زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه برقراری ارتباط با مخاطبان و افرادی که کسب و کار شما به آن ها وابسته است، از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارتباط می تواند به طرق مختلف اتفاق بیفتد، اما مطمئن باشید ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش هاست.
ایمیل مارکتینگ می تواند یک رابطه جذاب و رو به رشد بین کسب و کار شما و مشتریان‌تان ایجاد کند و باعث شود تا آگاهی از برند شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

اما کلید هر روش بازاریابی این است که بدانید چطور از آن به طور موثر استفاده کنید و نتیجه مدنظر خود را از آن بگیرید. مطمئناً، استفاده اصولی و به قاعده از ایمیل مارکتینگ می تواند شما را به نتایج دلخواهتان برساند. (تکنیک‌های افزایش اثربخشی ایمیل مارکتینگ)

در دهه‌های گذشته، ایمیل مارکتینگ تغییرات زیادی داشته است، اما تنها چیزی که درباره آن تغییر نکرده است، میزان اثر بخشی ایمیل مارکتینگ در عرصه بازاریابی است. مطالعات نشان می دهند که ایمیل مارکتینگ همچنان از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال، از جمله شبکه های اجتماعی و تبلیغات در موتورهای جستجو (Paid search) عمل می کند. اما تجربه نشان داده که اغلب دشوارترین بخش برای بازاریابان در استفاده از ایمیل مارکتینگ، برداشتن اولین قدم برای شروع آن است. برای راهنمایی بهتر، در این مطلب سعی شده است مسیری کلی که باید برای شروع ایمیل مارکتینگ طی کنید به شما نشان داده شود.

اهداف خود را از ارسال ایمیل تعیین کنید

برنامه و هدف شما از ایمیل مارکتینگ باید همان چیزی باشد که می خواهید با ارسال هر کمپین ایمیلی به آن برسید. به عنوان مثال، ایمیل مارکتینگ را شروع کنید تا:

  • افراد را به خرید محصولات خود تشویق کنید
  • آگاهی از برند ایجاد کنید
  • میزان تعامل با مخاطبان خود را بهبود ببخشید
  • حتی ممکن است بخواهید با ارسال ایمیل میزان مشارکت و تعامل کاربرانتان را آزمایش کنید تا بتوانید لیست ایمیل خود را پاکسازی کنید.

ممکن است شما چندین هدف را همزمان داشته باشید که در نتیجه به چندین رویکرد برای ایمیل مارکتینگ خود نیاز خواهید داشت.

پس از تعیین اهداف، روی ایجاد لیست ایمیل خود تمرکز کنید

ممکن است وسوسه شوید که برای شروع یک لیست ایمیل بخرید، اما پیشنهاد می کنیم که هرگز به استفاده از لیستی که متعلق به شما نیست، فکر نکنید. خریدن لیست ایمیل می تواند منجر به نرخ پرش بالا، نرخ تبدیل کم و در نهایت اسپم شدن ایمیل شما شود، زیرا ایمیل‌های شما توسط افرادی دریافت ‌می‌شود که اصلا نمی دانند چرا ایمیل های شما را دریافت می کنند! در عوض تنها چیزی که شما برای یک شروع موفقیت آمیز نیاز دارید، یک لیست ایمیل پر از مشترکین حقیقی‌ای است که به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم لیست ایمیل‌تان را خودتان بسازید.

شما می‌توانید با افزودن فرم‌های ثبت‌نام در وب‌سایت خود، شروع به جذب مشترکین کنید. برای بهبود کیفیت لیست، می‌توانید از double opt-in استفاده کنید. درواقع استفاده از double opt-in مشترکین را ملزم می‌کند ایمیل‌های خود را قبل از اضافه شدن به لیست‌ شما تأیید کند تا در نهایت یک لیست کامل و تمیز داشته باشید.

سپس، سرویس ایمیل مارکتینگ موردنظرتان را انتخاب کنید

انتخاب یک سرویس دهنده ایمیل مارکتینگ متناسب با بودجه و اهداف شما اصلا کار سختی نیست. تنها کافیست هنگام انتخاب سرویس ایمیل مارتینگ، این موارد را در نظر بگیرید:

  • تعداد ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید
  • تعداد مشترکینی که دارید
  • قابلیت‌های طراحی و آزمایش
  • امکان تقسیم‌بندی مخاطبین و اتوماسیون
  • و همچنین قابلیت ارزیابی و بررسی نتایج حاصل از هر کمپین

سرویس پاکت، به عنوان بهترین و جامع‌ترین سرویس ایمیل مارکتینگ در ایران، به شما کمک می‌کند تا به سادگی ایمیل‌های مدنظر خود را با اهداف مشخص ارسال و کاربران خود را از طریق آن با کسب و کار خود درگیر کنید.

به کمک پاکت شما می توانید ایمیل های گوناگونی را مانند کمپین، اتوماسیون،  Transactionalو A/B ﺗﺴﺖ ارسال کنید و با کاربران خود به طور پیوسته در ارتباط باشید. (چطور یک کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کنیم)

علاوه بر این قابلیت ها، سرویس پاکت، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید ایمیل‌ها خود را بدون داشتن دانش فنی با ابزار  drag and drop طراحی کنید، ارسال ایمیل‌ها خود را زمان‌بندی کنید و ایمیل‌هایتان را با برنامه‌ریزی، به‌طور خودکار و مستمر ارسال کنید.

گزارشات دقیق و کامل درباره درصدی از کاربران که ایمیل‌های شما را باز کرده‌اند، کلیک کرده‌اند، گزینه‌هایی که برروی آن کلیک کردند و … از جمله قابلیت هایی است که سرویس پاکت پس از ارسال ایمیل‌ها در اختیار شما قرار می دهد.

اکنون که پلتفرم ایمیل و لیست مشترکین خود را مشخص کردید، شروع به طراحی ایمیل‌های خود کنید

کسب‌وکار و اهداف شما بر نوع و تعداد ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید تأثیر می‌گذارد.
چند نوع ایمیل رایج برای ارسال وجود دارد. برای مثال :

  • ایمیل‌های تبلیغاتی که ممکن است هر هفته/ماه یا هر بازه زمانی که انتخاب می‌کنید به صورت انبوه ارسال ‌کنید.
  • خبرنامه‌های ایمیلی، مشترکین را در مورد به‌روزرسانی‌های محصول و خدمات، اخبار کسب و کار شما، تبلیغات و موارد دیگر مطلع می‌کندد.

به‌جای ارسال اخبار به صورت عمومی و انبوه برای تمام مخاطبین خود، پیشنهاد می‌کنیم ایمیل‌های خود را بر اساس علایق مشترک تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

بر اساس معیارهای مختلف می توانید مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید. به طور کلی، سه معیار اصلی معمولاً مدنظر قرار می گیرد:
دموگرافیک، رفتاری و روانشناختی

  • علاوه بر خبرنامه‌ها، می‌توانید ایمیل‌های خودکار و Transactional که توسط فعالیت‌های مشترک ایجاد می‌شوند را نیز ارسال کنید.

به عنوان مثال، اگر صاحب یک فروشگاه لوازم الکترونیکی هستید، می‌توانید ایمیل‌های خودکاری را تنظیم کنید تا در هنگام خرید افراد ارسال شوند. این ایمیل‌ها می‌تواند حاوی محصولات دیگری باشد که فرد ممکن است به آن علاقمند باشد یا حتی شامل یک کد تخفیف برای تشویق به خرید مجدد باشد.

جدا از نوع ایمیلی که ارسال می‌کنید، سعی کنید چند نکته را برای گرفتن نتایج بهتر به خاطر بسپارید:

  • تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی را فراموش نکنید

بخش‌بندی و شخصی‌سازی ایمیل‌های شما راهی آسان برای افزایش باز شدن ان‌ها و بهبود نرخ تبدیل است. چرا که مشترکین شما می‌خواهند به دنبال محتوایی باشند که برای آن‌ها سفارشی و شخصی‌سازی شده باشد.

  • مطمئن شوید که ایمیل‌های شما در تمامی دستگاه‌ها ( از جمله لپتاپ، تبلت و تلفن همراه) خوانا باشد

پاکت این امکان را به شما می‌دهد تا ایمیل‌های خود را پیش از ارسال، در تلفن همراه و لپتاپ پیش‌نمایش کنید تا مطمئن شوید که ایمیل شما بدون توجه به دستگاهی که شخص برای مشاهده آن استفاده می‌کند، عالی به نظر می‌رسد.

  • در هر کمپین ایمیلی، یک CTA واضح قرار دهید

برای اینکه افراد را برای خواندن یک مطلب، بررسی محصول جدید یا انجام خریدی هدایت کنید، باید با یک CTA واضح و مختصر در ایمیل او را راهنمایی کنید.

  • عنوان ایمیل و زمان ارسال آن را تست کنید

تست A/B یک روش عالی برای به دست آوردن نتایج بهتر از کمپین های ایمیل شماست. در واقع با آزمایش این موارد می‌توانید تا مقدار قابل توجه از عملکرد ایمیل‌های خود را بهبود ببخشید. (درباره A/B تست بخوانید)

همچنین باید به زمان ارسال ایمیل‌ها توجه کنید. توصیه می‌کنیم لیست مشترکین خود را بر اساس منطقه زمانی و مکان تقسیم‌بندی کنید تا بتوانید در زمانی که بیشتر احتمال دارد مشترکین ایمیل‌های شما را باز کنند، ایمیل‌هایتان را برایشان ارسال کنید.

ایمیل مارکتینگ

نتایج حاصل از کمپین های خود را بررسی و ارزیابی کنید

هنگامی که کمپین خود را طراحی و ارسال کردید، فراموش نکنید که باید به اندازه ساختن کمپین‌های ایمیل خود، برای ارزیابی آن زمان صرف کنید. یکی از مزیت‌های کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، داده‌های زیادی است که بعد از هر ارسال در اختیار شما قرار می دهد تا از روند موفقیت و همچنین نتیجه بخشی کمپین خود اطمینان حاصل کنید.

برخی از معیارهای مهم که باید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

  • نرخ کلیک (Click-through rate)
  • نرخ باز کردن (Open rate)
  • نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe rate)
  • نرخ تبدیل (Conversion rate)
  • نرخ پرش rate) (Bounce
  • Spam complaint

مطمئن شوید که به طور مستمر بر این موارد نظارت می‌کنید تا در نهایت بتوانید تصویر کاملی از نحوه عملکرد کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید و نقاط ضعف و قوت آن را به طور پیوسته پیگیری کنید.

این داده‌ها می‌توانند اطلاعات کلیدی زیادی را در اختیار شما قرار دهند:

  • موضوعات و اطلاعاتی که مخاطبان شما به آن ها علاقمند هستند
  • اغلب ایمیل‌های حاوی چه موضوعاتی بیشتر باز می‌شوند
  • چه زمانی ایمیل‌های خود را ارسال کنید و موارد دیگر

شما می‌توانید از این اطلاعاتی که به دست می‌آورید برای افزایش باز شدن، کلیک‌ها و تبدیل‌های ایمیل استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید