پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

چطور کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

مرجان عبدی مرجان عبدی
3 آبان 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چطور کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در دنیای مدرن امروزی، بیش از نیمی از زندگی ما به دنیای دیجیتال گره خورده است و در واقع باید بگوییم که در برخی موارد بدون فناوری زندگی مختل خواهد شد. در حقیقت، بیش از نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر می‌توانند از طریق دستگاه‌های مختلف تلفن همراه به اینترنت دسترسی داشته باشند.

با توجه به تعداد زیاد کاربر اینترنت و فراگیر شدن دنیای دیجیتال که حتی تمام خریدها نیز به صورت آنلاین انجام می‌شوند، مسلما تعجب ندارد که ببینیم بسیاری از شرکت‌ها بازاریابی دیجیتال را در اولویت کارهای خود قرار دهند. شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها شروع به سرمایه‌گذاری زیادی در دیجیتال مارکتینگ کرده‌اند و از آن برای به دست آوردن مشتری جدید، سودآوری و آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

اگر در مرحله تغییر شغل هستید و یا تازه دارید وارد بازار کار می‌شوید، مطمئنا کارشناس دیجیتال مارکتینگ شدن در میان گزینه‌های شما قرار دارد. بنابراین چه کاری می‌توانید انجام دهید تا به بازاریاب دیجیتالی حرفه‌ای تبدیل شوید که تمام شرکت‌ها آرزوی استخدام آن را دارند؟ در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید مسیر کارشناس دیجیتال مارکتر شدن را پیدا کنید و با طی کردن آن، خود را برای استخدام به عنوان کارشناس مارکتینگ آماده کنید.

  1. اصول بازاریابی دیجیتال را بیاموزید

اولین قدم برای شروع کار در دیجیتال مارکتینگ، رسیدن به شایستگی فنی در مواردی مانند سئو و بازاریابی موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل داده، بازاریابی و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی است. در کنار اینها، سعی کنید حتما روی مهارت‌های نرم یا همان سافت اسکیل‌های خود و تمام مهارت‌هایی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید داشته باشد، کار کنید. این مهارت‌ها شامل مهارت در مدیریت و رهبری، مهارت در نوشتار و گفتار و داشتن اطلاعات کامل از دنیای آنلاین و بازاریابی آنلاین می‌شود.

پیدا کردن تجربه و اطلاعات در مورد ایمیل مارکتینگ، سئو، تجزیه و تحلیل و غیره ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. از آنجایی که برای برخی از مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ رشته دانشگاهی وجود ندارد و تحصیل در دانشگاه نیز کفایت نمی‌کند، به همین خاطر شما باید مدام خود را در مورد این حوزه به روز نگه دارید و مطالعه را فراموش نکنید.

  1. نحوه استفاده از ابزارهای کلیدی بازاریابی دیجیتال را بیاموزید

هر چه کار با ابزارهای بازاریابی دیجیتال را بیشتر بیاموزید، تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال راحت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، Google Analytics و Google Ads به بازاریابان دیجیتال اجازه می‌دهند عملکرد کمپین‌ها و تبلیغات آنلاین خود را اندازه گیری و پیگیری کنند. یادگیری کار با ابزارهای سئو مانند Ahrefs ، Moz وSEMrush نیز ضروری هستند و به بازاریابان این امکان را می‌دهند تا کلمات کلیدی مرتبط و لینک‌های صفحات مختلف را بررسی کنند، کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کرده و سئوی رقبا را تجزیه و تحلیل کنند.

بخوانید  چرا قیمت دلار روی بلیط تهران استانبول تاثیر دارد؟

تجربه کار با یک ابزار ایمیل مارکتینگ، مانند MailChimp همچنین می‌تواند برای بازاریابی دیجیتال بسیار ارزشمند باشد. همان‌طور که می‌دانید، برنامه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نیز برای هر کارشناس دیجیتال مارکتینگی یک ابزار مهم به شمار می‌آید، چراکه از طریق آن می‌تواند به خوبی مشتریان را روانشناسی کند.

شاید ساده‌ترین راه برای موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد. کار بازاریابان دیجیتال به مقدار زیادی به فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تیک تاک و موارد دیگر گرده خورده است چرا که با کمک این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ترافیک ایجاد کنند، لید به وجود آورند و در میان کاربران زیاد این شبکه‌ها، آگاهی از برند را تجربه کنند. به همین خاطر هر کارشناس دیجیتال مارکتینگی باید به خوبی با این شبکه‌ها و نحوه کار اصولی با آنها آشنایی داشته باشد.

برای تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد در شبکه‌های اجتماعی نیز، باید کار با ابزارهای ویرایش عکس رایگان مانند Canva را بداند و حتی از اصول اولیه گرافیک نیز باخبر باشد.

چطور کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ 1

  1. حتما نمونه کار برای خود داشته باشید

مطمئنا داشتن نمونه کار برای شغلی مثل دیجیتال مارکتینگ یک چالش به شمار می‌آید، اما خب شدنی است. برای اینکه بتوانید برای خود نمونه کار آماده کنید، به جای تمرکز روی محصول نهایی، بر روند کار و استراتژی مارکتینگ خود و آنچه انجام دادید و باعث رشد شده، تمرکز کنید.

اگر می‌توانید و امکانش را دارید نمونه کارهای منتشر شده مانند خبرنامه‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا مقالات بلاگ و تبلیغاتی را که متعلق به خودتان است را در لیست نمونه کارهای خود قرار دهید. همچنین می‌تواند استراتژی که برای کمپین‌های تبلیغاتی نوشته‌اید را در رزومه کاری خود قرار دهید و از آن به عنوان کار خود در مدیریت کمپین‌ها استفاده کنید.

