سیر تا پیاز کسب درآمد از تولید محتوا؛ چگونه از محتوا پول بسازیم؟
فهرست مطلب
از آنجایی که تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، حوزهای وسیع است و زیرشاخههای بسیار زیادی را دربر میگیرد، روشهای بسیار زیادی برای کسب درآمد هم دارد؛ شما میتوانید با ارائه محتواهای شخصی در بسترهای مختلفی مثل یوتیوب یا اینستاگرام، درآمدزایی کنید و حتی بهعنوان یک کارشناس تولید محتوا در کسبوکارهای کوچک و بزرگ مشغول به کار شوید.
باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که هر کدام از راههایی که برای تولید محتوا و کسب درآمد در نظر میگیرید، مزایا و معایبی را به خودشان اختصاص میدهند. به همین خاطر هم، در این مطلب قرار است نگاهی اجمالی به وظایف یک تولیدکننده محتوا بیندازیم و در ادامه درباره روشهای کسب درآمد در این حوزه صحبت کنیم.
یک تولیدکننده محتوا، چه وظایفی دارد؟
وقتی به سایت یا صفحه یک کسبوکار در شبکههای اجتماعی مختلف نگاه میکنید، در واقع اثری را میبینید که تولیدکننده یا تولیدکنندههای محتوا تلاش زیادی برای خلقاش داشتهاند؛ افرادی که با استفاده از ابزرهای دیجیتال تلاش میکنند تا کلمات و تصاویر را کنار هم قرار دهند و یک ارتباط عاطفی میان مصرفکننده و کسبوکار برقرار کنند. تولیدکنندگان محتوا عموماً در خلق محتواهای زیر مهارت ویژهای دارند:
- بلاگپستها
- پستهای شبکههای اجتماعی
- محتواهای مرتبط با سایت
- مقالات
- محتواهای ایمیلی
- خبرنامه ایمیلی
- محتواهای مرتبط با کمپینهای تبلیغاتی
- ویدیو
- اینفوگرافیک
- طرحهای گرافیکی
البته این را هم باید عنوان کنیم که بعضی از تولیدکنندگان محتوا، تخصصشان را روی یک حوزه معطوف کردهاند. بهعنوان مثال، ممکن است برخی اشخاص تنها در زمینه شبکههای اجتماعی فعالیت کنند یا برخی دیگر، در تبلیغنویسی مهارت داشته باشند. بعد از فرایند تولید محتوا، اثر آن شخص در بسترهای مختلف منتشر میشود. عموماً اگر محتوایی جنبه بازاریابی داشته باشد، تولیدکننده محتوا باید اثربخشی کار خودش را از طریق ابزارهای دیجیتال مورد اندازهگیری قرار دهد و براساس معیارهای مختلفی مثل میزان اشتراکگذاری، زمانِ بازدید یا تعامل کاربران، آن محتوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
جدا از این، برای اینکه بتوانید راهی برای تولید محتوا و کسب درآمد پیدا کنید، باید مهارتهای زیر را داشته باشید:
- پژوهشمحور باشید: تولیدکنندگان محتوا تحقیقات بسیار گستردهای درباره موضوعات مختلف انجام میدهند تا بتوانند دانش لازم را درباره صنایع مختلف بهدست آورند. این موضوع به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا درک خوبی داشته باشند و با داستانگویی، ارتباط لازم را با مخاطب ایجاد کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.
- خلاقیت داشته باشید: از آنجایی که خلق کردن اصلیترین وظیفهای در این حوزه است، تولیدکنندگان محتوا باید نویسندگان، هنرمندان و متفکرانی باشند که بتوانند راههای جدیدی برای ارائه اطلاعات ایجاد کنند.
- آچارفرانسه باشید: از آنجایی که شغل تولید محتوا زیرشاخههای مختلفی دارد، برای اینکه بتوانید نام «تولیدکننده محتوا» را یدک بکشید، باید درباره حوزههای مختلف اطلاعات کافی را داشته باشید؛ مثلاً باید بدانید که در یک سایت، اطلاعات کجای صفحه باشد تا تأثیرگذاریاش بیشتر شود، طراحی یک پست چگونه باشد تا مخاطب را در شبکههای اجتماعی جذب کند و ویدیو چه سناریویی داشته باشد تا بتواند تعامل مخاطب را برانگیزد.
- تحلیل داده بدانید: تولیدکنندگان محتوا میتوانند اطلاعات دریافتشده را بهسرعت درک کنند و متناسب با اطلاعات، فرایند پروژهای خاص را تغییر دهند. تولیدکنندگان میتوانند دادههای دیجیتال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و محتوای جدیدی بسازند که مخاطبان گستردهتری به آن دسترسی داشته باشند.
- منظم باشند: اگر میخواهید در حوزه تولید محتوا فعالیت کنید، باید نظم لازم را داشته باشید؛ وظایف بسیار زیادی قرار است در طول این مسیر سرِ راه شما قرار بگیرد و زمان ارزشمندترین دارایی است که باید از آن محافظت کنید.
- مشارکت داشته باشید: اگر میخواهید بهعنوان تولیدکننده محتوا در کسبوکاری فعالیت داشته باشید، باید تعامل درستی با تیمهای مختلف و حتی مشتریان و کاربران برقرار کنید و بتوانید از طریق این تعامل، محتوای اثرگذاری ارائه دهید.
چه روشهایی برای کسب درآمد از تولید محتوا وجود دارد؟
روشهای مختلفی برای تولید محتوا و کسب درآمد وجود دارد؛ میتوانید بهعنوان فریلنسر، پروژههای مختلفی بگیرید و در شرکتهای مختلف کار کنید یا بهعنوان کارشناس تولید محتوا، درآمدی ثابت از یک کسبوکار داشته باشید. حتی میتوانید بهعنوان اینفلوئنسر از ظرفیتهای فضای مجازی و پلتفرمهای اجتماعی استفاده کنید.
طبیعتاً هرکدام از این روشها از حیث ورودی مالی، متفاوت خواهند بود. بهعنوان مثال، درآمد وبلاگ نویسی هیچگاه با درآمد حاصل از شغل ثابت در کسبوکارهای بزرگ، قابل مقایسه نیست اما فشار کاریای که تحمل میکنید کمتر خواهد بود و میتوانید از طریق پروژههای مختلف و صرف هزینهای کمتر، به درآمد دست پیدا کنید. در ادامه بیشتر درباره روشهای تولید محتوا و کسب درآمد صحبت میکنیم و به شرح هر کدام میپردازیم:
دورههای آموزشی تولید کنید
با انتخاب کردن یک پلتفرم آنلاین، دورههای آموزشی مختلفی را درباره حوزههایی که در آن تخصص دارید، برگزار کنید تا هم بتوانید از این راه به کسب درآمد برسید. یکی از بهترین مزیتهای تولید محتوای آموزشی این است که پس از یک تلاش اولیه در یک بازه زمانی طولانی به درآمد برسید و محتواهای ارائهشده در دوره را در قالب کتاب الکترونیکی یا وبینارهای کوچکتر بهفروش برسانید.
مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی
بهعنوان یک مشاور فعالیت کنید
زمانی که نامتان به یک برند خوب در اکوسیستم تبدیل میشود، گزینهای تحت عنوان «مشاوره» در دسترستان قرار میگیرد. شما میتوانید از نام تجاریتان برای همکاری با کسبوکارهای کوچک و بزرگ استفاده کنید و در قالب جلسات مشاورهای مختلف که میتواند بهشکل ساعتی یا قراردادی ماهانه بسته شود، استراتژیهای مختلفی در حوزه بازاریابی محتوایی ارائه دهید و تخصصتان را بهفروش برسانید.
با کسبوکارها مشارکت داشته باشید
اشخاصی که در پلتفرمهای اجتماعی به تولید محتوا میپردازند، این امکان را دارند تا در حوزه تخصصیشان با برندهای مختلف مشارکت داشته باشند و محصولات یا خدماتشان در پادکستها، شبکههای اجتماعی و بلاگپستهای مختلف تبلیغ کنند. این فرایند عموماً به این شکل است که سازمانها بعد از مذاکره در قبال مقدار مشخصی از تبلیغات، هزینهای را به تولیدکنندگان محتوای مستقل، پرداخت میکنند.
محتواهای بصریتان را به فروش برسانید
اگر در زمینه محتواهای بصری فعالیت میکنید و آثار هنریای دارید، میتوانید آنها را با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک بهفروش برسانید. البته این موضوع در ایران سختیهای خودش را دارد و بهخوبی نمیتوانید از ابزارهای مختلف خارجی استفاده کنید تا به درآمد دلاری برسید اما پلتفرمهای زیادی مثل Unsplash یا Freepik وجود دارد که میتوانید پروژههای گرافیکیتان را در آن بهاشتراک بگذارید و کاربران با پرداخت هزینهای به پروژههای شما دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند.
اشتراک ارائه دهید
اگر پایگاه مخاطبان خوبی داشته باشید، میتوانید محتواهایی انحصاری تولید کنید و با دریافت هزینهای اشتراک از مخاطبانتان، به درآمدی ثابت دسات پیدا کنید. محتوای انحصاریتان میتواند یک بلاگپست آموزشی باشد یا در قالب خبرنامهای ایمیلی در اختیار کاربران قرار بگیرند تا شکل هفتگی به محتواهای بهخصوص دسترسی داشته باشند.
بهسراغ پادکست بروید
یکی از بهترین راهها برای تولید محتوا و کسب درآمد، راهاندازی پادکست است. شما میتوانید در چند مرحله ساده، محتوای خودتان را بهصورت آنلاین، از طریق سایتهای مختلف و شبکههای اجتماعیتان در دسترس کاربران مختلف قرار دهید. اگر بهموضوع خاصی علاقه دارید، میتوانید درباره آن موضوع صحبت کنید و با افزایش و بهبود جامعه کاربران و شنوندگانتان، به درآمد برسید.
از طریق، روشهای مختلفی برای درآمد تولید محتوا از طریق پادکست وجود دارد: میتوانید از پلتفرمهایی مثل اسپاتیفای یا Anchor استفاده کنید تا درآمدی ثابت بهدست آورید یا محتوای پادکستتان را در قالب ویکست (پادکستهای ویدیویی) در یوتیوب بهاشتراک بگذارید تا هم از محتوای صوتی و هم از محتوای تصویریتان، درآمد کسب کنید.
خدمات مختلف را بهشکلی مستقل ارائه دهید
بعد از دوران سیاه کرونا، دورکاری و فعالیت در خانه به یک روشی رایج برای امرار معاش میان مردم دنیا تبدیل شده و ما ایرانیها هم امروزه از این طریق، درآمد بسیار زیادی بهدست میآوریم. فعالیت به شکل فریلنس و ارائه خدمات محتوایی از هر نوع به کسبوکارهای مختلف این امکان را در اختیارتان قرار میدهد تا درآمد خوبی داشته باشید و در عین حال، تعهد کاریتان را میان پروژهها و کسبوکارهای مختلف، تقسیم کنید.
یکی از معایب پروژههای فریلنس این است که ثبات مالیای که بسیاری به دنبالش هستند را نخواهید داشت؛ بهعنوان مثال، یک ماه ممکن است درآمد خیلی خوبی داشته باشید و ماه دیگر بهدلیل پروژههای کمی که دریافت کردهاید، نتوانید نیازهای روزانهتان را هم برآورده کنید.
کمک مالی بگیرید
با وجود اینکه فرهنگِ کمکهای مالی (Donation) چندان در ایران جا افتاده نیست و بسیاری از تولیدکنندگان محتواها بارها و بارها تلاش کردهاند تا از طریق راههای مختلف، کمک مالی دریافت کنند و مسیر شغلیشان را ادامه دهند، اما همچنان دونیشن بهعنوان یکی از راههای درآمدزایی خوب در این حوزه شناخته میشود. بهعنوان مثال میتوانیم استریمرهای ایرانیای که در توییچ فعالیت میکنند را مثال بزنیم که با تولید محتوا در حوزههای مختلفی مثل بازی و سرگرمی به درآمد میرسند.
در شرکتی استخدام شوید
محبوبترین روش تولید محتوا و کسب درآمد در حال حاضر در ایران، استخدام شدن در شرکتهای کوچک و بزرگ است. بسیاری از کارشناسان تولید محتوا و فعالان این حوزه امروزه در کسبوکارهای مختلف مشغول به کار هستند و در ازای درآمدی ثابت، وظیفه تولید محتوای بلاگپستها، پستهای شبکههای اجتماعی، محتوای کمپینهای تبلیغاتی و کپیرایتینگ محتواهای سایت را برعهده دارند.
تنها نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شغلِ ثابت فشار کاری بیشتری را در مقایسه با پروژههای فریلنس دارد و احتمالاً وظایف متفاوت بسیار زیادی برعهده خواهید داشت. با این حال، میتوانید از یک درآمد ثابت بهرهمند شوید و از تجربه کار در ابعادی وسیعتر بهره ببرید.
نکاتی برای کسب درآمد بیشتر از تولید محتوا
تولید محتوا و کسب درآمد تنها به مواردی که گفتهایم، خلاصه نمیشود؛ همیشه راههای بیشتری وجود دارد که میتوانید از آن درآمد کسب کنید. در ادامه بهعنوان حسن ختام به نکات پایانیای اشاره میکنیم که میتواند درآمد بیشتری را برای شما در این حوزه بههمراه داشته باشد و در این مسیر بهشما کمک کند:
- صبر داشته باشید: اگر میخواهید به هدف اصلیتان یعنی تولید محتوا و کسب درآمد برسید و از راهی که دوست دارید، پول درآورید، باید منطعف باشید و صبر کافی را داشته باشید. هیچ راه میانبری برای رسیدن به پول در این حوزه وجود ندارد. اگر بهشکل مستقل در یک حوزه بهخصوص محتوا تولید میکنید، باید بدانید که خاکخوری بسیار زیادی در انتظارتان است. ممکن است احساس کنید که محتوایی که تولید میکنید، بازدید لازم را ندارد و مخاطبی دریافت نمیکنید اما کلید موفقیت، استمرار و داشتن انگیزه برای ادامه مسیر است چراکه در نقطهای، شما میتوانید ارزشی را برای مخاطبان ایجاد کنید و در نهایت به آنچیزی که میخواهید دست پیدا کنید.
- همیشه درحال یادگیری باشید: محتوا دانشی نیست که پس از آموزشات مختلف بهاتمام برسد و دیگر همه چیز را بدانید. پلتفرمهای اجتماعی همواره درحال تغییرند، الگوریتمهای گوگل برای رتبهبندی بلاگپستها بهشکل مداوم تغییر میکند و ترندهای روز دنیای محتوا عوض میشوند. به همین خاطر باید بهشکل مداوم یاد بگیرید و با موجِ روز حرکت کنید تا بتوانید شکافهای مختلف را شناسایی کرده و راهحلی برای پر کردن آن شکاف از طریق محتوا، ارائه دهید.
- در انجمنهای محتوایی فعال باشید: یکی از بهترین راهها برای اینکه بتوانید درآمدتان را در این حوزه افزایش دهید، حضور در انجمنها محتوایی است تا بتوانید ارتباط بیشتری با فعالان این حوزه برقرار کنید و از این ارتباطات برای کسب درآمد کمک بگیرید. میتوانید از گروههای تلگرامی و رویدادهای حضوری آنلاین و مختلف استفاده کنید و با دنبال کردن و صحبت با فعالان این حوزه، ارتباطاتتان را تقویت کنید.
سخن پایانی
در این مطلب تلاش کردیم تا درباره بهترین روشهای تولید محتوا و کسب درآمد صحبت کنیم. طبیعتاً هر روش درآمدزایی چالشها و سختیهای خودش را دارد اما نکته مثبتی که در این حوزه وجود دارد، این است که گزینههای زیادی برای انتخاب دارید؛ میتوانید بهعنوان یک مدیر شبکههای اجتماعی سکان کشتی کسبوکار در فضای دیجیتال را بهدست بگیرید، با نگارش بلاگپستهای مختلف ورودی بیشتری از گوگل دریافت کنید یا با تولید محتواهای شخصی، راهی برای کسب درآمد بیشتر بهدست آورید.
در نهایت باید بهیاد داشته باشید که هیچ راهی، بهترین نیست و اگر میخواهید درآمد خوبی داشته باشید، باید روشهای مختلف را تجربه کنید، از خوبیها و بدیهای آن در دنیای واقعی آگاه شوید و در نهایت ببینید که چهکاری و به چه شکلی میتواند نتیجهای که میخواهید را برای شما بههمراه داشته باشد.
منابع: