10 داشبورد کاربردی گوگل آنالیتیکس و نحوه استفاده از آن‌ها

⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

داشبورد گوگل آنالیتیکس چیست؟

داشبورد گوگل آنالیتیکس در واقع مجموعه‌ای از داده‌ها یا «ویجت» است که وقتی با هم ارائه می‌شوند، عملکرد سایت شما را در نقاط کلیدی نشان می‌دهند.

این داشبوردها کاملا توسط کاربر قابل تنظیم است و می‌تواند حداکثر ۱۲ ویجت را دربرگیرد. هر کاربر در یک حساب گوگل آنالیتیکس می‌تواند حداکثر ۲۰ داشبورد خصوصی داشته باشد، در حالی که هر حساب گوگل آنالیتیکس می‌تواند حداکثر ۵۰ داشبورد مشترک داشته باشد.

داشبورد لیست شده را به عنوان اولین مورد در فهرست “Customization” می‌توانید مشاهده کنید. در آن‌جا، هر داشبورد موجود را که در حساب خودتان ایجاد شده است، پیدا خواهید کرد.

ویجت گوگل آنالیتیکس چیست؟

ویجت در گوگل آنالیتیکس یک نوع تجسم است که داده‌های شما را مانند نمودار یا یک جدول نشان می‌دهد.

نحوه ایجاد داشبورد در گوگل آنالیتیکس

دو روش برای ایجاد داشبورد در گوگل آنالیتیکس وجود دارد. شما می‌توانید داشبورد خود را از ابتدا ایجاد کرده یا از الگوهای داشبورد از پیش ساخته استفاده کنید.

برای ایجاد داشبورد دلخواه خود در گوگل آنالیتیکس:
۱. وارد Google Analytics شوید.
۲. “Customization” را انتخاب کرده و سپس روی “Dashboards” کلیک کنید.

  1. روی “CREATE” کلیک کنید.

  1. “Blank Canvas” را انتخاب کرده، نام داشبورد خود را بگذارید و روی “Create Dashboard” کلیک کنید.

5- حالا می‌توانید داشبورد خود را با افزودن ویجت به آن بسازید. عنوانی را به ویجت خود اختصاص دهید و انتخاب کنید که چگونه می‌خواهید آن را در داشبورد خود نمایش دهد (به عنوان جدول زمانی، نقشه، نمودار و غیره) و سپس شاخص‌ها‌یی را که می‌خواهید در آن ویجت نمایش دهید اضافه کنید. پس از پایان کار روی “Save” کلیک کنید.

سپس ویجت جدید شما در داشبورد نمایش داده می‌شود. برای افزودن ویجت‌های اضافی به داشبورد خود روی “Add a Widget” کلیک کنید و این روند را ادامه دهید تا زمانی که داشبورد مورد نظر خود را ایجاد کنید.

اما مشکل ایجاد داشبورد از ابتدا به این طریق این است که به دانش نسبتا پیشرفته گوگل آنالیتیکس نیاز دارد. اگر شما فقط یک کاربر معمولی هستید، تعداد شاخص‌ها و فیلترهای موجود می‌تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین برای بسیاری از افراد، الگوهای داشبورد از پیش ساخته جایگزین بهتری هستند.

نحوه به اشتراک‌گذاری داشبورد گوگل آنالیتیکس

بسیار ساده است! برای به اشتراک گذاشتن داشبورد خود در گوگل آنالیتیکس، روی نماد “Share” بالای داشبورد خود کلیک کنید.

به اشتراک گذاشتن لینک الگو: لینکی مشترک را برای الگوی داشبورد خود دریافت کنید تا دیگران بتوانند آن را تکرار کنند. در این حالت هیچ داده عملکردی به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

اشتراک در گالری راه‌حل‌ها(Solutions): پیکربندی قالب در گالری راه‌حل حساب شما ذخیره می‌شود. این بدان معنی است که شما و دیگران به راحتی می‌توانید آن را برای موارد دیگر تکرار کنید.

۱۰ داشبورد برتر گوگل آنالیتیکس

برای پرداختن به این واقعیت که روند ایجاد داشبورد برای همه به جز پیشرفته‌ترین کاربران گوگل آنالیتیکس گیج کننده است، گوگل گالری Solutions را ایجاد کرد: «مکانی که متخصصان کاربران گوگل می‌توانند الگوهای داشبورد از پیش ساخته خود را با سایر بازاریابان به اشتراک بگذارند.»

