چطور ایرانیان خارج از کشور را تارگت کنیم؟ +مثالهای واقعی و آزمونشده!
فهرست مطلب
من محسن صفری هستم و قصد دارم تجربه ام در مورد کانالهای بازاریابی که در 2 سال گذشته برای تارگت ایرانیان خارج از کشور در سیمیاروم مورد استفاده قرار گرفتهاند را با شما به اشتراک بگذارم.
گاهی لازم است به خود یادآوری کنیم که هنر بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر بازاریابیها، صرفا حضور در فضای دیجیتال نیست! امکان انتقال پیام به مخاطبان هدف در زمان و فضای مناسب مهمترین مزیت بازاریابی دیجیتال نسبت به دیگر مدل های بازاریابی است.
کانال بازاریابی گوگل ادز
امکان انتخاب مکان جغرافیایی برای نمایش تبلیغات در گوگل ادز (با گوگل ادز بهطور کامل آشنا شوید) اگرچه امکان فوقالعادهای است اما برای تارگت ایرانیان خارج از کشور با وجود رشد روز افزون استفاده از VPN در داخل کشور، ما را با چالش بزرگی روبرو ساخت! بازبینی در انتخاب کلمات کلیدی و استفاده از کمپینهای دیسپلی و ویدئو ادز با امکان انتخاب مکان نمایش و ساخت اودینسهای مختلف باعث شد تا این کانال بازاریابی به یکی از بهترین کانالهای بازاریابی ما تبدیل شود.
اگر چه عموما کمپینهای دیسپلی و ویدئو، کانورژن چندان بالایی در انتهای فانلهای مارکتینگی ندارند اما آمار Assisted Conversions آنالیتیکس به ما ثابت کرد این مدل کمپینها در first touch کاربران، کمک بزرگی خواهند کرد که با استفاده از ابزارهای ریتنشن (درباره بهبود ریتشن مارکتینگ بخوانید) میتوان در نهایت نتایج قابل توجهی به دست آورد. کمپینهای گوگل ادز سیمیاروم با نرخ 3 برای Assisted/last click موفقترین کانال بازاریابی در تاچ اولیه کاربران خود بوده است.
در مورد میزان موفقیت عملکرد این کمپینها فارغ از تنظیمات درست کمپین، این 2 نکته را نباید فراموش کرد:
۱-تعریف فانلها و ایونتهای متعدد جهت بررسی دقیق رفتار کاربران و آپتیمایز مداوم با استفاده از این دادهها
۲- ساخت اودینس های مختلف و نمایش ادزهای کاملا اختصاصی و درست به مخاطبین
۳-استفاده درست از قابلیت ریمارکتینگ گوگل ادز
برای اجرای درست کمپینهای گوگل ادز تنها مهارت کار با این ابزار کفایت نمیکند، ، مهارت کار با گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس به جهت دید درست نسبت به رفتار کاربران و آنالیز فانل مارکتینگی از الزامات گرفتن نتیجه ی مناسب از گوگل ادز خواهد بود.
ماکروسافت ادز
اگر به دنبال مخاطبانی خارج از ایران هستید تبلیغات موتورهای جستوجو بینگ و یاهو میتوانند گزینههای مناسبی باشند، سادگی در راهاندازی کمپینها و هزینههای پایین (نسبت به گوگل) از مزایای آنها محسوب میشود و ظرفیت به مراتب کمتر از نظر میزان ایمپرشن و در نهایت ترافیک ورودی از نقاط ضعف این دو موتور جستوجو به حساب می آیند.
فیسبوک ادز
اگر تجربهی استفاده از این پلتفرم تبلیغاتی را داشته باشید میدانید که به جرات میتوان فیسبوک را قدرتمندترین پلتفرم تبلیغاتی به جهت تارگت و دستهبندی کردن مخاطبان در نظر گرفت، امکان دستهبندی مخاطبان بر اساس علاقهمندیها و فعالسازی تبلیغ در فیسبوک یا اینستاگرام را میتوان از مزایای اصلی این سرویس قدرتمند در نظر گرفت، اگرچه مشکل تحریم و سختگیری بسیار زیاد فیسبوک باعث شده این سرویس در ایران کمتر مورد استفاده قرار بگیرد اما همچنان راه کارهایی برای استفاده از این سرویس قدرتمند وجود دارد.
پادکست اسپانسرشیپ
دنیای پادکستها و شنودگان آنها روزبهروز در حال افزایش است و برعکس تصور بسیاری به همان میزان که از جنبهی برندسازی میتواند موثر واقع شود، با انتخاب دقیق و داشتن یک استراتژی درست میتواند به شما در اهداف انتهایی فانل مارکتینگی هم کمک کند. در همین راستا دو پیشنهاد من:
- معرفی مجموعه یا محصول و خدمات شما با صدا و لحن سازندهی پادکست
- داشتن یک سناریوی همراستا با موضوع پادکست جهت معرفی به جای استفاده از محتوای تبلیغاتی بی ربط!
اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام
عملکرد این کانال بازاریابی کاملا به نحوه انتخاب اینفلوئنسر و استراتژی شما در نحوه معرفی بستگی دارد. اگرچه هیچ فرمول تضمین شدهای برای گرفتن نتیجه قطعی برای کسبوکارهای مختلف وجود ندارد، اما با رعایت نکات زیر میتوان به فاکتورهای مهمی برای کسبوکار خود در این مدل تبلیغات رسید.
۱-تحلیل آمار اینستاگرام اینفلوئنسرها و تخمین میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسر بر روی دنبالکنندگانش
۲-در صورت امکان خدمات یا محصول خود را پیش از معرفی در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید تا تجربه خود را به صورت واقعی ارائه کند!
فراموش نکنیم برای اندازه گیری عملکرد این کانال بازاریابی باید از سنجش متریکهای عمیقتری نسبت به ترافیک ورودی سایت یا تعداد افزایش فالورهای پیج استفاده کرد! سنجش ترافیک دایرکت و ارگانیک در یک بازه ی 24 ساعته، استفاده از لینک و کد تخفیف اختصاصی به آنالیز درست دیتاها کمک بزرگی خواهد کرد.
توییتر
توییتر از آن دسته کانال هاییست که اگر قواعدبازی در آن را ندانی در بسیاری از موارد نه تنها آوردهای برای کسبوکارها به همراه ندارد که میتواند صدمات زیادی هم به برندینگ یک کسبوکار وارد نماید. تجربه یک سال اخیر سیمیاروم در فضای توییتر آوردههای زیادی برای مجموعه به همراه داشته، اجرای کمپینهای مختلف با کمترین هزینه ممکن باعث برندینگ موفق و کسب لیدهای با کیفیت در توییتر شده است، یک نمونه از فعالیت های موفق در توییتر سیمیاروم:
اجرای یک تست ساده اما معتبر روانشناسی همراه با چاشنی بازی که منجر به جذب 14000 لید و آماری بسیار جذاب در حوزه روانشناسی شد!
به همان میزان که هدفمند بودن کانالهای بازاریابی مهم است، تبدیل کاربران در بخشهای مختلف فانل مارکتینگی و حفظ کاربران جذب شده نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. ابزارهای اتومیشن میتوانند در تکمیل فرآیند مسیر مشتری بسیار کمککننده باشند و وب اینگیج از جمله این ابزارهاست که به ما در مجموعه ی سیمیاروم در فرآیند تبدیل لیدها به مشتری و ریتنشن مراجعین کمک بسیار بزرگی کرده است. (درباره وب اینگیج در مارکتینگ بخوانید)
من به صورت بی وقفه در حال کسب تجربیات جدید هستم، اگر شما هم نظر یا پیشنهادی در مورد این مطلب داشتید خوشحال میشوم با من درمیان بگذارید.
ای کاش کمی در مورد ماکروسافت ادز توضیح میدادید، آیا امکان استفاده در ایران وجود داره؟