‌زده خواهد کرد.»

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات

اسمارتک