در زیر، ۱۰ نمونه از محبوب‌ترین داشبوردهای گوگل آنالیتیکس را از گالری Solutions به همراه توضیحی در مورد چگونگی استفاده از آن‌ها، لیستی از سؤالاتی که هر داشبورد پاسخ می‌دهد و لینک الگوی آن‌ها را مشاهده می‌کنید تا بتوانید فقط با یک کلیک، به راحتی آن‌ها را به حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود وارد کنید.

۱- داشبورد پایه

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد به شما نشان می‌دهد که انواع بازدید کننده در سایت شما چقدر است. با تمرکز روی بازدید و نرخ پرش می‌توانید ایده خوبی به دست آورید که کدام منابع، بازدیدکنندگان با کیفیت را به دست می‌آو‌رند.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • آیا بازدیدکنندگان تلفن همراه با سایت شما درگیرند؟
  • بازدیدکنندگان شما از کجا آمده‌اند؟
  • کدام سایت‌ها بیشترین ترافیک را به دامنه شما ارجاع می‌دهند؟
  • کدام شبکه‌های اجتماعی بازدیدکنندگان با کیفیت را ارائه می‌دهند؟

۲- داشبود اجرایی

لینک الگو

بررسی اجمالی: سه نوع از شاخص‌های اصلی را که می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اندازه‌گیری کنید، بیان می‌کند: جذب، رفتار و نتایج. این داشبورد هر سه نوع را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به یک داشبورد مناسب برای مدیرانی که بیشتر به داده‌های تاکتیکی علاقه‌مند هستند، تبدیل خواهد کرد.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • متداول‌ترین منابع ترافیکی کدام هستند؟
  • به چه میزان می‌توان بازدیدکننده را تبدیل کرد؟
  • بازدیدکنندگان چه مدت در سایت می‌گذرانند؟
  • چه تعداد بازدیدکننده بعد از بازدید‌های متوالی برمی‌گردند؟

3- داشبورد بازاریابی دیجیتال

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد تمام آمارهای کلیدی را در مورد انواع بازدیدکننده‌هایی که به سایت شما وارد می‌شوند، داراست. با تمرکز بر روی اطلاعات جمعیتی، دستگاه‌ها و موقعیت‌های مکانی می‌توانید برای اطلاع درباره محصول خود تصویری کامل از بازدیدکنندگان به دست آورید.

روش RFM؛ راهکاری برای دسته‌بندی مشتریان

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • جمعیت شناسی کاربران به سایت شما می‌آیند، چیست؟
  • دستگاه‌های تلفن همراه مورد علاقه بازدید کنندگان شما کدام‌ها هستند؟
  • چه مدت بازدید کنندگان در سایت شما می‌مانند؟
  • چند کاربر و چندین بار از سایت شما بازدید می‌کنند؟
  • چند بازدید کننده جدید را جذب می‌کنید؟

4- داشبورد بازاریابی محتوایی

لینک الگو

بررسی اجمالی: داشبورد بازاریابی محتوایی به کارایی محتوای شما نگاه می‌کند. این به شما نشان می‌دهد کدام صفحات سایت شما بیشترین بازدید را دارند، کدام صفحات بیشترین هدف را ایجاد می‌کنند و کدام صفحات دارای بیشترین تعداد خروج هستند.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • معروف‌ترین صفحات سایت شما کدام هستند؟
  • کدام صفحات منجر به تکمیل هدف می‌شوند؟
  • کدام صفحات بازدیدکنندگان را تشویق به بررسی بیشتر می‌کند؟
  • بازدید کنندگان جدید در ابتدا به کدام صفحه وارد می‌شوند؟
  • بیشتر بازدید کنندگان شما در کجا هستند؟
  • قبل از این‌که کابران سایت شما را ترک کنند، کدام صفحات برای آخرین بار بازدید شده است؟

5- داشبورد سئو

لینک الگو

بررسی اجمالی: اگر می‌خواهید سئو را در اولویت قرار دهید، باید بدانید که کدام صفحات موجود، منجر به بازدیدکنندگان با کیفیت می‌شود. این داشبورد کل فرآیند را بررسی می‌کند، از جستجوی گرفته تا صفحات و رسیدن به هدف. این به شما می‌گوید کدام یک از اصطلاحات جستجوی ارگانیک باعث ترافیک با کیفیت می‌شود.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • کدام صفحات فرود بازدیدکنندگان ارگانیک با کیفیتی را به همراه دارد؟
  • چه کلمات کلیدی بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما سوق می‌دهند؟
  • معروف‌ترین صفحات شما در جستجوی ارگانیک چیست؟
  • کدام صفحات فرود نرخ پرش زیادی دارند؟

6- داشبورد شبکه‌های اجتماعی

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد  فعالیت‌های اجتماعی را در داخل و خارج از سایت بررسی می‌کند. به عبارت دیگر، شما متوجه می‌شوید که کدام کانال‌های اجتماعی ترافیک باکیفیت را به سایت منتقل می‌کنند (یعنی ترافیکی که پرش ندارد). هنگامی که کاربران به سایت شما وارد شدند متوجه می‌شوید که آیا آن‌ها برای رسیدن به اهداف مشخصی که تنظیم کرده‌اید اقدام کرده‌اند.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • چه درصد از بازدیدکنندگان کلی شما از شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند؟
  • کدام شبکه‌های اجتماعی منجر می شود که بازدیدکنندگان اهداف را کامل کنند؟
  • کدام شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود بازدیدکنندگان ذر سایت شما وقت صرف کنند؟
  • کدام دستگاه‌های تلفن همراه باعث ایجاد بازدیدهای باکیفیت از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌شوند؟

7- داشبود تجارت الکترونیک

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد به دنبال جذب مشتری برای تجارت الکترونیکی است و عادات خرید از کاربران تلفن همراه و منابع مختلف ارجاع را بررسی می‌کند و با نگاهی به درآمد محصول (به ازای هر محصول) به شما کمک می‌کند درک کنید که در کجا باید محصولات بیشتری ارائه دهید.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • بازدیدکنندگان از طریق کدام دستگاه‌ها خرید کنند؟
  • کدام مراجعه‌ها منجر به خرید می‌شود؟
  • بازدیدکنندگان معمولا چه مقدار محصول خریداری می‌کنند؟
  • چگونه می‌توان هر بازدید را سودآورتر کرد؟

8- داشبورد عملکرد سایت

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد تصویری کلی از عملکرد سایت شما را نشان می‌دهد. میانگین بارگذاری کلی سایت شما در وب و تلفن همراه، زمان بارگذاری توسط مرورگر و زمان بارگذاری برای صفحات خاص سایت شما را نشان می‌دهد.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • وب‌سایت با چه سرعتی برای جستجوی وب بارگذاری می‌شود؟
  • وب‌سایت با چه سرعتی برای جستجوهای موبایل بارگذاری می‌شود؟
  • آیا صفحه ای در وب‌سایت من زمان بارگذاری غیر قابل قبولی دارد؟
  • آیا وب‌سایت در مرورگر خاصی خیلی کند بارگذاری می‌شود؟
  • آیا وب‌سایت من با سرعت کمتری برای کاربران کشورهای مختلف بارگذاری می‌شود؟

9- داشبورد موبایل

لینک الگو

بررسی اجمالی: شما امیدوارید که منابع قابل توجهی را برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی در هر دستگاه اختصاص داده باشید. این داشبورد به شما می‌گوید که کجا کار بزرگی انجام می‌دهید و کجا باید بیشتر تلاش کنید.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • وضوح صفحه نمایش رایج برای بازدیدکنندگان شما چگونه است؟
  • بازدید کنندگان موبایل از کدام صفحات لذت می‌برند؟
  • بازدید کنندگان تلفن همراه از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند؟
  • آیا کاربران تلفن همراه اقدامات اصلی را در سایت شما انجام می‌دهند؟

10- داشبورد اهداف

لینک الگو

بررسی اجمالی: این داشبورد داده‌های زیادی درباره بازدیدهایی که منجر به تکمیل اهداف می‌شوند را در اختیار شما قرار می‌دهد. کدام کانال‌ها بیشترین اهداف را انجام داده‌اند، سن و مکان بازدیدکنندگان، صفحاتی که بیشترین اهداف را به پایان رسانده‌اند و زمان انجام بیشترین اهداف در روز، از مواردی هستند که توسط این داشبورد به آن‌ها پی می‌برید.

سوالاتی که پاسخ می‌دهد:

  • کدام کانال‌ها بیشترین سرنخ(lead) / فروش را ایجاد می‌کنند؟
  • کدام صفحات بیشترین سرنخ / فروش را ایجاد می‌کنند؟
  • مشتریان در کجا مستقر هستند؟
  • چه گروه‌های سنی به احتمال زیاد تبدیل به مشتری می‌شوند؟
  • کاربران در چه ساعتی از روز احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارند؟

در این‌جا تعدادی از کاربردی‌ترین داشبوردهای گوگل آنالیتیکس را معرفی کردیم. شما می‌توانید برخی ویجت‌ها را حذف نموده یا ویجت‌های دلخواه خودتان را به هر داشبورد اضافه نموده و آن‌ها را مطابق با داده‌های موردنیاز خود، شخصی‌سازی نمایید.

2 دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید