معنا و تفاوت استراتژی تبلیغات ATL ،BTL و TTL چیست؟
فهرست مطلب
در دنیای رقابتی امروز، تبلیغات موثر بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده و شرکتها دائماً به دنبال راههای نوآورانه برای جلب توجه مخاطبان هدف خود و افزایش آگاهی از برند هستند.
در این میان استراتژیهای تبلیغاتی Above the Line (ATL)، Below the Line (BTL) و Through the Line (TTL) به ابزار قدرتمندی برای بازاریابان تبدیل شدهاند. هر رویکرد مزایای منحصربهفردی را ارائه داده و اهداف بازاریابی خاصی را برآورده میکند.
بنابراین در این مقاله، مفاهیم تبلیغات ATL، BTL و TTL را بررسی کرده و در مورد تفاوت آنان بیشتر صحبت میکنیم.
تبلیغات ATL چیست؟
تبلیغات ATL یا Above the line advertising به تبلیغاتی اشاره دارد که دامنه گستردهای از افراد را درگیر کرده و معمولا تمامی مخاطبان را هدف قرار میدهد. به بیان دیگر کمپین ATL به هدف دستیابی به مخاطبان گسترده و آگاه ساختن آنان برنامهریزی شده است؛ بنابراین تبدیل و فروش نمیتواند هدف اصلی آن باشد.
مطلب مرتبط: تبلیغات CGI چیست؟
برای درک بهتر، در ادامه به توضیح مثالهای تبلیغات ATL میپردازیم:
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی به دلیل توانایی دستیابی به مخاطبان زیاد، شکل محبوبی از تبلیغات ATL است. شرکتها، با استفاده از آگهیهای بازرگانی، محصولات یا خدمات خود را به نمایش گذاشته و مخاطبان کثیری را از وجود خود یا پیشنهاد منحصربهفردشان آگاه میکنند.
تبلیغات رادیویی
تبلیغات رادیویی از صدا برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکند. این نوع تبلیغات، اغلب در میان برنامههای پرطرفدار رادیویی پخش شده یا با تشکیل برنامههای رادیویی خاصی جمعیت مورد نظر را هدف قرار میدهند.
تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی شامل تبلیغات در روزنامهها و مجلات بوده که میتواند اطلاعات دقیقی در مورد یک محصول یا خدمات ارائه دهد و اغلب شامل تصاویری چشمنواز است.
تبلیغات محیطی
بیلبوردها، بنرها، استندها، استیشن بوردها و دیگر انوع تبلیغات محیطی میتوانند با قرارگیری در در مناطق پرتردد، توجه عابران را به خود جلب کرده، آگاهی از برند را افزایش داده و محصولات یا خدمات را تبلیغ کنند.
همچنین درباره تبلیغات محیطی، این مطالب را از دست ندهید:
مطلب مرتبط: آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگانها در ایران و جهان
تبلیغات سینمایی
این نوع تبلیغات شامل نمایش تبلیغات قبل یا در حین پخش فیلم در سینماها است. تبلیغات سینمایی نظر مخاطبان کثیری را که به دنبال سرگرمی هستند جلب میکند.
اسپانسرشیپ
شرکتها اغلب از رویدادها، تیمهای ورزشی یا سازمانهای خیریه حمایت میکنند تا در معرض دید قرار گرفته و آگاهی از برند ایجاد کنند. این مشارکتها میتواند شامل قرار دادن لوگو، تبلیغات یا حتی تیزرهای تبلیغاتی در استادیومها یا رویدادها باشد.
تبلیغات BTL چیست؟
تبلیغات BTL یا Below the line advertising به فعالیتهای تبلیغاتی اشاره دارد که بر روی مخاطبان هدف خاص متمرکز شده و ماهیت شخصی و تعاملی بیشتری دارند. این فعالیتها اغلب با هدف ایجاد روابط، ایجاد سرنخ و تشویق به پاسخ مستقیم از سوی مصرفکنندگان انجام میشود.
همچنین بخوانید: انواع روشهای تبلیغات رایگان کسبوکار
برای درک بهتر، در ادامه به توضیح مثالهای تبلیغات BTL میپردازیم:
ارسال پست مستقیم
شرکتها میتوانند مطالب تبلیغاتی هدفمند را در بروشورها، کاتالوگها یا نمونهها، مستقیماً به صندوق پستی افراد ارسال کنند تا به یک مخاطب هدف خاص دست یابند.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی شامل ارسال پیامهای تبلیغاتی، خبرنامهها یا بهروزرسانیها به طور مستقیم به ایمیل گیرنده است. شرکتها اغلب از بازاریابی ایمیلی برای پرورش سرنخها، اشتراکگذاری پیشنهادات انحصاری یا ارائه محتوای ارزشمند به مشترکین استفاده میکنند.
همچنین بخوانید: استراتژی سئو چیست؟ | صفر تا صد تدوین استراتژی سئو
استفاده از نمایشگرهای نقطه خرید (POP)
نمایشگرهای نقطه خرید در محیطهای خرده فروشی برای جلب توجه به محصولات یا برندهای خاص استفاده میشوند. این تبلیغات شامل تخفیفهای ویژه، نمایش محصولات یا بستهبندیهای چشمنواز است که مخاطبان را به خریدهای فوری ترغیب میکند.
برگزاری رویداد
شرکتها با سازماندهی رویدادهای مرتبط میتوانند محصولات یا خدماتشان را مستقیماً برای پرسونا هدف خود تبلیغ کنند. شرکت در نمایشگاههای تجاری، کنفرانسها، سمینارها از این دسته بوده که امکان تعاملات چهرهبهچهره، نمایش محصولات و ایجاد روابط مستقیم با مشتریان بالقوه را فراهم میکند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با اینفلوئنسرها یا شخصیتهای رسانههای اجتماعی یک استراتژی محبوب تبلیغاتی برای شرکتهایی است که میتوانند مخاطبان خاص خود را در دنبالکنندگان اینفلوئنسرهای خاصی بیابند.
برنامههای وفاداری
شرکتها با ایجاد و ارائه برنامههای وفاداری، پاداشها، تخفیفها یا تجربیات شخصیسازیشده را برای تشویق به خرید مجدد و حمایت از برند ارائه میدهند.
تبلیغات TTL چیست؟
در نهایت تبلیغات TTL یا Through the line advertising ترکیبی از تکنیکهای تبلیغات ATL و تبلیغات BTL است؛ به این معنا که در کمپین TTL به دنبال آگاهی از برند و افزایش تبدیل بوده در حالی که تنها گروهی خاصی از مخاطبان را هدف قرار میدهیم.
برای درک بهتر، در ادامه به توضیح مثالهای تبلیغات TTL میپردازیم:
ایجاد تبلیغات تلویزیونی با فراخوان دعوت به اقدام
یک شرکت میتواند تبلیغات تلویزیونی را برای تبلیغ یک محصول یا خدمت جدید پخش کرده و با ارائه یک شماره تماس یا لینک وبسایت، بینندگان را برای اقدام موردنظر تشویق کنند.
ادغام کمپینهای رسانههای اجتماعی با رویدادهای آفلاین
گاهی میتوان یک کمپین رسانههای اجتماعی را راهاندازی کرد تا درمورد محصول جدید اطلاعرسانی کند. سپس با سازماندهی رویدادهای آفلاین، مانند نمایش محصولات در غرفههای فروشگاهها و نمایشگاهها، مخاطبان را به خرید تشویق کنند.
ارسال ایمیل با پیشنهادات شخصی
کسبوکارها میتوانند خبرنامههای شخصیسازیشده را برای مشترکین خود ارسال کرده و تخفیفهای انحصاری یا معاملاتی متناسب با علایق و ترجیحات آنها ارائه دهند. همچنین با قرار دادن دکمههای اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی میتوان، گیرندگان را تشویق کرد تا پیشنهادات را با دوستان و دنبالکنندگان خود به اشتراک بگذارند.
استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ در رویدادهای آنلاین و آفلاین
یک برند میتواند با اینفلوئنسرهایی که دنبالکنندگان آنلاین قابلتوجهی داشته و توانای حضور در رویدادها یا کارگاههای آفلاین را نیز دارند، همکاری کند. به بیان دیگر اینفلوئنسرها، محصولات یا خدمات برند را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خود تبلیغ کرده و در عین حال در رویدادهایی حضوری برند شرکت میکنند.
اجرای کمپینهای تبلیغاتی 360 درجه
شرکتها با استفاده از یک کمپین تبلیغاتی 360 درجه که شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات چاپی، تبلیغات محیطی و تبلیغات بنری آنلاین است، میتوانند پیامی ثابت در تمام پلتفرمها عرضه کرده، آگاهی از برند را افزایش داده و ترافیک را به وبسایت یا فروشگاههای فیزیکی شرکت هدایت کنند.
تبلیغات موبایلی با هدفگذاری مبتنی بر مکان
یک برند میتواند از پلتفرمهای تبلیغات موبایلی برای ارائه تبلیغات هدفمند به کاربران بر اساس موقعیت مکانی آنها استفاده کند. به بیان دیگر میتوان زمانی که کاربران در نزدیکی فروشگاههای فیزیکی یا مکانهای مربوطه هستند، پیامها یا پیشنهادات شخصیسازیشده را ارسال کرده و شانس تبدیل را افزایش داد.
مطلب مرتبط: فیجیتال مارکتینگ چیست؟
تفاوت تبلیغات ATL و تبلیغات BTL چیست؟
حال برای آن که بهتر با تفاوت تبلیغات ATL و تبلیغات BTL آشنا شوید، آنها را با هم مقایسه میکنیم. تبلیغات ATL به دنبال بهبود آگاهی از برند و افزایش مخاطبان است در حالی که تبلیغات BTL بر افزایش فروش و ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطبان هدف تمرکز میکند.
در حقیقت تبلیغات ATL با میزان افزایش مخاطبان و ایمپرشن آنها اندازهگیری میشود در صورتی که در تبلیغات BTL میزان موفقیت را با میزان افزایش نرخ تبدیل و پاسخ مخاطبان به تبلیغ میسنجند.
چه زمانی باید از تبلیغات ATL استفاده کنیم؟
همانطور که پیشتر توضیح دادیم با توجه به هدف تبلیغات ATL، زمانی که مخاطبان هدفتان از حضور شما در بازار اطلاعی ندارند، شما باید با استفاده از کمپین ATL بر افزایش آگاهی از برند خود تمرکز کنید. علاوهبراین باید توجه داشته باشید که رسانههای ATL مانند تلویزیون، ترکیبی از صداها و تصاویر را برای ارسال پیامی واحد ادغام میکنند که میتواند شانس بیشتری در برقراری ارتباط با مخاطبان جدید را داشته باشد.
چه زمانی باید از تبلیغات BTL استفاده کنیم؟
گاهی ممکن است مخاطبان شما به اندازه کافی از حضور برندتان آگاه باشند اما اهداف فروش شما را برآورده نکنند؛ در چنین شرایطی باید از تبلیغات BTL برای ارتباط بیشتر با مخاطبان و تشویق آنان به مراجعه دوباره به برند استفاده کرد. به بیان دیگر زمانی که پیامهای تبلیغاتی به درستی و به طور دقیق برای مخاطبان مشخصی ارسال شود، تبدیل بهبود مییابد. همچنین کمپین BTL بازدهی سرمایه بالایی داشته که میتواند به شما در دستیابی به مخاطبان هدف، با هزینه کم کمک کند.
در نهایت کدام یک از انواع تبلیغات BTL ،ATL و TTL را انتخاب کنیم؟
در چشمانداز پویای بازاریابی امروز، درک تفاوتهای ظریف هر رویکرد تبلیغاتی و استفاده استراتژیک از آنها برای کسبوکارها ضروری است. با استفاده از نقاط قوت تبلیغات ATL، BTL و TTL، شرکتها میتوانند تلاشهای بازاریابی خود را به حداکثر رسانده و از رقبا متمایز شوند.
در نهایت، تبلیغات موفق مستلزم درک عمیق مخاطبان هدف، تعیین اهداف بازاریابی واضح و اجرای یک استراتژی خوب است. با ترکیب مناسب تبلیغات
BTL ،ATL و TTL کسبوکارها میتوانند به طور موثر توجه جلب کرده، آگاهی از برند را افزایش داده و در نهایت به نتایج بازاریابی مورد نظر خود دست یابند.
منابع:
عالی بود ، تشکر
بنظرم اگر زرگری خود را ، محل فعالیتش را و عیار ومدل طلای خود را به دیگران معرفی نکند کسی از او خرید نخواهد کرد.ضمناً هدفش نباید فقط فروش باشد باید مشتری مدار باشد و با اخلاق و رفتار مناسب مشتری را وفادار کند .وفاداری لازم است اما کافی نیست باید در تلاش باشد که فروش خود را بیشتر کند و با مشتریان ثابت خود و مشتریان رهگذر در تعامل باشد.
ممنون از مطلب مفیدتون خداقوت
کاش مدیران کسب کار در شروع کسب و کارشون به این درک میرسیدند که تا آگاهی از برند به وجود نیاد فروشی صورت نمیگیرد و از همان ابتدا درخواست کمپین های فروش نداشته باشند.