زمان مطالعه: 8 دقیقه

روابط عمومی دیجیتال که به اختصار به آن DPR گفته می‌شود، یکی از زیرشاخه‌های روابط عمومی به شمار می‌آید که در فضای اینترنت و از طریق رسانه­‌های اجتماعی صورت می‌­­گیرد. این نوع از روابط عمومی شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد، اما در عین حال، صاحب ویژگی­‌ها و کارکردهای منحصربه‌فرد خود نیز است. نکته حائز اهمیت این است که روابط عمومی دیجیتال را نباید با بازاریابی اینترنتی و تبلیغات آنلاین اشتباه گرفت. با توجه به دلیل اهمیت و تاثیری که روابط عمومی دیجیتال در موفقیت هر سازمان دارد، بهتر است آشنایی بیشتری با آن داشته باشید چرا که حتما در سازوکارهای شما کمک‌رسان خواهد بود. در این مقاله، هرچیزی که باید از روابط عمومی دیجیتال بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی، فرآیندی ارتباطی و استراتژیک است و در راستای اهدافی که دارد، روابط متقابل بین سازمان­ و سازمان یا سازمان و عموم مردم را ایجاد و مدیریت می­‌کند. متخصصین این حوزه روایاتی را برای پیشبرد برنامه­‌های خود ایجاد می‌کنند و داستان هر کسب‌وکار را در راستای اهداف مورد نظرش، به بیرون نشر می‌دهند. متخصص روابط عمومی یک برنامه ارتباطی ویژه را تهیه می‌کند و از رسانه­‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد و حفظ تصویر مثبت برند، شهرت، اعتبار اجتماعی و رابطه محکم با مخاطب هدف بهره می‌برد.

روابط عمومی دیجیتال

متخصص روابط عمومی درواقع افکار عمومی پیرامون برند را بررسی می‌کند و با برقراری ارتباط و استفاده از رسانه­‌ها این افکار را تغییر یا بهبود می­‌دهد. او یک تصویرساز و تصویرپرداز است و وظیفه او در وهله اول، ایجاد ذهنیتی مطلوب به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درباره سازمان و برند است. این متخصصین، مردم را نسبت به فعالیت سازمان آگاه می‌کنند، سیاست‌ها را توضیح می‌دهند و مدیریت بحران­‌های مختلف کسب‌وکار را به عهده می‌گیرند. آن‌ها همچنین با توجه به نیاز برند، محتوایی استراتژیک را برای ایجاد یا اطلاع‌رسانی فرهنگ سازمانی برای مخاطب تولید می‌کنند.

روابط متقابل کسب‌وکار با مردم یکی از ابعاد مهم ارتباطات در روابط عمومی است. ارتباط با بخش‌­های مختلف سازمان، شعبه­‌ها، شرکا، همکاران، رقبا، سازمان­‌ها و افراد بالادستی، سازمان‌­ها و افراد زیرمجموعه و سازمان­‌ها و کسب‌وکارهای مشابه و مکمل از دیگر مواردی هستند که آن‌ها بررسی و مدیریت می­‌کنند. هدف اصلی در فرآیندهای روابط عمومی، حفظ اعتبار و ایجاد رابطه استراتژیک با مردم، مشتریان، کارمندان، سرمایه‌­گذاران و سایر ذینفعان است تا از این طریق، قسمتی از موفقیت سازمان تضمین یا از ایجاد بحران جلوگیری شود. یک متخصص روابط عمومی باید بداند که از چه ابزارهایی در چه زمان‌هایی و برای چه اهدافی استفاده کند.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین به استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه و همچنین منتقدان و مخاطبان گفته می‌شود. روابط عمومی دیجیتال یکی از شاخه­‌های بازاریابی دیجیتال است و غالبا به عنوان جدید‌ترین نوع روابط عمومی معرفی می­‌شود. هدف از روابط عمومی دیجیتال، ایجاد نظرات مطلوب درباره یک سازمان، محصولات، خدمات و… در دنیای مجازی و تاثیر بر روابط موجود در وب و رسانه‌­های اجتماعی است. به بیان ساده، روابط عمومی دیجیتال اهداف و تکنیک­‌های روابط عمومی را در فضای آنلاین و اینترنت جست‌وجو و محقق می­‌کند.

روابط عمومی دیجیتال

وقتی در مورد روابط عمومی دیجیتال صحبت می­‌کنیم، ممکن است فکر کنید که صرفا اشاره ما به انتشار گزارش­‌ها و محتواهای روابط ‌عمومی به صورت دیجیتال است؛ اما وظایف و اقدامات این حوزه به همینجا ختم نمی­‌شود. امروزه زندگی آنلاین به عنوان بخش مکمل زندگی واقعی نقش‌آفرینی می‌کند. در حالی که جمعیت بسیار بزرگی از افراد جهان به اندازه زندگی واقعی در زندگی آنلاین خود فعال هستند، روابط عمومی دیجیتال در این میان به دنبال تاثیرگذاری بیشتر بر مردم است. حالا ممکن است این تاثیر را با روایت یک داستان در مجله، روزنامه، بلاگ یا رسانه­‌های اجتماعی انجام دهد یا با تاکید بر عنصر پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری، ارتباط نزدیکی با مخاطب بسازد. فعالیت‌های حوزه روابط عمومی دیجیتال با سایر تکنیک‌­های ارتباطات در بازاریابی دیجیتال همچون شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی ویروسی نیز ارتباط دارد.

یکی از مزیت‌های روابط عمومی دیجیتال این است که شامل طیف گسترده‌­ای از فعالیت‌­ها و مخاطبین می­‌شود؛ یعنی شما به اجتماعات مختلف و با جنس‌های متفاوتی از مخاطبین دسترسی دارید. در این نوع روابط عمومی، دیگر نیازی به مخاطبان مطبوعات سنتی نیست و می­‌توان از راه ساده‌تری، با جمعیت بسیار زیادتری از مردم به صورت عمومی با ویژگی­‌ها و شخصیت‌های خاص ارتباط برقرار کرد. روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین شامل روزنامه‌نگاری، نوشتن خلاق و داستان‌پردازی، فروش، رسانه، سئو، رسانه‌های اجتماعی، مدیریت اجتماعات مخاطبین، روابط مشتری، طراحی وب، پشتیبانی و اینترنت می‌شود.

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

روابط عمومی دیجیتال و سنتی یا معمولی، هر دو بر تاثیرگذاری و ایجاد ارتباط با مردم تمرکز دارند؛ اما این تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در آن‌ها به روش‌­های مختلف انجام می­‌شود. در روابط عمومی سنتی از رسانه­‌های سنتی مانند رسانه­‌های چاپی، مطبوعات، رادیو و تلویزیون استفاده می‌­شود؛ این در حالی است که در روش دیجیتال، به جای تاثیرگذاری از طریق رسانه‌های غیردیجیتال همچون روزنامه، بر رسانه‌های اینترنتی و نوین مثل وبلاگ­‌ها، وبسایت‌­ها، شبکه­‌های اجتماعی، انجمن­‌های گفت‌وگو و… تمرکز دارد.

با وجود اینکه روابط عمومی همیشه برای برقراری ارتباط دوطرفه و تعامل دوسویه تلاش کرده است، اما در شیوه سنتی این امر به خوبی رخ نمی‌­داد و همواره یکی از دغدغه‌های متخصصین به این امر مربوط می‌شد. در روابط عمومی سنتی، ارتباط عموما یک‌طرفه و دامنه ارتباطات بسیار محدود و گزینشی است؛ بدان معنا که صرفا محتوایی از سوی سازمان‌­‌ها به مخاطبان داده می‌شود. اما در نسل جدید روابط عمومی، ابزار­های آنلاین از جمله شبکه­‌های اجتماعی و بخش نظرات در وبسایت‌­ها، امکان ارتباط دوطرفه با مخاطبان گسترده‌تر را فراهم می­‌کند. بستر روابط عمومی دیجیتال آنقدر گسترده است که حتی شرایط را برای تعامل و گفت‌وگوی مردم با یکدیگر نیز فراهم می‌کند که می‌تواند مزایای خودش را برای سازمان داشته باشد.

با وجود این نسل جدید، نقش و تاثیر روابط عمومی سنتی روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌­شود؛ زیرا مردم کمتر به روزنامه، مجله، آگهی و گزارش‌های فیزیکی توجه می‌­کنند و بیشتر در رسانه‌هایی حضور دارند که امکان ارتباط موثر، فعالانه و دوجانبه در آن فراهم است. نسل جدید روابط عمومی در این میان یک نقش پررنگ و تازه را بازی می‌کند. در عصر دیجیتال، ابزار­ها و روش­‌های روابط عمومی دیجیتال ترکیبی از فناوری‌های دیجیتالی و تکنیک‌های روابط عمومی هستنذ که میان متخصصان این حوزه و بازاریابی محتوا و بهینه‌سازی موتور جست‌وجو مشترک است. متخصص روابط عمومی باید همه این کانال‌ها و عناصر را به‌خوبی بشناسد و کارکرد آن‌ها را درک کند؛ چرا که این رویکردها نه‌تنها بخش اصلی بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آیند، بلکه حالا به بخش اساسی استراتژی­‌های روابط عمومی مدرن نیز تبدیل شده­‌اند.

بخوانید  پرسونای مشتری چیست و چگونه آن را طراحی کنیم؟

اقدامات روابط عمومی دیجیتال

در روابط عمومی دیجیتال، از ابزار، بستر و روش‌­های آنلاین و متنوعی استفاده می­‌شود. درواقع روابط عمومی دیجیتال می‌تواند به هرجایی که افراد در آن فعالیت آنلاین مداوم دارند سرک بکشد. شبکه‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین ابزارها هستند. این بسترها فرصت برقراری ارتباط با افراد به‌خصوص مخاطبان هدف، ایجاد شبکه­‌ای از ارتباطات، بررسی رقبا، رصد کردن بازار و ایجاد موج­‌های رسانه­‌ای را برای کسب‌وکار شما فراهم می­‌کنند. شما می‌توانید محتوای خود را در این پلتفرم­‌ها منتشر کرده، کمپین­‌های روابط عمومی خود را در آن‌ها آغاز کنید و دیگران را به بحث و گفت‌وگو فرا بخوانید که همه این‌ها در مجموع، منجر به تاثیرگذاری روی افکار عمومی می‌شود.

روابط عمومی

وبسایت‌­­ها و وبلاگ­‌ها یکی دیگر از ابزارها برای روابط عمومی دیجتیال به شمار می‌آیند. شما در این بسترها می‌توانید برای برقراری ارتباط با مخاطب هدفتان، اخبار و رویدادهای کسب‌وکار خود را در قسمت وبلاگ سایت سازمان‌ منتشر کرده و اطلاعات را به‌موقع به‌روزرسانی و پروموت کنید. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر، مطالب خود را با لینک‌های مرتبط در وب‌سایت‌های پرترافیک منتشر کنید تا رتبه‌بندی سایت سازمان شما در نتیجه جست‌وجوهای فراوان، بتواند به جایگاه خوبی دست پیدا کند. همچنین می‌‌توانید با فعالیت در وبلاگ‌­های شخصی که دارای موضوعات مختلف و عمومی هستند، با عموم جامعه ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی ایمیلی از روش‌های تاثیرگذار و مهم در روابط عمومی دیجیتال است؛ هرچند که در بسیاری از سازمان‌ها واحد مارکتینگ تمرکز بیشتری رو این بخش دارد. شما می‌توانید از طریق ایمیل، بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت، محتواهای روابط عمومی، اطلاع‌رسانی، گزارش‌­ها و اخبار را برای مخاطبان خود ارسال کرده یا از افراد برای ایجاد ارتباط متقابل و انجام یک اقدام (CTA) دعوت کنید. همچنین می­‌توانید با حضور در رویداد­های آنلاین مربوط به کسب‌و‌کارتان، ارتباط اولیه را ایجاد کرده و با دریافت ایمیل و شماره و هدایت آن­‌ها به سایت و شبکه­‌های اجتماعی، این ارتباط را ادامه دهید.

از دیگر تاکتیک­‌ها و بستر­هایی که در روابط عمومی دیجیتال به کار گرفته می‌­شود، می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سئو و موتور­های جست‌وجو: حضور در صفحه اول گوگل، باعث استفاده بهینه از فرصت­‌ها و بستر­های آنلاین موجود می‌شود.
  • رپورتاژ آگهی: گزار­ش­‌های چندرسانه­‌ای که توسط منابع و سازمان­‌های دیگر در فضای وب منتشر شود.
  • دایرکتوری­‌های آنلاین: سازمان شما می‌­تواند در بانک اطلاعات و فهرست سازمان­‌های یک کسب‌و‌کار قرار گیرد.
  • رسانه‌های آنلاین: ارتباط با روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، مصاحبه و پوشش اخبار فعالیت‌­ها توسط مطبوعات آنلاین.
  • اینفلوئنسر­ها: ارتباط و استفاده از بلاگر­ها و اینفلوئنسرها برای صحبت از شما و فعالیت­‌هایتان.

روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین، یکی از شاخه­‌های بازاریابی دیجیتال هم محسوب می‌شود. روابط عمومی به روش آنلاین از تولید محتوا، ارسال ایمیل، حضور در شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌ها کلمات کلیدی در سایت‌­ها استفاده می­‌کند که هرکدام در شاخه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال ایفای نقش می‌کنند. درواقع این دو حوزه، با هم ارتباط تنگاتنگ و متقابلی دارند.

از طرفی، فعالیت­‌هایی که در واحد روابط عمومی دیجیتال یک سازمان انجام می­‌شود، به سایر بخش­‌های سازمان نیز کمک می­‌کند. برای مثال خبرگزاری‌های آنلاین و رپورتاژ­هایی که در روابط عمومی دیجیتال استفاده می­‌شود، ترافیک سایت و شبکه­‌های اجتماعی را تا حد خوبی بالا می­‌برد. سایر فعالیت­‌های بازاریابی هم گاهی با رویکرد روابط عمومی انجام می­‌شوند و از اطلاعات، گزارش­‌ها و توصیه‌هایی که روابط عمومی ارائه می­‌دهد استفاده می­‌کنند. روابط عمومی دیجیتال شامل طیف گسترده‌ای از فرصت‌های بازاریابی مانند مصاحبه در نشریات آنلاین، افزایش حضور آنلاین شما و استفاده از قدرت تعاملی رسانه‌های اجتماعی برای رشد و شناخت بیشتر مخاطبین بالقوه و بالفعل است.

بخوانید  افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول)

روابط عمومی دیجیتال

تلاش‌های روابط عمومی دیجیتال به منظور اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی، آموزش، فرهنگ‌سازی، تصویرسازی مثبت و ایجاد حس نیاز برای عموم جامعه است اما بازاریابی دیجیتال، افزایش فروش و سود، کسب درآمد و تبدیل مخاطب هدف به مشتری دائم را دنبال می‌کند. مردم در وهله اول محصولات را نمی‌خرند، آن‌ها بابت برندها و تصوری که از برند دارند به شما پول می‌دهند. زمانی که فردی محصولی را می­‌خرد، عمل خریدن از طریق بازاریابی انجام شده است؛ اما پیش از خرید، روابط عمومی وجود دارد که فرد را از وجود چنین چیزی مطلع کرده است. بنابراین می‌توان گفت با ترکیب استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال می‌توان نتایج خوبی برای فروش محصولات در فضای دیجیتال و حتی فیزیکی به دست آورد و برندی سالم و مثبت را به مخاطبین ارائه کرد.

مزایای روابط عمومی دیجیتال

دنیای آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا با کمترین هزینه، با افراد مختلفی در تماس باشید. تعامل و ارتباط دوسویه از مهم‌ترین کارهای روابط عمومی به شمار می‌آید اما در این سال‌ها ثابت شده است که این امر در روابط عمومی دیجیتال بهتر انجام می­‌شود و می­‌توان تعاملات پایدارتری را با آن ایجاد کرد. روابط عمومی دیجیتال همچنین موجب بهبود نتایج فعالیت‌­های بازاریابی به‌خصوص بازاریابی دیجیتال می­‌شود.

از جمله مزیت­‌های روابط عمومی آنلاین عبارتند از:

  • افزایش ترافیک وبسایت
  • افزایش بازدید پروفایل­‌ها در رسانه­‌های اجتماعی
  • بهبود سئو سایت
  • افزایش آگاهی از برند
  • دریافت لید

در روابط عمومی دیجیتال، امکان ارزیابی نتایج کار به صورت دقیق و با استفاده از ابزارهای مختلف فراهم است. یکی از مشکلات روابط عمومی سنتی ناتوانی در سنجش تاثیر اقدامات و اندازه‌گیری موفقیت محتواهای روابط عمومی است؛ اما در روابط عمومی دیجیتال، با کمک ابزارهای تحلیلی می­‌توانید مشتریان سایت خود را تحلیل کرده و از با آگاه شدن از دلایل عدم خرید آن‌ها، تغییرات و اصلاحات لازم را در کمپین­‌ها و تبلیغات خود اعمال کنید.

با اجرای یک کمپین روابط عمومی دیجیتال می­‌توانید شهرت و اعتبار اجتماعی برندتان را بالا ببرید. با انتشار مقاله‌ها و محتواهای جدید و بهبود رویکرد­های روابط عمومی، می‌توانید تبدیل به یک منبع معتبر در حوزه کسب‌وکار خود شوید و اعتماد مردم را به برندتان افزایش دهید. همچنین می‌‌توانید یک هویت آنلاین برای کسب‌وکارتان را بسازید و در دنیای شبکه‌های اجتماعی، جایگاهی منحصربه‌فرد برای خودتان ایجاد کنید.

بنابراین از دیگر مزیت‌­ها می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدایت افکار عمومی
  • ایجاد موج رسانه‌­ای و مدیریت فضای رسانه
  • کمک به برندسازی
  • بهبود تصویر برند
  • ساخت اجتماع
  • ایجاد اعتماد

روابط عمومی دیجیتال، نسل جدید روابط عمومی است که می‌­تواند یک سازمان را بالکل متحول کند. همچنین به عنوان یکی از شاخه‌ای بازاریابی دیجیتال در کنار سایر بخش‌­ها، به انجام درست و موفق فرآیندهای بازاریابی کمک می‌­کند. امروزه بخش عمده­‌ای از جامعه،‌ کاربران هرروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند؛ بنابراین فعالیت در دنیای آنلاین و استفاده از استراتژی­‌های روابط عمومی دیجیتال، می‌تواند احتمال رشد و موفقیت کسب‌وکار شما را  تا چندده درصد افزایش دهد. به نظر شما کدامیک از سازمان‌های ایرانی روابط عمومی دیجیتال موفق‌تری را در این سال‌ها به نمایش گذاشته‌اند؟

مقالات دی‌ام برد را دنبال کنید تا با ابزار­های دنیای دیجیتال، تبلیغات و روابط عمومی بیشتر آشنا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =