
چالشهای امروز صنعت پخش چیست و پیندیس چه نقشی در آن ایفا میکند؟

ایمان بخشعلی، مدیر کسبوکار پیندیس (از زیرمجموعههای هلدینگ زرینرویا) در حاشیه رویداد بازارمحوری دیام برد از نحوه فعالیت پیندیس به عنوان یک پلتفرم B2B ایکامرس و نقش آن در تحول صنعت توزیع محصولات تندمصرف FMCG میگوید.
ایمان بخشعلی میگوید: «همانطور که احتمالاً میدانید، پلتفرمهای B2B ایکامرس در دنیا روند رو به رشد بسیار جدی دارند. حتی دادههای اخیری که از مناطق منا از سرمایهگذاری در حوزه B2B منتشر شده بود، نشان میداد که استارتآپهای حوزه B2B بیشترین حجم جذب سرمایهگذار را داشتند. این حوزه در ایران نیز بسیار جدید است و پیندیس نیز با هدف دگرگونی صنعت پخش و توزیع محصولات FMCG به شبکه خردهفروشی فعالیت خود را آغاز کرد.»
حامی این گفتوگو: بیمه دات کام
او با اشاره به اینکه بازار ایران در صنعت خردهفروشی یک بازار غیرمتمرکز است، میگوید: «ما در ایران چیزی در حدود ۱۶۰ هزار خردهفروش داریم. در ۱۰ سال گذشته فروشگاههای زنجیرهای وارد ایران شدند و کم کم شکل گرفتند، ولی امروز آنچه که با آن مواجهیم، سهم بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی این فروشگاههاست و همچنان شبکه خردهفروشی غیرمتمرکز بیشترین سهم فروش را در بین کانالهای فروش محصولات FMCG در شرکتهای تولیدکننده یا شرکتهای پخش دارد.»
بخشعلی حاشیه سودهای دستوری را یکی از تهدیدات این حوزه میداند و میگوید: «با توجه به قیمتهای دستوری تعیین شده از سمت دولت روی کالاهای اساسی، حاشیه سودها محدود شده است و ترکیب دستوری بودن حاشیه سود با بالا بودن هزینههای عملیاتی و تورم اقتصادی، تهدیدی در بخش سوددهی ایجاد کرده است.»
او ادامه میدهد: «تهدید دیگر در بخش نیروی کار است. به شکل سنتی در گذشته اینطور بود که افراد وقتی میخواستند وارد بازار شوند، به آنها گفته میشد ویزیتوری یا فروشندگی کنید و عمدهفروشی در صنعت خردهفروشی یک مسیر ورود به بازار کار برای قشر عمده جامعه بود؛ اما امروزه حوزههای دیگری برای ورود به بازار کار برای جوانان وجود دارد. در نتیجه اصلیترین تهدید برای شرکتهای پخش همین کمبود نیروی ماهر و نیروی کار تخصصی است.»
مدیر کسبوکار پیندیس میگوید: «وقتی میگوییم نیروی کار ماهر کم میشود، یعنی شما ناچارید که از بخش بزرگی از بازار صرفنظر کنید و این صرفنظر کردن به این معناست که سهم از بازار از دست میدهید و این موضوع هزینه زیادی را به شرکتها تحمیل میکند.»
به گفته او پیندیس با این هدف وارد این حوزه شد که کل زنجیره شبکه توزیع محصولات تندمصرف را تغییر دهد. بخشعلی میگوید که نگاه پیندیس یک نگاه ما یک نگاه نوآورانه است و این پلتفرم قصد دارد پلتفرمی ایجاد کند که خردهفروشها و سوپرمارکتیها بتوانند در هر زمان و بدون فشاری از سمت فروشنده کالای مورد نیازشان را به صورت عمده خریداری کنند.
مدیر کسبوکار پیندیس میگوید: «امروز پلتفرم پیندیس با بیش از پنجاه تأمینکننده مختلف قرارداد دارد و بیشتر از هزار و پانصد قلم کالا در پلتفرم پیندیس برای خردهفروشها وجود دارد. نگاه ما این است که بتوانیم تغییراتی را در صنعت ایجاد کنیم که نه فقط برای خردهفروشها بلکه برای حتی شرکتهای تولیدکننده یا شرکتهای پخش ارزش افزوده تولید شود.»
ارتباط پیندیس با اکوسیستم زرینرویا
او در پاسخ به این سوال که پیندیس چطور پازل خدمات زرین رویا را تکمیل میکند، توضیح میدهد: «در حوزه محصولات بهداشت کودک و بهداشت زنان، گروه زرینرویا رهبر بازار است. بازوی شبکه توزیع شرکت زرینرویا، شرکت زرینپخش است که شرکت پخشی با ساختار سنتی و مویرگی است و با همین مدل فروشنده کالاها را به دست خردهفروش میرساند.»
بخشعلی میگوید: «مرکز نوآوری زریننو از چند سال قبل در گروه زرینرویا با هدف اینکه گروه زرینرویا نیازمند یک تحول دیجیتال در لایه عملیاتی خود است، شکل گرفت. ما این نیاز را حس کرده و در دنیا مطالعه کردیم که شرکتها و تولیدیهای بزرگ دنیا به این سمت رفتهاند که عملیات خودشان را به سمت دیجیتالی شدن ببرند. در نهایت مرکز نوآوری شکل گرفت و در این مرکز ایدههای مختلفی متولد شد. میشد در حوزه زنجیره تأمین سرمایهگذاری کنیم و آنجا را متحول کنیم که اگرچه در آن حوزه هم اتفاقات بزرگی رخ داده است، یا وارد حوزههایی شویم که دقیقاً میدانیم میتواند ارزشآفرینی بیشتری را با توجه به مخاطب اصلیمان ایجاد کند و بر آن متمرکز شویم.»
او با اشاره به اینکه شرکت زرینپخش بازوی شبکه توزیع گروه زرین است و این مجموعه برای ایجاد تحول و نوآوری در این فضا به سوی راهکار جدیدی رفتیم، میگوید: «ما در پیندیس به عنوان یک پلتفرم B2B ایکامرس سعی کردیم راهکار و پلتفرمی داشته باشیم که هزینههای عملیاتی در واقع رساندن کالا به دست مصرفکننده نهایی به حداقل ممکن برسانیم و در کنار آن بتوانیم ارزشآفرینی ویژهای را با کاهش هزینهها برای مصرفکننده نهایی ایجاد کنیم. اگرچه پلتفرم پیندیس مختص محصولات گروه نیست و بیشتر از ۱۵۰۰ قلم کالا در سبد محصولات این پلتفرم موجود است و نگاهمان این است که فراتر از گروه زرین حرکت کرده و بتوانیم در کل صنعت FMCG نقشآفرینی کنیم.»
حامی این گفتوگو: بیمه دات کام
شما میتوانید نسخه کامل این گفتوگو را در ادامه تماشا کنید.

مطالب پیشنهادی

نشست تخصصی دیام برد، به تعویق افتاد
