پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها مصاحبه‌ها

بکستودیو، آژانس هوش مصنوعی ایران‌نوین راه‌اندازی شد

مهدیه اسماعیلی مهدیه اسماعیلی
1 خرداد 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بکستودیو، آژانس هوش مصنوعی ایران‌نوین راه‌اندازی شد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رضا گنجوی، در لینکدین خود از آغاز به کار اولین آژانس هوش مصنوعی در دل آژانس ایران‌نوین خبر داد. او در این باره گفت: «اتفاقی که در حال حاضر رخ داده این است که «بکستودیو» قرار است تلفیق درستی از story telling و story living را در قالب یک سیستم به وجود آورد. از کنار هم قراردادن متخصصین story telling و story living یک آژانس به وجود آمده که کارش صرفا ارتباطات نیست و قرار است در کنار آن طراحی تجربه نیز صورت گیرد تا مشتری با داستان برند همراه شود.» او همچنین توضیح داد که بکستودیو، تفاوت‌های بنیادینی با سایر آژانس‌ها دارد که یکی از آن‌ها به‌کارگیری دستیارهای هوش مصنوعی است.

«اولین آژانس هوش مصنوعی در ایران به عنوان استارتاپی در دل آژانس ایران‌نوین، یکم خرداد کار خود را آغاز می‌کند.» چند روز پیش این خبر را رضا گنجوی، مدیر استراتژی ایران‌نوین در صفحه لینکدین خود اعلام کرد. او در این باره نوشت: «این بار رویایمان جهانی بودن است و به عنوان Director این استارتاپ در دل ایران‌نوین نسل جدیدی از مفهوم آژانس در ایران را رقم خواهد زد. همچنین در پیاده‌سازی Ai brand و Ai marketing در ساید کارفرما ورود خواهیم کرد.»

آژانسی برای تلفیق story telling و story living

او درباره چگونگی کارکرد آژانس بکستودیو به دی‌ام برد گفت: «بکستودیو در واقع یک آژانس brand experience AI است. اولین مسئله‌ای که در خلق این آژانس وجود دارد، توجه به دو نکته کلیدی است و پس از آن بحث هوش مصنوعی مطرح می‌شود. در ادبیات برند، واژه‌ای به نام Story telling وجود دارد که گفتمانی برای انتقال روایت از برند به مشتری است. ادبیات دیگری به نام story living وجود دارد که تمرکزش روی تجربه مشتری است. برای تجربه کردن نیز کل کسب‌وکار با این ایده متناسب می‌شود، یعنی در story telling ارتباطات با داستان برند متناسب شده و در story living، نیروی انسانی و به صورت کلی تمامی اجزای سیستم در برند متناسب با داستان آن می‌شوند.»

بکستودیو

رضا گنجوی، مدیر بکستودیو

گنجوی ادامه داد: «معمولا story telling را آژانس‌های تبلیغاتی انجام می‌دادند و story living بر عهده توسعه‌دهندگان کسب‌وکار بود. ما در ایران کمتر با story living سروکار داشتیم و معمولا به صورت درون سازمانی انجام می‌شد. چراکه مشتریان کمی در این قسمت وجود داشتند. اتفاقی که در حال حاضر رخ داده این است که بکستودیو قرار است تلفیق درستی از story telling و story living را در قالب یک سیستم به وجود آورد. از کنار هم قراردادن متخصصین story telling و story living یک آژانس به وجود آمده که کارش صرفا ارتباطات نیست و قرار است در کنار آن طراحی تجربه نیز صورت گیرد تا مشتری با داستان برند همراه شود.»

به گفته گنجوی، در تلفیق این دو باید مواوردی مانند نیاز مشتری در نظر گرفته و تبدیل به ترند شود. او در این باره توضیح داد: «ما پیش از این  فکر می‌کردیم ترند صرفا برای کسب‌وکار است اما ترند درواقع چیزی است که می‌تواند یک کسب‌وکار را نیز تعریف کند. ما در بکستودیو قرار است ترندهای آینده را شناسایی کرده و بر مبنای آن، برند را متناسب با نیازهای آینده story telling و یا story living کنیم.» 

