
فروش فضای تبلیغاتی به رقبا؛ استراتژی جدید خردهفروشهای بزرگ است

فهرست مطلب
تبلیغات غیربومی یا non-endemic فرصتهای قابل توجهی را برای خردهفروشان و برندها فراهم کرده تا شبکههای خود را برای نمایش طیف گستردهتری از تبلیغدهندگان گسترش دهند. این فرصت کوچکی نیست، چرا که پیشبینی میشود هزینههای تبلیغات retail media در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵ به ۶۲.۸۸ میلیارد دلار برسد. اما تبلیغات غیربومی یا non-enemic چیست و در سالهای اخیر چه تحولاتی داشته است؟
تبلیغات غیربومی چیست؟
تبلیغات غیربومی یک استراتژی retail media است که در آن خردهفروشان فضای تبلیغاتی خود را به تبلیغدهندگانی میفروشند که محصولات یا خدماتشان در آن خردهفروشی عرضه نمیشود. این استراتژی موجودی تبلیغاتی را فراتر از محصولات مستقیم خردهفروشی به پیشنهادهای مکمل گسترش میدهد.
این استراتژی در فضای retail media در حال پیشرفت است، اما همچنان در مراحل اولیه خود به سر میبرد.
روندهای فعلی تبلیغات غیربومی
در حالی که خردهفروشانی مانند آمازون و والمارت سالهاست که تبلیغات غیربومی را در ترکیب retail media خود گنجاندهاند، این رویکرد هنوز به طور گسترده پذیرفته نشده است.
در این رابطه، خردهفروشان بزرگ، قویترین ارزش پیشنهادی را برای تبلیغکنندگان غیربومی دارند. حجم بالای دادههای مشتریان آنها به تبلیغکنندگان اجازه میدهد مخاطبان بسیار هدفمند و واجد شرایطی ایجاد کنند.
خردهفروشان در حال آزمایش رویکردهای مختلف تبلیغات غیربومی، شامل موقعیتهای تبلیغاتی درون سایت، درونفروشگاهی و برونسایتی هستند. در حالی که موجودی تبلیغاتی درونسایتی معمولاً پایه و اساس شبکههای retail media است، برخی خردهفروشان تبلیغات غیربومی را به محیطهای برونسایتی محدود میکنند. برخی دیگر ممکن است فضای درونسایتی را به تبلیغات غیربومی اختصاص دهند اما اغلب آن را به محیط پس از خرید محدود میکنند.
کجا میتوان تبلیغات غیربومی را مشاهده کرد؟
تبلیغات غیربومی در دو حوزه اصلی قابل نمایش هستند:
درونسایتی: وبسایتهای خردهفروشی، اپلیکیشنها و نمایشگرهای درون فروشگاهی
برونسایتی: استفاده از دادههای خردهفروشی برای هدفگیری مخاطبان در سایر وبسایتها و پلتفرمها
مزایای تبلیغات غیربومی چیست؟
تبلیغات غیربومی مزایایی را هم برای خردهفروشان و هم برای تبلیغدهندگان به همراه دارد:
- باز کردن موجودی تبلیغاتی به روی برندهای غیربومی، به ویژه زمانی که تبلیغات برندهای بومی به نقطه اشباع میرسد، منبع درآمد جدیدی برای خردهفروشان ایجاد میکند.
- تبلیغکنندگان میتوانند از دادههای دست اول خردهفروشان برای ایجاد مخاطبان بسیار هدفمند و واجد شرایط استفاده کنند.
- در صورت اجرای مناسب، تبلیغات غیربومی میتواند با تبلیغ محصولات و خدمات مرتبط، تجربه خرید را تکمیل کند.
- برندها میتوانند به مخاطبان جدید و محیطهای خردهفروشی جدید دسترسی پیدا کنند.
مطالب پیشنهادی

نماد یکتانت در بازار فرابورس درج شد
