همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن

فهرست مطالب
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، به بیان ساده، استفاده از ایمیل برای رونق کسبوکار است. از این روش برای ایجاد روابط موثر با مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند، بالا بردن سطح اعتماد و وفاداری مشتریان و… دیگر استفاده میشود.
از بازاریابی ایمیلی برای بالا بردن سطح اعتماد مشتریان و ایجاد روابط موثر و طولانی با آنان استفاده میشود.
از این روش همچنین برای اطلاعرسانی به مشتریان در زمینه فروش کالا و خدمات، میتوان بهره گرفت. مردم دوست دارند تا درباره برند شما اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند و بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین روشها برای برآورده کردن این نیاز است.
اهمیت ایمیل مارکتینگ
94% افرادی که از اینترنت بهره میبرند از ایمیل نیز استفاده میکنند؛ که براساس آمار این درصد در ایران حدود 55 میلیون نفر است. در نتیجه این روش به شما کمک میکند تا به تعداد بالایی از مخاطبین دست یابید. علاوه بر آن، یک نظرسنجی نشان داد 75% از کاربران بزرگسال، تبلیغات در ایمیل را به سایر روشها ترجیح میدهند؛که تعداد آن در ایران حدود 44 میلیون نفر میشود.
پس اگر در حال حاضر از بازاریابی ایمیلی استفاده نمیکنید؛ بهتر است هرچه زودتر برای دستیابی به تعداد بالای مخاطبان و تقویت روابط با مشتریان فعلی، آن را در دستور کار خود قرار دهید. یکی دیگر از فواید ایمیل مارکتینگ آن است که ردیابی بازگشت سرمایه (ROI) را برایتان بسیار آسان میسازد و با استفاده از یک سرویس مناسب ایمیل مارکتینگ در این زمینه میتوانید هرچه را که لازم است، کنترل کنید.
همچنین نرخ ROI در آن بسیار بالا است، چون نیاز به صرف هزینه برای شناسایی و انتخاب بازار هدف مناسب ندارد و از همان ابتدا ایمیل تنها به افرادی که تمایل به دریافت آن را دارند ارسال میشود. همین موضوع، بازاریابی ایمیلی را به یکی از ارزانترین روشهای بازاریابی دیجیتال تبدیل کرده است. به جای ارسال پیامک می توانید با ارسال ایمیل برای دستگاه های تلفنی که قابلیت دریافت ایمیل دارند، هزینه خود را کاهش دهید. زیرا حجم قابل توجهی در ایران دارای چنین امکاناتی هستند.
تفاوت بزرگ دیگر بازاریابی ایمیلی و سایر اشکال بازاریابی آن است که مردم علاقه زیادی به دیدن تبلیغات در ایمیل نشان میدهند، چون هرکسی که در لیست ایمیل شما قرار گرفته با علاقه و به دلخواه، آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار داده است. این همان چیزی است که ایمیل را از تبلیغات موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، تلویزیون، مجلات و .. متفاوت میسازد.
بازاریابی ایمیلی بازوی ضروری ابزارهای بازاریابی
بازاریابی ایمیلی بهترین تأثیر را در اثر تلفیق با سایر روشها دارد؛ یکی از انواع روشهایی که میتواند با آن همراه شود، بازاریابی شبکههای اجتماعی است. شما میتوانید از طریق ارسال لینک سایت خود در شبکههای اجتماعی، مشترکین را به عضویت در آن تشویق کنید و بالعکس از سایت خود برای جمعآوری مشترکین استفاده نمایید که روشهای متعددی برای این کار وجود دارد.
به عنوان مثال از کاربران خود بخواهید برای دریافت هدیه ، آدرس ایمیل خود را برایتان ارسال کنند. روش دیگر آنکه به سادگی با یک پست از آنها درخواست کنید تا توسط ثبتنام در فرم مربوطه، عضو مشترکین شما شوند. بدین صورت ایمیل مارکتینگ به کمک بازاریابی سوشال مدیا آمده و روند بازاریابی را بهبود می بخشد. بنابراین ایمیل مارکتینگ نقش مهمی در رونق کسبوکار و افزایش درآمد ایفا میکند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

مقرون به صرفه
هزینه های بازاریابی از طریق ایمیل می تواند بسیار پایین تر از اشکال دیگر بازاریابی باشد. در این نوع بازاریابی، هزینه تبلیغات، چاپ و یا هزینه فضای رسانه ای وجود ندارد.
مبتنی بر مجوز
لیست بازاریابی شما توسط افرادی تشکیل می شود که به طور فعال برای دریافت ارتباطات ایمیلی از شما آمادگی دارند. بنابراین مشتریانی که واقعاً به محصولات و یا خدمات شما علاقه مند هستند، بیشتر احتمال دارد که با کسب و کار شما درگیر شوند.
طراحی انعطاف پذیر
می توانید متن، گرافیک یا فایلهای پیوست را بفرستید ؛ هر کدام که متناسب با پیام شما باشد. ظرفیتهای طراحی و دیزاین در ایمیل ، امکان برندسازی را فراهم میکند.
مقیاس پذیر
از بازاریابی ایمیل می توان برای دستیابی به مخاطبان بزرگ یا لیست های هدفمند کوچکتر استفاده کرد.
شخصیسازی و تقسیم بندی
با بازاریابی از طریق ایمیل می توانید پیام ها را شخصی سازی کنید. شما همچنین می توانید لیست بازاریابی خود را بخش بندی کنید، به طوری که مشتریان پیام هایی را که از شما علاقهمند هستند دریافت کنند . این به تقویت تعامل آنها با شما کمک می کند. که این امکان از طریق سرویس های بازاریابی ایمیلی وجود دارد.
تبدیل و افزایش فروش
مردم می توانند بر روی پیوندهای موجود در ایمیل کلیک کرده و تماس فوری خود را با کسب و کار داشته باشند. بازاریابی ایمیلی نیز در هر مرحله از روند خرید موثر است. شما می توانید برای انتخاب محصول خود بر شخصی تأثیر بگذارید، روابط مشتری را پس از معامله تقویت کنید و همچنین مشتری را به خریدهای بعدی ترغیب کنید.
قابل اندازهگیری
با استفاده از سرویس های ایمیل مارکتینگ می توانید موفقیت یک کمپین را ارزیابی کنید. به راحتی می توانید نسخه های و طرح های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک از آنها موثرتر است. این به شما امکان می دهد کمپین های آینده را بهینه کنید.
سازگار با محیط زیست
بازاریابی ایمیل برای محیط زیست بهتر از بازاریابی مستقیم از طریق پست است زیرا هیچ چیزی چاپ نشده است.
صرفه جویی در وقت
از طریق اتوماسیون می توانید براساس عملی که در وب سایت شما انجام میشود، ایمیل های ارسال شده به مشتریان را ایجاد کنید – به عنوان مثال، هنگامی که کاربر به وب سایت شما وارد میشود، یک ایمیل خوش آمدید ارسال کنید یا اگر کاربر یک سبد خرید آنلاین را ترک کند، یک ایمیل با انگیزه تخفیف ارسال کنید.
بازاریابی در زمان واقعی
با بازاریابی از طریق ایمیل می توانید با مشتریان در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید. با استفاده از محرک های خودکار ، مانند فعالیت وب سایت ، خرید اخیر یا رها کردن سبد خرید ، می توانید در زمان مناسب ، در مکان مناسب و با پیشنهاد مناسب به مخاطبان ایمیل ارسال کنید.
معایب بازاریابی ایمیلی
اسپم
ایمیل های فاقد مجوز نمی توانند به دست مشتریان برسد که به علت اسپم بودن آن هاست.اسپم یا هرزنامه چیست؟ به طور کلی سو استفاده کردن از سیستم انتقال پیام است (شامل اکثر وسایل انتشار رسانهای، سیستمهای تحویل دیجیتال) که به پیامهای گروهی و ناخواسته اطلاق میگردد. بیشترین فرم شناخته شده هرزنامه، هرزنامههای ایمیل است.
به عبارتی دیگر، هر ایمیلی که در حجم انبوه و برای افرادی که تمایل و تقاضای دریافت آن ها را نکرده اند، ارسال شود؛ اسپم یا هرزنامه به حساب میآید. این مسئله به طور فزایندهای به ضرر بازاریابی ایمیلی است.
نرخ پایین باز شدن ایمیل (open-rate)
با توجه به دریافت متعدد ایمیل از سوی افراد، این مسئله باعث شده است تا امکان بازکردن و خواندن تمامی ایمیل پایین بیاید و با وجود اسپم نشدن، ایمیل به دست افراد نرسد. قابل توجه است که سال پیش براساس آمار نرخ بازکردن و خواندن در تمام صنایع کسب و کار حدود 24 درصد بوده است. (درباره افزایش نرخ باز شدن ایمیل بخوانید)
پاسخ گیری سخت
پاسخ گرفتن و درگیر کردن مخاطب با ایمیل کار آسانی نیست. مخاطب در طول روز با تعداد زیادی از ایمیل که بعضا محتوای زردی دارد، روبروست، و این امر اعتماد مشتری را به ایمیل ها پایین آورده است.
دیزاین و طراحی
هر چند که سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکان طراحی به صورت Drag & Drop را برای کاربران مهیا کردهاند تا با آن بتوانند ایمیل کمپینهای خود را طراحی کنند اما این روش قابلیت هر طراحی و دیزاینی را ندارد.
انواع ایمیل در ایمیل مارکتینگ
در ایمیل مارکتینگ، ایمیل هایی که برای مشتریان یا کاربران فرستاده میشود انواع مشخص و محدودی ندارد اما در این بین ایمیلهایی وجود دارند که به صورت متداول استفاده میشوند. هر کسبوکار برای پیشبرد اهدافش می تواند از انواع رایج ایمیل استفاده کنند.
-
خوش آمدگویی
این نوع ایمیل، فرصت خوبی است برای تشکرو قدردانی از کسانی که برای اطلاع از خبرنامه، هنگام ساخت حساب کاربری، در لحظه خرید و .. آدرس ایمیل خود را به شما دادند. ارائه اطلاعات مقدماتی در جهت چگونگی ارتباط و تعامل مشتریان با کسب و کار ها، در این نوع ایمیل صورت میگیرد.
محتوای این ایمیل اساساً معطوف به آگاهی از برندِ کسب و کار شما است. پس هر آنچه که در ایمیل خوش آمدگویی (استقبال) نوشته میشود، باید سطح انتظارات و توقع مشتری را از کسبوکار مشخص کند؛ یا به عبارتی گیرندهی ایمیل بداند با “چه” کسبوکار، رسانه و شرکتی روبروست. فراموش نکنید مشتری یک آگاهی حداقلی از شما داشته که آدرس ایمیل خود را در اختیارتان گذاشته است؛ پس ارایه تصویری کامل و البته جذاب به مخاطب، مقصود است. خلاصه، ایمیل خوش آمدگویی میتواند اولین و آخرین ایمیل شما باشد. پس تمام دقت خود را در طراحی المانهای های موجود در آن به کار بگیرید. ایمیل خوش آمدگویی، تیرانداختن در تاریکی نیست!

-
اعلان محصول جدید
ایمیلی است که احتمالاً آن را زیاد دیدهاید. این ایمیل حاوی پیشنهاد و معرفی محصول جدیدی است که کسب و کار های مختلف، برای آگاهی از محصول به مشتریان خود ارسال میکنند. آنچه در این نوع ایمیل مهم است، هدایت صحیحِ کاربران به صفحه فرود مورد نظر است، برای این کار پیشنهاد میشود CTA مناسبی طراحی و زیر متن معرفی محصول، قرار داده بشود.

-
اطلاع از بهروزرسانی
نوع دیگری از ایمیل، ایمیل اطلاع از بهروزرسانیهایی است که در مطالب و محصولانتان انجام دادید. قابل توجه است که همه مخاطبان با چنین ایمیلیهایی ارتباط خوبی نمیگیرند. زیرا مشتریان لزوماً به آنچه که در ایمیلِ اطلاع از بهروزرسانیها میآید، نیاز و علاقه ندارند. مثلا فردی که بارها به یک فروشگاه اینترنتی برای خرید وسایل دیجیتال سر زده است و حتی محصولی را خرید کرده هیچ علاقه ای به محصولات بهداشتی ندارد. بنابراین تعاملی خوبی با ایمیل حاویِ معرفی محصولات بهداشتی نخواهد داشت. و بالعکس از این ایمیل می توان فرصتی ساخت برای اطلاع از به روزرسانیها و مطالب پیرامون وسایل دیجیتال.
بنابراین این نوع ایمیل حاوی مطالب به روزرسانی شدهاست و باید از بیان مطالب تکراری پرهیز کرد. با نوشتن محتوای جذاب و با استفاده صحیح از CTA، مخاطب را به سمت سایت و صفحه هدف، هدایت کنید. برای جذابیت بیشتر محتوای ایمیل، چنانچه بهروزرسانی محصول، عینی و قابل مشاهده باشد، از تصویر در ایمیل استفاده میشود.
-
مجله دیجیتال یا خبرنامه
اگر محتوا در کسب و کار شما موضوعیتی ندارد، این نوع ایمیل فرصت خوبی است تا با محتوای خبرنامه پیرامون کسبوکارتان، ارتباط و تعاملی مستمر با مشتریان خود داشته باشید. این نوع ایمیل معمولاً هفتگی ارسال و اخبار حوزه کسبوکار را شامل میشود. برای بالا رفتن نرخ خواندن خبرنامه پیشنهاد میشود از تصویری در بالای ایمیل (Header)، توضیحی کوتاه در مورد خطوط اصلیِ خبرنامه و یک CTA برای دریافت فایل کامل خبرنامه استفاده شود.
-
دعوت به رویداد
ایمیل وسیلهای کاربردی است برای اطلاع مخاطبین از رویدادهای آتی. رویدادهایی که شما مجری و برگزارکننده آن هستید. برای آنکه دعوتتان به رویداد، منجر به ثبت نام شود، لازم است ارزشی که رویداد برای کاربران ایجاد میکند را بطور واضح و ملموس به آن ها منتقل کنید. یکی از راه های انتقال همین ایمیل است.

-
ایمیل اختصاصی
این نوع ایمیل برای گروه خاصی از مخاطبان و کاربران ارسال میشود. مثلا اگر کسبوکار شما ، جامعه محور است؛ ایده پیشنهادی این است که این نوع ایمیل را ماهانه به افراد تازهپیوسته به گروه، ارسال کنید. یا مثلا اگر رسانه هستید و محتوای خاصی را تولید کردهاید که مخاطب خاصی دارد. اطلاعیهای را در قالب ایمیل اختصاصی برای گروه خاص ارسال کنید.
-
درون سازمانی
یک نوع دیگر از ایمیلها، ایمیلهای درون سازمانی است. که معمولا برای سازمانهای بزرگ کاربرد دارد. محتوای ایمیل شامل اخبار درونسازمانی، گزارشها، نتایج عملکردهای فردی و … است. این نوع ایمیل منجر به هماهنگی و ارتباط بیشتر کارکنان سازمان میشود.

عدهای عقیده دارند که بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، روشی منسوخ و قدیمی است اما با توجه آنچه گفته شد، این افراد به شدت در اشتباه هستند. در مدت زمان کوتاهی پس از شکلگیری اینترنت، استفاده از این روش بازاریابی آغاز و از آن زمان تاکنون با تغییرات زیادی مواجه شد. بسیاری از کارآفرینان استدلال میکنند که این ابزار هماکنون مهمتر و حیاتیتر از گذشته بوده است.
مقاله تون بسیار عالی و کاربردی بود .خیلی هاهم هستن که ایمیل مارکتینگ رو با ایمیل های تبلیغاتی اشتباه میگیرند و همین باعث میشه که دید خوبی نسبت به این روش نداشته باشن و بدون اینکه تفاوت این دوتا رو بدونن قید ایمیل مارکتینگ رو بزنن .مقاله شما منو یاد مقاله دانشگاه کسب و کار انداخت که توش گفته بود: حذف بازاریابی از طریق ایمیل به ضرر شما تمام خواهد شد و شما را از صحنه رقابت با دیگر کسبوکارها خارج میکند