زمان مطالعه: 7 دقیقه

پیشرفت تکنولوژی و ظهور رسانه‌های اجتماعی گسترده، دنیای بازاریابی و فروش را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است. به طوری‌که امروزه با مفهومی چون «بازاریابی برونگرا» روبه‌رو هستیم که اگرچه مفهوم جدیدی نیست، اما یک اصطلاح جدید به حساب می‌آید و در برابر نوع دیگری از بازاریابی تحت عنوان «بازاریابی درونگرا» قرار می‌گیرد. «برون» و «درون» کلمات کلیدی اصلی در این نوع بازاریابی‌ها هستند که تفاوت‌های عمده‌ای را ایجاد می‌کنند. در ادامه قصد داریم تا ضمن پرداختن به تعریف، مزایا و ابزارهای بازاریابی برونگرا، وجوه تفاوت آن با بازاریابی درونگرا را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اگر این مفاهیم برای شما نیز جای سؤال دارند، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

مفهوم و تعریف بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یا آوت‌باند مارکتینگ «Outbound Marketing» به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که از دیرباز با آن سروکار داشته‌ایم و به نوعی می‌توان آن‌را یک نوع بازاریابی «سنتی» هم نامید. به‌عبارت دیگر، بازاریابی برونگرا به بازاریابی گفته می‌شود که در آن، همیشه گفت‌وگو با مشتری و برقراری ارتباط با مشتری، به درخواست کسب‌وکار و از جانب کسب‌وکار آغاز می‌شود (نه مشتری). در وصف بیشتر این مدل از بازاریابی می‌توان گفت:

مفهوم و تعریف بازاریابی برونگرا چیست؟

  • به‌صورت کلی «بازاریابی» به فرآیندی اشاره دارد که در آن محصولات تولید شده فیزیکی یا غیرفیزیکی، به دست مصرف‌کنندگان حقیقی آن‌ها می‌رسند. حالا برای این که این امر به درستی صورت بگیرد، روش‌های بازاریابی مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش بازاریابی برونگرا است.
  • بازاریابی برونگرا یک استراتژی است که در آن ارتباط مستقیم و فوری با مشتریان بالقوه از طریق هدایت پیام‌های شرکت به بیرون صورت می‌گیرد. در واقع، همین که یک شرکت یا کسب‌وکار برای معرفی خود به مشتریان بالقوه، به روش‌هایی بیرونی مانند تبلیغات در رسانه‌ها و سطح شهرها متوصل می‌شود، بازاریابی بیرونی یا برونگرا گفته می‌شود.
  • بازاریابی برونگرا را می‌توان به نوعی شبیه به افراد برونگرا از نظر روانشناسی تشبیه کرد. افراد برونگرا ترجیح می‌دهند که بیشتر در جمع‌ها حاضر شوند و علاقه بسیاری به گفت‌وگو و خودنمایی دارند؛ در حالی‌که افراد دورنگرا از تنهایی و خلوت خود بیشتر لذت می‌برند. بازاریابی برونگرا نیز به روش‌هایی اشاره دارد که در آن‌ها، یک شرکت در دیگر کسب‌وکارها، سازمان‌ها و محیط‌ها به معرفی و ارائه خود می‌پردازد‍!

با توجه به موارد فوق، حالا می‌دانید که بازاریابی برونگرا چیست و چرا چنین عنوانی را برای آن انتخاب کرده‌اند. همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم، این نوع بازاریابی در برابر نوع دیگری از بازاریابی به نام «بازاریابی درونگرا» قرار می‌گیرد که در ادامه به مقایسه بازاریابی درونگرا و برونگرا خواهیم پرداخت.

بخوانید  برترین کمپین‌های دیجیتال جهان در سال 2020

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

به‌طور معمول، در مقایسه بازاریابی درونگرا و برونگرا، یکی را بر دیگری ارجحیت می‌دهند؛ اما در اینجا قصد داریم تنها به بررسی ویژگی‌های هریک پرداخته و به وجوه تفاوت آن‌ها پی ببریم. در قسمت قبل به تعریف بازاریابی برونگرا پرداختیم. حالا در تعریف بازاریابی درونگرا یا این‌باند مارکتینگ «Inbound Marketing» می‌توانیم بگوییم که در این نوع بازاریابی که با ظهور تکنولوژی ایجاد شده و قدمت آن کمتر از بازاریابی برونگرا است، تلاش می‌شود تا از طریق ایجاد محتوای جذاب و مرتبط با علایق و نیازهای مشتریان بالقوه، شرایط کافی برای ارتباط با مشتریان ایجاد شود. بنابراین در مقایسه بازاریابی درونگرا و برونگرا می‌توان گفت:

شروع‌کننده ارتباط در بازاریابی برونگرا، کسب‌وکار است. اما شروع‌کننده ارتباط در بازاریابی درونگرا، خود مشتریان هستند.

وقتی یک کاربر در گوگل به جست‌وجوی یک محصول خاص می‌پردازد و سپس آن را در یک فروشگاه اینترنتی پیدا می‌کند و سفارش می‌دهد؛ این خود مشتری بوده که به دنبال محصول گشته و آن را پیدا کرده است؛ پس این یک نمونه بازاریابی درونگرا است که یک فروشگاه اینترنتی محتوای وب‌سایت خود را با روش‌های سئو، بهینه‌سازی کند تا کاربران در هنگام جستجو، راحت‌تر بتوانند آن را پیدا کنند. اما وقتی شما مشغول بازدید از یک وب‌سایت هستید و به یک‌باره یک پیام روی صفحه ظاهر می‌شود که شما را به خرید یک محصول خاص دعوت می‌کند، این کسب‌وکار است که ارتباط را آغاز کرده است و این نمونه‌ای از بازاریابی برونگرا است.

  • برای تشخیص بازاریابی درونگرا و برونگرا فقط کافی است به آغازکننده ارتباط توجه داشته باشید. آن‌گاه تشخیص این دو برای شما ممکن خواهد بود!
  • بازاریابی برونگرا به دلیل این‌که برای معرفی و ارائه خود به روش‌های بیرونی می‌پردازد، هزینه بالایی دارد. اما معمولاً هزینه بازاریابی درونگرا پایین‌تر و به‌صرفه‌تر از آن است.
  • بازاریابی برونگرا سابقه طولانی دارد و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ اما بازاریابی درونگرا مفهوم جدیدی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا و برونگرا را می‌توان به این صورت در برابر هم قرار داد. این مقایسه سبب می‌شود تا پی ببریم که هر روش بازاریابی در جای خود و در موقعیت خاصی می‌تواند پاسخگو باشد. اگرچه امروزه بازاریابی درونگرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اما بازاریابی برونگرا نیز در برخی از موقعیت‌ها هنوز هم می‌تواند کارساز باشد!

ابزارهای بازاریابی برونگرا

گفتیم که بازاریابی برونگرا برای همه افراد شناخته شده است و تا به این‌جا به برخی از ابزارهای آن نیز اشاره شد، اما اگر بخواهیم در این‌جا مهم‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای آن را در کنار هم نام ببریم، این ابزارها به قرار زیر هستند:

  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • تبلیغات در روزنامه‌ها
  • تبلیغات در کاتالوگ و بروشورها
  • اسپانسری یا تبلیغات در سمینارها، جشنواره‌ها و جلسات کاری
  • تبلیغات روی سال‌نامه، خودکار، لیوان و ….
  • پیامک‌های تبلیغاتی
  • بازاریابی تلفنی
  • ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی
بخوانید  هرچیزی که باید از روابط عمومی دیجیتال (DPR) بدانید

تمام روش‌های بالا در گذشته بسیار کارآمد بودند؛ اما به دلیل بالا رفتن حجم تبلیغات، این امر تبدیل به نوعی مزاحمت برای جامعه شد. به طوری‌که امروزه ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغاتی توسط مردم مسدود می‌شوند و به محض پخش شدن تبلیغات از تلویزیون، کانال‌ها را عوض می‌کنند. این امر به دلیل اشباع شدن بازاریابی برونگرا است. اما با ظهور روش‌های جدید بازاریابی، مزاحمت‌های تبلیغاتی کمتر شده و بازاریابی برونگرا هم می‌تواند در کنار دیگر روش‌های بازاریای در رسانه‌های اجتماعی جدید مورد استفاده قرار بگیرد که امروزه نمونه‌هایی از آن را در شبکه‌هایی چون اینستاگرام، تلگرام و… می‌بینیم.

مزایای بازاریابی برونگرا

امروزه برخی‌ها بازاریابی برونگرا را به عنوان یک روش قدیمی و منسوخ معرفی می‌کنند؛ اما بی انصافی است اگر سعی کنیم این نوع بازاریابی که همگی افراد با آن آشنایی دارند و با مفهوم آن آشنا هستند را منسوخ درنظر بگیریم؛ چراکه این مدل از بازاریابی هم مزایای خاص خود را دارد که به این قرار هستند:

  • برندسازی

برندسازی یا برندینگ «Branding» یکی از اهداف اصلی هر کسب‌وکاری است تا سریع‌تر در بین افراد شناخته شود. بازاریابی برونگرا اگر به شکل درست و با استفاده از ابزار درستی صورت بگیرد، می‌تواند برندسازی سریعی را برای یک کسب‌‌وکار به همراه داشته باشد. بسیاری از برندهای قدیمی مانند میهن، تاژ، نیک‌کالا و… با همین روش شناخته شده‌اند و هنوز هم محبوبیت بالایی دارند.

  • نقطه آغاز کسب‌وکارهای نوپا

با توجه به اینکه در بازاریابی برونگرا، این شرکت است که ارتباط را آغاز می‌کند، این ویژگی می‌تواند به نفع کسب‌وکارهای جدید و نوپا باشد. به این صورت، یک شرکت جدید می‌تواند با استفاده از ابزارها و روش‌های بازاریابی برونگرا خود را به جامعه معرفی کرده و سپس برای رشد برند خود از دیگر روش‌های بازاریابی کمک بگیرد.

  • معرفی گسترده کسب‌وکار

اگرچه ممکن است بازاریابی برونگرا هزینه بالایی داشته باشد که نتیجه و بازخورد آن پایین‌تر از آن هزینه باشد، اما استفاده از این روش، بیشتر اوقات یک معرفی گسترده از محصول یا شرکت خاصی را به همراه دارد که سبب می‌‌شود حجم زیادی از مردم با نام آن محصول یا شرکت آشنا شوند. گاهی هدف یک شرکت، تنها گسترش نام خود در بین جامعه یا به‌اصطلاح برند اوِنس است که با این روش امکان‌پذیر می‌شود.

بازاریابی برونگرا می‌تواند بسته به نوع کسب‌وکار و ابزار آن، مزایای بیشتری را در بر بگیرد. اما تنها مزایای بیان شده در این‌جا کافی است تا بدانید که در برخی از موقعیت‌ها، عاقلانه‌ترین کار برای افزایش فروش و بازاریابی، استفاده از بازاریابی برونگرا است. پس نمی‌توان آن را منسوخ اعلام کرد!

نمونه‌هایی از بازاریابی برونگرا

نمونه‌هایی از بازاریابی برونگرا

به دلیل گسترده بودن و قدیمی بودن روش بازاریابی برونگرا، نمونه‌های بسیار زیادی از آن را می‌توان نام برد که از جمله آن‌ها می‌توان به چنین گزینه‌هایی اشاره کرد:

  • تبلیغات تلویزیونی محصولات چی‌توز، مزمز، کوکاکولا، دلپذیر، پرسیل، مای‌بیبی و… در شبکه‌های تلویزیون
  • تبلیغ محصولات خانگی در پشت جلد مجلات مشهور
  • تبلیغات پیامکی ایرانسل و همراه اول برای فعال‌سازی اینترنت و خرید سیم‌کارت
  • قرار دادن بروشور یا تراکت روی شیشه ماشین
  • چاپ بنر و نصب آن در مکان‌های مختلف شهر
  • پیام‌های تبلیغاتی پاپ‌آپ در وب‌سایت‌های مختلف
بخوانید  ۱۳ تئوری روانشناسی که دانستن‌شان از شما بازاریاب بهتری می‌سازد!

همه‌ی ما شاهد نمونه تبلیغ‌های فوق بوده‌ایم و این روش‌ها برای همه ما آشنا هستند. می‌بینیم که امروزه، حتی با ظهور روش‌های جدید تبلیغات، باز هم نمونه‌های بالا در محیط پیرامونمان، مشاهده می‌شوند. در مورد نمونه بازاریابی درونگرا هم می‌توان به محتوای وبلاگ‌ها، تصاویر اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی، وایت‌پیپرهای ارز دیجیتال و… اشاره کرد که انواع نمونه بازاریابی درونگرا در برابر روش‌های برونگرا هستند.

نکات تاثیرگذار در بهبود بازاریابی برونگرا

طبیعتاً استفاده از بازاریابی برونگرا هم شگردها و اصول خاص خود را دارد. به طوری‌که ممکن است یک بازاریابی برونگرای برنامه‌ریزی شده و خلاقانه بتواند بسیار به نفع یک کسب‌وکار تمام شود؛ مثل تبلیغات تلویزیونی محصولات عالیس که برای مدتی شعر تبلیغ آن (کدومو بدم؟ همه رو بده) رو بر سر زبان‌ها انداخت و سبب شناخته شدن این برند در سطح کل کشور شد. اما گاهی هم همین بازاریابی اگر به شکل نادرست و حساب نشده مورد استفاد قرار بگیرد، تأثیر چندانی روی پیشرفت برند ندارد. بر همین اساس، باید برای استفاده صحیح از این نوع بازاریابی، نکات مهم و تاثیرگذار زیر را مورد توجه قرار داد:

  • هر کسب‌وکار شرایط خاص خودش را دارد. ممکن است یک فروشگاه اینترنتی، تبلیغ در تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی را ترجیح دهد، اما یک فروشگاه محلی با پخش بروشور بهتر خود را بشناساند.
  • بهتر است ابتدا روش‌های بازاریابی درونگرا مورد استفاده قرار بگیرد و سپس در کمپین‌های فروش ویژه، بسته به شرایط و نوع کسب‌وکار از روش‌های بازاریابی برونگرا هم در صورت نیاز استفاده شود.
  • هر کسب‌وکار باید بودجه موردنظر خود برای پرداختن به انواع روش‌های بازاریابی اعم از بازاریابی برونگرا و درونگرا را بسته به مقتضیات خود، کاملاً مشخص کند.
بازاریابی برونگرا چیست
گرچه بسیاری سبک بازاریابی برونگرا را منسوخ شده می‌دانند، اما همچنان استفاده از روش‌های خلاقانه در این سبک، باعث جذب کاربر بیشتری می‌شود.

برای انجام صحیح بودجه‌بندی تبلیغات و بازاریابی، بهتر است شرکت‌ها از متخصصین تبلیغات و بازاریابی مشورت دریافت کنند. در این صورت امکان موفقیت‌آمیز بودن بازاریابی، بسیار بالاتر خواهد بود.

حرف آخر…

بازاریابی برونگرا یک بازاریابی قدیمی است که زمانی بهترین بازخورد را در پی داشت. اما امروزه بیشتر روی بازاریابی درونگرا تأکید می‌شود که هزینه کمتر و بازدهی بالاتری دارد. اما به نظر می‌رسد بازاریابی درونگرا و برونگرا هریک در شرایط خاصی می‌تواند مزیت‌های مختص به خود را برای کسب‌وکارها داشته باشند.

نظر شما در این باره چیست؟ کدام سبک بازاریابی برای شما در اولویت قرار دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =