تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلیدیترین مزایا و معایب آن
فهرست مطلب
قبلا هر چیزی از فروش تا حتی تبلیغ کردن برای فروش بیشتر، در دنیای آفلاین انجام میشد. اما اکنون با ظهور اینترنت و گسترش این شبکه در بین مردم، فروش و تبلیغات در بستر اینترنت و با استفاده از دیجیتال مارکتینگ انجام میشود.
دیجیتال مارکتینگ دنیایی است که میتوان از روشها و کانالهای مختلف آن برای تبلیغات استفاده کرد. بنابراین کسب وکارها باید از این روشها برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند. یکی از این روشها تبلیغات کلیکی یا PPC است.
برای اینکه بهتر بدانید تبلیغات کلیکی چیست و چطور باید این تبلیغات را برای کسب و کارتان انجام دهید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن به ازای هر کلیک کاربران بر روی تبلیغ خود (که در کانالهای مختلف منتشر کردهاید) هزینهای پرداخت میکنید.
تبلیغات کلیکی یا PPC و تفاوت آن با CPC
PPC و CPC هر دو جزئی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بوده است. CPC) Cost Per Click) به معنای هزینه هر کلیک است و PPC یک روش تبلیغاتی است که به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره میکند.
انواع تبلیغات کلیکی
- تبلیغات در موتور جستوجو (گوگل ادز)
- تبلیغات در سایتها و اپلیکیشنها
برای آشنایی بیشتر با تبلیغات کلیکی به بررسی انواع این تبلیغات میپردازیم:
گوگل ادز
تبلیغات در گوگل، یکی از محبوبترین روشهای تبلیغات کلیکی به حساب میآید. زیرا حجم زیادی از ترافیک در گوگل رخ میدهد و شما میتوانید در آن به خوبی دیده شوید. این نوع تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو نمایش و با Ad از دیگر نتایج جدا میشوند. هر زمان که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند و به وبسایت شما هدایت شود، هزینهای به گوگل پرداخت میکنید.
برای ایجاد یک کمپین موفق گوگل ادز، کارهای زیادی میتوان انجام داد: از تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب و قیمتگذاری اصولی تا تنظیم صفحات فرودی که برای افزایش نرخ تبدیل بهینه شدهاند.
تبلیغات کلیکی در سایتها و اپلیکیشنها
نمایش تبلیغ شما میتواند به صورت بنر (عکس ثابت یا تصویر متحرک) در پلتفرمهای تبلیغ یا وبسایتهای ناشر (وبسایتی که به عنوان رسانه امکان نمایش تبلیغات شما در آن وجود دارد) منتشر شود.
برای نمایش تبلیغات کلیکی سایت یا اپلیکیشن خود، میتوانید یکی از پلتفرمهایی که واسط بین تبلیغدهندهها و ناشران هستند و باعث تسهیل ارتباط بین این دو میشوند؛ مثل سنجاق، یکتانت، صباویژن و تپسل را انتخاب نمایید.
اما انواع تبلیغات کلیکی در سایتها و اپلیکیشنها:
تبلیغات همسان
زمانی که وارد یک سایت میشوید، قطعا دستهبندیهایی مثل “مطالب پیشنهادی”، “پیشنهادهای روز” میبینید. این مطالب، دستهای از تبلیغات هستند که از نظر محتوا، ظاهر و قالب شبیه به رسانه ناشر یا همان وبسایت نمایشدهنده است. بنابراین کاربر به دلیل همین شباهت متوجه تبلیغاتی بودن آن نمیشود و بر روی آن کلیک میکند. به این دسته از تبلیغات، تبلیغات همسان یا نیتیو میگویند.
این نوع تبلیغات انواع مختلفی دارد و به سه دسته عادی، هدفمند و ریتارگتینگ تقسیم میشوند.
تبلیغات عادی همسان
تبلیغات همسان عادی محدودیتی ندارد و تمام مخاطبان سایتهای نمایشدهنده آن را مشاهده میکنند. این تبلیغات در صفحات وبسایتها بعد از اتمام مطلب نمایش داده میشوند.
تبلیغات هدفمند همسان
در تبلیغات هدفمند همسان شما میتوانید به روشهای متفاوتی (استفاده از تبلیغات موضوعی، رفتارمحور، کلیدواژهای) تعیین کنید که تبلیغات شما برای چه افرادی نمایش داده شود. اینکار برای اجرای هدفمندتر کمپینهای شما کمک بسیاری میکند.
تبلیغات ریتارگتینگ همسان
طبق قیف فروش همهی مخاطبانی که وارد سایت میشوند، خرید نمیکنند یا از خدمات استفاده نمیکنند؛ در هر صورت به مشتری تبدیل نمیشوند. اما یادآوری کردن میتواند مفید باشد. شما میتوانید با تبلیغات ریتارگتینگ، مخاطبانی که قبلا برای یک بار هم که وارد سایت شما شدهاند را مجدد دعوت کنید و خودتان را به واسطهی همین تبلیغات در معرض دیدشان بگذارید.
تبلیغات همسان یکی از بهترین تبلیغات است که اثربخشی بالایی دارد؛ برای همین کسبوکارهای زیادی از آن استفاده میکنند. پس برای اینکه تبلیغات همسان برای شما هم عالی و تأثیرگذار عمل کند و بهترین نتیجه را دریافت کنید، گامهای اصولیتر برای انجام تبلیغات همسان پیاده سازی کنید.
تبلیغات بنری
حتما تبلیغاتی که به صورت عکس یا تصویر متحرک در کنار و بالای سایتها وجود دارد را مشاهده کردهاید؛ به کمک این تبلیغات که تبلیغات بنری نامیده میشوند، میتوانید مخاطب را از محصول، خدمت، تخفیفهای کسبوکار خود آگاه نمایید.
تبلیغات بنری کلیکی هم مانند همسان به سه دسته عادی، هدفمند و ریتارگتینگ تقسیم میشوند و شما میتوانید براساس هدفتان از آنها در کمپینهای خود استفاده نمایید.
از امکانات خوبی که یکتانت برای تبلیغات بنری خود فراهم کرده، ابزار “بنرساز اتوماتیک“ است. به کمک این ابزار رایگان میتوانید بدون نیاز به طراح، پرداخت هزینه و صرف زمان، بنرهای تبلیغاتی موردنظرتان را بسازید و در جایگاههای مختلف نمایش بگیرید. فقط کافی است یک عکس بارگذاری کنید، متن و تیتر تبلیغتان را بنویسید. بنرساز اتوماتیک به شما بنرهایی در ابعاد مختلف تحویل میدهد.
- تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
وقتی وارد یک سایت میشوید، یک پنجره باز میشود و از شما میخواهد که در خبرنامه سایت عضو شوید یا هر چیز دیگری شبیه به این. به این پیامها، پوش نوتیفیکیشن میگویند.
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن شبیه به پیامک (SMS) است، اما نباید آنها را یکی در نظر گرفت. تفاوت آنها در این است که برای ارسال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیازی به اطلاعات تماس کاربر ندارید و میتوانید در قالب عکس و متنی جذاب، کاربر را مستقیما به وبسایت خود هدایت کنید.
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن هم انواع مختلفی مثل عادی یا رفتار محور دارد.
- تبلیغات محصول
در این حالت تبلیغتان تنها به کاربرانی که حداقل یک بار به سایت شما مراجعه و محصول خاصی را مشاهده کردهاند، نمایش داده میشود و آن محصول را به مخاطبتان یادآوری میکند.
بعد از اینکه در مورد انواع تبلیغات کلیکی گفته شد؛ اکنون زمان این رسیده که با هم به بررسی مزایا و معایب این روش بپردازیم.
مزایای تبلیغات کلیکی
مقرون به صرفه
تبلیغکنندگان براساس تعداد کلیکها هزینه پرداخت میکنند. در این روش ریسک شما کمتر است و در واقع اطمینان دارید که به ازای هزینهای که میکنید یک اقدام از مخاطب دریافت کردهاید.
امکان هدفمندسازی
به کمک انواع تبلیغات هدفمندی که به صورت کلیکی محاسبه میشوند، میتوانید محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف خود نمایش دهید و کمپینهای بهینهتری داشته باشید.
دیدن نتایج تبلیغات کلیکی
در این نوع از تبلیغات شما به راحتی میتوانید به کمک گزارشهای موجود در پنل کاربری ادنتورکها و به کمک گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر اثربخشی تبلیغات خود را بررسی نمایید.
هدایت مستقیم کاربر به سایت
در تبلیغات کلیکی، کاربر به راحتی و تنها با یک کلیک به سایت شما هدایت میشود.
معایب تبلیغات کلیکی
امکان وجود تقلب
در این نوع تبلیغات ممکن است در تعداد کلیکهای دریافتی تقلبی صورت بگیرد. به طور مثال شخصی بدون هیچ دلیلی بر روی تبلیغ شما مرتب کلیک کند و از شما هزینهی کمپین کم شود و فرصت اینکه به کاربران و مخاطب دیگری نشان داده شود، از بین برود. یکی از راههای جلوگیری از این مورد این است که با پلتفرمهای تبلیغاتی معتبر همکاری نمایید.
دریافت کلیک اتفاقی
ممکن است کاربران به صورت تصادفی بر روی تبلیغات شما کلیک کنند اما شما باید هزینه این تصادف را پرداخت نمایید.
دریافت کلیک بالا و عدم خرید مشتری
دریافت کلیک به این معنی نیست که کاربری که به سایت شما میآید، حتما هم از شما خرید میکند. البته این مورد را نمیتوان فقط به پای ضعف تبلیغات کلیکی نوشت و قطعا برای خرید مشتری، عوامل دیگری تأثیرگذار است.
اتمام سریع بودجه
در تبلیغات کلیکی باید حواستان به بودجه خود باشد. قبل از کمپین به خوبی از بنر، CTA، توان پاسخگویی به کاربران و مشتریان احتمالی و … اطمینان حاصل کنید چون ممکن است در زمان کوتاهی، تعداد بالایی کلیک دریافت کنید و بودجه شما تمام شود. البته با تعیین سقف بودجه روزانه تا حد خوبی میتوانید خیالتان را از این بابت راحت کنید.
اقدامات لازم برای بهبود اثربخشی تبلیغات کلیکی
برخی از صاحبان کسبوکار تصور میکنند که اگر بودجهای را در نظر بگیرند و کانالی را برای تبلیغات انتخاب کنند، همه چیز تمام است و حالا میتوانند نتیجه تبلیغات خود را ببینند و افزایش درآمد داشته باشند. بعضی دیگر از صاحبان کسبوکار هم وقتی تبلیغات تمام میشود و آن نتیجهای که میخواستند را ندیدند، به فکر راهاندازی و اجرای تبلیغ بعدی هستند. اما بهتر است قبل از شروع، حتما مواردی که باعث میشود تبلیغات کلیکی اثربخشتر باشند را در نظر بگیرید و انجام دهید. در اینجا به چند نکته که به بهبود تبلیغات کلیکی شما کمک میکند، اشاره میکنیم:
A/B تست
میتوانید برای بنر تبلیغاتی خود، چندین ترکیب متفاوت از تصویر، رنگ و تیتر درنظر بگیرید و بودجه اولیه خود را بین آنان تقسیم کنید. سپس ترکیب برنده را انتخاب و باقی بودجه تبلیغات را به آن اختصاص دهید.
استفاده از CTA مناسب
CTAها یا همان دعوت به عمل بیشتر از آنچه که فکر میکنید در نتیجه تبلیغات کلیکی یا PPC شما تاثیرگذار هستند. پس سعی کنید با توجه به نوع کسبوکار، تصویر بنر و شناخت مخاطب خود، بهترین CTA را انتخاب نمایید.
ارائه پیشنهاد جذاب
پیشنهادهایی مانند ارائه تخفیف همیشه برای مخاطب جذاب است. اگر این امکان را دارید که در تبلیغات خود پیشنهاد ویژهای با مدت زمان محدود ارائه دهید، حتما این کار را انجام دهید. چرا که در بهبود نرخ تبدیل شما اثرگذار خواهد بود.
طراحی و انتخاب لندینگ پیج مناسب
لندینگ پیج شما تأثیر به سزایی در موفقیت کمپین تبلیغاتی شما دارد. در این مرحله باید به کمک تیترها و عکسهای جذاب، کاربر را مشتاق و در عین حال با دادن اطلاعات دقیق و کامل، او را مجاب نمایید که از شما خرید کند.
دریافت مشاوره
اگر تا به حال از روش تبلیغات کلیکی یا PPC استفاده نکردهاید، به شما پیشنهاد میکنیم که با افراد متخصص مشورت کنید و از تجربیات آنها در این زمینه استفاده نمایید. همچنین میتوانید قبل از شروع کمپین خود با مشاوران ادنتورکها تماس گرفته و از آنها راهنمایی بخواهید.
علاوه بر موارد ذکر شده، برای افزایش اثربخشی تبلیغات خود میتوانید برخی از فاکتورها را تغییر داده و بهینه کنید. برای مثال در پلتفرم یکتانت این امکان را دارید که به کمک انتخاب نمایشدهندگان، روز و ساعت نمایش تبلیغات، شهر مدنظر، دستگاه نمایش (مویایل، دسکتاپ) و تعیین سقف بودجه روزانه تبلیغات هدفمندتری داشته باشید.
جمعبندی
تا اینجا گفتیم که تبلیغات کلیکی چیست و اینکه این نوع تبلیغات طیف وسیعی از تبلیغات آنلاین را شامل میشوند.
شما میتوانید با توجه به بودجه، هدف و نوع کسبوکارتان تبلیغات کلیکی که یکی از روشهای تبلیغاتی رایج در کمپینهای بازاریابی اینترنتی است و به افزایش ترافیک وبسایت، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش کسب و کارها کمک میکند، استفاده کنید.
برای داشتن تبلیغات اثربخشتر هم میتوانید از انواع تبلیغات کلیکی یا PPC هدفمند که در بالا اشاره کردیم، استفاده کنید و با کمک مشاوره و بهینه کردن کمپینهای خود، CPC تبلیغاتتان را کاهاش دهید.