پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

«حسین شمس» هم‌بنیان‌گذار نیوزباکس از اهمیت سوشال لیسنینگ برای کسب‌وکارها می‌گوید

زهرا محبی زهرا محبی
14 اسفند 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه
«حسین شمس» هم‌بنیان‌گذار نیوزباکس از اهمیت سوشال لیسنینگ برای کسب‌وکارها می‌گوید

امروزه «سوشال لیسنینگ» در جهان به یکی از ترندهای پرکاربرد و جذاب در دنیای مارکتینگ تبدیل شده است. در ایران هم این حوزه به موازات جهان مطرح شده است و هم‌اکنون یکی از مباحث مورد استفاده برندها و کسب‌وکارها برای بهبود کیفیت فعالیت‌ها و نام برندشان به شمار می‌رود. در مصاحبه امروز به سراغ «حسین شمس» هم‌بنیانگذار ابزار نیوزباکس رفته‌ایم تا درباره اهمیت مبحث سوشال لیسنینگ و نقش نیوزباکس در این مبحث به ما بگوید.

  1. پیش از هر چیزی برای خوانندگان بگویید سوشال لیسنینگ دقیقا چیست؟

سوشال لیسنینگ یعنی ببینید که درباره برند و محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی چه حرف‌هایی گفته می‌شود، سپس آن‌ها را آنالیز کنید و از آن‌ها برای تغییرات در شکل خدمات خود استفاده کنید. در سوشال لیسنینگ شما نام برند و محصولات خود را پایش می‌کنید تا متوجه شوید چه کسی، در کدام شبکه اجتماعی راجع به شما صحبت کرده است.

  1. سرویس نیوزباکس چه نیازی را برطرف می‌کند و از چه زمانی وارد اکوسیستم شده است؟

نیوزباکس در مهرماه 1397 به بازار معرفی شد تا تمام منشن‌ها و گفت‌وگوها درباره برندها را ردیابی کند. شرکت پویارسانه پیش از آن با نیوزهاب خبرهای مربوط به سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی را از روزنامه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها جمع‌آوری می‌کرد و در قالب بولتن‌های خبری در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.

پس از رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌ها درخواست جمع‌آوری محتواهای شبکه‌های اجتماعی را دادند که به تولد نیوزباکس منتج شد.

  1. در مقایسه با رشد و کاربرد سوشال لیسنینگ در خارج از ایران، نیوزباکس در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا در ایران رقیب جدی‌ای برای نیوزباکس وجود دارد؟

سیاست نیوزباکس معرفی بیشتر سوشال لیسنینگ به طیف بیشتری از سازمان‌ها بوده است. ارائه خدمات سوشال لیسنینگ منطبق با نیاز مصرف‌کنندگان، انتشار تعرفه‌های شفاف در سایت و ایجاد فرصت خرید آنلاین و تولید محتوای هدفمند در راستای معرفی سوشال لیسنینگ در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، از جمله فعالیت‌هایی بوده است که در دو سال گذشته نیوزباکس را تبدیل به پیشرو بازار کرده است.

زلکا، دیتاک و لایف وب از جمله رقبایی هستند که نیوزباکس با رصد دقیق عملکرد آن‌ها و همگام با آن‌ها در بازار ایران فعالیت می‌کند.

  1. فکر می‌کنید ضرورت استفاده از نیوزباکس برای کسب‌وکارها چیست؟

مهم‌ترین ضرورت استفاده از نیوزباکس، محافظت از برند است. در شبکه‌های اجتماعی، هر لحظه ممکن است پستی در انتقاد از برند یا محصولات شما منتشر شود که اگر به آن توجه نکنید و واکنش مناسب و به‌موقع نشان ندهید، منجر به وقوع بحرانی برای برند شما می‌شود. یک پاسخ مناسب نه تنها از بحران پیشگیری می‌کند، بلکه می‌تواند مشتریان ناراضی را به مشتریان راضی و وفادار تبدیل کند. همچنین با شنیدن گفت‌وگوهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید درک کنید که مردم نسبت به برند شما یا رقبای شما چه احساسی دارند.

همچنین بسیاری از کاربران برای برطرف شدن دغدغه‌ها و نیازهایشان، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند تا مناسب‌ترین راه‌حل را دریافت کنند. حتی پیش از خرید، با دنبال‌کنندگان یک فروشگاه یا کسب‌وکار مشورت می‌کنند. اگر شما راه‌حل مناسبی برای آن‌ها داشته باشید و بتوانید نیازشان را برطرف کنید، به احتمال زیاد از شما خرید خواهند کرد. کافی است به موقع حاضر شوید و راه‌حل خود را ارائه دهید.

و بالاخره با سوشال لیسنینگ می‌توانید نقاط قوت و ضعف رقبای خود را به‌خوبی شناسایی کنید و عملکرد آن‌ها را زیر نظر بگیرید. پیگیری عملکرد رقبا یک حسن بزرگ دارد. باعث می‌شود خطاهای آن‌ها را ببینید و آن‌ها را تکرار نکنید.

  1. فقط اکانت‌های کاری می‌توانند از سرویس نیوزباکس استفاده کنند؟ مخاطب هدف این سرویس چه کسانی هستند؟

مخاطب هدف نیوزباکس «واحدهای روابط عمومی، دیجیتال مارکتینگ و پشتیبانی مشتریان سازمان‌ها و برندها»ست. هر برندی (چه شخصی یا سازمانی) که خدمات ارائه می‌کند و با مخاطب سروکار دارد، مخاطب هدف نیوزباکس است.

  1. نیوزباکس به عنوان یک سرویس سوشال لیسنینگ با چه چالش‌هایی در فضای دیجیتال مارکتینگ ایران مواجه است؟ جدید بودن چنین ابزاری برای شما بیشتر چالش ایجاد کرد یا منفعت؟

چالش معرفی سوشال لیسنینگ به بازار دشوارترین چالشی است که نیوزباکس با آن دست‌به‌گریبان بوده است. وقتی یک خدمت جدید معرفی می‌کنید باید تمام قواعد و لوازم آن را هم آموزش دهید. به همین خاطر بیشترین تمرکز ما در فعالیت‌های مارکتینگی، معرفی سوشال لیسنینگ و بیان ضرورت آن بوده است و برای تک‌تک مشتریان، آموزش روندهای جدید پشتیبانی مشتریان، مراقبت از برند و فروش از شبکه‌های اجتماعی را ارائه کرده‌ایم.

  1. نحوه کار نیوزباکس چگونه است؟ پایش کلمات کلیدی به چه شکلی در این سیستم صورت می‌گیرد؟

شما اول باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در حساب کاربری‌تان در نیوزباکس تعریف کنید. کلمات کلیدی، کلمات مهمی هستند که می‌خواهید پست‌ها و توییت‌های مرتبط با آن‌ها را دریافت کنید. سپس نیوزباکس در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کرده و پست‌ها و توییت‌هایی که کلمات شما در آن‌ها به کار رفته است را جمع‌آوری می‌کند. نهایتا نتایج این جست‌وجو با نمودارها و گزارش‌های متنوع به شما ارائه می‌شود و تحلیل دقیقی از وضعیت این کلمات به شما می‌دهد.

  1. نیوزباکس تا چه اندازه در هدف خود موفق بوده است و به نظر شما در کجای مسیر خود قرار دارد؟ آینده سوشال لیسنینگ و مخصوصا نیوزباکس را در ایران چگونه می‌بینید؟

هدف اصلی نیوزباکس گسترش آگاهی نسبت به سوشال لیسنینگ بوده است و فکر می‌کنم در این مسیر بسیار موثر بوده‌ایم و بخش زیادی از آگاهی کسب‌وکارها نسبت به سوشال لیسنینگ را نتیجه فعالیت‌های نیوزباکس می‌دانیم.

با این وجود، هنوز هم تعداد زیادی از کسب‌وکارها و برندها هستند که با این مبحث آشنا نیستند و همچنان باید برای گسترش آگاهی درباره آن فعالیت کنیم؛ چون فکر می‌کنم تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، سوشال لیسنینگ هم برای کسب‌وکارها و برندها اهمیت خواهد داشت و باید روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

  1. برنامه‌های آینده نیوزباکس چیست؟ آیا امکانات و بخش‌های جدیدی در راه است؟

ما از ابتدای شروع فعالیت نیوزباکس بر اساس بازخوردهای مشتریان ویژگی‌های زیادی را اضافه کردیم. برای ادامه راه هم همین روند را ادامه می‌دهیم و هدف‌مان این هست که محصولی برای مشتریان طراحی کنیم که نیازهای آن‌ها را پوشش دهد.

برای خواندن مصاحبه‌های بیشتر به دی‌ام برد و برای آشنایی با نیوزباکس به آدرس newsbx.com سر بزنید!

پاکت
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی