پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اصول و استراتژی بازاریابی

هرآن‌چه باید درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدانید

مانی شکیبایی مانی شکیبایی
8 دی 1402
زمان مطالعه: 20 دقیقه
هرآن‌چه باید درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدانید
زمان مطالعه: 15 دقیقه

راه اندازی کسب و کار اینترنتی کار آسانی نیست و اقدامات و تصمیمات زیادی باید در این فرایند بگیرید؛ از این‌که چه محصولی می‌خواهید بفروشید، برای چه کسانی ساخته شده است و چگونه می‌خواهید مشتریان‌تان را جذب کنید. جدا از این موضوع، همیشه روش‌های جدیدتری به دنیا معرفی می‌شود که می‌تواند کسب‌وکار اینترنتی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

چت‌بات‌ها، ارزهای دیجیتال،‌ تبلیغات فیسبوک، اینفلوئنسر مارکتنیگ و … از جمله روش‌هایی است که می‌توانیم برای بهبود عملکرد کسب‌وکار و تبلیغ محصولات‌مان از آن استفاده کنیم. اما سوال اصلی دیگر این است که باید به کدام یکی از این روش‌ها توجه بیش‌تری داشته باشیم؟

در این مطلب از رسانه دی‌ام‌ برد قصد داریم صفر تا صد راه اندازی کسب و کار انلاین و فروشگاه اینترنتی را شرح دهیم، بگوییم چه مراحلی را باید پیش ببرید تا بتوانید یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید و چه قوانینی در ایران حول محور این کسب‌وکارها وجود دارد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

همه فعالیت‌هایی که در آن، محصولات و خدمات در اینترنت مبادله می‌شوند، نمونه‌هایی از کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. در واقع، کسب‌وکار آنلاین به هر نوع فعالیت تجاری گفته می‌شود که از طریق اینترنت انجام شود؛ از فروش محصولات گرفته تا خدماتی که به‌شکل آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهید.

محبوبیت روز افزون تجارت الکترونیک به‌عنوان مهم‌ترین دلیلی شناخته می‌شود که بسیاری از افراد به‌سراغ بسترهای مجازی می‌روند. طبق تحقیقات Nasdaq، تا سال ۲۰۴۰، مصرف‌کنندگان ۹۵ درصد از خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. جدا از این، طبق آخرین آمار  در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به‌شکل آنلاین، محصولات مختلف را خریداری و از خدمات کسب‌وکارها بهره می‌برند.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

حضور در دنیای مجازی می‌تواند اعتماد به کسب‌وکارها را بیش‌تر کند چون در این روش، مشتریان می‌توانند بدون صرف زمان زیادی با یک شرکت ارتباط برقرار کنند و از خدمات و محصولات‌شان مطلع شوند.

به همین خاطر هم، داشتن یک کسب‌وکار اینترنتی در مقایسه با نوع سنتی‌اش به شما کمک می‌کند تا روابط پایدارتر و بهتری با مشتریان ایجاد کنید و تجربه‌ای منحصربه‌فردتر به اشخاص ارائه دهید.

مطلب مرتبط: کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به چه میزان سرمایه نیاز داریم؟

برای این‌که بتوانید یک کسب‌وکار اینترنتی راه راه‌اندازی کنید، طبیعتاً به هزینه اولیه‌ای نیاز دارید؛ از محصول و هزینه‌های تولید گرفته تا هزینه‌های مرتبط به سایت و تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌روید. البته که راه اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم و حداقل هزینه هم امکان‌پذیر است، اما باید انتظار یک فعالیت طولانی را داشته باشید تا بتوانید به سود و فروش خوب دست پیدا کنید.

در این مطلب ما قصد داریم بیش‌تر درباره هزینه‌های مرتبط با جنبه دیجیتال کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت کنیم و بخش‌های دیگر یک کسب‌وکار مثل هزینه تولید محصولات یا گردآوری تیم برای بهبود کیفیت کسب‌وکار را در نظر نگیریم.

در اولین قدم، شما نیاز به یک سایت دارید. روش‌های مختلفی برای درست کردن یک سایت اینترنتی وجود دارد. می‌توانید از CMSهایی مثل وردپرس استفاده کنید و با استفاده از افزونه ووکامرس و قالب‌هایی که در اینترنت پیدا می‌شود، یک سایت فروشگاهی راه بیندازید و خدمات و محصولات‌تان را در آن بفروشید.

تعرفه راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی با وردپرس متغیر است اما اگر بخواهیم یک رقم حداقلی را در اختیارتان قرار دهیم، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه را برای شما به‌همراه خواهد داشت، با احتساب این موضوع که راه‌اندازی سایت را به‌دست شخصی بسپارید که دانش کافی درباره وردپرس و زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای مثل PHP دارد و می‌تواند یک فروشگاه تمیز را به‌شما تحویل دهد.

البته در چند سال اخیر، شرکت‌های بسیار زیادی تأسیس شده‌اند که امکان درست کردن سایت‌ را برای کاربران معمولی‌ای که دانشی درباره طراحی سایت ندارند، فراهم کرده‌اند و می‌توانید با استفاده از یک هزینه اولیه، قالب‌های آماده‌ای را از این سایت‌ها دریافت کنید و با استفاده از آن‌ها، سایت‌تان را در کم‌تر از چند روز راه‌اندازی کنید و محصولات‌تان را در آن به‌فروش برسانید.

طبق تحقیقاتی که در فروشگاه‌سازهای مختلف ایرانی انجام دادیم، عموماً از بازه قیمتی ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان تا  ۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای استفاده از فروشگاه‌سازها و قابلیت‌های آن‌ها باید هزینه کنید و امکان تغییر قالب، اضافه کردن محصولات، مدیریت محصولات و استفاده از درگاه‌های پرداختی مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرد و برای اشخاصی که می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن، سایت‌شان را راه‌اندازی کنند، بهترین گزینه است.

در مقام مقایسه، فروشگاه‌سازهای خارجی‌ای مثل Wix.com و Shopify از بازه قیمتی ۱ میلیون تومان تا ۱۹ میلیون تومان، تعرفه‌هایی برای ساخت یک سایت فروشگاهی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و این موضوع نشان می‌دهد که فروشگاه‌سازهای ایرانی، قیمت‌های منطقی‌تری برای کاربران فارسی دارند و طبعاً برای کاربریِ فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، انتخاب بهتری است.

سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

در کنار تمامی موارد ذکر شده، راه‌حل دیگری هم برای درست کردن فروشگاه‌ اینترنتی وجود دارد و آن هم، استخدام یک برنامه‌نویس و راه‌اندازی سایت اینترنتی از صفر با استفاده از کد است که در طول این فرایند، شما باید طراحی سایت‌تان را به دست یک UI دیزاینر بسپارید و سپس، طراحی را به یک برنامه‌نویس فرانت و بک‌اند بسپارید تا سایت‌تان را با توجه به نیازتان آماده کنند. البته در این بین باید برنامه‌نویس با اصول وردپرس آشناییت داشته باشد و براساس آن، سایت‌تان را بر بستر وردپرس راه‌اندازی کند تا بتوانید محصولات‌تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

شرکت‌ها و اشخاص زیادی هستند که این خدمت را در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهند و تعرفه‌هایی از ۲۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیش‌تر دارند و نمی‌توانیم یک رقم واحد برای این موضوع در نظر بگیریم چراکه فرایند پیچیده‌تری را دربرمی‌گیرد و نیازمند نیرو و اشخاص متخصص است.

برای این‌که بتوانید مخاطبان بیش‌تری هم به‌دست‌ آورید و تعاملی با کاربران داشته باشید، نیاز دارید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هم فعالیت داشته باشید و کسب‌وکار اینترنتی‌تان را در آن‌جا تبلیغ کنید. فرض می‌کنیم که در حال حاضر، تنها می‌خواهید در اینستاگرام فعالیت‌تان را آغاز کنید. برای شروع فعالیت، نیازمند یک ادمین هستید که هزینه‌ای بین ۱ تا ۵ میلیون تومان در حداقل‌ترین حالت ممکن خواهید داشت تا پشتیبانی خوبی در صفحه اینستاگرام‌تان داشته باشید و بتوانید دائماً با مشتریان و دنبال‌کنندگان‌تان در تعامل باشید و به سوالا‌‌ت‌شان پاسخ دهید.

بخوانید  معنا و تفاوت استراتژی تبلیغات ATL ،BTL و TTL چیست؟

جدا از این موضوع، بودجه‌ای هم برای تبلیغات باید در نظر بگیرید که از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و بسته‌به کسب‌وکاری که دارید، می‌توانید بودجه‌ای بیش‌تر برای آن در نظر بگیرید. با این حال، قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی و تمرکزشان روی ویدیو باعث شده تا بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌کمک ریلزهای اینستاگرام بازدید ارگانیک بسیار زیادی به‌دست آورند و شما می‌توانید بدون نیاز به تبلیغات و تنها با اندکی خلاقیت در محتوا، به کاربران بسیار زیادی دست پیدا کنید و مشتریان خوبی به‌دست آورید.

در نهایت می‌توانیم بگوییم که سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی براساس نیاز و تصمیمات اشخاص متفاوت است. می‌توانید با هزینه حداقلی ۵ میلیون تومان یک فروشگاه راه بیندازید و بدون نیاز به ادمین و حتی تبلیغات، خودتان در اینستاگرام فعالیت کنید و می‌توانید با هزینه‌های بیش‌تر و تا حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان، تخصیص بودجه برای تبلیغات و ایجاد استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی‌تان، نامی برای خود در بین کسب‌وکارهای اینترنتی دیگر به‌دست آورید.

با تمامی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا شوید

تا به این‌جا ما درباره ماهیت کسب‌وکارهای مجازی و سرمایه اولیه‌ای که برای مجازی‌شدن کسب‌وکارتان نیاز دارید، اطلاعاتی به دست آوردیم اما مسئله اصلی‌ای که به آن‌ اشاره نشده، این است که اصلاً چگونه باید کسب‌وکارمان را اینترنتی کنیم و چه قدم‌هایی برای رسیدن به این هدف باید برداریم. در ادامه قصد داریم به‌شکلی همه جانبه به این موضوع بپردازیم و قدم‌به‌قدم راه اندازی کسب و کار اینترنتی را شرح دهیم:

قدم اول: اسم و لوگو را کنار بگذارید!

زمانی که می‌خواهید یک کسب‌وکار را به‌شکلی اینترنتی راه‌اندازی کنید، ممکن است در قدم اول به دنبال اسم و لوگو باشید و سریعاً به‌سراغ سایت یا اینستاگرام‌تان بروید. با این حال، اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار آنلاین موفق راه‌اندازی کنید، ابتدا به استراتژی نیاز دارید.

در نتیجه، لوگو، اسم و هر آن‌چه بقیه در ابتدای مسیر به‌دنبالش هستند را کنار بگذارید و به این فکر کنید که قرار است چه کسب‌وکاری راه بیندازید و به چه شکلی می‌خواهید فعالیت کنید؟

قدم دوم: یک مدل کسب‌وکار برای خودتان انتخاب کنید

اولین قدم‌‌تان برای ورود به دنیای بزرگ کسب‌وکارهای اینترنتی، پیدا کردن یک مدل کسب‌وکار (Business Model) خوب است. در ادامه به چندی از مدل‌های کسب و کار آنلاین اشاره می‌کنیم که هر کدام برای نیازهای مختلفی،‌ مناسب‌اند:

  • بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing): در این روش، شما محصولات و خدمات سایرِ مشاغل را به‌صورت آنلاین تبلیغ می‌کنید و برای هر فروش، درآمدی غیرفعال را به‌شکل کمیسیون به‌دست می‌آورید. خوبی این روش این است که دردسرِ تولید محصول و ارائه خدمات از روی دوش شما برداشته می‌شود و تنها با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی و فعالیت درست در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید درآمد خوبی به‌دست آورید.
  • ارائه خدمات به‌شکل فریلنس: با استفاده از مهارت‌هایی که دارید، خدماتی در حوزه‌های مختلف مثل تبلیغات، طراحی، تولید محتوا و حتی برنامه‌نویسی را به‌ افراد دیگر ارائه دهید. در این روش، می‌توانید تیمی در کنار خودتان داشته باشید و مثلاً در حوزه تبلیغات، به‌عنوان یک آژانس تبلیغاتی فعالیت ‌کنید.
  • مشاوره: به‌عنوان یک مشاور و متخصص، از راهنمایی‌هایی که در اختیار اشخاص در زمینه‌های مختلف قرار می‌دهید، درآمد کسب کنید. به‌عنوان مثال، کسب‌وکارهای زیادی در ایران هستند که در ازای یک برنامه غذایی و ارائه مشاوره برای تغذیه بیش‌تر، درآمد کسب می‌کنند.
  • فروش دوره‌های آموزشی: در حوزه‌ای که تخصص دارید، کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های آنلاینی جمع‌آوری کنید و با ایجاد یک مدرسه آنلاین، آن‌ها را به فروش برسانید.
  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (Saas): یک اپلیکیشن ایجاد کنید و از طریق حق اشتراک مکرری که از کاربران دریافت می‌کنید، به سود و درآمد برسید.
  • تجارت الکترونیک (eCommerce): یک سایت فروشگاهی آنلاین راه بیندازید و محصولات فیزیکی و دیجیتالی مثل حق اشتراک سرویس‌های مختلف را به‌فروش برسانید.

مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

قدم سوم: بازار هدفی برای خودتان پیدا کنید

در مرحله سوم، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بازار هدف (Target Market) خود را به‌خوبی پیدا کنید؛ این یعنی بدانید که به چه کسانی می‌خواهید خدمت کنید. این مرحله شاید به‌نظر حیاتی نیاید و ساده باشد، اما ضروری است. یکی از استراتژی‌های برنده برای ‌راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری این است که بازار هدف خود را به‌طور دقیق تعریف کنید و پیشنهادهای برتر با ویژگی‌های بهتر را به آن بازار هدف ارائه دهید.

برای این‌کار، مطمئن شوید که مخاطبان هدف خود را به‌خوبی می‌شناسید. به‌عنوان مثال، تصور کنید در زمینه نصب پرده فعالیت می‌کنید و تا به امروز با اشخاص زیادی ارتباط داشته‌اید که پرده خانه‌شان را نصب کرده‌اند و به محصولاتی مثل میله یا پیج‌های مخصوص نصب پرده نیاز دارند اما فروشگاهی را نمی‌شناسند که این تجهیزات را در اختیارشان قرار دهند. در این روش‌، شما نیازِ مخاطبان را می‌دانید و با خصوصیات آن‌ها هم آشنا هستید و می‌توانید از طریق این نیاز و با راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، محصولات جانبی برای نصب پرده را به بهترین شکل ممکن به‌فروش برسانید.

در این روش‌، بازاریابی شما هم موفقیت‌آمیز خواهد بود و تبلیغات برای شما ساده‌تر است، چون نیاز کاربران و مخاطبان (پرسونا) را می‌شناسید و براساس آن نیاز، می‌توانید کمپین‌های مختلفی راه‌اندازی کنید. زمانی که به مخاطبان هدف‌تان فکر می‌کنید و به‌دنبال پیدا کردن‌شان هستید، سعی کنید سوالات زیر را با دقت بیش‌تری زیر نظر بگیرید:

  • سرگرمی‌ها و علایق آن‌ها چیست؟
  • چه چیزهایی درباره آن‌ها باید بدانم؟
  • آن‌ها بیش‌تر زمان‌شان را صرف صحبت کردن و خواندن چه موضوعاتی می‌کنند؟
  • بازه سنی‌شان چیست؟
  • جزء چه نسلی هستند؟
  • عمدتاً زن هستند یا مرد؟
  • درآمد‌شان چقدر است؟
  • در کدام طبقه از جامعه قرار دارند؟
  • از چه دستگاه‌های هوشمندی بیش‌تر استفاده می‌کنند؟‌

قدم چهارم: به‌دنبال حل یک مشکل باشید

مهم است در نظر داشته باشید که همه مشاغل برای حل یک مشکل ایجاد شده‌اند. لوله‌کش‌ها، لوله‌های نشتی‌ای را تعمیر می‌کنند و حتی چیزهای سرگرم‌کننده‌ای مثل فیلم‌های هالیوود برای خستگی، کنجکاوی و سرگرم کردن مردم و فرار از دنیای بیرون ساخته‌ شده‌اند.

بخوانید  گزارش هاب‌اسپات از ترندهای AI برای مارکترها: ویرایش متون، هدف اول مارکترها از استفاده از Generative AI ها

هرچقدر بتوانید مشکل بزرگ‌تری را حل کنید، مردم تمایل بیش‌تری به پرداخت پول خواهند داشت. مثال زیر می‌تواند درکِ این قدم را برای شما ملموس‌تر کند:

  • بازار هدف: پسران نوجوانی که به‌ مد و فشن علاقه دارند.
  • مشکل: این پسران نوجوان می‌خواهند بدون خرج کردن پول زیاد، در زمینه مد به‌روز بمانند.
  • راه‌حل: یک خط تولید لباس ایجاد شود تا جدا از پر زرق و برق و به‌روز بودن، برچسب قیمتی پایینی داشته باشد.

قدم پنجم: یک طرح تجاری درست کنید

طرح کسب‌وکار (Business Plan) به‌عنوان یک نقش راه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شناخته می‌شود که در آن، نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف و منابعی که نیاز دارید را مشخص می‌کنید. عناصر اصلی‌ای که برای درست کردن یک طرح تجاری باید در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • خلاصه اجرایی
  • توضیحاتی درباره شرکت
  • اهداف تجاری
  • ساختار سازمانی و مدیریتی
  • خدمات و محصولات
  • طرح فروش و بازاریابی
  • الزامات تأمین مالی
  • پیش‌بینی‌های مالی

می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت، قالب‌های مختلفی برای طرح تجاری وجود دارد که می‌تواند این فرایند را برای شما ساده‌تر کند و با استفاده از آن، طرح تجاری‌تان را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی چه مراحلی دارد؟

قدم ششم: به‌سراغ نام و هویت بصری کسب‌وکارتان بروید

یکی از مهم‌ترین مراحل و مراحل اولیه برندینگ، انتخاب نام و هویت بصری مناسب برای کسب‌و‌کار است. حال که تمام اقدامات پایه‌ای و اساسی را انجام داده‌اید، زمان آن رسیده که به‌سراغ نام و هویت بصری برند‌تان بروید و ببینید که چه عنوان و لوگویی می‌تواند شما را در ذهن‌های مخاطبان زنده نگه دارد. هنگام انتخاب کردن نام تجاری‌تان، باید در نظر داشته باشید که این نام با انعکاسی از ماهیت کسب‌وکار، محصولات و خدمات‌تان باشد و لوگوی شما جدا از منحصربه‌فرد بودن، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، نام و هویت بصری کسب‌وکارتان را ایجاد کنید. البته که این ابزارها عموماً پولی هستند و با هزینه دلاری باید از ویژگی‌های آن استفاده کنید، اما می‌توانند در ابتدای مسیر، دید خوبی به‌شما دهند و کمک کنند تا نام خوبی پیدا کنید و لوگوی جذابی بسازید.

قدم هفتم: مبانی قانونی کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید

هر کسب‌وکاری که در هر جای دنیا راه‌اندازی می‌کنید، باید با قوانین و مقررات کشورها هماهنگ باشد. به همین خاطر هم، برای شروع راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی، باید الزامات قانونی تجارت آنلاین را براساس قوانین کشورتان مطالعه و رعایت کنید. مجوزها، تعهدات مالیاتی و ثبت قانونی کسب‌وکارتان جزو این فرایندها هستند. در ادامه این مقاله و در زیرعنوانی جدا درباره قوانین و جواز کسب و کار اینترنتی بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

قدم هشتم: یک سایت برای کسب‌وکارتان راه‌اندازی کنید

پیش‌تر درباره هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین صحبت کردیم و گفتیم که روش‌های مختلفی برای راه‌اندازی سایت وجود دارد که هر کدام سرمایه خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید از فروشگاه‌سازهای ایرانی مختلف برای راه‌اندازی سایت‌تان استفاده کنید، به‌سراغ ابزارهای CMS مثل وردپرس بروید و یا حتی تیمی را برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین منحصربه‌فردتان استخدام کنید.

توجه داشته باشید که یک سایت فروشگاهی آنلاین باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • قالبی خوب و Responsive با ظاهری جذاب و حرفه‌ای داشته باشد تا تجربه‌ای خوب در اختیار کاربران قرار بگیرد.
  • توانایی فروش نامحدودی از محصولات، از جمله محصولات فیزیکی و دیجیتال را داشته باشد.
  • ویژگی‌های اساسی مثل قابلیت اجرای تخفیف روی محصولات و تجزیه‌وتحلیل فروش را داشته باشد.
  • قابلیت‌های خوبی برای ارائه خدمات پشتیبانی پس از فروش داشته باشد.
  • ویژگی‌های امنیتی به‌خوبی در آن رعایت شود.
  • سئو (SEO) در آن در نظر گرفته شود و تگ‌های متا، توضیحات متا و سئوی تکنیکال به‌خوبی در آن رعایت شود.
  • افزونه‌ها و Apiهایی برای مدیریت بهتر فروشگاه آنلاین ارائه دهد.

قدم نهایی راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

مطلب مرتبط: روش‌های افزایش بازدید سایت

قدم نهم: یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید

پس از راه‌اندازی سایت و فروشگاه و شروع فرایند فروش، باید ببینید که چگونه می‌توانید مشتریان بالقوه‌تان را وارد قیف فروش‌تان کنید تا اولین قدم‌هایشان را برای ثبت سفارش و استفاده از محصولات و خدمات‌تان بردارند. چهار مرحله در قیف بازاریابی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • آگاهی: مرحله آگاهی، اولین مرحله از قیف بازاریابی است که مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات ما تعامل دارند؛ این موضوع معمولاً پس از شروع تحقیقات آنلاین برای مشکلی که سعی در حل آن دارند، اتفاق میفتد.
  • علاقه: در مرحله بعد، مشتریان بالقوه می‌خواهند تأیید کنند که شما در حوزه فعالیت‌تان حرفی برای گفتن دارید. در این مرحله آن‌ها احتمالاً به این فکر می‌کنند که خدمات و محصولات‌تان، راه‌حل خوبی برای مشکل‌شان هستند و به همین خاطر با ارائه یک آدرس ایمیل یا دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی، ابراز علاقه‌شان را به‌گونه‌ای نشان می‌دهند.
  • تصمیم: هنگامی که مشتریان بالقوه ابراز علاقه‌شان را بیان کردند، شما با حضور بیش‌تر در فضای مجازی، ارائه بلاگ‌پست‌های مفید و خبرنامه‌های ایمیلی، خدمات‌ و محصولات‌تان را به‌گونه‌ای ارائه می‌دهید تا اشخاص به خرید ترغیب شوند.
  • عمل: در مرحله نهایی از قیف فروش،  مشتریان بالقوه تصمیم می‌گیرند تا محصولی از شما خریداری کنند و پرداختی برای دریافت خدمات‌تان انجام دهند.

در استراتژی بازاریابی دیجیتال،‌ شما در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلفی شروع به فعالیت می‌کنید تا بتوانید مشتریان بالقوه‌ای را به کسب‌وکارتان جذب و به سایت‌تان هدایت کنید. هدف اصلی از این کار این است که بعد از جذب مشتریان و فروش بیش‌تر، تعامل بهینه‌تری با آن‌ها برقرار کنید و راضی نگه‌شان دارید. به این طریق می‌توانید کسب‌وکارتان را رشد دهید و با ایجاد ارزش، تعامل بیش‌تری با مخاطبان‌تان ایجاد کنید.

برخی از استراتژی‌های بازاریابی ورودی (Inbound Marketing) که می‌توانید در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

همچنین بخوانید: انواع روش‌های تبلیغات رایگان کسب‌وکار 

نکات و ضرورت‌های حقوقی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

درست مثل هر کسب‌وکاری، در ایران برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید دو مجوز کلی را به‌دست آورید که عبارت‌اند از:

  • نماد اعتماد الکترونیکی: این نماد توسط مرکز تجارت الکترونیک ارائه می‌شود و هر فروشگاه اینترنتی باید آن را داشته باشد.
  • پروانه کسب‌وکار: این نماد از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به اشخاص ارائه می‌شود.
بخوانید  روایتی از یک برند برنده؛ چطور تیم مارکتینگ فیلم باربی دنیا را فتح کرد

جدا از این موضوع، ما قوانین مختلفی حول محور کسب‌وکارهای اینترنتی داریم که هرکدام به منظور خاصی ایجاد شده‌اند. در ادامه درباره انواع قوانین صحبت می‌کنیم:

  • قانون تجارت الکترونیک: این قانون برای شناسایی معاملات و اسناد الکترونیکی در سال ۱۳۸۲ تصویب شد و مجموعه اصول و قواعدی را دربرمی‌گیرد که برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسط‌های الکترونیکی به‌کار می‌رود.
  • قوانین جرائم رایانه‌ای: این قوانین که در سال ۱۳۸۸ تصویب شده‌اند، برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب رسید و در واقع، مجموعه‌ای از بزهکاری‌هایی است که به وسیله دستگاه‌های هوشمند و ابزارهای الکترونیکی انجام می‌شود.
  • قوانین حمایت از حقوق مصرف‌کننده: مجموعه‌ای از امتیازات که مصرف‌کننده در قبال خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز اشکال،‌ معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان و عدم کارایی و ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند.

در زمینه شکایت هم، به‌طور کلی ۳ راه برای شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد:

  • شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  • شکایت از طریق پلیس فتا
  • شکایت از طریق مراجع قضایی

نکاتی برای موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

نکاتی برای راه‌اندازی بهتر کسب‌وکارهای اینترنتی

همواره در هر موضوعی، فوت و فن‌های کوزه‌گری‌ای وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا مسیر میان‌بر و سریع‌تری برای رشد داشته باشیم و راحت‌تر به موفقیت برسیم. این موضوع برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی هم صادق است و نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به موفقیت و رشد کسب‌وکارتان دست پیدا کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

۱- سئو سایت‌تان را بهبود ببخشید

اگر می‌خواهید فروش آنلاین بیش‌تری داشته باشید، بهبود سئوی سایت‌تان می‌تواند یک نقطه عالی برای شروع باشد. در سئو شما تلاش می‌کنید تا با استفاده از تکنیک‌هایی، صفحات‌تان بازدید بیش‌تری در نتایج موتورهای جست‌وجو داشته باشد. به عبارت دیگر، زمانی که شخصی یک عبارت مرتبط را در گوگل جست‌وجو می‌کند، احتمالاً سایت شما در فهرست نتایج بالاتر ظاهر می‌شود.

از آن‌جایی که مردم بیش‌تر روی سایت‌های کلیک می‌کنند که در بالای لیست قرار دارند، هر چقدر سئوی بهتری داشته باشید، ترافیک و فروش بیش‌تری هم به دست می‌آورید. جدا از این موضوع، بهبود سئو می‌تواند اعتماد و اعتبار بیش‌تری برای شما و مشتریان‌تان ایجاد کند. برای بهبود سئو می‌توانید از اقدامات زیر کمک بگیرید:

  • کلمات کلیدی مرتبط را در عناوین و متاتگ‌های خود بگنجانید
  • به‌طور منظم محتوای تازه و اصلی ایجاد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای شما کلمات کلیدی یکپارچه‌ای دارد.
  • محتوای خود را براساس بهترین شیوه‌های سئو، ساختاربندی کنید.
  • مطمئن شوید که سایت و صفحات شما به‌راحتی قابل پیمایش و سازگار با موبایل باشند.

۲- از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود و کسب‌وکارهای زیادی در سرتاسر جهان از این پلتفرم‌ها برای دست‌یابی به میلیاردها کاربر استفاده می‌کنند. طبق گزارشات، از هر ۲ نفر در اینستاگرام، ۱ نفر از این برنامه برای پیدا کردن صفحات برندها و کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که تبلیغ و فعال بودن در این شبکه‌های اجتماعی، تا چه اندازه ضروری و مهم است.

شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن تخفیف‌های ویژه در صفحات اجتماعی‌تان، کاربران را به خرید از فروشگاه اینترنتی ترغیب کنید.

۳- تجربه‌ای منحصربه‌فرد به مشتریان‌تان ارائه دهید

امروزه مشتریان زمانِ خرید آنلاین به سطحی از راحتی و خدمات عادت کرده‌اند و به‌دنبال فروشگاه و کسب‌وکاری هستند که تجربه‌ای منحصربه‌فردتر در اختیارشان قرار دهد و این، همان مزیت رقابتی در عرصه دیجیتال است.

برای این‌که بتوانید تجربه‌ای بهتر به مشتریان‌تان ارائه دهید، در قدم اول سایتی کاربرپسند ایجاد کنید تا جدا از زیبایی، تجربه‌ای آسان و روان را در اختیار مخاطبان قرار دهد. جدا از آن، مطمئن شوید که بیانِ حرفه‌ای و کاملاً جدیدی از برندتان ارائه می‌ٔهید. مشتریان می‌توانند با یک نگاه، تفاوت کسب‌وکار جدید و کسب‌وکاری که سابقه خوبی دارد و حرفه‌ای است را تشخیص دهند. در نتیجه، برندسازی بسیار مهم است.

در نهایت هم، باید خدمات‌تان را در بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه دهید. همواره سعی کنید در خبرنامه ایمیلی با مشتریان خود ارتباط خوبی داشته باشید و مطالب مفیدی برای آن‌ها ارسال کنید و تیم‌های پشتیبانی‌تان را به‌گونه‌ای تقویت کنید تا به بهترین شکل ممکن به سوالات مشتریان پاسخ دهند و نیازهای آن‌ها را رفع کنند.

۴- بازگشت را برای مخاطبان ساده‌تر کنید

هر کسب‌وکار آنلاینی می‌داند که بازگشت بسیار ضروری است، تا آن‌جایی که فروش مداوم مشتریان وفادار می‌تواند مزیت‌های بیش‌تری از فروش بسیار زیاد مشتریان جدید در یک ماه به‌همراه داشته باشد. به همین دلیل است که شما باید به بازگشت مشتریان با ریتنشن مارکتینگ، اهمیت فراوانی دهید.

به همین خاطر، برای این‌که بتوانید کسب‌وکار اینترنتی‌تان را تقویت کنید، باید سهولت در بازگشت را برای مشتریان فراهم کنید و با ایجاد احساس اعتماد و اطمینان، آن‌ها را تشویق کنید تا در آینده هم از شما خرید کنند. ارائه حمل و نقل رایگان، کارآمد بودن و سرعت و ارائه تجربه‌ای خوب به مشتریان در کنار کیفیت محصولات و خدمات می‌تواند عاملی باشد که یک شخص را ترغیب کند تا به یک کسب‌وکار بازگردد و مجدداً از محصولات و خدمات آن‌ها استفاده کند.

چگونه در راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی موفق باشیم؟

۵- انتخاب‌های محدودتری ارائه دهید

وقتی گزینه‌های زیادی در دسترس مخاطب قرار دهید، تصمیم‌گیری را سخت‌تر می‌کنید و بدین ترتیب، مشتریان برای خرید یک محصول باید زمان بسیار بیش‌تری صرف کند؛ موضوعی که فرصت فروش را از شما می‌گیرد.

بهترین راه‌حل برای این مشکل، این است اطلاعات ساختاری را به‌گونه‌ای ایجاد کنید که بازدیدکنندگان فقط چند محصول خاص را در یک زمان مشاهده کنند تا غرقِ صفحات بی‌پایان محصول نشوند و با گزینه‌های در دسترس، سریع‌ترین و بهترین انتخاب را بگیرند.

سخن پایانی

شروع یک کسب‌وکار جدید ممکن است آن‌قدرها هم سریع نباشد و اگر از صفر و بدون دانشی شروع می‌کنید، راه دراز و طولانی‌ای در پیش دارید. با این حال، این راه در نهایت به مفیدترین نتایجی که فکرش را می‌کنید، ختم می‌شود.

از آن‌جایی که دیجیتالی بودن در دنیای امروز حرف اول را می‌زند، نمی‌توانیم لزوماً با فعالیت فیزیکی و فروش محصول در یک مغازه به موفقیت برسیم. ایجاد یک سایت آنلاین، انتخاب پلتفرم تجارت الکترونیک مناسب و به‌کارگیری درست استراتژی‌های بازاریابی به‌شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار سنتی خودتان را به بهترین شکل ممکن در دنیای اینترنت به‌نمایش بگذارید و فعالیت دیجیتال خودتان را به‌شکلی بهینه آغاز کنید.

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مانی شکیبایی
مانی شکیبایی
نظرات

اسمارتک