پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار سئو گزارش‌ها منتخب سردبیر

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند

مرجان عبدی مرجان عبدی
17 شهریور 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند
زمان مطالعه: 9 دقیقه
  • براساس نتایج، ۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه از نظر سئوکاران یک نکته مهم برای داشتن دانش تسلط کافی و تاثیرگذاری در این حوزه است. ۴۹.۸٪ از مدیران و ۵۶٪ از مدیران ارشد و بالاتر، ۵ تا ۱۰ سال تجربه و سابقه کار دارند.
  • ۲۷.۵٪ درصد از مدیران تنها ۲ تا ۴ سال تجربه داشتند. از سوی دیگر، بسیاری از متخصصان سئو با کمتر از ۵ سال تجربه، به دنبال تغییر و یافتن فرصت‌های جدید هستند که نشان می‌دهد رقابت برای جایگاه‌های شغلی سطح پایه و حتی ورود به این حوزه بالا است.
  • ۷۷.۹٪ درصد از پاسخ دهندگانی که خود را به عنوان فریلنسر معرفی کرده‌اند، کمتر از ۵ سال تجربه دارند و ۶۹.۲ درصد از فریلنسرها به دنبال موقعیت‌هایی در داخل شرکت‌ها و استخدام در آن‌ها هستند.
  • ۴۸.۹٪ از پاسخ‌دهندگان انتظار افزایش بودجه را دارند.
  • ۳ چالش یا نگرانی افراد فعال در حوزه سئو عبارت‌اند از: الگوریتم E-E-A-T، هوش مصنوعی مولد و ابزارهای اتوماسیون.
  • منابعی که انتظار می‌رود تغییر اساسی در وضعیت سئو بوجود آورد یا تسهیل موفقیت در این زمینه را رقم بزند: رقابت برای جذب استعدادها، هوش مصنوعی و به‌روزرسانی‌های گوگل

۵ سال سابقه کار، تجربه حیاتی در حوزه سئو

به نظر می‌رسد برای جوان‌های ابتدای راه و ورود به این حوزه رقابت قابل توجهی وجود دارد اما در سازمان‌ها برای متخصصان با تجربه در زمینه سئو تقاضا زیاد است.

سابقه کار در آژانس‌ها و تیم‌های درون سازمانی

آژانس‌ها

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 2

تیم‌های درون سازمانی

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 3

در مورد سئوکارهای فریلنسر در این گزارش آمده است که ۶۹.۲٪ از فریلنسرهایی که به نظرسنجی پاسخ داده‌اند امسال به دنبال پوزیشن شغلی جدیدی هستند.

  • اکثر فریلنسرها به تازگی در این حوزه وارد شده‌اند و ۷۷.۹٪ آنها کمتر از ۵ سال سابقه کار دارند.
  • پرطرفدارترین و محبوب‌ترین موقعیت‌ در میان فریلنسرها، آژانس‌ها هستند بطوری که ۳۱.۹٪ آنها مایل به موقعیت‌های شغلی در آژانس هستند.

نگاه امیدوارانه و مثبت متخصصان سئو در مورد بودجه امسال

بیش از نیمی از متخصصان سئو گزارش دادند که بودجه‌ ماهانه آنها از ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار است. عمده بودجه سئوکاران در بازه ۱۰۰۱ تا ۵۰۰۰ دلار بوده است که ۲۸.۶٪ از پاسخ‌ها را در این بازه قرار می‌گیرد.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 4

متخصصان امسال انتظار افزایش بودجه سئو را دارند؟

در این‌باره در گزارش می‌خوانیم ۴۹٪ از متخصصان سئو انتظار دارند بودجه امسال آنها افزایش یابد. با این حال، از پاسخ‌دهندگان فریلنسر و آژانس‌ها نیز این سوال پرسیده شد که آیا نرخ‌های خود را در سال گذشته تغییر داده‌اند یا خیر و در پاسخ مشخص شد ۳۱.۷٪ اخیراً نرخ خود را کاهش داده‌اند!

فکر می‌کنید بودجه سئو شما امسال افزایش خواهد داشت یا کاهش؟

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 5

آیا آژانس‌ها و فریلنسرها نرخ خود را در طول سال گذشته تغییر داده‌اند؟

تقریباً نیمی از فریلنسرها و آژانس‌ها (۴۹.۸٪) گفتند که اخیراً نرخ خود را افزایش داده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد که فریلنسرها نسبت به سایر متخصصین نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 6

موانع اصلی در پیشرفت پروژه‌های سئو در سال ۲۰۲۴

در این بخش از متخصصان سئو خواسته شد تا بگویند چه چیزی باعث می‌شود در چند سال آینده بیشترین اختلال را در عملکرد سئوی خود تجربه کنند. ۲۱٪ گفته‌اند عمده اختلال را از سمت هوش مصنوعی مولد می‌بینند و پس از آن الگوریتم E-E-A-T و ابزارهای آتومیشن در رده‌های بعدی این نمودار قرار دارند.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 7

متخصصان سئو در سال جاری دغدغه بسیاری از فناوری‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید را دارند، مانند ابزارهایی مثل ChatGPT و «تجربه مولد جستجوی گوگل» که نگرانی متخصصین این حوزه را به‌دنبال دارد.

Game Changer های آینده حوزه سئو

از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد انتظار دارند بزرگترین تغییرات در صنعت کلی سئو از کجا پدید آید؟

در پاسخ به این سوال، ۳ مورد در بین پاسخ‌ها بیشترین توجه را به خود معطوف کرده بود: رقابت در بین استعدادها، هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد و آپدیت‌های هرروزه‌ی گوگل.

با توجه به آنچه در بخش وضعیت شغلی و سابقه‌کار در این حوزه دیدیم در مورد دغدغه رقابت بر سربازار کار و ورود به حوزه منطقی است که با این رقابت از دیدگاه یک فرد سئوکار جوینده موقعیت شغلی، متمایز شدن از میان جمعیت و سایر افراد مشکل باشد و از منظر مجموعه یا شرکت‌ها، استخدام فرد مناسب از میان این افراد و یافتن نامزدهای با تجربه نیز می‌تواند کاری دشوار باشد.

 

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 8

محتوا، سخت ترین مسأله سئو

در سال جاری محتوا خیلی مورد توجه متخصصان سئو قرار گرفته است. گوگل مدت‌ها براساس فاکتورهای E-A-T (تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری) صفحات وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد، اما در چندماه اخیر با اضافه کردن معیار تجربه (Experience)، الگوریتم E-E-A-T را معرفی کرده که نشان‌دهنده میزان اهمیت تجربه کاربر در رتبه‌بندی نتایج این موتور جست‌وجو است.

 علاوه بر این، هوش مصنوعی مولد در ماه‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

هر روزه با بیشتر شدن محتوا‌های آماده و به‌روز شدن استانداردهای گوگل، مواردی مثل:

  • کنترل کردن اطلاعاتی را که کاربران در SERP می‌بینند.
  • بدست آوردن ترافیک ارگانیک

کار برای سئو کاران سخت‌تر از قبل شده. گوگل در حال آزمایش ویژگی‌های بیشتری از SERP است که منجر به جستجوهای «zero-click» یا رتبه صفر می‌شود و اخیراً از هوش مصنوعی مولد برای ارائه مستقیم محتوا در SERP با Google Labs استفاده می‌کند. با این اوصاف جای تعجب نیست که سخت‌ترین جنبه سئو، به گفته پاسخ‌دهندگان، تولید محتوا و استراتژی است (۱۳.۸٪).

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 9

سخت‌ترین تسک‌های سئو برای سئوکاران

در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تمرکز اصلی بر روی محتوا خواهد بود

همان‌طور که در نمودار پایین می‌بینیم، پاسخ‌دهندگان در هر سطحی از تجربه و سابقه‌کار اذعان داشته‌اند که قصد دارند در ۱۲ ماه آینده عمدتاً بر استراتژی محتوا و تولید آن تمرکز داشته باشند. محتوا برای متخصصان سئو بخشی با اولویت بالا و در عین‌حال بسیار دشواری است که این پاسخ‌ها در مواجهه با چالش های اخیری که در نظرسنجی دیدیم منطقی و قابل پیش‌بینی بوده‌ است:

  • اضافه شدن معیار تجربه (Experience) در الگوریتم E-E-A-T

  • اختلالات و مشکلات احتمالی محتوا به دلیل ابزارهای مولد هوش مصنوعی جدید

  • کاهش ترافیک به دلیل تغییر فاکتورهای SERP

محتوا ممکن است تمرکز اصلی متخصصین سئو باشد، اما آنها همواره به دنبال راهی هستند تا نیاز مخاطبان خود را بهتر درک کنند و محتوایی تولید کنند که با این نیازها مطابقت داشته باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، درک مخاطبان و ایجاد لیستی از آنها، یافتن هدف جستجوی آنها و… همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد که متخصصان سئو در تلاشند کاربران خود را بهتر بشناسند و آنها را تبدیل به مخاطبینی وفادار و همیشگی کنند.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 10

نتایج پاسخ به سوال «در ۱۲ ماه آینده بیشتر روی کدام حوزه‌ها تمرکز خواهید کرد؟»

استراتژی محتوا، موثرترین استراتژی سئو مورد استفاده سئوکاران

در پاسخ به این بخش از نظرسنجی کاهش بودجه، رقابت SERP، و مسائل و مشکلات مربوط به ارتباط با مشتری بیشترین مشکلاتی بوده که در رابطه با موانع سر راه سئوکاران مطرح شده است.گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 12

در جای دیگری از گزارش دراین‌باره می‌خوانیم:

  • ۵۵.۹ درصد از متخصصان سئو  اعتقاد داشتند که به روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل در سال گذشته به بهبود وضعیت سئو آنها کمک کرده است.
  • ۶۲.۷ درصد از متخصصان سئو می‌گویند که امسال رقابت در SERPها دشوارتر شده است.

در نمودار بالا می‌بینیم که مسائل مربوط به ارتباط با کلاینت‌ها با حدود ۱۱٪ جزو ۳ مانع اصلی موفقیت در سئو از نظر متخصصین بوده که دلیل آن می‌تواند دشواری ایجاد توازن میان انتظار مشتری از نتیجه سئو و آنچه در حقیقت می‌تواند اتفاق بیافتد، باشد. در پی این موضوع، از متخصصین سوال شد:

تصورات غلطی که سئوکاران تجربه کرده‌اند

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 13

این تصورات غلط سئو اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که متخصصان سئو آژانس‌ها بطور مستقیم با مشتریان سروکار دارند، اما این باورهای غلط در تیم‌های داخل سازمانی نیز می‌تواند رایج باشد.

چند درصد از ترافیک وب سایت شما از جستجوی ارگانیک است؟

پاسخ به این سوال را در نمودار می‌بینیم. با گسترش جستجوهای zero-click مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است دشوارتر شود. پلن‌های سئو ارگانیک، نیاز به ردیابی و بررسی مداوم فاکتورهای مختلفی دارند؛ اما به نظر می‌رسد متخصصین سئو روی نحوه تعامل کاربران با صفحه نتایج جست‌وجو گوگل و انتخاب یک برند، تمرکز بیشتری دارند. از سوی دیگر، اکثر پاسخ‌دهندگان گفتند که تغییرات الگوریتم گوگل تاثیر مثبتی بر وضعیت سئو آنها داشته است که این مساله می‌تواند تمرکز بر محتوا و استراتژی محتوا را افزایش دهد.

در طی این نظرسنجی مشخص شد متخصصان سئو مطمئن هستند که موتورهای جستجو به محتوایی که نیازهای کاربران را برآورده می‌کند به‌نوعی پاداش می دهند!

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 14

 

با نگاهی به برترین معیارهای عملکرد که پاسخ‌دهندگان انتخاب کردند، به نظر می‌رسد که متخصصان سئو بر درک سفر کاربر (مشتری) از SERP تمرکز کرده‌اند.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 15

چشم‌انداز مثبت متخصصین سئو به هوش مصنوعی

امسال هوش مصنوعی مولد یکی از موضوعات خیلی مطرح در بین سئوکاران است. اکثر افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که «آیا هوش مصنوعی به کسب‌وکارتان در سال جاری آسیب می‌زند یا به شما کمک می‌کند» در مورد تأثیر بالقوه هوش مصنوعی نگاه مثبتی داشتند و ۷۲.۴ درصدشان گفته‌اند که این ابزار به سئو آنها کمک می کند.

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 16

گزارش SEJ از وضعیت سئو در سال ۲۰۲۴: ۷۲٪ سئوکاران هوش مصنوعی را کمک‌کننده می‌دانند 17

فایل کامل این گزارش را می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید. نظر شما در مورد این گزارش چیست؟ آیا هوش مصنوعی به سئو کمک خواهد کرد یا مانعی برای متخصصین سئو خواهد بود؟

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

مهدی
مهدی

آمار جالبی بود

اسمارتک