پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اصول و استراتژی بازاریابی

چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟

مرجان عبدی مرجان عبدی
27 دی 1400
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

فرادی که به دنیای دیجیتال و به چالش کشیدن خود در عرصه تبلیغات آنلاین علاقه دارند، می‌توانند در یکی از مشاغل دیجیتال مارکتینگ خوشحال باشند و از کار خود لذت ببرند. در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشاغل مختلفی وجود دارد که هر کدام از نظر مجموعه مهارت‌های مورد نیاز و همچنین استعداد و توانایی‌های ذاتی کاملاً متفاوت هستند.

چه به مدیریت و رهبری تیم‌ها علاقه داشته باشید، چه علاقه شما به سمت فناوری و خلاقیت باشد، این فرصت را دارید تا در تیم‌های دیجیتال مارکتینگ شغل دلخواه خود را پیدا و در آن به سمت موفقیت و رشد حرکت کنید. در این مقاله قصد داریم تا درباره شغل دیجیتال مارکتینگ و انواع شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های آن صحبت کنیم.

1. مدیر و استراتژیست محتوا

چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ 1

یکی از نقش‌های اساسی در تیم‌های مارکتینگ، مدیر محتوا است که آژانس‌های بازاریابی یا تیم‌های بازاریابی دیجیتال را در رسیدن به اهداف کمک می‌کند و زمینه فعالیت کلی آن شامل سازماندهی محتوا برای پلتفرم‌های آنلاین و مدیریت تیم محتوا می‌شود.

مدیران محتوا نه تنها باید بدانند که چگونه محتوای سئو پسند تولید کنند، بلکه باید بدانند که چگونه آن را سازماندهی، انتشار و ترویج دهند. آنها باید بدانند که چگونه تیم محتوا می‌تواند سایر بخش‌های مارکتینگ را کمک و تغذیه کند. آنها همچنین باید در مورد چگونگی تولید و اشتراک گذاری محتوا در فضاهای مناسب و برای کاربران مناسب آگاهی داشته باشند.

کار مدیران محتوا می‌تواند شامل تعیین استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی، مدیریت تیمی از نویسندگان، تدوین و تهیه تقویم محتوا، ارائه ایده برای تولید محتوای ویدیویی، گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل روند فعالیت تیم‌های محتوا و حتی تعیین بودجه برای فعالیت‌های محتوا می‌شود. آنها باید بتوانند بین اعضای تیم هماهنگی به وجود آورند و تمام نیازهای شرکت و سازمان را برآورده کنند.

برای این منظور، مدیران محتوا نه تنها باید تیمی از بهترین نویسندگان را داشته باشند، بلکه باید بتوانند محتوایی تولید کنند که بسیار جذاب باشد و قابلیت اشتراک گذاری در چندین پلتفرم و شبکه اجتماعی را داشته باشد. مدیران محتوا، همچنین مسئول ایجاد انگیزه و روحیه تیمی بین اعضای تیم خود هستند.

بخوانید  مفهوم ارتباطات بازاریابی یا مارکام (Marketing Communication) و نحوه تدوین استراتژی IMC

2. تولیدکننده و تدوین‌گر ویدیو

این شغل در تیم دیجیتال مارکتینگ یکی از مشاغلی است که همگام با فناوری است و البته نسبتا جدید است و نیاز به خلاقیت و آگاهی از فناوری روز دنیا دارد. اگر فردی آشنا به فناوری و دارای خلاقیت هستید و به گرافیک یا حتی جلوه‌های ویژه علاقه دارید، این شغل می‌تواند شما را خوشحال و راضی نگه دارد.

مجموعه نرم افزارهای بسیاری که امروزه در دسترس است، باعث خلق ویدیوهایی بسیار جذاب و خیره کننده می‌شود که تمام آنها جزء جدا نشدنی تیم‌های مارکتینگ و تبلیغات آنلاین هستند.

ویدیوها و تولید محتوای ویدیویی برای شرکت‌ها بسیار اثربخش بوده است و امروزه، بیشتر و بیشتر در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین منظور، شرکت‌ها بیشتر به دنبال افرادی هستند که در تولید محتوای خلاقانه ویدیویی، استعداد دارند.

3. متخصص سئو و بازاریاب موتورهای جستجو

چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ 2

متخصصان سئو و بازاریابان موتورهای جستجو، افرادی مهم در تمام کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. برای این موقعیت شغلی، هر فردی که بتواند دانش فنی قوی‌تری از خود نشان دهد و آن را با تخصص خود در بازاریابی دیجیتال ترکیب کند، موفق‌تر خواهد بود و بیشترین درآمد را در این زمینه خواهد داشت.

متخصصان سئو و بازاریابی موتورهای جستجو به این دلیل در مارکتینگ وجود دارند، چرا که گوگل مدام در حال تغییر الگوریتم‌های خود در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و صفحات آنها است. کسب و کارها باید با کمک این افراد همیشه خود را در مورد این الگوریتم‌ها به روز نگه دارند تا بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند. هرچه کسب و کار بزرگتر باشد، به افراد حرفه‌ای در این حوزه نیاز است تا بتوانند با توجه به وسعت کسب و کار استراتژی ارائه دهند. علاوه بر این، سایت‌های فروش آنلاین و آن‌هایی که به شدت به ترافیک کاربر از سمت گوگل برای فروش وابسته هستند، نیاز بیشتری به متخصص سئو دارند.

بخوانید  روایتی از یک برند برنده؛ چطور تیم مارکتینگ فیلم باربی دنیا را فتح کرد

4. طراح UX

طراحان تجربه کاربری (UX) مسئول طراحی وب‌سایت و صفحات فرود آن برای بهتر کردن تجربه کاربر و راحت‌تر کردن خرید آنها هستند. افراد شاغل در این حیطه باید در طراحی و گرافیک قوی باشند، خلاقیت داشته باشند و همچنین در مباحث فنی نیز مهارت داشته باشند.

تمرکز طراحان UX بیشتر سمت مشتری است؛ به همین خاطر باید درک مناسبی از مخاطب و مشتریان کسب و کارها داشته باشند و همچنین، نسبت به خدمات و محصولاتی که قرار است به مشتری ارائه شود آگاهی کامل داشته باشند.

آنها معمولاً تمام قابلیت‌های وب‌سایت را بررسی می‌کنند تا بتوانند بهترین امکانات را برای فروشِ راحت‌تر طراحی کنند، کاربر را به آسانی در سایت هدایت کنند و در نهایت ظاهر وب‌سایت را زیبا و چشم‌نواز کنند.

از آنجایی که تمام کسب و کارها در استراتژی مارکتینگ خود به دنبال فروش بیشتر و رتبه گرفتن در گوگل هستند، بنابراین طراحان تجربه کاربری می‌توانند به عنوان آچار فرانسه در این زمینه عمل و کاری کنند تا کاربران ابتدا در وب‌سایت بمانند و سپس خرید خود را به آسانی انجام دهند.

5. متخصص بازاریابی ایمیلی

چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ 3

بازاریابی ایمیلی نیز یکی از شاخه‌های مارکتینگ و مرتبط با محتوا است. افرادی که مسئولیت بازاریابی ایمیلی را بر عهده دارند معمولاً شناخت خوبی از کپی رایتینگ دارند و همچنین در آشنایی با دیجیتال مارکتینگ در بهترین درجه از آگاهی قرار دارند.

ایمیل مارکتینگ یکی از قوی‌ترین حالت‌های انتشار محتوا و جذب کاربر با استفاده از محتوا است. برای اینکه بتوانید در بازاریابی ایمیلی متخصص باشید، باید بتواند به خوبی کاربر را متقاعد کنید. این موقعیت شغلی و فرد شاغل در آن مسئول طراحی و تدوین کمپین‌ها، راه‌اندازی‌ آنها و ترویج کمپین‌ها هستند.

ایمیل مارکتینگ شغلی است که هدف آن جمع‌آوری لید است و این مهم با تیم محتوا و گرافیک محقق خواهد شد. بنابراین فردی که قرار است در این شغل مشغول به کار شود، باید روحیه کار تیمی داشته باشد.

6. مدیران دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ همان افرادی هستند که باید تمام افراد تیم را به سمت هدف هدایت کنند و معمولا در هر فصل Kpi‌های مشخصی دارند که باید محقق شوند. این موقعیت شغلی معمولا نیاز به تجربه و سابقه کار دارد و بسیاری از مدیران بازاریابی که امروزه در شرکت‌ها کار می‌کنند، کار خود را با استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ آغاز کردند.

بخوانید  آشنایی با طول عمر مشتری یا CLV و ارزش آن برای کسب‌وکارها

مدیر مارکتینگ اصولا باید خلاق باشد و درک کاملی از تمام ترندهای بازاریابی دیجیتال و بایدها و نبایدهای آن داشته باشد. وی باید در برنامه ریزی و اجرای استراتژیک برنامه‌ها و همچنین پیش بینی مالی کاملاً تسلط داشته باشد. همچنین باید بتواند ضمن ریسک کردن و قاطعیت در تصمیم گیری، وظایف را به درستی بین اعضای تیم مارکتینگ تقسیم کند.

نکاتی برای بهبود و کسب مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ

هر شخصی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال است، باید پایه و اساس و همچنین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را بداند؛ چه این فرد نویسنده محتوا باشد و چه بالاترین رده شغلی در تیم، یعنی مدیر مارکتینگ.

اما اگر احساس می‌کنید که در حوزه فناوری دیجیتال ضعف دارید، نگران نباشید! راه‌های زیادی برای یادگیری مهارت‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد و بسیاری از آنها نیاز به بازگشت به دانشگاه ندارند. مهم‌ترین کاری که هر فرد فعال در یکی از مشاغل دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد، یادگیری آنلاین است.

در ادامه چند ایده برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ و تقویت مهارت‌های مارکتینگ را بیان خواهیم کرد:

  • در یک دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.
  • وب‌سایت خود را راه بیندازید.
  • سراغ شبکه سازی در حیطه مارکتینگ بروید و با افراد حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید.
  • به صورت مداوم به وبلاگ‌هایی که به طور منظم مقالات آموزشی رایگان ارائه می‌دهند، سر بزنید.
  • در گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ عضو شوید و فعالیت داشته باشید.

چند مهارت در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که می‌توانید با یادگیری و تقویت آنها، آینده شغلی روشن برای خود در این حیطه رقم بزنید. به عنوان مثال یادگیری بازایابی محتوا، وردپرس، سئو و اتوماسیون بازاریابی، همگی مهارت‌های پرتقاضا در بازار کار هستند. دیجیتال مارکتینگ و مشاغل آن در حال حاضر بسیار تقاضا دارند و اگر بتوانید خود را در این مشاغل قوی کنید، می‌توانید به راحتی استخدام شوید و درآمد خوبی کسب کنید.

منبع: وبسایت کاریابی ایران تلنت

 

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک