پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
سئو

سئو خارجی چیست؟ تکنیک‌های off page SEO

محمد نصیری محمد نصیری
31 خرداد 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سئو خارجی چیست؟ تکنیک‌های  off page SEO
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سئو خارجی (off-page SEO) یکی از تکنیک‌های قوی بهینه‌سازی سایت است که نقش تعیین کننده‌ای در رتبه‌بندی آن در نتایج جستجوی گوگل دارد. اگر هدف‌تان این است که مردم برند و خدمات‌تان را بیشتر بشناسند، نباید فقط روی سئو داخلی سایت‌تان تمرکز کنید.
در این مطلب، ما جنبه‌های سئو خارجی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا با تکنیک‌های اصلی  آن بیشتر آشنا شوید. زیرا این موضوع نقش مهمی در بازاریابی آنلاین دارد.

سئو خارجی سایت (off-page seo) چیست؟

سئو خارجی شامل اقداماتی  است که خارج از محیط سایت و به‌طور غیرمستقیم روی بهتر شدن رتبه وب‌سایت‌تان در نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد. برخلاف تصور عموم، سئو خارجی چیزی فراتر از بک لینک‌سازی است. تکنیک‌های مختلف زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای برتری کسب‌وکار آنلاین‌تان در بین رقبا استفاده کنید.
بسیاری از متخصصین سئو، سئو خارجی را مهم‌تر از سئو داخلی می‌دانند. با این وجود، ما همچنان معتقدیم که هم سئو داخلی و هم سئو خارجی برای ارتقا رتبه‌ی سایت شما ضروری است.

چرا باید به سئو خارجی (off-page SEO) اهمیت بدهیم؟

گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه‌بندی سایت‌ها دارد. بالا بردن رتبه سایت‌تان تنها بر اساس محتوا کار دشواری است. اینجاست که بحث سئو خارجی مطرح می‌شود. سئو خارجی به موتور جستجوی گوگل کمک می‌‌کند تا نظرات کاربران سایت‌تان را درک کند و نتایج مفیدتری در اختیارشان قرار دهد.

تکنیک‌های اساسی در سئو خارجی

به‌طور کلی، روش‌های پیاده‌سازی سئو خارجی به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • بک‌لینک‌سازی
  • سئو محلی
  • تبلیغات

بک‌لینک‌سازی

در بک‌لینک‌سازی شما تلاش می‌کنید تا از سایت‌های دیگر، لینک‌های معتبر دریافت کنید. این لینک‌ها با اهداف مختلفی مانند ورودی گرفتن، اعتبار گرفتن برای کسب‌وکار و… انجام می‌شود. در حقیقت، زمانی‌که یک سایت معتبر به سایت شما لینک می‌دهد، یک سیگنال برای گوگل است که به او می‌گوید این سایت اعتبار شما را تاحدودی تضمین کرده و به شما رای داده است. بنابراین، موتور جستجوی گوگل به محبوبیت صفحه‌ی سایت‌تان پی می‌برد و می‌تواند محتوای باکیفیت‌تری در اختیار کاربران‌تان قرار دهد.

روش‌های زیادی برای بک‌لینک‌سازی وجود دارد. لینک‌‌سازی طبیعی، لینک‌‌سازی دستی، رپورتاژ آگهی، خرید بک‌لینک و… . اما یادتان باشد که فرایند بک‌لینک گرفتن یک پروسه پیوسته و مداوم است. به این معنا که با پیشرفت سایت‌تان، بایستی وسواس بیشتری روی روش‌های لینک‌سازی خارجی‌تان داشته باشید. زیرا این روش‌ها روی ارزش بک‌لینک‌هایتان تاثیرگذار هستند.

همچنین بخوانید: استراتژی سئو چیست؟ | صفر تا صد تدوین استراتژی سئو

عوامل تاثیرگذار بر روی ارزش بک‌لینک

اعتبار دامنه: هرچه اعتبار صفحه‌ای که از آن لینک گرفته می‌شود  بیشتر باشد، ارزش و قدرت بیشتری به صفحاتی که به آن لینک داده شده، می‌دهد.
برای سنجش اعتبار دامنه یک سایت می‌توان از ابزار  free domain seo analysis tool وب سایت Moz کمک بگیرید.

بخوانید  بررسی سرعت سایت از طریق سرچ کنسول

ارتباط : دُرُست است که اعتبار گرفتن از یک سایت معتبر ارزش بک لینک‌تان را بالا می‌برد، اما آنچه مهم است این است که سایت‌هایی که از آن‌ها لینک می‌گیرید، از نظر محتوا با کسب و کارتان مرتبط باشند.

ترافیک سایت: هنگام بک لینک گرفتن از سایت‌های دیگر باید بررسی کنید که چه میزان ترافیک از طریق این سایت‌ها وارد سایت شما خواهد شد و آن را هدفمند مدیریت کنید.

نوع لینک: در لینک‌سازی و فعالیت‌های تبلیغاتی عموما با دو نوع لینک سروکار داریم:

لینک‌های Do-Follow: پیوندهای Do-Follow حالت پیش فرض لینک‌ها هستند و به ربات‌های‌ گوگل اجازه می‌دهند تا ارزش را به لینک یا صفحه‌ی سایت لینک داده شده منتقل کنند. گوگل تعداد این نوع لینک‌ها و تعداد دامنه‌های جداگانه‌ای که شما از آن‌ها لینک گرفته‌اید را بررسی می‌کند. هر چه تعداد بک لینک‌ها از منابع متعدد و مرتبط بیشتر باشد، ارزش بیشتری به صفحه‌ی مورد نظر منتقل می‌شود.

لینک‌های No-Follow: ربات‌های گوگل از پیوندهای No-Follow عبور نمی‌‌کنند. به این ترتیب، این نوع لینک‌ها هیچ ارزشی به صفحه‌ای که به آن لینک داده شده، اضافه نمی‌کنند. البته پیوندهای No-Follow باز هم ارزشمند هستند. زیرا می‌توانند ترافیک ایجاد کنند که این موضوع تاثیر مثبتی روی بهینه‌سازی سایت دارد.

فضاهای مناسب برای بک‌لینک‌سازی

شبکه‌های اجتماعی

امروزه قدرت شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین چرا شما از این پلتفرم برای توسعه و رونق کسب‌و‌کارتان استفاده نکنید؟ فضای مجازی بستر مناسبی برای معرفی برند، محصول یا خدمات‌تان است. شبکه اجتماعی مناسب کسب‌وکارتان را پیدا کنید و با تولید محتواهای کاربردی و تاثیرگذار مخاطبین هدفمندتان را به مشتری‌های وفادار تبدیل کنید.
تولید محتوای ویدئویی در یوتیوب یا آپارات، اشتراک گذاری تصویر در Pinterest یا اشتراک‌گذاری مقاله در Slideshare از جمله روش‌های تاثیرگذاری است که امروزه برای تولید محتوا و جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

بخوانید  سئو منفی چه ضربه‌هایی به سایت ما می‌زنند؟
سایت‌های مرتبط

سایت‌های معتبر  و قابل اعتمادی که مرتبط با کسب‌وکارتان هستند، یکی از فضاهای مناسب جهت بک‌لینک گرفتن است. به‌عنوان مهمان در این سایت‌ها پُست‌های باکیفیتی را به اشتراک بگذارید. همچنین، می‌توانید در قسمت نظرات کاربران این سایت‎‌ها، به برخی سوالات پاسخ دهید یا نظرتان را در مورد یک موضوع تخصصی بیان کنید. به این ترتیب، هم به افرادی که به دنبال پاسخ‌ هستند، کمک کرده‌اید و هم محصول و خدمات‌تان را به کاربران معرفی می‌کنید.

فروم‌ها و انجمن‌ها

فروم‌ها یا تالارهای گفتگوی آنلاین یکی از بسترهای مناسب معرفی برند و گسترش کسب‌وکارتان است. فروم‌های آنلاین متناسب با کسب‌وکارتان را پیدا کنید، در آن‌ها عضو شوید، اگر نظر مفیدی دارید، در قسمت نظرات قرار دهید. در برخی از فروم‌ها امکان اشتراک‌گذاری لینک وجود دارد. می‌توانید در آنجا سایت خود را معرفی کنید. دقت داشته باشید که سایت‌تان مرتبط باشد.

وبلاگ‌ها

با گسترش فضاهای اجتماعی، وبلاگ‌ها دیگر قدرت سابق را ندارند. با این وجود، هنوز هم یکی از ابزارهای خوب و ارزان قیمت برای معرفی کسب‌وکارتان هستند. شما ‌می‌توانید در کنار وب‌‌سایت‌تان یک وبلاگ نیز داشته باشید. و در آن با تولید محتوای متنی، ویدئویی، تصویری، اینفوگرافی و… هم سطح اطلاعات کاربران را افزایش دهید و هم آن‌ها را با محصول و خدمات‌تان آشنا کنید.

رپورتاژ آگهی

در رپورتاژ آگهی شما یک محتوا تولید می‌کنید. سپس با پرداخت هزینه آن را در یک سایت معتبر و مرتبط به اشتراک می‌گذارید. رپورتاژ آگهی با اهداف مختلفی از جمله شناساندن برند، معرفی محصول یا خدمات، اشتراک‌گذاری مقالات مرتبط و… انجام می‌شود.

خرید بک‌لینک

یکی از راه‌های دریافت لینک از سایت‌های دیگر، خرید بک‌لینک است. در خرید بک‌لینک باید توجه داشته باشید که اولا سایت مورد نظر شرایط سایت شما را داشته باشد، ثانیا، سایت باکیفیت و قابل اعتمادی باشد. در غیر این صورت، تاثیرات مخربی روی رتبه سایت‌تان خواهد گذاشت. حتی ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.

Social Bookmarking

وب سایت‌های Social Bookmarking سایت‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند لینک URL وب‌سایت یا صفحاتی از وب سایت‌تان را در آنجا ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید. زمانی‌که سایت ‌شما در وب‌سایت‌های بوک‌مارکینگ نشانه‌گذاری می‌شود، به عنوان یک بک‌لینک معتبر شناخته می‌شوید. موتورهای جستجو غالبا فهرست سایت‌های سوشال بوک‌مارکینگ را در صفحه نتایج نشان می‌دهند. علاوه بر این، کاربران با دیدن لینک شما در فهرست علاقه‌‌مندی‌ها ممکن است نسبت به سایت‌تان کنجکاو شده و بخواهند از آن بازدید کنند. به این ترتیب، ترافیک سایت خود را افزایش داده‌اید و به مشتریان بالقوه‌ای دست پیدا می‌کنید.

بخوانید  گزارش وضعیت سئو در جهان (سال 2021) توسط رسانه معتبر SEJ!

سئو محلی

اگر شما یک کسب‌وکار با بازار محلی دارید، سئو محلی همان چیزی است که باید انجام دهید. در سئو محلی، مخاطبان هدف‌تان کاربران نزدیکِ دفتر یا فروشگا‌ه‌تان هستند. بنابراین باید برای شهر و آدرس محل کسب‌وکارتان نیز بهینه‌سازی انجام دهید. تا افراد به راحتی بتوانند شما را از طریق گوگل مَپ یا اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ پیدا کنند. google my business یکی از ابزارهای مناسب برای سئو اطلاعات کسب‌وکارتان (نام، ادرس، تلفن) است.

تبلیغات

روش‌های زیادی برای تبلیغ کسب‌وکارتان در فضای مجازی وجود دارد. از اجاره یک بنر در یک وب‌سایت معتبر گرفته تا استفاده از تبلیغات گوگل (google Ads). هدف از تبلیغات اساسا معرفی برند، محصول یا خدماتتان است. در زیر به چند نمونه تبلیغ اشاره می‌کنیم:

اینفلونسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی روش بازاریابی  آنلاین است که در آن شما از افراد شناخته شده در حوزه‌ی مرتبط با کسب‌وکارتان می‌خواهید تا با پرداخت مبلغی برند، محصول یا خدمات‌تان را به شکل غیرمستقیم تبلیغ کنند.  این تکنیک عمدتا با هدف افزایش اعتبار در بازار، بالارفتن فروش محصول یا خدمات یا حتی افزایش گفتگوها درباره‌ی برند انجام می‌شود. در انتخاب شخص تاثیرگذار (اینفلوئنسر) دقت داشته باشید. فردی را انتخاب کنید که هدفش با شما در یک راستا باشد و مخاطبان هدفش همان‌هایی باشند که شما انتظار دارید.

تبلیغات رویداد

تبلیغ رویداد یا ایونت‌ها یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغ کسب‌وکار و جذب مشتری است. در مورد رویدادهای مختلف اطلاع‌رسانی کنید. این کار هم تبلیغ برای شما محسوب می‌شود و هم مخاطب بیشتری را به سمت سایتتان می‌کشاند.  همچنین با تبلیغ رویداد، مشارکت اجتماعی شما نیز بیشتر می‌شود و افراد بسیاری ممکن است لینک سایتتان را برای یکدیگر بفرستند.

نکته پایانی

سئو خارجی (off-page SEO) بخش جدایی ناپذیر بهینه‌سازی وب‌سایت و جذب مخاطب است. بدون سئو خارجی تمام اقدامات سئو داخلی شما به هدر خواهد رفت. تکنیک‌هایی که در بالا توضیح داده شد، به شما کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از روابط را به وجود بیاورید که نتیجه آن افزایش ترافیک وب‌سایت و فروش بیشتر محصولات یا خدماتتان خواهد بود.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
محمد نصیری
محمد نصیری
نظرات