مدیر بکستودیو درباره دیگر وجه تمایز بکستودیو با سایر آژانس‌ها توضیح داد: «ما در گذشته، استراتژی برند را تجربه ایجاد شده از برند در مسیر ارتباطات می‌دانستیم اما در مدل جدید بر مبنای ترندی که برای آینده شناسایی می‌کنیم، تجربه برند را در قالب یک بیزنس عرضه می‌کنیم. استراتژی که برند را نه صرفا برای comunication بلکه برای کل سیستم می‌نویسد.»

آژانس بکستودیو

نقش هوش مصنوعی در بکستودیو

گنجوی با اشاره به اینکه در بکستودیو برای طراحی برندی که آینده‌اش بر مبنای ترندها مشخص شده است، از دستیارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شود، گفت: «ما پنج دستیار هوش مصنوعی می‌سازیم تا بتواند کسب‌وکار یک مشتری را طراحی کند. دستیارهایی در حوزه‌های ارتباطات، فضا، سرویس، کارکتر یا presentor برند و در نهایت محصول. ضمن اینکه دستیار ارتباطات این توانایی را دارد تا به طراحی تبلیغات کمک کند. این پنج مورد در کنار تیم‌های متخصص می‌توانند تبدیل به خروجی‌هایی از جنس یک سرویس در یک کسب‌وکار و یا خود یک کسب‌وکار باشند. پس بکستودیو صرفا آژانسی برمبنای هوش مصنوعی نیست، بلکه تمایزهای بنیادینی با آژانس‌های معمولی دارد که یکی از آن‌ها به‌کارگیری هوش مصنوعی است.»  

مدیر بکستودیو درباره هدف از ایجاد آژانس بکستودیو نیز توضیح داد: «در دنیا آژانس‌هایی وجود دارند که کار طراحی تجربه را نیز انجام می‌دهند. در سال ۱۳۸۰ با تغییراتی که در تبلیغات تلویزیونی انجام شد، مفهوم آژانس، تبدیل به creative agency شد. در سال ۱۳۹۷ قراردادهای بزرگ تلویزیون به سمت story telling agency ها رفتند. آژانس‌هایی که می‌توانستند تا یکسال محتوای تبلیغاتی برند را متناسب با یک داستان بنویسند. اتفاقاتی که طی یکسال گذشته در صنعت تبلیغات افتاد نشان داد، صنعت تبلیغاتی که صرفا به رسانه وابسته باشد، بسیار شکننده است. در یک دوره‌ای تا یکسال نه کسی رسانه‌ای می‌خرید نه سفارش ارتباطات صادر می‌شد. این اتفاق کسب‌وکار‌ها و آژانس‌ها را متوجه این موضوع کرد که نمی‌توانند کسب‌وکار خو د را صرفا به ارتباطات متکی کنند. bench mark جهانی نیز نشان می‌داد که در این حوزه، آژانس‌هایی خلق شده بودند که به جز ارتباطات، وارد حوزه تجربه و طراحی کسب‌وکار شده و  در کنار ارتباطات، محصول مشتری، کارکترها و… را طراحی می‌کردند.» به گفته گنجوی، این موارد در کنار هم اقتصاد یک کسب‌وکار را از بی‌ثباتی خارج می‌کنند.

بکستودیو

او همچنین خاطر نشان کرد: «این اتفاق از یک سو باعث تغییر الگوهای کسب‌وکاری شد و از سوی دیگر مشتری‌ها متوجه شدند، زمانیکه یک برند خودش را به تجربه بدل نکرده باشد، مکمن است یک شبه تمام دارایی خود را از دست بدهد. برای همین تقاضا برای این کار بالارفت و هم نیازش توسط آژانس احساس شد. تلفیق این دو با ظهور  هوش مصنوعی همراه شد که زمینه خلق چنین  آژانسی را ایجاد کرد.»

با این حال به نظر می‌رسد بکستودیو قرار است تحول عظیمی در صنعت تبلیغات کشور به وجود آورد. همچنین این آژانس به عنوان اولین آژانس هوش مصنوعی می‌تواند پلی میان صنعت تبلیغات با سیستمی نوظهور و پیچیده به نام هوش مصنوعی باشد.

 

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
مهدیه اسماعیلی
مهدیه اسماعیلی
نظرات