راهنمای جامع کار با گوگل تگ منیجر

تگ منیجر
⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

به عنوان یک دیجیتال مارکتر حتما برای شما پیش آمده که:

  1. بخواهید میزان اسکرول صفحه توسط کاربران را بررسی کنید؛
  2. سایت خود را به سرویس‌های مختلف متصل نمایید؛
  3. میزان کلیک بر روی یک دکمه را بدانید.

اما به دلیل نداشتن دانش برنامه نویسی یا کاملا منصرف شده‌اید و یا اینکه زمان زیادی منتظر اقدام تیم برنامه نویسی باشید. استفاده از گوگل تگ منیجر راهکار مناسبی برای شماست. اگر می‌خواهید درباره تگ منیجر گوگل و نحوه استفاده از آن بدانید با این آموزش همراه شوید.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر چیست؟

GTM یا تگ منیجر که در سال 2012 معرفی شده است، در واقع یک محیط کاربر پسند برای مدیریت تگ‌هاست؛ و به شما این امکان را می‌دهد تا بدون دانش برنامه نویسی در سریع‌ترین زمان ممکن تگ‌ها و اسکریپت‌های دلخواه خود را به وب‌سایت اضافه کرده و نحوه اجرای آن را بررسی کنید. در واقع تگ منیجر پاسخی به نیازهای یک دیجیتال مارکتر است تا بتواند به راحتی اطلاعات دلخواه خود را از وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود دریافت کند.

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنید؟!

  1. سرعت کارتان چند برابر می‌شود!

معمولا برای تغییر در کدهای وب‌سایت باید به سراغ تیم توسعه دهنده رفت که اغلب درگیر کارهای متعدی هستند و کارهایی مانند اضافه کردن یک اسکریپت ساده در اولویت کاری آنها نیست و باید منتظر پاسخ ماند. و یا اینکه به جای صرف زمان زیاد برای یافتن محل مناسب جهت درج اسکریپت، با چند کلیک ساده می توانید به سرعت تغییر مورد نظر را اعمال نمایید.

  1. نگران بروز اختلال در سایت نباشید!

معمولا افرادی که تخصص برنامه نویسی ندارند همواره این دغدغه را دارند که اعمال تغییرات باعث بروز اختلال در وب‌سایت و یا از کار افتادن آن گردد. تگ منیجر این قابلیت را به شما می‌دهد که هر تگی را که به وب‌سایت اضافه می‌کنید قبل از انتشار نحوه‌ی اجرای آن را مشاهده نمایید. پس می توانید با خیالی آسوده به کار با GTM بپردازید.

  1. سطح دسترسی کاربران خود را مدیریت کنید

شما می‌توانید با استفاده از تگ منیجر سطح دسترسی کاربران را تعریف کنید و تعیین کنید چه کسانی می‌توانند در وب‌سایت به وسیله تگ‌ها تغییر ایجاد کنند.

  1. تمام سرویس‌های مورد نیاز را به وب سایت متصل نمایید

تگ منیجر امکان اتصال به سرویس‌های گوگل مانند آنالیتیکس، گوگل ادز، سرچ کنسول و ابزارهایی مانند Hotjar و Firebase را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از تگ‌های پیش فرض که در این سرویس تعبیه شده است بهره بگیرید و به راحتی براساس نیاز خود آنها را شخصی سازی نمایید. حتی با وجود جای خالی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی شما می‌توانید با استفاده از Custom HTML تگ دلخواه خود را به سایت یا اپلیکیشن مورد نظر اضافه نمایید.

  1. امنیت بالا را تامین کنید

یکی از مشکلاتی که قبل از به کارگیری سرویس GTM وجود داشت؛ مشکل امنیتی برخی از اسکریپت‌ها بود. با به کارگیری این ابزار تمامی سطوح امنیتی در اختیار شماست.

  1. امکان آرشیو کردن (هر جا نیاز بود به نسخه قبلی برگردید)

در هر تغییری که توسط تگ منیجر اجرا می‌شود؛ نسخه قبلی ذخیره می‌شود. لذا هر زمانی که قصد اصلاح و یا لغو تغییرات را داشتید می‌توانید به نسخه آرشیوی باز گردید.

  1. دیگر نگران کاهش سرعت وب‌سایت نباشید!

یکی از نگرانی‌هایی که تا پیش‌تر وجود داشت؛ این بود که به دلیل فعال شدن تگ‌ها به صورت همزمان صفحات سایت به کندی بارگذاری شود. این اتفاق زمانی خود را نشان می‌دهد که یک تگ به کندی بارگذاری شود و در ادامه سبب بروز تاخیر در اجرای اسکریپت‌های بعدی گردد. خوشبختانه تگ منیجر این مشکل را نیز مرتفع کرده است و این امکان را به شما می‌دهد تا ترتیب فعال شدن تگ‌ها را تعریف کنید.

  1. GTM محدود به صفحات معمولی وب نیست!

علاوه بر امکان استفاده از این سرویس در صفحات وب استاندارد، به راحتی می‌توان از آن در صفحات AMP و اپلیکیشن‌های IOS و Android استفاده کرد.

تگ منیجر در چه مواردی کاربرد دارد؟

  • نصب آنالیتیکس
  • ردیابی رویدادهای مختلف (Events)
  • ثبت میزان اسکرول کردن صفحه توسط کاربران
  • شناسایی تعداد کلیک بر روی دکمه های مورد نظر
  • فعالسازی سرویس‌هایی مانند چت و نوتیفیکیشن
  • وریفای کردن سرچ کنسول
  • ثبت اطلاعات ناشی از پخش ویدئو
  • قرار دادن سایر اسکریپت های مورد نیاز در بخش هدر سایت

آشنایی با عناصر کاربردی در تگ منیجر

تگ چیست؟

تگ­ها در تگ منیجر وظیفه انجام کار را بر عهده دارند. در واقع آن­ها مجموعه ای از کد­های JavaScript  هستند که اطلاعات درخواستی از رفتار کاربران را به وسیله تگ منیجر در اختیار شما قرار می­دهند؛ برای مثال: تگ اندازه گیری میزان اسکرول صفحه توسط کاربران.

بازاریابی اپلیکیشن دقیقاً چیست و چه انواع و تکنیک‌هایی دارد؟

به چیزی container گفته می­شود؟

همان طوری که از اسمش پیداست، container در واقع ظرفی است که تگ­های مختلف در آن قرار می­گیرند. به زبان ساده تکه کدی که هنگام برقرار کردن ارتباط گوگل تگ منیجر و سایت، در بخش هدر سایت قرار داده می­شود یک container را می­سازد.

تریگر (Trigger) در گوگل تگ منیجر

triggerها در واقع مانند ماشه‌هایی هستند که تگ‌ها را تحریک کرده و دستور شروع را صادر می‌کند. مثلا هنگامی که کاربر بر روی یک دکمه کلیک می‌کند یک trigger فعال می‌شود و به تگ‌ها دستور ارسال اطلاعات را می‌دهد. هر تگ حداقل یک trigger دارد. triggerها خود به دو دسته فیلترها (Filter) و ایونت‌ها (Event) تقسیم می‌شود. هنگام تعریف یک تگ شما بایستی از لیست منتخب یک trigger را انتخاب کنید. این‌ها در واقع همان ایونت‌ها هستند. پس از انتخاب ایونت‌ها نوبت به تعریف فیلترها می‌رسد. فیلترها به سه دسته variables، operators و values تعریف می‌شوند.

در خصوص Variableها بیشتر بدانید!

Variableها نقش مهمی در تگ منیجر ایفا می‌کنند. مقدار متغیرها وضعیت triggerها را تعیین می‌کنند؛ مثلا اگر مقدار آنها بزرگتر از یک هست، trigger فعال شده و تگ اجرا می‌شود. در واقع به زبان ساده متغیرها Triggerها را کنترل می‌کنند و Triggerها تگ‌ها را.

در تگ منیجر متغیرهای پیش فرض و سفارشی وجود دارند. همانگونه که از اسمشان مشخص است متغیرهای پیش فرض متغیرهایی هستند که کاربرد زیادی دارند و استفاده زیادی از آنها می‌شود. اگر متغیر مورد نظر شما در متغیرهای پیش فرض موجود نبود با استفاده از بخش User Defined Variable می‌توانید متغیر سفارشی خود را تعریف کنید.

راهنمای نصب تگ منیجر

  1. قبل از شروع به یک حساب Gmail احتیاج دارید
  2. یک حساب کاربری در سایت google tag manager بسازید. البته به این نکته توجه کنید که این سایت در ایران سرویس دهی ندارد و باید با فیلتر شکن و یا سایر ابزارهای تغییر IP استفاده کنید.
  3. برای حساب کاربری خود یک نام انتخاب کرده و دکمه continue را بزنید.ساختن حساب در تگ منیجر
  4. نام و آدرس وبسایت مد نظر را وارد کنید. در این مرحله می­توانید نوع سرویسی که از آن در تگ منیجر استفاده می­کنید را وارد کنید. سرویس شما میتواند از نوع وبسایت، اپلیکیشن یا AMP باشد. بعد از زدن دکمه create و قبول قوانین گوگل، محیط کاربری شما در گوگل تگ منیجر آماده می­شود.ساختن حساب در تگ منیجر گوگل
  5. برای برقراری ارتباط بین وبسایت و GTM لازم است یک قطعه کد که به آن container گفته می­شود را در بخش هدر سایت، قبل از اتمام تگ head، و دیگری را بلافاصله بعد از شروع تگ body وارد کنید. پس از قرار­دادن این تگ ها فراموش نکنید که دکمه publish را بزنید!نصب تگ منیجر در سایت

تا اینجا با اجزای تگ منیجر و کاربرد آنها آشنا شدید. برای تمرین در ادامه نصب آنالیتیکس با استفاده از تگ منیجر گوگل آموزش داده می‌شود تا تعداد بازدیدها از طریق تگ منیجر به آنالیتیکس ارسال شود.

آموزش نصب آنالیتیکس به وسیله تگ منیجر

  1. به بخش Tags رفته و دکمه New را انتخاب کنید. یک نام فرضی که قابل تشخیص باشد برای تگ مورد نظر بگذارید. نوع تگ را از نوع Google Analytics Universal انتخاب کنید.تعریف تگ در تگ منیجر
  2. برای اینکه ارسال بازدیدها را داشته باشید، نوع Track Type را Page View بگذارید.
  3. در بخش Google Analytics Setting یک متغیر (Variable) باید انتخاب شود. از بخش Select گزینه New Variable را کلیک نموده و ID آنالیتیکس خود را وارد کنید. برای متغیر تعریف شده یک نام انتخاب کنید.
  4. حالا در بخش Triggers گزینه All Pages را انتخاب کنید و بر روی Page View کلیک کنید. تا به اینجا مراحل تنظیم ارتباط آنالیتیکس و تگ منیجر انجام شد. برای اینکه از صحت تنظیمات انجام شده مطمئن شوید در تگ منیجر بر روی دکمه Preview کلیک کنید و صفحه وب‌سایت را Refresh نمایید. یک بخش برای شما باز می‌شود که در تب Tags، تگ‌هایی که فعال شده‌اند را می‌توانید در قسمت Tags Fired on This Page مشاهده نمایید. اجرا شدن تگ منیجر
  5. دکمه Submit را بزنید یک پنجره برای شما باز می‌شود که می توانید توضیحاتی در خصوص تگ وارد شده درج نمایید. در نهایت دکمه Publish را بزنید تا تنظیمات انجام شده در وب سایت اعمال گردد.
  6. توصیه می‌گردد افزونه tag assistant که می‌تواند تگ‎‌های اجرا شده در هر صفحه را نمایش دهد؛ بر روی مرورگر خود نصب نمایید.

در این مقاله سعی شد آموزش جامع گوگل تگ منیجر ارائه گردد. لطفا در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهام سوالات خود را در بخش سوالات مطرح نمایید.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید