پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
برندینگ اصول و استراتژی بازاریابی

آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌ها در جهان

مانی شکیبایی مانی شکیبایی
11 آذر 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌ها در جهان
زمان مطالعه: 8 دقیقه

برداشت اولیه مهم‌ترین عنصری است که روی طرز فکر ما تأثیر می‌گذارد؛ چه درباره آدم‌ها، شرایط یا کسب‌وکارها. به همین خاطر هم سازمان‌ها به‌جای کار روی خبرنامه ایمیلی، بیش‌ترین میزان تمرکزشان را روی تبلیغات‌شان می‌کنند تا بهترین تجربه را در یک نگاه به مخاطبان و مصرف‌کنندگان ارائه دهند. یکی از بهترین عناصری که می‌تواند روی تجربه بهتر مخاطب هنگام دیدن یک تبلیغ تأثیر داشته باشد، شعار تبلیغاتی یا همان اسلوگان (Slogan) است؛ عبارتی مختصر و جذاب که با یکپارچگی و خلاقیت بسیار زیاد برای رسیدن به یک هدف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرز فکری است که می‌خواهید مخاطبان از برندتان داشته باشند.

بهترین راه برای درک این‌که اسلوگان چیست و یک اسلوگان خوب، چه ویژگی‌هایی دارد، این است که مثال‌هایی را در این زمینه ببینید؛ مثال‌هایی از کسب‌وکارهای ایرانی و خارجی که با شعار تبلیغاتی‌شان، برندشان را به بهترین شکل ممکن به‌نمایش می‌گذارند و هدفِ کسب‌وکارشان را به مخاطبان و مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند. به همین خاطر هم در این مطلب دی‌ام‌برد قصد داریم درباره بهترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی و خارجی که در طول تاریخ به‌رشته تحریر درآمده‌اند و به‌نوعی در بازاریابی تأثیر گذاشته‌اند، صحبت کنیم و به بررسی هر کدام بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره برندینگ

بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌های خارجی

۱- شرکت نایک: Just Do It

هدف اصلی این شعار، نمادین بودن‌اش است و این‌که از آن می‌توان در همه جا استفاده کرد. شما این شعار را در بسته‌بندی‌ها، لباس‌ها و حتی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف نایک می‌بینید. هدف اصلی نایک از انتخاب این شعار تبلیغاتی، این بود که بتواند جمله‌ای از خودش را در ذهن مخاطبان جای دهد. طبق گزارش واشنگتن پست، دن ویدن، مدیر تبلیغات نایک در سال ۱۹۸۸ این شعار را برای نایک مطرح کرد که از آخرین سخنان مردی که قرار بود اعدام شود، الهام گرفته بود.

۲- شرکت لورآل: Because You’re Worth It

شعار Because You’re Worth It لورآل بیش از ۵۰ سال است که به‌عنوان نماد این شرکت شناخته می‌شود و داستان بسیار زیبایی را با خود حمل می‌کند. در سال ۱۹۷۱، ایلو اسپچت، نویسنده ۲۳ ساله‌ای که در آژانس تبلیغاتی McCann مشغول به کار بود، ایده ای شعار تبلیغاتی را داد که نه‌تنها اعتماد به‌نفس خوانندگان را مورد هدف قرار می‌داد، بلکه تحول عظیمی در صنعت تبلیغات به‌وجود آورد. پیام مثبتی که لورآل با این پیام به‌وجود آورد، تا به امروز پابرجا است و به‌عنوان یک جمله نیرومند، ارزش زنان را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذارد و مشتریان را تشویق می‌کند تا با خرید محصولات زیبایی این برند، بهترین تجربه را داشته باشند. جاودانه بودن این شعار باعث شده تا لورآل یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی را در تاریخ ایجاد کند.

۳- شرکت اپل: Think Different

کوکاکولا به‌عنوان برندی شناخته می‌شود که اسلوگان‌های بسیار زیادی در طول زمان داشته و هر کدام به‌نحوی روی مخاطبان تأثیر گذاشته، اما Open Happiness به‌عنوان یکی از بهترین اسلوگان ها این شرکت شناخته می‌شود. این اسلوگان در جریان نمایشگاه Super Bowl XLIII منتشر شد و بازتاب بسیار وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت، تا آن‌جایی که صفحه فیسبوک این کمپین در نهایت بیش از ۵۰ میلیون لایک دریافت کرد.

بخوانید  پرسونای مشتری چیست و چگونه آن را طراحی کنیم؟

شعار تبلیغاتی شرکت اپل

۴- شرکت De Beers: شعار A Diamond Is Forever

یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی توسط فرانسیس گرتی نوشته شده که برای برجسته کردن تأثیر احساسی حلقه نامزدی در رابطه یک زوج، خلق شده بود. در آن زمان، کپی‌رایترهای زن برای نوشتن متن‌های تبلیغاتیِ محصولاتی که برای زنان طراحی شده بودند، استخدام می‌شدند و به همین خاطر، A Diamond Is Forever به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کرد. رکود بزرگ بازار در دهه ۱۹۳۰ باعث کاهش فروش الماس شد اما اسلوگان شرکت De Beers توانست همه چیز را تغیر دهد و تا سال ۱۹۵۱، بیش از ۸۰ درصد عروس‌ها در ایالات متحده الماس ساخته‌شده توسط این شرکت را خریداری می‌کردند.

۵- شرکت ردبول: It Gives You Wings

حتی برای ما ایرانی‌ها هم، It Gives You Wings در دسته بهترین شعارهای تبلیغاتی تمام تاریخ قرار می‌گیرد که تیزر تبلیغاتی‌اش هنوز هم که هنوز است در ذهن ما مانده است. این شعار نمادین ردبول زمانی نوشته شد که این نوشیدنی انرژی‌زا از تایلند به آمریکا راه پیدا کرده بود. هدف از تبلیغات ردبول با این شعار، جذب ورزشکاران حرفه‌ای مثل دوچرخه‌سواران کوهستان و رانندگان فرمول یک بود تا با وعده دادنِ بال بتوانند انرژی لازم برای ایجاد یک شاهکار را داشته باشند. تأثیر این شعار تا آن‌جایی زیاد بود که یک فرد شکایتی علیه ردبول ثبت کرد چون باور کرده بود که خوردن این نوشیدنی به او بال می‌دهد.

۶- شرکت ایربی‌ان‌بی: Belong Anywhere

همه ما حس تعلق داشتن در سفر را دوست داریم، به‌خصوص اگر خانه‌ای ساحلی در نقطه‌ای دور افتاده و آرام در اختیارمان قرار بگیرد. شرکت Airbnb تعهد خودش به جامعه مشتریان‌اش را با شعار Belong Anywhere نشان داد تا بگوید که به‌جای دردسر سفر با پلتفرم این شرکت می‌توانید حس رفتنِ به تعطیلات را داشته باشید. این شعار تبلیغاتی با هدف قرار دادن مرکز عاطفی اشخاص توانست تأثیر چشم‌گیری داشته باشد و ارزش حضور در یک اجتماع را نشان می‌دهد. به‌خاطر چنین شعارهای تبلیغاتی و کمپین‌هایی است که اکنون بیش از ۱ میلیارد مهمان در خانه‌های ثبت‌شده Airbnb اقامت می‌کنند.

شعار تبلیغاتی شرکت ایر بی‌ان‌بی

۶- برگر کینگ: Have It Your Way

برگر کینگ برای این‌که بتواند راهش را از رستوران‌های زنجیره‌ای مختلفی مثل مک‌دونالد جدا کند، به‌دنبال یک شعار تبلیغاتی درست بود که در نهایت با Have It Your Way به این هدف دست پیدا کرد و کمپین‌های مختلفی حول محور این اسلوگان اجاره کرد و در سال ۲۰۱۴ پس از تغییرات بسیار زیاد در شعار تبلیغاتی، دوباره به این شعار اصلی بازگشت تا بتواند یادِ رستوران‌های خودش را که از گذشته در ذهن مشتریان‌اش باقی مانده، زنده کند.

۷- دیزنی‌لند: The Happiest Place On Earth

شعارهای خوب به‌خاطر حسی که انتقال می‌دهند، جذاب‌اند. دیزنی‌لند هم با شعار The Happiest Place On Earth تصمیم گرفت تا راه خودش را از پارک‌های سرگرمی‌ای که در آن زمان وجود داشته، جدا کند و تجربه‌ای جدید به اشخاص انتقال دهد. این شعار توسط والت دیزنی برای همراهی با افتتاح دیزنی‌لند در سال ۱۹۵۵ نوشته شد از آن زمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به واسطه این شعار، دیزنی‌لند در افتتاحیه بزرگش در شهر آناهیمِ ایالت کالیفرنیا، میزبان بیش از ۱ میلیون بازدیدکننده بود که تجربه این شعار، نقش وسیعی در این موفقیت ایفا کرد؛ بالاخره چه‌کسی می‌تواند در برابر وعده رفتن به مکانی که خوشبختی را به همراه دارد، مقاومت کند؟

بخوانید  ۶۰٪ بودجه را صرف تبلیغات برندسازی و ۴۰٪ را صرف تبلیغات عملکردی کنید

۸- روزنامه نیویورک تایمز: All the News That’s Fit to Print

آدولف اس. اوکس.، صاحب مجله نیویورک تایمز، شعار تبلیغاتی All the News That’s Fit to Print را در سال ۱۸۹۶ خلق کرد؛ شعاری که برای نمایش کیفیت کاغذهای مورد استفاده این نشریه روی بیلبوردها به‌چاپ رسید و از آن زمان تا به‌امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیویورک تایمز با این شعار توانست نام خودش را بین مردم دنیا جاودانه کند و حتی زودتر از بازی Wordle به‌شهرت جهانی برسد. حتی امروزه هم این روزنامه فروشگاه‌ آنلاینی دارد که در آن می‌توانید کالاهای چاپ‌شده‌ای با این شعار را خریداری کنید.

اسلوگان نیویورک تایمز

۹- شرکت تویوتا: Let’s Go Places

تویوتا در سال ۲۰۱۳ هم‌زمان با معرفی ماشین آوالون، شعار تبلیغاتی‌اش را از Moving Forward به let’s Go Places تغییر دهد. هدف از این شعار، تشویق مشتریان برای رفتن به‌سمت ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز بود. نتیجه این تغییر در شعار تبلیغاتی و کمپین‌های مختلف حول محور Let’s Go Places باعث شد تا تویوتا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲ میلیون وسیله نقلیه به‌فروش برساند و به‌عنوان یکی از بهترین برندهای خودروسازی از نظر قابل اطمینان بودن، راحتی و ارزش فروش مجدد باشد.

۱۰- شرکت والمارت: Save Money. Live Better

عموماً یک اسلوگان خوب نشان‌دهنده ارزشی است که شما در استفاده از آن برند به‌دست می‌آورید. والمارت از شما می‌خواهد که بدانید اگر از فروشگاه‌های آن‌ها خرید کنید، بهتر زندگی می‌کنید و با بودجه کم‌تری می‌توانید نیازهای خودتان را برآورده کنید. هم‌زمان با انتشار این شعار جدید، والمارت ادعا کرد که در مقایسه با سال قبل، ۲۰ درصد کاهش قیمت بیش‌تری داشته است و توانست به‌ یکی از غول‌های خرده‌فروشی در آمریکا تبدیل شود که از مواد غذای تا کالاهای ورزشی و حتی لوازم عروسی را با بهترین قیمت به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

۱۱- شرکت فورد: Built Ford Tough

بعضی از کسب‌وکارها و برندها آن‌قدر درمورد شعارها جدی هستند که یک جمله می‌تواند تحول عظیمی در استراتژی‌های آن کسب‌وکار ایفا کند. فورد از این دست شرکت‌ها است که شعار Built Ford Toughاش بیش از ۴۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان یکی از جملات اصلی برای توضیح سری F این شرکت شناخته می‌شود. تا به امروز، هر ماه بیش از ۵۰ هزار ماشین از سری F این شرکت به‌فروش می‌رسد؛ سری‌ای که برای قابل اعتماد بودن ساخته شده و در برابر سایش و فرسودگی تا سال‌ها مقاوم است. در نهایت، این شعار به ما یادآوری می‌کند که فورد تا چه اندازه می‌تواند در برابر تولید محصولات، سرسخت باشد.

۱۲- مک‌دونالد: I’m Lovin’ It

چرا مک‌دونالد توانست با یک جمله ساده یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی را خلق کند؟ چون تجربه‌ای واقعی را به‌نمایش می‌گذارد. بدون هیچ پیچیدگی خاصی، جمله I’m Lovin’ It قصد دارد تا تجربه مشتری‌ای که عاشق همبرگر است و یک وعده غذایی می‌تواند خوشحال‌اش کند را به‌نمایش بگذارد و به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهد.

شعار تبلیغاتی شرکت مک دونالد

۱۳- شرکت مسترکارت: There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard

این شعار که در کمپین بی‌قیمت (Priceless) این برند کارت اعتباری مورد استفاده قرار گرفت، از سال ۱۹۹۷ شروع شد و به‌سرعت از طریق یک‌سری تبلیغات تلویزیون و کمپین‌ّای بزرگ‌تر در ۲۰۰ کشور جهان به‌نمایش گذاشته شد و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد؛ ایده‌ای خلاقانه با جملات کلیشه‌ای که شهرت جهانی مسترکارت را دوچندان کرد.

بخوانید  چه مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟

۱۴- شرکت سامسونگ: Do What you Can’t

از سال ۱۹۳۸، سامسونگ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا دوربین‌ها، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی، گجت‌ها، ساعت‌های هوشمند و مواردی از این دست، فعال بوده و شعار نسبتاً جدید Do What You Can’t که از سال ۲۰۱۷ استفاده شد،  رسالت این برند برای کمک به مشتریان در تمام کارهایی که غیرممکن است را نشان می‌دهد؛ شرکتی که در آن، مهندسان و مخترعان برای حل مشکلات گرد هم می‌آیند و بهترین محصولات‌ را ارائه می‌دهند.

بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌های ایرانی

برندهای ایرانی هم از نظر اسلوگان و شعارهای تبلیغاتی از جهان عقب نمانده‌اند و برخی از آن‌ها خلاقیت بسیار زیادی در این زمینه داشته‌اند. در ادامه به برخی از بهترین اسلوگان ها و شعارهای تبلیغاتی جذاب ایرانی اشاره می‌کنیم که توانسته‌اند در یاد و ذهن ما باقی بمانند و به هدفی که داشته‌اند، برسند:

۱- ایران خودرو: راه تو را می‌خواند

یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی به شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو اختصاص دارد که در اوایل دهه ۸۰، هم‌زمان با انتشار خط‌ تولید خودروهای سمند از آن رونمایی کرد. این شعار تبلیغات با الهام از شعرِ «جاده صدا می‌زند از دور قدم‌های تو را» اثر سهراب سپهری، توانست وزنِ خوبی در خواندن داشته باشد و در ذهن مخاطبان باقی بماند.

۲- سن‌ایچ: سن‌ایچ و دیگر هیچ

تبلیغات تلویزیونی سن‌ایچ و تکرار مداوم جمله «سن‌ایچ و دیگر هیچ» باعث شده تا بسیاری با اسلوگان این برند ایرانی آشنا باشند. جالب است بدانید که این شعار تبلیغاتی با الهام از شعار برند بنز، The Best or Nothing خلق شده بود تا با استفاده از کلماتی هم‌آوا، به‌یادماندنی‌تر باشد.

شعار تبلیغاتی شرکت سن ایچ

۳- چی‌توز: طعم خوش لحظه‌ها

در ظاهر احتمالاً هیچ ارتباطی بین کلماتی که کنار هم قرار گرفته‌اند و محصولاتی که چی‌توز به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند، نمی‌بینید. اما این برند تلاش کرده تا با مهم‌ترین نقطه تماسی که با مشتریان‌اش دارد، یعنی حس چشایی، اثرگذاری‌ای هنگام خواندن این شعار تبلیغاتی ایجاد کند که در این کار هم موفق عمل کرده‌ا است. به همین دلیل هم هنگام خواندن این جمله، لحظات خوشی را به‌یاد می‌آوریم که در آن، محصولات چی‌توز کنارمان بوده‌اند؛ از مسابقات فوتبال جام جهانی گرفته تا دورهمی‌های مختلفی که با دوستان و خانواده‌مان برگزار می‌کنیم.

۴- صاایران: هر روز بهتر از دیروز

برند صاایران که در حال حاضر فعالیت کم‌رنگ‌تری در ایران دارد، زمانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای نوکیا در ایران شناخته می‌شد و سهم وسیعی از بازار گوشی‌های همراه را در دست داشت. این شعارِ صاایران با اشاره به تکنولوژی و به‌روز بودن این‌ شرکت، توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان برقرار کند و کوتاه بودن و کمپین‌های خوبی که در این راستا اجرا کرد، باعث شد تا به‌خوبی در ذهن مخاطبان به‌یاد بماند.

شعار تبلیغاتی شرکت صاایران

همچنین بخوانید: انواع روش‌های تبلیغات رایگان کسب‌وکار 

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به‌شکلی همه‌جانبه به بهترین شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های ایرانی و خارجی اشاره کنیم، درباره ویژگی‌هایشان بگوییم و تأثیری که روی کسب‌وکارهای مختلف گذاشته‌اند را بازگو کنیم. درنهایت می‌توانیم بگوییم که بهترین اسلوگان ها آن‌هایی هستند که کوتاه و مختصرند، زمان نمی‌شناسند و تا ابد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و تمایز ملموسی با سایر شعارهای تبلیغاتی دارند.

منابع:

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مانی شکیبایی
مانی شکیبایی
نظرات

در حال بارگیری کپچا...