ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چه تفاوت‌هایی دارند؟

ریمارکتینگ
⏱زمان مطالعه: 4 دقیقه

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو مفهوم بسیارمهم هستند که برای افزایش نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ به کار میروند و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل میکنند. امروزه این اصطلاحات گاهی به‌جای یکدیگر استفاده میشوند. اما آیا آنها یکسان هستند؟
از نظر فنی خیر!
بازاریابی مجدد و هدفگذاری مجدد اهداف مشابهی دارند اما تفاوتهای مهمی نیز وجود دارد که باید آنها را درک کنید.
برای افزایش نرخ تبدیل اغلب اوقات بهترین افرادی که هدف قرار میگیرند، کسانی هستند که بیش از یکبار به سایت شما مراجعه کردهاند یا در گذشته با شما ارتباط دیجیتالی داشتهاند. چون آنها از کسانی که برای اولین بار
سایت شما را بازدید میکنند، بیشتر خرید میکنند.

بازاریابی مجدد و هدفگذاری مجدد هر دو این فرصت را برای دسترسی به این مشتریان فراهم میکنند و این میتواند یک استراتژی مهم در تلاشهای بازاریابی شما باشد.
حال بیاید بازاریابی و هدفگذاری مجدد را جداگانه بررسی کنیم تا تفاوتها برای شما روشن شود.

ریتارگتینگ (retargeting) چیست؟

ریتارگتینگ یا هدفگذاری مجدد این امکان را میدهد که کسانی را که یکبار از سایت یا اپلیکیشن ما بازدید کرده‌اند اما خریدی انجام نداده‌اند را ردیابی کنیم و براساس علائق و تعاملات آنها تبلیغاتی را ایجاد کنیم. 
اما چگونه؟
اینکار توسط Cookieها قابل انجام است. هنگامی که بازدیدکنندهای وارد وبسایت شما میشود، یک کوکی در مرورگر وی نصب میشود که میتواند اطلاعاتی مانند جستوجوهای مخاطب و سایتهایی را که مشاهده میکند ثبت کند.
سپس تبلیغات شما را در سایتهایی که فرد بازدید میکند قرار میدهد.
این تبلیغات در دنیا توسط: Google Display Network  و یا FaceBook (برای کاربران اینستاگرام و فیس‌بوک) قابل انجام است. در ایران نیز یکتانت و مدیااد این خدمات را ارائه می‌کتند. در این سرویس زمانی که یک کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود، یک کوکی در مرورگر او ذخیره می‌گردد. این کوکی در دامنه یکتانت ذخیره شده و موجب می‌شود که یکتانت بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده‌اش (مثلا تابناک) شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که در وب‌سایت شما دیده به او نمایش دهد.
لازم به ذکر است که کوکی‌ها نمیتوانند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند و حریم شخصی آنها را نقض کنند.

ریتارگتینگ

هدفگذاری مجدد را میتوان در دو مورد طبقه‌بندی کرد:
«درون سایت» و «خارج از سایت»
هرکدام از آنها استراتژی‌های مختلفی دارند که میتوانید بسته به نوع تعاملاتی که میخواهید هدف قرار دهید، انجام دهید.
کمی عمیقتر به این موارد نگاه میکنیم:

هدف قراردادن تعاملات «درون سایت»

این مورد از هدفگذاری مجدد، کاربرانی را شامل میشود که قبلا با سایت شما در ارتباط بوده یا کالایی را خریداری کرده‌اند و یا خرید آنها تا مرحله نهایی و پرداخت پیش نرفته‌است.
هدفگذاری مجدد این کاربران، به ما کمک می‌کند تا آنها را به مشتری تبدیل کنیم و نرخ فروش را بالا ببریم.
روشهایی برای هدفگذاری مجدد وجود دارد که آنها را بررسی میکنیم :

ـ کاربرانی را هدف قرار دهید که با کالایی تعامل داشته‌اند اما آنرا خریداری نکرده‌اند.
ـ میتوانید براساس اینکه کاربران چگونه وبسایت شما را پیدا کرده‌اند آنها را هدفگذاری کنید. ( رسانه‌های اجتماعی، جستجو یا سایر رویدادها)
ـ میتوانید کسانی را که در لیست ایمیلتان هستند و به برند شما علاقه دارند اما هنوز مشتری شما نشده‌اند را هدفگذاری کنید. (با استفاده از گوگل ادز،گوگل آنالیتیکس، تبلیغات فیسبوک و…) که برای ما ایرانی‌‌ها تقریبا می‌توان گفت کارکردی ندارد.

کمپین‌های هدفگیری مجدد نرخ تبدیل بالاتری نسبت به کمپینهای غیر هدفمند نشان میدهند. این به این واقعیت برمیگردد که بازاریابی و تبلیغ برای افرادی که به برند شما علاقه دارند بسیار آسانتر است.

هدف قراردادن تعاملات «خارج از سایت»

همه چیز درباره تبلیغات همسان یا Native Ads و انواع آن

هدفگذاری مجدد تقریبا به رفتارهای «درون سایت» محدود بود. هرچند که کاربران بیشتری وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری میکردند، این تغییر کرد.
در این روش تعاملات کاربران از طریق ابزارهایی بجز خود وبسایت است.
غول های شبکه های اجتماعی مانند: فیس بوک و اینستاگرام این موضوع را تشخیص داده و شروع به هدف قرار دادن انگیجمنت میکنند.

بازاریابی مجدد (Remarketing) چیست؟

ممکن است فهمیدن تفاوت بازاریابی مجدد و هدفگذاری مجدد کمی گیج کننده به نظر رسد. همانطور که گفته شد، بازاریابی مجدد و هدفگذاری مجدد اهداف مشابهی دارند و هدف کلی آنها افزایش فروش است. ریمارکتینگ، یعنی برای مثال شما بعنوان یک فروشگاه اینترنتی تلاش کنید تا مشتریانتان دوباره از شما خرید کنند و این کار را از طریق کانال‌های ارتباطی و تاچ‌پوینت‌هایتان صورت دهید. 

مواردی مانند ارسال کد تخفیف و یا تمدید خدمات و… از طریق ایمیل، پیامک، نوتیفیکیشن و… نمونه های بازاریابی مجدد هستند.
همچنین با جمع آوری اطلاعاتی از کاربران از قبیل بازدید، سابقه خرید، اطلاعات پروفایل و … میتوانید به آنها یادآوری کنید تا مجدد از خدمات شما استفاده کنند. زمانی که شما این کار را بطور هوشمند و بخش‌بندی‌شده انجام بدهید جزو ریمارکتینگ محسوب می‌شود.

بازاریابی مجدد و هدفگذاری مجدد چه تفاوتهایی دارند؟

مهم ترین تفاوت در نحوه تعیین استراتژی است.
در ریتارگتینگ هدف این است که به کاربرانی که یک بار با سایت شما در تعامل بوده‌اند دسترسی داشته باشید و تبلیغاتی را در سایت‌هایی که مشاهده میکنند ایجاد کنید، هدف از آن نیز Aqcuisition و Conversion است. ولی در ریمارکتینگ عملکرد تعامل شما با مشتریانتان بوده و هدف Retention است.
میتوان گفت ابزار پیاده سازی این دو متفاوت است و هر دو به تنهایی میتوانند در موفقیت کسب وکار شما موثر باشند.

 

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید