پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

 جایگاه جدید «صفر گوگل یا P0» و نحوه رسیدن به آن!

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
14 آذر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
 جایگاه جدید «صفر گوگل یا P0» و نحوه رسیدن به آن!
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید شما هم اخیرا در وب فارسی با موقعیت صفر گوگل مواجه شده باشید. در پی گزارش‌های کاربران در صفحات اجتماعی، فرضیه تست موقعیت صفر در نتایج فارسی‌زبان گوگل قوت گرفت. البته این خبر به‌طور رسمی توسط گوگل اعلام نشده و تنها برپایه مشاهدات کاربران است. موقعیت صفر گوگل، اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (و نه تبلیغاتی) گوگل است که بالاتر از بقیه نتایج (حتی جایگاه یک) برای یک جستجوی خاص، قرار می‌گیرد.

این جایگاه، جایگاه صفر گوگل (Position Zero) نام دارد. ویژگی اصلی این نتیجه، این است که مستقیما و به خلاصه‌ترین شکل، اطلاعات موردنیاز کاربر را بدون نیاز به کلیک بر روی url به او ارائه می‌دهد.

محتوایی که در رتبه صفر در نتایج جستجو و بالاتر از رتبه‌های یک به بعد قرار می‌گیرد، باید ازنظر کیفی و اعتبار، بسیار بهتر و برتر از رقبای خود باشد. در این جایگاه، بخشی از محتوای شما که ارتباط بسیار مستقیمی با نیاز کاربر دارد، نمایش داده می‌شود. رسیدن به موقعیت صفر گوگل آرزوی بسیاری از سایت‌ها و وبمسترهاست.

اما چطور می‌توان به جایگاه صفر گوگل دست پیدا کرد؟ این جایگاه برای چه محتواهایی نمایش داده می‌شود و گوگل از چه معیارهایی برای اعطای این رتبه به یک محتوا استفاده می‌کند؟

جایگاه صفر گوگل (Position zero) چیست ؟

جایگاه یا موقعیت صفر گوگل (Position Zero) که اختصارا با P0 نشان داده می‌شود، اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (و نه تبلیغاتی) گوگل است که بالاتر از بقیه نتایج نشان داده‌شده حتی جایگاه یک، برای یک جستجوی خاص، قرار می‌گیرد. این نتیجه، علاوه بر اطلاعات، شامل url و عنوان صفحه سایت است.

هدف از ارائه این نتیجه که به آن پاسخ برجسته نیز گفته می‌شود، این است که به سوال مخاطبان، بدون اینکه آن‌ها نیازی به کلیک کردن روی لینک آن نتیجه داشته باشند، پاسخ داده شود. نتیجه‌ای که به‌عنوان جایگاه صفر گوگل نشان داده می‌شود، می‌تواند پس از تبلیغات یا قبل از آن‌ها ظاهر شود. به‌عنوان‌مثال، اگر عبارت what is P0 in google را جستجو کنید با صفحه زیر مواجه می‌شوید. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در بالای صفحه، موقعیت صفر گوگل را می‌بینید.

رتبه صفر در نتایج جستجو ، یکی از گام‌های اساسی گوگل در جهت ارائه پاسخ‌های سریع و ارزشمند به کاربران در سال‌های اخیر بوده است. این قابلیت پس از راه‌اندازی گراف دانش (Knowledge Graph) توسط گوگل ارائه شد.

 جایگاه جدید «صفر گوگل یا P0» و نحوه رسیدن به آن! 1

دلیل اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست؟

بهبود رتبه در نتایج SERP

اگر یک محتوای شما برای موضوعی خاص، بتواند جایگاه P0 را اشغال کند، قطعا جایگاه شما در SERP یا جستجوهای دیگری که کاربران با موضوعات و کلمات مرتبط انجام می‌دهند نیز بهبود می‌یابد. دلیل این موضوع، حجم بسیار زیاد ترافیکی است که این جایگاه برای وب‌سایت شما به همراه می‌آورد. از سوی دیگر، گوگل تشخیص می‌دهد که ‌سایت شما، اطلاعات مفیدی نسبت به سایر سایت‌ها درباره آن عبارت خاص برای کاربران دارد.

افزایش CTR با قرارگیری در موقعیت صفر گوگل

بسیاری از صاحبان سایت معتقد هستند که نمایش اطلاعات موردنیاز مخاطب به او بدون نیاز به کلیک روی لینک سایت، سبب ریزش نرخ کلیک (CTR) آن‌ها می‌شود. با‌این‌حال، مطابق آمار، جایگاه صفر گوگل، بیشترین کلیک را دریافت می‌کند. افزایش سرنخ، نرخ تبدیل و درآمد بیشتر، نتایج مستقیم افزایش CTR هستند.

افزایش روز افزون نتایج صفر با گذر زمان

مطابق آمار مجله Search Engine حدود ۱۲ درصد از نتایج جستجوهای انجام‌شده در گوگل تا سال ۲۰۲۰، شامل جایگاه صفر بودند. این آمار، امروز در انتهای سپتامبر سال ۲۰۲۲، قطعا بیشتر شده است. این وب‌سایت، همچنین می‌گوید که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۸٫۵ درصد از جستجوگران، روی جایگاه صفر گوگل کلیک کرده‌اند. بنابراین کسب‌وکارها، حتی با کسب رتبه یک نیز نباید خود را برنده بدانند؛ چرا که جایگاه صفر، در نتایج SERP در حال افزایش است.

چگونه به Position zero گوگل برسیم؟

برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل ، پیش از هر چیز باید بدانید که این جایگاه به چه فرمت‌هایی از محتوا اختصاص داده می‌شود. این فرمت‌ها عبارت‌اند از:

  • پاراگراف‌های کوتاه متنی
  • لیست‌های شماره‌گذاری شده یا بولتی
  • جداول
  • ویدئو (به‌خصوص ویدئوهای یوتوب)
  • تصاویر
  • نمودارها

محتوایی که قصد دارید آن را به رتبه صفر در نتایج جستجو برسانید، باید در یکی از فرمت‌های بالا و با اندازه مناسب باشد. بااین‌حال، پاراگراف‌ها تاکنون بیشترین سهم را از محتواهای جایگاه صفر گوگل به خود اختصاص داده‌اند. اما مهم‌تر از اندازه و فرمت، کیفیت اطلاعات محتوا و اعتبار آن است که برای گوگل مهم جلوه می‌کند. با در نظر داشتن این نکته و آگاهی از محتواهایی که در این جایگاه قرار می‌گیرند، مراحلی که در ادامه می‌آوریم را برای تصاحب P0 دنبال کنید.

با توجه به جدید بودن این شیوه رتبه‌بندی، توصیه می‌شود حتما محتوایی مناسب جایگاه صفر گوگل در وب‌سایت خود تولید کنید تا با تاثیر بیشتر این روش بر وب فارسی در آینده نزدیک، بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر می‌توانید به بلاگ تریبون مراجعه کنید.

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

محمد حسام از بازرگانی نکویار
محمد حسام از بازرگانی نکویار

مقاله بسیار جامعی در مورد جایگاه صفر گوگل ارائه دادید.
ممنون از نویسنده عزیز