چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
فهرست مطلب
با توجه به اینکه تعداد افرادی که به صورت آنلاین خرید خود را انجام میدهند بیشتر شده و روشهای سنتی خرید کردن دیگر جایی در میان مردم امروزی ندارند، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد برای یادگیری بیشتر در مورد بازاریابی دیجیتال اقداماتی انجام دهند. دلیل این افزایش اشتیاق به یادگیری مارکتینگ این است که بسیار جذابتر از روشهای بازاریابی سنتی بوده است و بسیاری از شرکتها از پتانسیل مارکتینگ در افزایش فروش خود نتیجه گرفتهاند.
این بدان معناست که آگهی های استخدام برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ روز به روز بیشتر میشود و هرچه افراد بیشتری برای خرید به اینترنت مراجعه میکنند، افراد ماهر در بازاریابی دیجیتال تقاضای بیشتری خواهند داشت. برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر، لزوماً نباید در دانشگاه رشته بازاریابی و رشتههای مرتبط را خوانده باشید. روشهای دیگری نیز برای کسب دانش مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر وجود دارد که توسط افراد موفق در این حوزه به وجود آمده است. اگر میخواهید دیجیتال مارکتر شوید و در آینده در مسیر شغلی مدیر مارکتینگ شدن قدم بردارید، همین امروز باید شروع کنید. در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با پروسه دیجیتال مارکتر شدن آشنا کنیم.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
تفاوت بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ با نمونه سنتی خود در این است که ترفندهای فروش سنتی و بازاریابی سنتی بر فروش محصول به صورت مستقیم به مشتری متمرکز است. بازاریابی دیجیتال بر ساخت و تولید ارزش برای مشتریان بالقوه تمرکز دارد. هدف از بازاریابی دیجیتال این است که مشتری هر کالا و خدماتی را که نیاز دارد را در هر زمان و هر مکان، بتواند دسترسی داشته باشد و برای به دست آوردن آن مشکل زیادی نداشته باشد.
بازاریابی دیجیتال یکی از بخشهای هر سازمان و شرکتی به شمار میآید که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند که از جمله آنها میتوانیم به کارشناس سئو، کارشناس شبکههای اجتماعی، بازاریاب محتوا و مسئول بخش تبلیغات کلیکی یا PPC اشاره کنیم.
مطالعه کنید: مراحل تبدیل شدن به استراتژیست مارکتینگ
مهارتهای مورد نیاز برای کار در بازاریابی به عنوان دیجیتال مارکتر
کار در زمینه مارکتینگ، یکی از حیطههایی است که به مهارتهای بسیار زیادی نیاز دارد و افرادی که قرار است در این زمینه کار کنند باید دانش بسیار به روزی در زمینه دنیای دیجیتال و فروش آنلاین داشته باشند. موارد زیر از مهمترین مهارتهای دیجیتال مارکتر است که آنها را بررسی خواهیم کرد.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بیشتر افراد و کاربران همیشه برای پیدا کردن و رسیدن به جواب سؤالی در گوگل جستجو میکنند. بهینه سازی وبسایتها برای افزایش میزان سرچ ارگانیک در موتورهای جستجو، یکی از مهمترین بخشها در بازاریابی دیجیتال است. درک چگونگی قرار دادن و استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، تغییر متن alt، بک لینک و موارد دیگر از مهمترین کارهایی هستند که در سئو انجام میشود.
مدیریت شبکههای اجتماعی
نحوه اداره شبکههای اجتماعی مهم مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و لینکدین یکی دیگر از موارد مهمی است که در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید بتوانید شبکههای اجتماعی کسب و کارها را جلو ببرید، به تعداد دنبال کنندههای آن بیفزایید و با محتوایی که تولید میکنید آن ها را بیشتر با پیج و کسب و کار خود درگیر کنید. درک عمیق از رفتار کاربر و اینکه چه زمانی از چه شبکه اجتماعی بیشتر استفاده میکند، میتواند روند بازاریابی دیجیتال را بهتر کند.
برای اینکه در شبکههای اجتماعی خود را خوب جلوه دهید و موفق باشید، باید بتوانید داستان سرایی کنید. برای این کار باید ابتدا در مورد رفتار کاربر تحقیق کنید و به دنبال این باشید که علایق و نیازهای کاربر را در محتوای خود بگنجانید. این مورد یکی از مهمترین کارهای بازاریابی دیجیتال است که نیاز به مدیریت و توانایی تفکر بالا دارد.
کلیک کنید: تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟ چرا برای کسبوکارها مهم است؟
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا کار بسیار بزرگی است. شما به عنوان یک بازاریاب محتوا، هم یک متفکر خلاق و هم تحلیلگر داده هستید. به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید محتوا را به گونهای آماده و منتشر کنید که مخاطب را ابتدا با برند خود درگیر کنید و سپس کاری کنید که برای دریافت اطلاعات بیشتر و رسیدن به نیاز خود به وبسایت شما مراجعه کند. در واقع محتوا در بازاریابی دیجیتال باید به عنوان یکی از مهرههای اصلی در جذب مخاطب عمل کند.
تجزیه و تحلیل داده
درک Google Analytics یک امر ضروری در دیجیتال مارکتینگ است. یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به روشهای مرسوم بازاریابی سنتی، این است که در این روش تمام نتایج قابل اندازه گیری میباشد. شما به عنوان دیجیتال مارکتر باید بتوانید از مهارتهای خود برای تفسیر و تحلیل تمام فعالیتهای خود در بازاریابی استفاده کنید. ممکن است بررسی این ابزارها و تجزیه و تحلیلی دادههای آن کمی پیچیده و سخت باشد، اما در نهایت خروجی که از این ابزارها دریافت میکنید به شما کمک میکند که مخاطبان هدف و انگیزه برای خرید را به دست آورید و کمپینهای بازاریابی خود را بر پایه افزایش سود ببندید.
تبلیغات کلیکی (PPC)
اگر از این مورد اطلاعی ندارید حتما مقاله تبلیغات کلیکی چیست؟ را مطالعه کنید. این کار در بازاریابی دیجیتال به افزایش میزان ترافیک وبسایت شما کمک میکند و به ازای پرداخت هزینه سایت خود را در وبسایتهای پرترافیک تبلیغات میکنید. دیجیتال مارکتر کلمات کلیدی را در تبلیغات کلیکی پیشنهاد میدهد که بیشترین بازدهی را از سرمایه گذاری به دست آورند. دیجیتال مارکتر در این بخش به مهارت تجزیه و تحلیل دادهها برای کاهش هزینه تبلیغات و افزایش بازگشت سرمایه نیاز دارد.
چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
فارغ از مهارتهای حرفهای و آموزشی که باید داشته باشید، دیجیتال مارکترها نگرش خاصی دارند و آن را به هر شرکتی میآورند. آنها افرادی زرنگ و فعال هستند و به خوبی میتوانند از پس رهبری تیم بر بیایند. اگر میخواهید یکی مانند دیجتال مارکترها باشید، باید بتوانید مانند آنها فکر و عمل کنید. بهترین راه برای دیجیتال مارکتر شدن این است که از آنها یاد بگیرید و مراحل زیر را دنبال کنید.
مطالعه کنید: بازار یابی دهان به دهان چیست؟
دوره کارآموزی را بگذرانید
اگر در شروع کار خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید، دوره کارآموزی میتواند به شما در کسب تجربه و افزایش نمونه کارها در رزومه کمک کند. حضور در کنار سایر متخصصان صنعت، شما را در معرض انواع کارهای بازاریابی دیجیتال قرار میدهد و به شما کمک میکند تا به نتیجه گیری خوبی از انتخاب بهترین شاخه در مارکتینگ برساند.
دنباله روی رهبران این حوزه باشید
بازاریابان دیجیتال میدانند که این رشته با چنان سرعتی در حال رشد است که به اشتراک گذاشتن رازهای آن شغل آنها را به خطر نمیاندازد و به کسب و کار و شغل آنها لطمهای وارد نمیکند. بسیاری از بازاریابان دیجیتال نه تنها به شما میگویند چه کارهایی در این زمینه انجام دادهاند، بلکه مطالعات موردی را با شما در میان میگذارند که نشان دهنده روند موفقیت آنها در بازاریابی دیجیتال بوده است. افراد موفق در این حوزه را الگو کنید و دنباله روی آنها باشید، به آنها گوش دهید و در صورت داشتن بلاگ، مدام محتواهای آنها را بخوانید.
شبکه سازی، شبکه سازی و شبکه سازی
اگر میخواهید دیجیتال مارکتر شوید، باید خود را در انجمنها و دورهمیهای افراد این حوزه نشان دهید. در رویدادهای شبکه سازی شرکت کنید یا در گروههای آنلاین عضو شوید. غالباً حضور در این بسترها است که باعث به وجود آمدن فرصتهای غیر منتظره میشود و همچنین میتوانند تجربهی خوبی برای یادگیری باشند.
همیشه دانش خود را به روز نگه دارید
در هر کاری که مهارت دارید، باید تلاش کنید که هر روز در آن بهتر شوید. اگر موردی وجود دارد که باید روی آن کار کنید، هیچ چیزی نباید مانع آن شود. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید همیشه مهارتهای خود را ارتقا دهید و دورهها، کتابهای الکترونیکی و وبینارها که هم به صورت رایگان و هم پولی وجود دارد را تهیه و شرکت کنید تا خود را در بهترین حالت دانش قرار دهید.
مطالعه کنید: اهمیت قیف بازاریابی چیست؟
سخن نهایی
اگر میخواهید یک دیجیتال مارکتر شوید، علاوه بر فناوری، تحصیلات و مهارتهای حرفهای مورد نیاز، باید دارای انگیزه، جاه طلبی و اشتیاق واقعی برای این حرفه باشید.
شما باید به این درک برسید که دیجیتال مارکتینگ کاری برای فروش محصول نیست و در واقع ترفندی برای جذب مشتری و نگه داشت آن است. اگر فکر میکنید که این شغل، شغل رؤیایی شماست همین امروز یادگیری را آغاز کنید.