گزارش کمپین سریال هفت و سقوط تبر معروف؛ CGI و سهم بالاتر تبلیغات دیجیتال نسبت به محیطی
فهرست مطلب
ممکن است شما هم در ماه گذشته یک ویدیوی وایرال شده به چشمتان خورده باشد که در آن یک تبر از یک بنر تبلیغاتی که متعلق به سریال هفت است، سقوط کرده و ماشینهای در حال گذر را منحرف میکند. اگر برای لحظاتی مبهوت ماندهاید و باور کردید که این یک ویدیوی واقعی است، باید بدانید که این کمپین CGI مارکتینگ ترسناک اما خلاقانه که ۷.۵ میلیون بار در اولین صفحه منتشر کننده تماشا شد و بسیاری از خبرگزاریها آن را به عنوان یک سانحه گزارش کردند، بخشی از تبلیغات ۳۶۰ تماشاخونه برای سریال هفت است که فاز اول آن یک هفته پیش از اکران قسمت این سریال اجرا شد و تا دو هفته هم ادامه داشت.
به گزارش دیام برد، این کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه که توجهات زیادی را در شبکههای اجتماعی به خود جلب کرد، درواقع ترکیبی از تمامی شیوههای اثرگذار آنلاین و آفلاین بود که توسط تماشاخونه به کار گرفته شد تا بیشترین توجه و میزان دیده شدن را برای این سریال بخرد و البته موفق هم بود؛ کمپینی که به گفته عوامل پلتفرم تماشاخونه تماما محصول ایدهپردازیهای تیم خلاقیت این پلتفرم بوده است.
آمارهایی که تماشاخونه در اختیار دیامبرد قرار داده نشان میدهد که اجرای این کمپین توانسته است در هفته اول رکورد تماشاخونه را در یک روز بشکند و ۱۱۰ هزار کاربر جدید در دو هفته اول جذب کند.
حال علیزاده، مدیر تبلیغات پلتفرم تماشاخونه در گفتوگو با دیام برد میگوید که فاز اول این کمپین از ۱۶ آبان به مدت دو هفته اجرا شده است و در این بازه زمانی تماشاخونه از تبلیغات محیطی در فاز تیزینگ و اجرا، گوریلا مارکتینگ، تبلیغات کلیکی همسان، بنری، پوش نوتیفیکشن درون اپلیکیشن، کمپینهای شبکههای اجتماعی و پیامکی برای این کمپین استفاده کرده است.
به نظر میرسد تماشاخونه در اجرای این کمپین، تبلیغ را به جاهایی که در کمپینهای مشابه کمتر به سراغ آن رفته میشود نیز، برده است؛ چرا که این پلتفرم در بخشی از اجرای این کمپین، سریال هفت را به صفحه اول یک روزنامه معروف و پرمخاطب برد.
CGI روش تبلیغاتی محبوب این روزها
در چند ماهه اخیر به نظر میرسد که تولید ویدیوهای CGI در حال تبدیل شدن به یک شیوه جذاب تبلیغاتی برای بسیاری از کسبوکارها است و تماشاخونه هم از این قاعده مستثنی نیست. در تابستان این مجموعه در تبلیغاتی که برای سریال پدر گواردیلا اجرا کرد از این تکنیک استفاده کرده بود؛ تبلیغی که تا حدی برای عوامل این سریال دردسرساز هم شد و در نهایت تذکر سازمان زیباسازی را دریافت کرد؛ اما به نظر میرسد اینبار حتی با وجود اینکه چندین خبرگزاری رسمی مانند خبرآنلاین ویدیوی منتشر شده از سقوط تبر را به عنوان یک اتفاق سانحهساز گزارش کردند، تماشاخونه با توضیح ماجرا توانسته است سوتفاهم را رفع کند.
علیزاده در این رابطه توضیح میدهد: «در تبلیغات سریال پدر گواردیلا به ما تذکر داده شد و در اجرای همین تبلیغ هم چالشهایی داشتیم. نهادهای رسمی تصور کرده بودند که این تبلیغ واقعا به صورت فیزیکی اکران شده که با توضیحات ما این سوتفاهم رفع شد»
مدیر تبلیغات تماشاخونه میگوید: «ما قبلا هم در سریال پدر گواردیولا تجربه کرده بودیم که گوریلا مارکتینگ خلاقانه ضریب گردش بسیار زیادی دارد و دفعه قبل به چهار میلیون ویو در یک پیج رسیده بودیم؛ آماری که برای کمپین سریال هفت در پیج اول منتشر کننده به دوبرابر رسید و فکر میکنیم تا الان توانستهایم خلاقانهترین و پربازدیدترین کمپین گوریلا مارکتینگ چند وقت اخیر را اجرا کنیم و در روز اکران آن رکورد واچ تایم پلتفرم را ثبت کنیم.»
البته شنیدهها حاکی از این است که تماشاخونه با توجه به بازخورد کاربران قصد دارد برای فاز دوم این کمپین به سراغ گوریلا مارکتینگ برود و این بار از آستین جادویی خود تراکتهای خلاقانهای را بیرون بکشد.
البته نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که هرچند این تکنیک تبلیغاتی در ایران به نام گوریلا مارکتینگ شناخته میشود، در یک تعریف جهانی، گوریلا مارکتینگ علاوه بر خلاقانه، غیرمنتظره و نوآور بودن، به صورت فیزیکی اجرا میشود که شامل این مدل از تبلیغات نیست. در حقیقت ایجاد یک ویدیوی ساختگی و انتشار آن در شبکههای اجتماهی یعنی روشی که تماشاخونه برای کمپین سریال هفت از آن استفاده کرده است CGI (Computer-Generated Imagery) با بهرهگیری از تکنیک VFX (Visual Effects) نامیده میشود.
CGI یا تکنیکی که این روزها با گوریلا مارکتینگ اشتباه گرفته میشود
CGI به معنای تصاویری است که به صورت کاملاً دیجیتالی و با استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری ساخته میشوند. در حوزه تبلیغات، CGI به تولید عناصر گرافیکی، محیطها، یا حتی شخصیتهای کاملاً ساختگی که به نظر واقعی میآیند، اشاره دارد. این تکنولوژی امکان خلق صحنهها و تصاویری را فراهم میکند که در دنیای واقعی شاید امکانپذیر نباشد یا هزینهبر باشد.
VFX نیز به فرایند ایجاد یا دستکاری تصاویر در فیلمها و ویدیوها اشاره دارد که به صورت طبیعی در هنگام فیلمبرداری قابل ثبت نیستند. در تبلیغات، VFX معمولاً برای افزودن عناصر خیالی یا دستکاری صحنههای واقعی به کار میرود تا تجربه بصری جذابتر و تأثیرگذارتری ایجاد کند. مثلاً، این تکنولوژی میتواند برای اضافه کردن افکتهای خاص مثل آتش، انفجار، یا حتی شخصیتهای خیالی به تصاویر واقعی استفاده شود.
در هر دو حالت، هدف اصلی تولید تصاویری است که توجه بیننده را جلب کرده و پیام تبلیغاتی را به شکل مؤثری انتقال دهد. با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از CGI و VFX در تبلیغات روز به روز گستردهتر میشود، چرا که این ابزارها امکان خلق تصاویر و صحنههای خیرهکننده و خلاقانهای را فراهم میآورند که پیش از این دستنیافتنی بودند.
جدی گرفتن جادوی شوخیهای سوشال مدیا
این روزها شوخیهای شبکههای اجتماعی که به میم معروفاند، طرفداران زیادی دارند. میمها میتوانند عکس یا فیلم باشند و از هر محتوایی از جمله فیلم، سریال، گفتوگوی افراد و … ساخته شده باشند. میمها اغلب قدرت بالایی در وایرال شدن دارند و این دقیقا نکتهای است که تیم تبلیغات تماشاخونه برای سریال هفت از آن استفاده کرده و تلاش کردند که از طریق میمسازی با محتوای این سریال، آن را در شبکههای اجتماعی وایرال کنند.
اما مدیر تبلیغات تماشاخونه، میگوید که وایرال شدن محتوای این کمپین حاصل ترکیبی از اینفلوئنسر مارکتینگ و بازنشر ارگانیک بوده است و در این این باره توضیح میدهد: «ما برای این کمپین هم در اینستاگرام و هم در توییتر کمپین داشتیم ولی ویدیوی گوریلا مارکتینگ به علت جذابیت در همه جا به صورت ارگانیک منتشر شد و سایر تبلیغات انجام شده با کمپینها پیش رفت.»
برخلاف همیشه، این بار دیجیتال پرقدرتتر از آفلاین
یکی از نکاتی که اغلب در تبلیغات ۳۶۰ درجه به چشم میخورد، سهم سنگینتر تبلیغات محیطی و آفلاین نسبت به تبلیغات دیجیتال از بودجه کمپین است. اما علیزاده دراین باره تضویح میدهد که ۶۰ درصد از کل هزینههای این کمپین برای اینفلوئنسر مارکتینگ، توزیع محتوا در صفحات اینستاگرامی و تلگرامی و تبلیغات کلیکی صرف شده است.
ساخت تیزرهای اختصاصی برای تمام کارکترهای اصلی یکی دیگر از اقداماتی است که در این کمپین ۳۶۰ درجه انجام شده است اما تماشاخونه تاکید میکند که به دلیل ساخت سریال در سالهای قبل، عملا تیم تبلیغات برای عکاسی و تهیه راش به بازیگران یا طراحی صحنه دسترسی نداشته است اما در نهایت خروجی یکپارچهای ایجاد شده است.