همه چیز درباره تبلیغات آنلاین، انواع و مزایای استفاده از آن
فهرست مطلب
تغییر اینترنت از یک رسانه صرفاً تعاملی به رسانهای رابطه ساز جریان بزرگی بود که باعث شد از تقریباً 10 سال پیش شرکتها شروع به یکپارچهسازی تاکتیکهای سنتی و دیجیتال کنند. پس از زمان کوتاهی مشخص شد که اگر برند میخواهد اعتبار خود را حفظ کند باید تعاملات و تبلیغات آنلاین به اندازهی تعاملات آفلاین برای مشتری راحت و آشنا باشد.
تبلیغات آنلاین چیست؟
در یک تعریف ساده میتوان گفت “هر فعالیتی که از اینترنت برای ایجاد آگاهی، علاقه و یا انجام تبلیغ درمورد محصولات و یا خدمات خاصی استفاده میکند”به نوعی یک تبلیغ آنلاین شناخته میشود.
تبلیغات آنلاین انواعی دارد که در این محتوا به آنها پرداختهایم.
تبلیغات آنلاین یعنی به عنوان یک کسبوکار برای انتشار یک محتوا اعم از متنی، ویدئویی، تصویری و حتی صوتی به یک رسانه دیجیتال هزینه پرداخت میکنید.
کارشناسان بازاریابی و تبلیغات میگویند که تبلیغات آنلاین چیزی مشابه تبلیغات سنتی است، با این تفاوت که پیچیدگی و سنجش دقیق عملکرد آن را متمایز میکند.
تبلیغات آنلاین مزایای زیادی هم دارد از جمله پروموت سریع محصول یا خدمات بدون محدودیت مرز جغرافیایی، قابل اندازهگیری بودن، هدفمندی و بازدهی بالا، مقرون بهصرفه بودن و قابل نظارت بودن آن. به همین دلیل با جرئت میتوان گفت که امروزه، تبلیغ در اینترنت یکی از بهترین روشها در بازاریابی برای هر نوع کسبوکاری است که طرفداران بسیاری برای خود دارد.
با بازاریابی آنلاین، تبلیغکنندگان میتوانند محتوای تبلیغاتی خود را در نرمافزار، وبسایت و برنامههای تلفن همراه عرضه کنند.
برای تبلیغات آنلاین چه اصطلاحاتی را بلد باشیم؟
- Advertiser یا تبلیغ دهنده: همان کسبوکاری است که با پرداخت هزینه، تبلیغات برایش انجام میشود.
- Publisher، ناشر یا تبلیغ گیرنده: وبسایت یا اپلیکیشنی که به عنوان رسانه امکان پذیرفتن و نمایش تبلیغات را دارد.
- Adnetwork یا شبکه تبلیغاتی: به عنوان واسط بین تبلیغ دهنده و تبلیغ پذیرنده عمل کرده و باعث تسهیل ارتباط بین کسبوکارها و وبسایتها قرار میگیرد.
- Impression: به میزان دیده شدن بنر در وبسایتهایی که تبلیغ شما در آن نمایش پیدا میکند، گفته میشود.
- CTR :Click Through Rate یا نرخ کلیک، تعداد کلیک کاربران بر روی بنر تبلیغی شما، تقسیم بر تعداد نمایش بنر شما به کاربران است. درصد CTR معیار پراهمیتی است که هرچقدر بالاتر باشد نشان میدهد بنر جذابتر و تاثیرگذارتر بوده است.
- Bounce Rate: به معنی نرخ پرش به درصدی از کاربران اشاره دارد که فقط صفحه فرود کمپین تبلیغی را مشاهده میکنند و سپس از آن به هر دلیلی خارج میشوند و به صفحه دیگری از سایت نمیروند. به همین دلیل هرچقدر درصد آن کمتر باشد، بهتر است.
- Conversion Rate Optimization :CRO یا نرخ تبدیل، به هر اقدامی که باعث تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری شود، میگویند و طبیعتاً هر چه بالاتر باشد بهتر است.
اما تبلیغات آنلاین به چه صورتهایی انجام میشود؟
مدل تبلیغات کلیکی یا CPC) Cost Per Click)
در این مدل تبلیغات دیجیتال، تبلیغ کنندگان بودجه در اختیار شبکه تبلیغاتی یا Adnetwork قرار داده تا محتوای تبلیغاتی آنها را در وبسایتهای مختلف انتشار دهند و به ازای هر کلیک که کاربر روی دکمه یا لینک مشخص شده میکند از بودجه تبلیغ کننده کاسته میشود. این روش هدفمندتر با سودآوری بیشتر برای تبلیغ کنندگان میباشد و بیشتر حجم تبلیغات آنلاین را از آن خود کرده است.
مکانیزم تبلیغات کلیکی به چه صورتی است؟
به عنوان کسبوکار احتمالاً برای شما مشکل خواهد بود که بخواهید با ناشران زیادی(وبسایتهای تبلیغ پذیرنده) در فضای وب تعامل ایجاد کرده و تبلیغاتتان را انجام دهید.
در ایران ادنتورکهای یکتانت، مدیااد، اینتورک، سنجاق و صباویژن برای وبسایتها، ادنتوکهای تپسل و صباسل و دیما و دارت درون اپلیکیشنهای موبایل فعالیت دارند که با دریافت هدف تبلیغاتی و بودجهتان به صورت چرخشی و رندم بنر شما را به ناشران طرف قراردادشان نشان میدهند.
نکتهای که در قیمتگذاری تبلیغات در این روش حائز اهمیت است این است که Adnetwork یک بازه برای هر قیمت هر کلیک به شما پیشنهاد میدهد که با توجه به قیمتی که شما انتخاب میکنید، تبلیغ شما را در سایتها نمایش میدهند. هرچقدر این رقم بالاتر باشد تبلیغات آنلاین شما در سایتهای بهتر و باکیفیتتری نمایش داده میشود.
البته هرقدر بنر جذابتر و استانداردتر باشد با قیمت پایینتر هم میتوانید در سایتهای خوب و پربازدید حضور یافته و بازدید بگیرید. اما در حالت کلی در صورتیکه قیمت هر کلیک را پایین بگذارید، معمولاً نمیتوانید در سایتهای درجه ۱ بازدید بگیرید.
تبلیغات بنری ثابت
این نوع تبلیغات در واقع همان تبلیغات بیلبوردی در فضای آنلاین است. شما میتوانید بنر تبلیغاتی خودتان را در جایگاه ثابت و همیشگی برای مدت زمانی مشخص در یک سایت خاص به نمایش بگذارید. این تبلیغات از لحاظ ظاهری شبیه به تبلیغات کلیکی میباشد اما محاسبه هزینه آن اغلب به صورت ماهیانه است.
مدل تبلیغات نمایشی CPM) Cost Per Mile)
از رایجترین و قدیمیترین روشها برای تبلیغات وب است. در این نوع از تبلیغات آنلاین فقط به ازای هر 1000 بازدید، تبلیغ کننده هزینه پرداخت میکند. پس میتوان گفت تبلیغات نمایشی از لحاظ هزینه به صرفهتر از تبلیغات کلیکی است اما باید به این موضوع توجه داشت که هدف از این نوع تبلیغات دیده شدن و افزایش آگاهی برند است، به همین خاطر بازده بالایی برای کمپینها نخواهد داشت.
این نوع تبلیغات در حال حاضر بیشتر در شبکههای اجتماعی بکار میرود، مثلاً برای تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام.
مدل تبلیغات همسان یا Native Ads
نوعی از تبلیغات آنلاین هستند که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با UI صفحات سایت نمایشدهنده یکپارچه و هماهنگ میشوند. هماهنگی با ظاهر سایت علاوه بر افزایش بازدید توسط کاربران، باعث حفظ هویت بصری سایت و تجربه کاربری UX و در نهایت اثربخشی بیشتر تبلیغات میشود.
در تبلیغات همسان بنرها به صورت عکس همراه با یک متن کوتاه به عنوان توضیح هستند یعنی تبلیغ به صورت بنر متحرک یا GIF نداریم. با توجه به آمار این نوع تبلیغات قصد خرید را تا 18 درصد افزایش می دهد.
تبلیغات ویدئویی
یکی از محبوبترین و قدرتمندترین نوع تبلیغ در اینترنت است که تأثیر زیادی روی کاربران میگذارد. این نوع تبلیغ در ذهن مخاطب مانده و بیشترین میزان بازگشت سرمایه را دارد.
تبلیغات ویدئویی به 4 صورت انجام میشود :
1. تبلیغات در پلتفرمهای آنلاین اشتراکگذاری ویدئو مثل آپارات، نماشا، دالفک و یوتیوب که قبل از نمایش ویدئو، تبلیغات را نمایش میدهند. پخش تضمینی یا TrueView در تبلیغات ویدیوئی بر این اساس است که شما زمانی برای تبلیغتان مبلغی پرداخت میکنید که کاربر زمان انتخابی شما را از آن ویدئو دیده(معمولا این تایم ۳۰ ثانیه میباشد) و یا عمل موردنظر شما را انجام داده باشد.
2. تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشنهای موبایل که با توجه به میزان استفاده مردم از گوشیهای هوشمند و تعداد نصب برنامههای مختلف یکی از بهترین بسترها میباشد. نمونه این تبلیغها، ویدیویهاییست که در یک اپلیکیشن بازی یا وی پی ان به نمایش در میآید.
3. تبلیغات در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام.
4. تبلیغات در ابتدا یا انتهای ویدئوهای وبسایتهایی ازجمله نمناک، ستاره و…
تبلیغات صوتی
حتما تجربهی دریافت پیامکهای تبلیغاتی را دارید. اگر شما جزو آن دستهایی نیستید که بلک لیستتان پر از شمارههایی است که برایتان پیامک تبلیغاتی فرستادهاند، باید بدانید به دلیل اینکه غالب مردم علاقهای به دریافت پیامک تبلیغاتی ندارند، این شمارهها را به نوعی بلاک میکنند.
اما راه حل چیست؟
روش دیگری وجود دارد که شما را نسبت به دریافت پیام تبلیغاتی توسط مخاطبتان مطمئن میکند.
چه روشی؟!
استفاده از تبلیغات صوتی.
با استفاده از پنل ارسال پیام صوتی، دیگر بلک لیست معنا ندارد؛ زیرا پنل SMS با تمام مخاطبین شما تماس میگیرد و صدای شما را پخش میکند. بنابراین همانطور که پیشتر اشاره کردیم خیالتان راحت است. حتی افرادی که دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کردهاند نیز از پیام تبلیغاتی شما مطلع خواهند شد. اما یکی از بزرگترین مزیتهای استفاده از پیام صوتی، وجود لحن است!
هنگامی که شما یک پیام متنی را تایپ میکنید، ظرافتهایی که توسط صدا به مخاطب انتقال داده میشوند قابل انتقال نیستند.
از طرفی پیامهای مهمی در همین لحن وجود دارد. گاهی اوقات تن صدا خیلی بیشتر از خود کلمات، مقصود و مفهموم گوینده را منتقل میکند و از به وجود آمدن سوتفاهم نیز جلوگیری میشود.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی و محبوبیت آنها در میان کاربران، تبلیغات در شبکههای اجتماعی یکی از بهترین ابزار برای معرفی و تبلیغ کسبوکارها میباشد. هزینه کم، دسترسی بیشتر به مخاطبان و افزایش تعامل با آنها باعث محبوبیت بیشتر این نوع تبلیغات شده است. همچنین هرچقدر فعالیت وبسایت و شبکههای اجتماعی متصل به آن بیشتر شود، رتبه وبسایت در موتورهای جستجو بالاتر رفته و در نتایج اولیه ظاهر می گردد.
شبکههای اجتماعی که میتوانند بعنوان ابزار تبلیغات استفاده شوند عبارتاند از:
فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، یوتیوب، پینترست
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق تأثیرگذاران
این تکنیک امروزه با استقبال روبهرشدی از سوی کسبوکارها مواجه شده و سالانه بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد. تبلیغ محصول یا یک برند توسط شخص تأثیرگذار در حوزههای مختلف در شبکههای اجتماعی است که با تبلیغ، پیام برند را به مخاطبانش، معمولا بصورت توصیه منتقل کرده و میتواند روی تصمیم فرد برای خرید اثر بگذارد.
این تبلیغات در صورتی که با پیام درست، از طریق اینفلوئنسر درست، مرتبط و سازگار با شخصیت برند اجرا شود، بازدهی خوبی داشته و میتواند برای هدف فروش راهگشا باشد.
مدل تبلیغات CPA) Cost Per Action)
فقط زمانی که کاربران عکسالعملی راجع به تبلیغ داشته باشند، هزینه توسط تبلیغ کننده پرداخت میشود. این عکسالعمل ممکن است دانلود کردن یک فیلم و یا خرید یک محصول یا نصب اپلیکیشنتان باشد. CPA بهترین نوع پرداخت برای تبلیغ کننده است زیرا تنها زمانی هزینه پرداخت میکند که به هدف خود برسد.
مدل های تبلیغاتی CPI، CPL، CPO و CPS از مدلهای هزینهای زیر مجموعه تبلیغات CPA می باشند که در زیر توضیح خواهیم داد.
CPO یا Cost Per Order
نوعی روش پرداخت است که در آن تبلیغ دهنده در ازای هر سفارش از جانب کاربر مبلغی را به تبلیغ کننده میپردازد. این روش هزینه ای برای کنترل حاشیه سود به شدت مفید و کاربردی است.
CPL یا Cost Per Lead
به این معناست که به ازای هر سرنخ فروش باید به تبلیغ کننده مبلغ پرداخت شود مثل عضویت کاربر در سایت یا ارائه ایمیل یا موبایل طی یک کمپین. به این صورت مخاطبان را هم میتوان دستهبندی کرد و تبلیغات هدفمندتری داشت.
CPI یا Cost Per Install
نوع دیگری از مدل های هزینهای است که تبلیغ دهنده به ازای هر نصب اپلیکیشن یا نرمافزار که کاربر انجام میدهد، هزینه پرداخت میکند.
CPS یا Cost Per Sale
که به آن Cost Per Pay هم می گویند به این معناست که در ازای هر فروش که انجام می شود، تبلیغ دهنده مبلغی را پرداخت میکند.
ایمیل مارکتینگ
اگر شما هم فکر میکنید که ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال پیام تبلیغ به ایمیل افراد مختلف، اشتباه میکنید!
ایمیل مارکتینگ تعریف دیگری دارد. اگر بخواهیم به بیانی ساده ایمیل ماکتینگ را تعریف کنیم، میتوان گفت که ایمیل مارکتینگ درواقع راهی است برای بهبود رابطهی شما با مشتریانتان.
البته با استفاده از ایمیل!
با یک مثال بهتر متوجه خواهید شد
اگر فروشگاه شما به تازگی تخفیف زده باشد، میتوانید با فرستادن ایمیل، مشتریان را از این تخفیف آگاه کنید و یا اینکه از مشتریان خود بابت خرید محصولاتتان نظرسنجی به عمل آورید. اما چرا ایمیل مارکتینگ اهمیت دارد؟! میتوان گفت امروزه غالب افراد یک ایمیل دارند (حدود 4 میلیارد انسان). شاید فکر کنید با وجود اپلیکیشنهای سریع و در دسترس، فرستادن ایمیل آنقدرها هم رواج نداشته باشد اما اشتباه فکر نمیکنید! استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل به عنوان تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است.
تبلیغات متنی
اگه از مطالبی که وبسایتهای تولید محتوا ارائه کردهاند استفاده کرده باشید، حتما آگهی تبلیغات مختلف را در گوشه و کنار صفحات دیدهاید! بله، منبع درآمد این سایتها از همین تبلیغات است. اکنون اگر برای شما سوال پیش آمده است که تبلیغات متنی چیست و چه ربطی به این موضوع دارد، به شما توضیح خواهیم داد.
تبلیغات متنی یکی از روشهای کم هزینه و پربازده است که اغلب بازاریابان از آن استفاده میکنند. چرا؟! برای آنکه برندشان را در معرض دید افراد قرار دهند. اما دقت کنید که انتخاب وبسایت مناسب برای قرار دادن تبلیغ بسیار مهم است. تبلیغ در وبسایتی که مخاطبانش با مخاطبان شما یکسان هستند، نتیجهی بهتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.
محتوای ارتقا یافته
حتما اولین سوالی که با دیدن این تیتر به ذهنتان میرسد این است که “چگونه محتوای خود را ارتقا دهم؟”
داشتن ایده و خلاقیت بالا، به نویسنده کمک میکند تا یک محتوای عالی و جذاب را تولید کند. استفاده از نکات زیر میتواند به ارتقای محتوا شما کمک کند :
– نوشتن محتوایی با لحن ساده و جذاب
– حذف کلمات اضافه
– کلمات تکراری ننویسید
-جملات مجهول را به کار نبرید
– از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید
– منابع خود را از میان منابع معتبر انتخاب کنید
– و …..
تبلیغات ریمارکتینگ
بهتر است در گام اول به سراغ تعریف ریمارکتینگ برویم. ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ به معنای بازاریابی مجدد است! (ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چه تفاوت هایی دارند)
در واقع میتوان گفت که ریمارکتینگ، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی شخصیسازی شده برای کاربرانی است که پیش از این از وب سایت و یا محتواهای تولید شده توسط شما بازدید کردهاند. ساخت ریمارکتینگ مراحل مختلف دارد اما در این قسمت اشارهی کوتاهی به آن می کنیم.
– در قدم اول باید به حساب کاربری خود در گوگل ادووردز وارد شوید و اقدام به ساختن تگ ریمارکتینگ خود کنید.
– سپس یک یا چند لیست ریمارکتینگ بسازید. لیستهای شما باید شامل افرادی باشد که اقدام خاصی را در وبسایت شما انجام دادهاند.
– در قدم سوم باید یک کمپین ریمارکتینگ ایجاد کنید.
– و در نهایت سعی کنید در تبلیغاتتان نوآوری ایجاد کنید.
گوگل ادز
گوگل ادز یا گوگل ادوردز (با تبلیغات گوگل (گوگل ادز) بطور کامل آشنا شوید) یک سرویس تبلیغات گوگل است. تبلیغات این سرویس در موتور جستجوی گوگل انجام میشود. در واقع گوگل ادز به شما این امکان را میدهد تا تبلیغاتتان را به کاربرانی که به طور فعال در جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود هستند، نشان دهد.
اما چرا تبلیغات در گوگل ادز مهم است؟
هر ثانیه حدود 2.5 میلیون جستجو در گوگل انجام میپذیرد. اما مقدار تبلیغات گوگل ادز برای زبان فارسی کمتر از زبانی مثل انگلیسی است. هرگاه کاربری در گوگل کلمهای را جستجو میکند، قطعا به دنبال یافتن اطلاعاتی درمورد آن کلمه است.
از طرفی نمایش تبلیغات در این حین میتواند ترافیک بسیار خوب و مفیدی را جذب سایت شما کند.
اینگونه میتوان گفت که اگر به دنبال کسب جایگاه مناسب در صفحات جستجوی گوگل هستید، دو راه وجود دارد:
1- بهینهسازی موتور جستجو
2- گوگل ادز
لینکهای همکاری در فروش
در ابتدا بهتر است بگوییم که همکاری در فروش به چه معناست؟
همکاری در فروش همانگونه که از نامش پیداست به معنی همکاری در فروش هر چه بیشتر برای مجموعه موردنظر و سود بیشتر برای طرفین است. پس همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) نوعی از بازاریابی است که در آن هر دو طرف سود برنده هستند. چگونه؟!
در این نوع بازاریابی هر دو طرف (فرد بازاریاب و شرکت همکاری در فروش) سود میکنند و درواقع میتوان گفت که ضرری در کار نیست. میتوان اینگونه بیان کرد که برای همکاری در فروش، نقش شما تنها ارتباط خریدار و فروشنده است و مسئولیت کیفیت و خدمات پس از فروش با خود فروشنده است و مسئولیتی گریبان گیر شما نمیباشد.
تبلیغات موبایل
تبلیغات موبایلی جایگاه مهمی در دنیای تبلیغات دارند. چرا؟! به این دلیل که امروزه مردم بیشتر وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. این نوع از تبلیغ که بر روی صفحه موبایل به نمایش درمیآید، میتواند ارسال یک متن از طریق پیامک باشد و یا اینکه در حیطهی اپلیکیشنها و یا بازیهای مانور دهد. اما این تبلیغات چه مزایایی دارند؟
– مقرون به صرفه هستند
– امکان تعامل با مشتری فراهم است
– در دسترس بودن تلفن همراه در هر موقعیت و زمان
تبلیغات اپلیکیشن
نمایشدادن تبلیغ داخل برنامههای مختلف موبایل، به عنوان یکی از محبوبترین روشهای تبلیغ اپلیکیشن است. احتمالاً خودتان نیز بارها با انواع مختلف تبلیغات متنی و ویدئویی در برنامههای مختلف گوشی موبایلتان مواجه شدهاید. درنهایت به عنوان یک تعریف ساده، تبلیغات اپلیکیشن همانطور که از اسمش پیداست تبلیغاتی هستند که در اپلیکیشن های موبایلی به کاربران نشان داده میشود. دو نوع از تبلیغات در اپلیکیشنها قابل استفاده هستند:
1- آگهیهای تمام صفحه
2- نوتیفیکیشنهای تبلیغاتی
نکتهی مهم این است که این نوع تبلیغات همانطور که بسیار موثر هستند، ممکن است آزار دهنده نیز باشند و ممکن است محبوبیت اپ شما را کم کنند.
پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن چیست؟
پیامی شبیه به پیام کوتاه است؛ با این تفاوت که میتواند در بسیاری از ابزارها از قبیل مرورگر وب، اپلیکیشن و … ارسال شود و در عین حال نیازی به داشتن اطلاعات تماس مشتری برای ارسال پیام ندارد. بعلاوهی اینکه اختیار در دست کاربر بوده و میتواند با عضویت در سرویس پوش نوتیفیکیشن شما، پیامهای ارسالی شما را دریافت کند.
پوش نوتیفیکیشن چه کاربردهایی دارد:
– ارسال اخبار با سرعت بالا
– ارسال آپدیتهای جدید اپلیکیشن
– پیشنهادات روزانه را ارسال میکند
سلام من مبتدی در کسب درآمد ازتبایغات هستم .من چگونه میتوانم به صورت عملی کسب درآمد کنم و چگونه برای کسب و کارهای مختلف تبلیغات کنم و از این راه کسب درآمد کنم لطفا اگر تجربه کسب درآمد از این شیوه دارید راهکار عملی در این زمینه بمن بیاموزید ممنونم