اسنیپت چیست؟ و چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد؟
فهرست مطلب
اسنیپت یا snippet قسمتی از نتایج سرچ گوگل است در واقع به هر نتیجه جستجو در گوگل اسنیپت میگوییم. زمانی که شما موضوعی را در گوگل سرچ میکنید در نتایج سرچ title ,URL و description که از سایتهای دیگر مشاهده میکنید به عنوان اسنیپت شناخته میشود. یکی از مهمترین بخشهای سئو چگونگی نوشتن اسنیپت است که باعث کلیک کردن کاربر و وارد شدن به سایت شما میشود.
اهمیت اسنیپت
شما برای اینکه در صفحه اول گوگل و لینک یک قرار بگیرید باید یک محتوای ارزشمند و با کیفیت بالا نوشته باشید و موارد سئو تکنیکال را رعایت کرده باشید. اما تا اسنیپت شما، فرد جستجوکننده را جذب نکند هرگز روی لینک شما در نتایج سرچ گوگل کیلک نخواهد کرد!
شما باید اسنیپت خود را به گونهای بنویسید که هر کاربری را وادار به کلیک کردن کند که در نهایت منجر به افزایش ترافیک و فروش بیشتر شما خواهد شد. البته اگر شما اسنیپت را ننویسید گوگل بخشی از متن شما را به همراه عنوان در کنار هم قرار میدهد و به کاربر نمایش میدهد که ممکن است چندان جذاب نباشد.
شما باید یک عنوان جذاب بنویسید و متا دیسکریپشن خود را به گونهای بنویسید که علاوهبر جذاب بودن کلمات کلیدی شما را داشته باشد تا در نتایج سرچ صفحه اول ظاهر شود.
نحوهی نوشتن اسنیپت
اگر cms شما وردپرس باشد احتمالا یکی از پلاگینهای رنک مث و یا یواست سئو استفاده میکنید. هردو این پلاگینها بخشی را دارند که به شما این امکان را میدهد که هر تایتل یا عنوانی میخواهید را بنویسید. زمانی که وارد نوشتهها شدید در قسمت پایین صفحه بخشی وجود دارد که میتوانید این کار را انجام دهید.
محل تغییرات اسنیپت در افزونه رنک مث:
محل تغییرات اسنیپت در افزونه یواست سئو:
Rich Snippets چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟
ریچ اسنیپتها(Rich Snippets) همان اسنیپتهای معمولی هستند که دادههای بیشتری را بهنمایش میگذارند. ریچ اسنیپت نسبت به نتایج جستجوی معمولی، جذابیت بصری بیشتری دارند. پس میتوانند کلیکهای ارگانیک بیشتری را کسب کنند. کلیک بیشتر به مرور زمان منحر به افزایش نرخ CTR شده و این شاخص در طولانی مدت به یک سیگنال مثبت برای گوگل تبدیل میشود.
از سوی دیگر، نرخ کلیک بیشتر، ورودی سایت شما را نیز افزایش میدهد. به این ترتیب احتمال اینکه رتبه شما ارتقاء پیدا کند، افزایش مییابد. بنابراین میتوان گفت که ریچ اسنیتها بطور غیرمستقیم بر روی سئو سایتتان تاثیر میگذارند.
انواع Rich Snippet
- نظرات: نظرات به شکل ستاره نمایش داده میشود و میتواند توسط یک منتقد جداگانه انجام شده باشد یا میانگینی از امتیازات کاربران باشد.
- دستور غذا: دستور غذا شامل اطلاعاتی درباره زمان آمادهسازی، میزان کالری، تصویر یا نظرات کاربران باشد.
- موسیقی: این قسمت درباره موزیک اطلاعاتی مانند تاریخ عرضه آلبوم، نام خواننده و … را به گوگل ارائه میدهد.
- اطلاعات محصول: درباره یک محصول اطلاعاتی نظیر قیمت و عکس محصول را در اختیار گوگل قرار میدهند.
- اطلاعات تماس شرکت: اطلاعات شرکت نظیر آدرس، لوگو و تلفنهای تماس را میدهد.
- آخرین اخبار: این قسمت مخصوص سایتهای خبری مورد تایید گوگل است. مهمترین اخبار پیرامون یک موضوع در این قسمت نمایش داده میشود.
- ویدئو: با دادن اطلاعات درباره ویدئوهایتان، به موتورهای جستجو نشان میدهید که محتوای شما حاوی فایلهای ویدئویی نیز است.
همچنین بخوانید: استراتژی سئو چیست؟ | صفر تا صد تدوین استراتژی سئو
چگونه Rich snippet را به نتایج خود اضافه کنیم؟
برای اضافه کردن ریچ اسنیپت بایستی با مفهوم structure data یا همان دادههای ساختار یافته بهخوبی آشنایی داشته باشید. دادههای ساختار یافته مجموعهای از کدها هستند که شما با اضافه کردن آنها به گوگل میگویید که صفحهی وب سایتان درباره چیست، چه ویژگیهایی دارد و چه قسمتهایی از آن ویژگیها را بایستی به کاربر نشان دهد. بعد از اضافه کردن این کدها باید آنها را تست کنید تا خطاهای احتمالی را به شما نشان دهد.
تفاوت featured snippet با اسنیپت معمولی
Featured snippet، اسنیپت ویژه یا پاسخ ویژه گوگل، نتایج برجستهای از گوگل هستند که در بالای صفحه نتایج، در بالای موقعیت ۱ نشان داده میشوند تا پاسخ سریعی به جستجوی کاربران بدهند. محتوایی که داخل جعبه پاسخ ویژه قرار میگیرند، بطور خودکار از صفحات وب داخل ایندکس گرفته میشود.
در حقیقت، جعبه پاسخ ویژه فرصتی است که در آن میتوان بدون نیاز به گرفتن رتبه بالا در نتایج جستجو گوگل، کلیکهای زیادی دریافت کرد. بر اساس یک تحقیق در سایت Serch Engine Land جعبه پاسخ ویژه تقریبا ۸۰٪ از کل کلیکها را به خود اختصاص میدهد.
علاوه بر این، با قرار گرفتن در جعبه پاسخ ویژه، شما به یک منبع قابل اعتماد تبدیل میشوید. همانطور که میدانید جلب اعتماد گوگل و کاربران یکی از دشوارترین موضوعات در سئو است. زمانیکه در جایگاه اسنیپت برجسته قرار میگیرید،کاربران احساس اطمینان بهتری نسبت به سایت شما پیدا میکنند.
انواع featured snippet یا پاسخ ویژه در گوگل
جعبهی پاسخ ویژه به سه نوع اصلی تقسیم میشوند:
- پاراگراف
- جدول
- فهرست
از سه نوع بالا، جعبههای پاسخ پاراگراف محبوبترین نوع هستند. ۸۱% از همه جعبههای پاسخ به این فرم ارائه میشوند.
چگونه سایت خود را برای جایگاه اسنیپت ویژه بهینه کنیم؟
قرار گرفتن در جایگاه پاسخ ویژه کار چندان دشواری نیست. با انجام اقدامات زیر میتوانید شانس خود را برای قرار گرفتن در این جعبه طلایی افزایش دهید.
پاسخهای کوتاه ارائه بدهید
به سوالات مهم پاسخ بدید یا اطلاعات مربوط به یک موضوع را تا جاییکه امکان دارد، خلاصه کنید. بهتر است به سوال بهطور کامل پاسخ دهید و بعدا آن اطلاعات را گسترش دهید.
محتوای باکیفیت و طولانی تولید کنید
اگر میخواهید شانس حضور در اسنیپت ویژه را بدست آورید، بایستی محتوای عمیقی بنویسید. در محتوایتان تمام زوایای یک موضوع را بررسی کنید. در واقع، محتوای شما باید تمام اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را فراهم کند، تا مخاطب مجبور نباشد برای یافتن پاسخ خود، در سایتهای دیگر جستجو کند.
رقابتتان را بررسی کنید
از سایتهای رقیب الهام بگیرید. بهعنوان مثال تصور کنید قصد دارید در بخشی از محتوایتان درباره “روشهای تبلیغات در شبکههای اجتماعی” توضیح دهید. ابتدا سرچ کنید ببینید آیا کسی قبلا در جعبه پاسخ ویژه گوگل برای این سوال ظاهر شده است؟ سپس با مشاهده و بررسی محتوای رقیب، ایده بهتری برای رتبهبندی و قرار گرفتن در جایگاه صفر پیدا میکنید.
ساختار محتوایتان را بهینه کنید
افزودن عناصری مانند جدول و لیستهای مرتب شده میتواند شانس حضور شما در جایگاه صفر را افزایش دهد. البته نوع قالبی که قرار است از آن استفاده کنید به میزان زیادی به نوع سوال شما بستگی دارد. بهعنوان مثال برای سوال ” بهترین ابزار سئو وردپرس؟” اسنیپت ویژه، فهرستی از بهترین ابزارهای بهینهسازی سایتهای وردپرسی را نمایش میدهد.
صفحه سوالات متداول ایجاد کنید
اگه سؤالات متداولی در مورد موضوعی در صنعت شما وجود داره، میتوانید یک صفحه سؤالات متداول ایجاد کنید تا به تمام سوالات کاربران پیرامون آن موضوع پاسخ داده باشید. دقت کنید که پاسخها حتی الامکان کوتاه باشند.
صفحه خود را برای جستجوی صوتی بهینهسازی کنید
هر ماه بیش از یک میلیارد جستجوی صوتی انجام میشود و حداقل ۵۰٪ جستجوها برای انتقال اطلاعات به جستجوگرهای صوتی به اسنیپتهای ویژه متکی هستند. با این تفاصیل، اگه میخواهید برای اسنیپتهای ویژه رتبهبندی شوید، محتوای خود را برای جستجوهای صوتی نیز بهینهسازی کنید.
بهبود رتبه، شرط لازم برای رسیدن به جایگاه اسنیپت ویژه
برای قرار گرفتن در جایگاه صفر نتایج جستجو، بایستی صفحه سایتتان در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد. بر اساس مطالعات Ahrefs ٪۹۹ از فیچر اسنیپتها از صفحاتی هستند که قبلا در صفحه اول نتایج گوگل رتبه گرفتهاند.
فرض کنید اولین صفحه گوگل شامل فهرستی از بهترین و مورد اعتمادترین محتواهای گوگل درباره کلمه کلیدی موردنظر باشد، بنابراین گوگل اطلاعات مورد نیاز ساخت پاسخ ویژه را از محتواهای موجود در همان صفحه انتخاب میکند. محتوای شما حتی اگر به بهترین شکل قالببندی شده باشد، اما در صفحه اول نتایج نباشد، شانس بسیار کمی برای گرفتن جایگاه پاسخ ویژه خواهد داشت.
جا داشت روی featured snippe بیشتر توضیح بدید، این مورد هم شبیه به گرفتن رتبه نیست، باز کار تکنیکال داره، حتی پلاگین ووردپرسی براش هست