بخوانید  بیت کوین به سقف تاریخی رسید، بهترین صرافی برای خرید بیت‌کوین کدام است؟

وقتی صحبت از نشان دادن موفقیت‌ها در کارهای گذشته می‌شود، روی صحبت ما استفاده از آمار و ارقام به دست آمده است. بازاریابان دیجیتال معمولا از اشاره کردن به دستاوردهای خود طفره می‌روند و خب از آوردن رقم خجالت می‌کشند، اما توجه داشته باشید که آوردن تمام اعداد در نمونه کارها به شناخته شدن بیشتر شما کمک می‌کند. به عنوان مثال بگویید، “من 1200 لید از طریق یک کمپین اجرا شده در شبکه‌های اجتماعی در سه ماهه دوم سال 98 به دست آوردم” یا “من ترافیک وب ارگانیک را 18 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دادم.” هنگامی که صحبت از سئو و بازاریابی موتورهای جستجو می‌شود، باید سعی کنید که خیلی واضح اطلاعات ارائه دهید. همه شرکت‌ها میزان بازگشت سرمایه را در تمام استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود اندازه گیری نمی‌کنند، اما این در مورد سئو و بازاریابی موتورهای جستجو صدق نمی‌کند و این دو حیطه از مارکتینگ بسیار بر داده و ارقام وابسته هستند.

نکته: اگر کارهایی را که برای مشتریان خود انجام داده‌اید را به اشتراک می‌گذارید، قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی آنها، حتما از آنها بپرسید و رضایت آنها را بخواهید.

اگر تجربه کاری ندارید، نمونه کارهای شما می‌تواند همان کارهایی باشد که در دروان کارآموزی مارکتینگ انجام داده‌اید. پس از جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به کارآموزی خود، آنها را به‌صورت آنلاین در فایلی ذخیره کنید و یا آنها را در قالب PDF نگهداری کنید. از این اطلاعات می‌توانید برای نشان دادن میزان مهارت خود در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

فراموش نکنید که شما باید در فضای آنلاین هم دیده شوید و همه بدانند که شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ چه دستاوردهایی داشته‌اید. شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکدین و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر خود را مدام به روز کنید و در آنها از تجربه فعالیت خود در این حوزه بگویید.

  1. رزومه خود در دیجیتال مارکتینگ را همیشه به روز نگه دارید

در بیشتر موارد، رزومه شما چیزی است که توسط کارفرما و یا کارشناسان استخدام رؤیت می‌شود. به همین خاطر، بهتر است آن را ساده نگه دارید. تحقیقات نشان می‌دهد حدود شش ثانیه فرصت دارید تا اولین تأثیر را روی کارفرما و کارشناس استخدام بگذارید، بنابراین قالب بندی رزومه خود را تمیز و منظم و با اطلاعات مختصر نگه دارید. در صورت لزوم می‌توانید موارد مطرح شده در رزومه را به صورت بولت‌وار بیاورید. تأکید شما در رزومه نویسی، باید بر مهارت‌ها و تجربه کار در مارکتینگ باشد و اعداد و ارقام در رزومه بسیار به شما کمک می‌کنند.

بخوانید  خرید کامل‌ترین نرم افزار حسابداری با قیمت مناسب

رزومه خود را برای هر شرکتی باید مطابق با شرح شغلی آنها بنویسید. به آگهی استخدام آنها نگاهی بیندازید و بعد شروع به نوشتن کنید. رزومه کاری شما باید با لحن آنها مطابقت داشته باشد. آگهی استخدامی، همچنین اولویت‌های استخدام شرکت‌ها را آشکار می‌کند و اینها مهارت‌هایی است که رزومه شما باید آنها را دارا باشد.

این مهارت‌ها معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مهارت‌های بازاریابی (شامل مهارت‌های نرم افزاری و سایر الزامات فنی)
  • مهارت‌های قابل انتقال (مانند فروش، دانش طراحی، یا تجربه نوشتن)
  • مهارت‌های وقف پذیری (مانند رهبری یا حل مسئله)

دسته اول در رزومه شما باید در اولین سطرها و قابل رؤیت باشد؛ این مهارت‌ها باید اولین چیزی باشد که توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. سپس می‌توان مهارت‌های قابل انتقال و وقف پذیری را در انتهای بخش مهارت‌ها و صفحه ذکر کرد.

چطور کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ 2

  1. برای ارتباط با افراد حوزه دیجیتال مارکتینگ، شبکه سازی انجام دهید

اولین کاری که برای شبکه سازی باید انجام دهید، همان حضور گسترده در فضای آنلاین است. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ شخصی، حتی می‌توانید خبرنامه نیز ارسال کنید که این خود به تنهایی می‌تواند فکر خلاق یک مارکتر را نشان دهد. حضور فعال در فضای آنلاین همه جوره به نفع شما است، اما به ویژه در بازاریابی دیجیتال، این حضور می‌تواند مهارت شما در این حوزه را نیز ثابت کند.

همچنین این امکان را دارید تا در همایش‌ها و رویدادهای آنلاین و یا حضوری شرکت کنید و در این رویدادها، شبکه سازی را به شکل حرفه‌ای انجام دهید.

آیا دیجیتال مارکتینگ شغل رو به رشدی است؟

بله، دیجیتال مارکتینگ در حوزه فناوری یکی از مشاغلی است که رشد آن سرعت خوبی دارد و تقاضا برای این شغل بسیار زیاد شده است. در واقع می‌توان گفت که تمام شرکت‌ها به بازاریابی دیجیتال روی آورده‌اند و همین موضوع باعث شده که تقاضا برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتنیگ سیر صعودی داشته باشد.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک