با تبلیغات گوگل (گوگل ادز) بطور کامل آشنا شوید

⏱زمان مطالعه: 8 دقیقه

گوگل ادز، پلتفرم تبلیغات گوگل (تبلیغ در گوگل) است که به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:

۱- شبکە جستجوی گوگل یا Google Search Network

زمانی که کاربر داخل گوگل، گوگل‌مپ یا وبسایت‌های خاصی که همکار گوگل محسوب می‌شوند (به عنوان مثال آمازون amazon) عبارتی را جستجو کند، شما می‌توانید وبسایت خود را در نتایج جستجوی آن تبلیغ کنید.

با توجه به روش گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در صفحۀ نتایج یک کلمه یا عبارت، شما در طی یک استراتژی بلند مدت برای سئوی وبسایت خود، در صفحه اول و جزو نتایج اولیه خواهید بود که به تخصص، فعالیت مداوم و هزینه‌ احتیاج دارد.

اما با استفاده از گوگل ادز یا تبلیغات گوگل میلیون‌ها کاربری که روزانه برای نیازهای مختلف خود در گوگل کلمه یا عبارتی را جستجو می‌کنند (که به عبارت سرچ شده، سرچ کوئری Saerch Query گفته می‌شود) برای بازاریابی، هدف قرار می‌دهید.

بطور مثال کاربر با جستجو «دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ»، دو نوع وبسایت را در صفحه اول نتایج می‌بیند:

دسته اول وبسایت‌هایی که مدت طولانی برای بهبود محتوا و سئو وبسایت خود فعالیت کرده اند و به صورت ارگانیک و رایگان در صفحه اول نتایج ظاهر شده‌اند و دسته دوم، وبسایت‌هایی که از طریق یک کمپین مناسب در گوگل ادز، با پرداخت هزینه در صفحه اول و نتایج اولیه قرار گرفته‌اند.

در ادامه بصورت کامل با جزئیات این روش آشنا می‌شویم و منظور از گوگل ادز همان تبلیغ در شبکهٔ جستجوی گوگل می‌باشد.

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی گوگل؛ نشان دادن مفیدترین و مرتبط‌ترین تبلیغ به سرچ کوئری کاربر است که برای این هدف، زمانی که شما قصد تبلیغ در گوگل را داشته باشید، لازم است دسته‌ای از کلمات و عبارات (کلمات کلیدی Keywords) را به گوگل بدهید که بر اساس آن‌ها تبلیغ شما را به کاربر نشان دهد.

این روش یک سیستم پرداخت به ازای کلیک (PPC یا Pay-per-click) است. بدین معنی که شما تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر بر روی وبسایت تبلیغ شده در صفحه نتایج جستجو (Saerch Engine Result Page یا SERP) کلیک کرده باشد.

هزینه تبلیغات کلیکی گوگل

هزینه گوگل ادز چگونه محاسبه می‌شود؟

در هر صفحه نتایج یا SERP، گوگل حداکثر ۸ وبسایت را تبلیغ می‌کند، ۴ وبسایت در ابتدای صفحه و قبل از نتایج ارگانیک و ۴ وبسایت در انتهای صفحه.

برای توضیح روش محاسبه هزینه تبلیغات گوگل، ابتدا باید بدانیم که گوگل بر اساس:

  • کیفیت تبلیغ که توسط امتیاز کیفی Quality Score مشخص می‌شود.
  • هزینه‌ای که شما حاضرید برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود پرداخت کنید.

تبلیغ‌های یکسان را داخل SERP رتبه‌بندی می‌کند. (وبسایت شما لینک چندم گوگل قرار می‌گیره.)

در نتیجه گوگل با توجه به قیمت پیشنهادی شما برای هر کلمه کلیدی و Quality Score، ابتدا جایگاه وبسایت شما را داخل SERP مشخص می‌کند و سپس به ازای هر کلیک مبلغی توسط گوگل از حساب شما کسر خواهد شد.

راهکارهای افزایش نرخ کلیک (CTR) در بنرهای تبلیغاتی

برای فهم بهتر این سیستم، یک مثال را بررسی می‌کنیم:

محسن، رعنا و نیما هر سه وبسایت آموزش دیجیتال مارکتینگ دارند و برای فروش پکیج‌های آموزشی خود، قصد تبلیغ در گوگل را دارند.

محسن حاضر است ۳ دلار (واحد ریال و تومان در گوگل ادز وجود ندارد) برای هر کاربر که کلمه «آموزش دیجیتال مارکتینگ» را در گوگل سرچ می‌کند، بپردازد تا وبسایت خودش را بالاتر از وبسایت‌های دیگر در SERP به کاربر نشان دهد. (یادآوری: تا کاربر روی وبسایت شما کلیک نکند، هزینه‌ای از شما کسر نخواهد شد)

رعنا حاضر است ۲ دلار پرداخت کند و نیما ۱ دلار.

پس در نتیجه شما با جستجوی کلمه «آموزش دیجیتال مارکتینگ» در گوگل، اول وبسایت محسن را خواهید دید، بعد رعنا و در لینک سوم وبسایت نیما، اما اینطور نیست!

گوگل پارامتر دیگری هم برای رتبه‌بندی بررسی می‌کند و آن امتیاز کیفی Quality Score  است که به عواملی چون:

  • نرخ کلیک CTR: نسبت مقدار دیده شدن تبلیغ شما در صفحه نتایج به مقدار کلیک کاربر روی لینک شما (برای داشتن نرخ کلیک بهتر باید عنوان و توضیحات جذاب، مفید و خلاصه برای تبلیغ وبسایت خود آماده کنید.)
  • مرتبط بودن آگهی تبلیغاتی (ad copy) به کلمه کلیدی که هدف قرار داده‌اید. (ad relevance)
  • تجربه کاربر از صفحه فرود Landing Page

بستگی دارد.

گوگل بعد از گذشت مدت کوتاهی از اجرای تبلیغ و با توجه به رفتار کاربران، امتیازی بین ۱ تا ۱۰ به کیفیت تبلیغات شما می‌دهد.

برگردیم به مثال و ببینیم امتیاز کیفیت چه تاثیری در هزینه‌ٔ تبلیغ در گوگل دارد.

گوگل با بررسی وبسایت‌ها و تبلیغ‌های

محسن، رعنا و نیما به ترتیب امتیاز ۲، ۶ و ۱۰ رو به آن‌ها می‌دهد.

پس با احتساب دو پارامتر تاثیرگذار در رتبه‌بندی تبلیغ، نتیجه نهایی بصورت زیر می‌شود:

وبسایتمبلغ پبشنهادیامتیاز کیفیAdRank (مبلغ پیشنهادی*امتیاز کیفی)
رعنا2 دلار612
نیما1 دلار1010
محسن3 دلار26

 

محاسبه جایگاه تبلیغات گوگل

محاسبه جایگاه تبلیغ در گوگل ادز

چند نکته با توجه به مثال بالا:محاسبه جایگاه تبلیغ در گوگل ادز

  • گوگل تنها به هزینه توجه نمی‌کند و کیفیت تبلیغ شما بسیار مهم‌تر است.
  • در صورت پایین بودن امتیاز کیفی شما، امکان دارد اصلا وبسایت شما نمایش داده نشود.
  • محدوده قیمت هر کلیک برای هر کلمه کلیدی را، تبلیغ کننده‌های آن حوزه با قیمت پیشنهادی خود مشخص می‌کنند و گوگل هیچ سیستم قیمت‌گذاری ندارد.
  • مزایده بر سر کلمات کلیدی در گوگل با سرچ هر کاربر انجام می‌شود و در طول زمان امتیاز کیفی، هزینه‌ هر کلیک و جایگاه شما متغیر خواهد بود. (یعنی شما با بهبود کیفیت در حین اجرای کمپین، می‌توانید رتبه بهتری بدست بیارید یا هزینه کمتری برای هر کلیک پرداخت کنید.)
  • شما فقط به اندازه‌ای بیشتر از رقیب برای هر کلیک هزینه پرداخت می‌کنید، که بالاتر از آن قرار بگیرید. (در صورت یکسان بودن امتیاز کیفی)
  • گوگل برای محاسبه امتیاز کیفی، خیلی عوامل را در نظر می‌گیرد و ۳ مورد گفته شده، بخش زیادی از این بررسی را به خود اختصاص می‌دهد.
چطور یک کمپین دیجیتال طراحی کنیم؟

این تازه نصف داستان محاسبات گوگل برای هزینه هست و توضیح کامل آن در یک مقاله ممکن نیست. اما با این تفاسیر، فکر می‌کنم تا حدودی متوجه شدید هزینه‌های گوگل ادز به چه صورت است.

برای راه اندازی گوگل ادز برای کسب‌وکار خود، حتما از یک مشاور یا تیم‌هایی که خدمات گوگل ادز ارائه می‌دهند کمک بگیرید و اصلا به دانش خود اکتفا نکنید چون اشتباهات کوچک داخل این سیستم باعث از دست رفتن دلارها می‌شود و حتی ممکن است اکانت گوگل ادز شما بسته شود.

مزیت‌های تبلیغ در گوگل

  • مهم‌ترین مزیت گوگل ادز و تبلیغ در گوگل؛ هدفمند بودن آن است. به این معنی که شما فقط در ازای ورود مخاطبانی به وبسایت خود پول پرداخت می‌کنید که قصد خرید محصول یا استفاده از خدمتی را دارند. (این هدفمندی با انتخاب درست کلمات کلیدی اتفاق می‌افتد.)
  • استفاده از گوگل ادز یک روش تبلیغاتی بسیار زود بازده است که از لحظه اول که کمپین شما اجرایی می‌شود، امکان فروش محصولات و یا ارائه خدمات خود را خواهید داشت.
  • نتایج و آمار تبلیغات در گوگل بسیار دقیق و قابل اندازه‌گیری است. به این معنی که شما در هر لحظه می‌توانید بفهمید کجا، به چه دلیلی و برای چه نتایجی دارید هزینه می‌کنید.

 

تبلیغات گوگل برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

برای جواب به این سوال اول باید هدف خود برای استفاده از گوگل ادز را مشخص کنید. اگر شما به دنبال فروش محصول و خدمت کسب‌وکار خود به مخاطبان هستید، هیچ روشی در فضای وب بهتر از گوگل ادز وجود ندارد اما اگر نیاز به برندسازی و افزایش ورود مخاطبان به وبسایت خود را دارید، زیاد این روش، به دلیل هزینه‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شروع به استفاده از گوگل ادز تحقیق کنید که مخاطبان مناسب کسب‌وکار شما در فضای وب حضور داشته باشند و مطمئن شوید که از موتور جستجوی گوگل برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند. (آنالیز کلمات کلیدی مناسب کسب‌ و کارتان با ابزارهای مناسب به شما کمک زیادی می‌کند.)

گوگل ادز یا سئو؟

تا حدودی جواب این سوال را می‌توان، با تعریف این دو روش داد:

  • سئو یک استراتژی بلند مدت با نتایج ماندگار است. صفحه اول گوگل و لینک‌های اول آن با توجه به کلمه کلیدی، سخت و در دراز مدت بصورت رایگان بدست می‌آید اما تا مدت‌ها با مراقبت مداوم و فعالیت مستمر می‌توان آن را حفظ کرد.
  • گوگل ادز یک روش تبلیغاتی زودبازده و هدفمند است که با هزینه مشخص می‌توانید بصورت آنی در صفحه اول گوگل و لینک‌های بالا قرار بگیرید و به محض قطع هزینه‌ها، آن جایگاه را از دست می‌دهید.
صفر تا صد تبلیغات آنلاین! از تبلیغات کلیکی تا نصب اپلیکیشن

در ضمن استفاده از گوگل ادز (تبلیغ در گوگل) هیچ تاثیری روی سئو وبسایت شما ندارد.

برای تبلیغات گوگل از کجا شروع کنیم؟

ساخت اکانت گوگل رایگان و ساده است اما برای راه‌اندازی کمپین تبلیغات گوگل با مقدار زیادی از تنظیمات روبه‌رو هستید که یادگیری آن‌ها غیرممکن نیست اما ساده هم نیست.

پس گوگل ادوردز به چه معناست؟

تا چند سال پیش تبلیغ در گوگل، فقط یک روش داشت و آن؛ تبلیغ وبسایت در نتایج جستجو بود و نام آن گوگل ادوردز بود که الان تمام روش‌های تبلیغات گوگل، به نام گوگل ادز شناخته می‌شود.

روش‌های تبلیغ در شبکهٔ نمایش گوگل

۲- شبکە نمایش گوگل یا Google Display Network

شبکه‌ای با بیش از ۲ میلیون وبسایت و اپلیکیشن موبایل که شما بصورت متن، بنر گرافیکی یا ویدئو، می‌توانید محصول و یا خدمت خود را داخل آنها تبلیغ کنید.

روش‌های تبلیغ داخل شبکه‌ نمایشی گوگل عبارت است از:

– کمپین نمایشی استاندارد (Display Standard Campaign)

– کمپین ویدیویی (Video Campaign)

– کمپین جیمیل (Gmail Campaign)

– تبلیغات سراسری موبایل (Universal App Campaigns)

که در انتها توضیح مختصری راجع به هر کدوم ارائه خواهیم داد.

توضیح مختصر روش‌های تبلیغات گوگل در شبکه نمایش یا Google Display Network

کمپین نمایشی استاندارد (Display Standard Campaign):

این نوع کمپین به شما اجازه می‌دهد، تبلیغ کسب‌وکار خود را داخل تمام رسانه‌هایی (وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، کانال‌های یوتیوب و…) که مخاطب‌ مورد نظرتون حضور دارد، به نمایش بگذارید.

گوگل ادز نمایش تبلیغ

تبلیغات سراسری موبایل (Universal App Campaigns):

شما با قرار دادن اپلیکیشن خود داخل گوگل پلی استور، می‌توانید از گوگل بخواهید، آن را در تمام وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه نمایش مناسب کسب‌وکار شما، تبلیغ کند و به ازای هر نصب اپلیکیشن هزینه‌ای از شما دریافت کند.تبلیغات گوگل برای اپلیکیشن

کمپین جیمیل (Gmail Campaign):

شما با دادن لیستی از مخاطبان وبسایت خود و در صورت امکان، جیمیل آن‌ها به گوگل، می‌توانید تبلیغ خود را در بالای لیست ایمیل‌های مخاطبان خود به نمایش بگذارید.

تبلیغات گوگل در جیمیلتبلیغ در جیمیل

کمپین ویدیویی (Video Campaign):

شما با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی از گوگل می‌خواهید که این ویدیو را به مخاطبان مناسب کسب‌وکارتون داخل یوتیوب نمایش دهد و به ازای هر بازدید از شما هزینه دریافت کند. اگر تا به حال از یوتیوب استفاده کرده باشید، حتما این نوع تبلیغات رو مشاهده کرده‌اید.

تبلیغ در یوتیوبتبلیغ در یوتیوب

در انتها امیدوارم مطالب گفته شده مفید و کاربردی بوده باشند و به این نکته توجه داشته باشید که مباحث تبلیغات گوگل بسیار گسترده و پیچیده هستند و انتظار نداشته باشید با مطالعه چند مقاله یا کتاب به تمام وجوه آن مسلط شوید. مطالب بعدی ما را با عضویت در خبرنامه دنبال کنید و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در طی چند سال فعالیت تو دنیای مارکتینگ فهمیده‌ام که همیشه باید بر اساس دیتا حرکت کنم. برای به‌روز نگه داشتن تخصصم تو DM Board می‌نویسم.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید